Az úszás segít az ízületek rugalmasságának megőrzésében, emellett a szív és az érrendszer egészségét is. Sőt, fogyhatsz is vele.

Ma még nem csobbantál egyet a legközelebbi hideg vizes medencében? Itt az ideje megtenni. Az úszás ugyanis az egyik leghatékonyabb mozgásforma, mely bármely életkorban remek hatással van az egészségedre – véli Sarah Ellison úszásterápiával foglalkozó szakember, a Harvard Medical School szerzője, aki az úszás ízületekre gyakorolt jótékony hatásairól értekezett.

Alaposan megmozgatja az ízületeket

Mérsékelt erősségű testmozgás lévén az úszás minimális nyomást helyez az ízületekre – mondja Ellison. A víz felhajtóerejének köszönhetően könnyebben tudod mozgatni a végtagjaidat és az ízületeidet, így segít azok rugalmasságának megőrzésében. Idősebb korban gyakorta jelentkezik ízületeidben porckopás, mely ízületi fájdalmakat, mozgási nehézségeket és instabilitást okoz. A porckopás megelőzésének kiváló módja a rendszeres testmozgás.

Az úszás jó az ízületeknek
Az úszás jó az ízületeknekFotó: Zac Macaulay / Getty Images Hungary

Az úszás ezen belül is remek lehetőséget biztosít az ízületek karbantartására, hiszen rengeteg izmot és ízületet mozgat meg egyszerre. Egy 2016-os kutatás bizonyította, hogy az úszás legalább olyan hasznos mozgásforma, mint a séta a különböző izom- és mozgásszervi gondokkal, például fibromyalgiával vagy csontritkulással küzdők számára. Sikeresen csökkenti a fájdalmat, illetve segít az egészséges életmód fenntartásában.

Rengeteg módon hasznos

Az úszás a szív- és érrendszer egészségének is sokat használ. Mivel az úszással nagy izomcsoportokat mozgatsz meg – például a négyfejű combizmot vagy hasizmaidat –, a szívednek és a tüdődnek fokozott intenzitással kell dolgoznia azon, hogy vért és oxigént juttasson a szöveteknek. Mindemellett a fogyáshoz is kiváló módszer az úszás. A szakemberek szerint egy átlagos, 80 kilós felnőtt férfi harmincpercnyi intenzív úszással akár 266 kalóriát is elégethet. Sőt, az úszás erősíti a lábizmokat és a központi izmokat, ezzel segít megelőzni a főként idősebb korban jelentkező gyakori instabilitást és elesést.

Szintén hatalmas pozitívum, hogy bármilyen életkorban, testformával és edzettségi szinttel elkezdhetsz úszni, ugyanúgy élvezheted a pozitív hatásokat. Balesetből, sérülésből vagy valamilyen súlyosabb betegségből való felépüléskor is kiváló eredményeket szülhet az úszásterápia. Az úszás remek csoportos tevékenység is lehet, új ismerősökre, barátokra lelhetsz, közösen élvezhetitek a mozgás örömét, nem utolsósorban viszonylag könnyen találhatsz lakóhelyedhez közel uszodát.

Mustra