Sajgó derék, nyak, váll: így rombolják testünket használati tárgyaink

Hiába edzel, tornázol rendszeresen, mégis fájdalmakkal élsz? Elgyötörten kelsz reggelente, elgémberedve szállsz ki az autóból, sajog a vállad az új táskától? Számos olyan használati tárgy vesz körül bennünket, amiket ergonómia szempontjából talán nem megfelelően választottunk ki. Íme egy kis gondolatébresztő, hogy végignézd a környezetedet, mi mennyire káros a testtartásod szempontjából.

Szinte minden mozgásszervi panasz, amely életünk során megtalál bennünket, az izmok és ízületek túlterheléséből, helytelen használatából fakad. Minél inkább felbomlik az izomegyensúly, annál helytelenebbül látják el funkcióikat egyes izomcsoportjaink vagy ízületeink; és mivel a testünkben semmilyen probléma nem marad lokális, hanem előbb-utóbb kihat egy következő területre, ott felborítva az addig esetleg egészséges egyensúlyt, nem érdemes szőnyeg alá söpörni a fájdalmakat, rendellenes működés tüneteit, mozgásszervi problémákat. 

Sokszor írtunk már mi magunk is arról, hogy a mozgásnak mekkora jelentősége van ezeknek a problémáknak megelőzésében, illetve megszüntetésében, de ezúttal ideje rávilágítanunk arra is, hogy mi minden állhat ezeknek a hátterében. Hiszen hiába mozgunk, edzünk, tornázunk rendszeresen, ha életünkben folyamatosan jelen van egy vagy több olyan tényező, amely állandóan aláássa az egészségünket, mi pedig észre sem vesszük. Ezek gyakran annyira részei a mindennapjainknak, hogy fel sem tűnik, milyen káros hatásnak tesszük ki magunkat általuk.

Mindennapi ergonómia

Alapvetően vásárlási döntéseinkben szerepet játszhat sok minden: ha egy adott terméket szeretnénk megvenni, mérlegeljük, hogy mennyire hasznos a számunkra, mennyire tetszetős, mennyire illik hozzánk, mennyire találjuk egy kipróbálás alapján kényelmesnek, illetve ha mindezek alapján több opciónk is marad, valószínűleg az ár lesz a döntő tényező. Ha nem vásárolunk, hanem ajándékba vagy kölcsönbe kapunk valamit, „ajándék lónak ne nézd a fogát” alapon megörülünk neki és helyet kap az életünkben. Holott igen sokszor ergonómia szempontjából is jobban górcső alá kellene vennünk azt a használati tárgyat, amelyek ettől fogva elkezdi használni – vagy kihasználni – a testünket. 

A következőkben tekintsünk át néhány ilyen kategóriát, hogy más szemmel nézhessünk a bennünket körülvevő tárgyakra, berendezésekre!

A munkahelyi asztalunk és a számítógép-állomás

Ez a téma talán a legkézenfekvőbb, mégis sokan elhanyagolják: az irodai dolgozók napi közel 10 órát töltenek el ebben a munkakörnyezetben, és ez nem csupán így kimondva horribilis sok idő, hanem a testünknek, izomzatunknak is az. A helytelenül beállított szék, asztallapmagasság, a monitor helyzete, a notebook elhelyezése, esetleg megfelelő hely híján aszimmetrikus vagy kényszerített testhelyzet, félig elfordított váll vagy fej, mind-mind igen rövid időn belül komoly problémákat tud okozni. Végezhetünk irodai tornát, lehet ülőlabdánk, járhatunk sportolni, de a munkaidőnk jelentős hányadát kitevő óraszám nehezen kompenzálható, ha a nem megfelelően kialakított munkakörnyezettel folyamatosan kikezdjük izmaink és ízületeink állapotát. Az otthoni dolgozó- vagy tanulósarok kialakításánál ugyanígy vegyük figyelembe a beállítás egyedi sajátosságait, és gondosan válasszuk ki a széket, bútorokat!

Otthoni hobbik és szórakozás

Tévénézési vagy gamer szokásainknak megfelelően állítsuk be gondosan a tévé helyzetét, válasszunk megfelelően kialakított ülőalkalmatosságot, fotelt, kanapét! Ha görnyedező háttal és derékkal ülünk a multimédiás eszközök előtt órákig az egyébként roppant dizájnos csak igen kényelmetlen bútorokon, nyilvánvalóan nem megfelelően választottuk ki a nappali díszéül szolgáló garnitúrát. Ügyeljünk arra, hogy a nyakunknak ne kelljen kényszertartást felvennie se a képernyő huzamos nézéséhez, se a játékkonzol kontrollerjének használatához. 

Persze itt említhetnénk a hagyományosabb szabadidő-eltöltési módokat is: akár könyvet olvasunk, akár kézimunkázunk, igyekezzünk a helyszínt megfelelően megvilágítani, hogy óvjuk a látásunkat, de a bútorkörnyezetet is rendezzük el úgy, hogy az elmélyülés során ne kelljen több óra hosszat lógatni a fejünket, görnyedni a vállunkkal, majd a lelkünket kikapcsoló hobbi mellől sajgó tagokkal felkelni. 

Nem mindegy, hogy kötés közben hogy ülsz, főleg, ha sok időt töltesz vele
Nem mindegy, hogy kötés közben hogy ülsz, főleg, ha sok időt töltesz veleFotó: Mel Yates / Getty Images Hungary

Ha valaki hangszeren tanul vagy játszik, az adott hangszernek megfelelő legergonomikusabb környezetet sem árt kialakítani ahhoz, hogy a heti szinten többórás gyakorlás legfőbb eredménye élvezetes legyen, ne amortizáló. 

