Így szabadulj meg a hasi zsírtól

Hiába a kardió- és a hasizomedzés, ha nem csinálod; mit sem ér a diéta, ha nem tartod.

Testzsírra minden embernek szüksége van. Annak ellenére is, hogy míg elődeink az élelem bőségének jelét látták benne, addig mi már korunk szépségideálja szerint ítélünk, és fejvesztve menekülünk a súlytöbblettől. A karcsú derekak és kockás hasak világában különösen nagy jelentősége lett a deréktáji zsírnak: ha választani lehetne, a legtöbben talán az itt felhalmozott kilóktól szabadulnának meg először.

Ez pedig nemcsak a ruha esését és a kockák láthatóságát, de az általános közérzetet és egészséget is befolyásolja. A hasi súlytöbblettel nyilvánvalóan nehézkesebb a mozgás. Ezenfelül azonban a magas vérnyomással és vérzsírszinttel összefüggésben a keringési megbetegedések melegágya, de a zsírszövetek gyarapodásával az inzulinrezisztencia, és így a 2-es típusú diabétesz kialakulása is sokkal esélyesebb.

Az úszógumi nem csak esztétikai kérdés
Az úszógumi nem csak esztétikai kérdés

Hol van a zsír?

A kétféle alapvető hastípus, a sör- és a párnás has talán mindenki számára ismert. Előbbi a nagyobb, kemény, kongó has, melyet a belső szervek között, illetve azok felszínén kialakuló zsírszövetek okoznak (lényegében kinyomják a hasfalat, mely így megfeszül). Ez egyébként a veszélyesebb típus, mivel a szervekre rakódott zsír jelentősen csökkenti azok vérellátottságát, akadályozza alapvető működésüket. A másik típusú zsír közvetlenül a bőr alatt található, kézzel is könnyedén kitapintható, puha szövet – innen ered a zsírpárna elnevezés is. Bár a belső szervek egészségére nincs közvetlen hatással, a keringési zavarokon és a cukorbetegség kockázatán keresztül ez is jelentős egészségügyi problémát jelenthet.

A konyhában kezdődik, de fejben dől el

Ahogy a mondás is tartja: a kockás has a konyhában kezdődik. Nem elég tehát az edzésmunka, jó eséllyel táplálkozási szokásainkon is változtatnunk kell. Bármilyen kidolgozott törzsizomzat könnyedén képes elbújni egy megfelelően fejlett úszógumi mögött. Mi mindent tehetsz a szép és erős izmokért? Erről bővebben írtunk itt és itt és itt is. Hogyan készülhetsz fel a kardiózásra? Itt olvashatod. Az egészséges táplálkozásra vonatkozóan pedig itt találsz tippeket. Most azonban arról lesz szó, amiért ez az egész igazán nehéz:

hogyan vedd rá magad erre az egészre?

Florian Wüest svájci fitnesz coach három – számára is bevált – módszert ajánl erre.

#1 - Eddz!

Ez a tanács első ránézésre nyilván nem fog különösebben lesokkolni, nem arról van azonban szó, hogy csinálni kell és kész. Az edzés nemcsak egyszerűen elnyeli az energiáidat, de rengeteget ad is. A testmozgás remekül oldja ugyanis a stresszt (ami máskülönben szintén temérdek energiát emészt fel a mindennapok során), kivételes pozitív hatással van a hangulatra és a gondolkodásra, az általános boldogságra és jóllétre. Hosszabb távon a mozgás így önmagában is motiváltabbá tesz, hogy csináld.

Az edzés boldoggá tesz
Az edzés boldoggá tesz

#2 - Meditálj!

A kockás hashoz nem kell persze teljes mentális kontrollra szert tenned, a mindennapok szintjén a különféle mindfulness-gyakorlatok is megteszik. Wüest szerint például eleinte napi két percet is elég rászánni, hogy csakis a légzésedre figyelj. A hosszabb távú cél persze, hogy nagyobb uralomra tegyél szert a gondolataid áramlása, így a vágyaid – és közvetetten a cselekvéseid – felett. A magasabb szintű tudatosság segít elkerülni, hogy belesodródj mondjuk, egy nassolásba vagy túlevésbe, ellenállóbbá tesz a különféle kísértésekkel szemben.

#3 - Fejlődj!

Warren Buffett szerint egyszerűen olyan szokásokat kell kialakítani, amik a sikerhez vezetnek. Tudatosítsd, hogy az életed folyamatosan változás alatt áll, formálódik, alakul. Méghozzá ahogy te alakítod. A célravezető hozzáállás, hogy minden nap próbálj egy kicsit javítani az életeden, minden nap próbálj egy kicsivel egészségesebben élni. Amíg csak mindez szokássá nem alakul.

Lépésről lépésre javíts az életeden
Lépésről lépésre javíts az életeden

#4 - Csináld!

Felejtsd el a halogatást, helyette vedd át az életed feletti kontrollt! Minden, amit csak megteszel a céljaidért, erősít ebben. Akkor is, ha csak egy egészen kicsi és jelentéktelennek tűnő dolgot tettél – hangsúlyozza Wüest. Messze még a nyár, ezt azonban – a halogatás helyett – arra érdemes használnod, hogy eleinte kisebb változásokkal is nagy eredményeket érhess el hosszú távon.

Mustra