Alvás

Az éjszakáink eltöltése azért is különösen kényes kérdés, mert alvó állapotunkban még annyira sem tudjuk korrigálni a testhelyzetünket, mint ébren töltött óráinkban. Az a minimum természetesen, hogy a használati szokásainknak és családi körülményeinknek megfelelő méretű ágykeretet vegyünk. Ezenkívül azonban a megfelelő matrac és párna kiválasztása is elengedhetetlen ahhoz, hogy gerincünk és egész testünk valóban pihenni és regenerálódni tudjon éjszaka, és ne görcsös állapotba kényszerített izmokkal, teljesen elcsigázva keljünk, és ilyen állapotban tegyük ki mozgatórendszerünket a további napi feladatainak.Testünk helyzetváltoztatását és mozgatását ideális esetben feltöltődött fizikai állapotban kezdjük el, hiszen ha már reggel nincs a vázizomzatunk a topon, igen csekély marad az erejéből estére.

Sajgó tagokkal felébredni sose jó
Sajgó tagokkal felébredni sose jóFotó: tommaso79 / Getty Images Hungary

Vezetés

Sokan napi szinten órákat töltenek az autóban: legyen az munkaköri kötelesség, ingázás, dugóban rekedés, a vezetésre alkalmas környezetünket is ideje újragondolni. Az kétségtelen, hogy ahány gyártó, annyiféle ülés- és beltér-kialakítás, amik bizonyos mértékig állíthatók ugyan, de vannak korlátozó tényezők. Egy nőknek szánt kisebb autóban nehezen lesz kényelmes az ülés egy kétméteres úriembernek, de számos maszkulin beütésű kocsiban ez fordítva is igaz. Amennyire lehetséges, igyekezzünk helyesen beállítani az ülést, a kormányt, a biztonsági öv eredésének magasságát, a könyöktámaszt, de mindenekelőtt az autó vásárlásánál minden egyéb szempont mellett alaposan vizsgáljuk meg és próbáljuk ki azt is, hogy mennyire illeszkedik a mi testünkhöz, ha már évi több száz órát fogunk eltölteni benne. 

Megfelelő lábbeli

Itt felidézhetjük, miért káros a magas sarkú huzamos és indokolatlanul gyakori viselése; ám emellett számos más esetben is érdemes gondosan kiválasztani a megfelelő cipőt. Ha például valaki tanár, vagy napi több órát állva tölt, igencsak érdemes állómunkára alkalmas, a gerinc ergonómiáját megfelelően biztosító lábbelit választania. Ha megváltozik az életünk, például gyerekünk születik, aki gyorsan totyogóssá serdül, a napi több óra vánszorgós sétához nem lesz alkalmas az addig oly kényelmesnek hitt futkosós balerinacipő. Ha egy sportcipőt kiválasztottunk egy adott sportágra, egyáltalán nem biztos, hogy megfelelő lesz egy másik, újonnan elkezdett edzésformára is. Ha valamin nem érdemes spórolni, akkor az a kiválasztott mozgásformánknak megfelelő szabású cipő, aminek még ráadásul a saját lábfejünk formájához is illeszkednie kell. 

Természetesen az ergonómiai szempontok nem korlátozódnak csupán a cipőre. Figyeljünk a kiegészítők, különös tekintettel a táskák megfelelő kiválasztására és beállítására. Fiatalok esetében az iskolatáska a legfontosabb, felnőttként pedig cipekedési és közlekedési szokásaink fényében válasszuk azt, ami a legkevesebb kárt tesz. 

Gyerekeseknek

Kisbabával igen fontos a helyzetváltoztatást lehetővé tevő eszközök gondos kiválasztása. Ha magunkra kötjük a gyereket, akkor a megfelelő babahordozó alapvetően függ a saját testalkatunktól, babánk formájától és méreteitől, illetve a mi mindennapi közlekedési szokásainktól. A hordozók többsége már a végletekig állítható minden tekintetben: fontos tehát a baba egészsége és a mi gerincünk épsége érdekében is a legjobbat kiválasztani és azt megfelelően testre szabni.

Az ergonomikus hordozó kiválasztása alapvetően fontos
Az ergonomikus hordozó kiválasztása alapvetően fontosFotó: stock_colors / Getty Images Hungary

A babakocsizóknak ugyanígy érdemes mérlegelni a napi sétakörülményeiket (terep típusa, szintkülönbség), és ennek megfelelően babakocsit választani, illetve a kar, fogantyú magasságát egyedi testalkat szerint beállítani. 

Használati ergonómia

A tárgyakon túl csak említés szintjén néhány olyan tevékenység, amelynek során a saját testünk számára kell lehetővé tenni a helyes kivitelezést.

  • Mobileszközök használata (okostelefon, tablet) – a text neck kialakulását és a tartáshibákat is megelőzhetjük ezeknek az eszközöknek a helyes tartásával.
  • Megfelelő emeléstechnika, ezzel bővebben itt foglalkoztunk
  • Kertészkedés, takarítás és egyéb házimunka – csupa olyan tevékenység, amely önmagában annyira lefoglal bennünket, hogy a helyes tartás fontosságáról már könnyen megfeledkezünk, ennek pedig komoly mozgásszervi következményei lehetnek. 

Érdemes hát ezzel a szemmel is végiggondolni a mindennapjainkat, újragondolni lakásunk berendezését, megvizsgálni használati tárgyainkat. Ha bármi kapcsán úgy érezzük, hogy különösen fárasztó a használata, előnytelen tőle a testhelyzetünk, fájdalmakkal élünk miatta, akkor vegyük a fáradságot a probléma kiküszöbölésére, mielőtt jelentősebb károkat okozna!

Mustra