Új NAT, korai beiskolázás, karantén – gyilkos kombó a leendő elsősök és tanítóik számára

GettyImages-849819666
Olvasási idő kb. 15 perc

Bár az utóbbi időben kevesebb figyelem jut a korábban nagy felháborodást kiváltó „új NAT” és a korai beiskolázás bevezetésével kapcsolatos nehézségekre, a most következő tanévben már mindkét változás érzékelhető lesz. Az első osztályt kezdő gyerekek esetében ráadásul együttesen. Az pedig, hogy az érintettek utolsó óvodai éve a vírushelyzet miatt rövidebbre sikeredett, további nehézségeket okozhat.

A hozzáértők már most féltik a leendő elsősöket, mert az óraszám-módosításokból eredő káros hatásokat jelentősen felerősíthetik a korai beiskolázás szintén szeptembertől érezhető negatív következményei. Mindezt pedig tovább súlyosbítja, hogy vélhetően sok olyan gyerek lesz a következő tanévben elsős, akinek a vírus miatt kimaradó utolsó három óvodai hónap még lehetőséget adott volna az iskolaérettség elérésére.

A korai beiskolázás, az új NAT és az óvodai szünet kölcsönhatásáról Császárné Póti Mariannt, az Óbudai Nagy László Magyar–Angol Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola tanítóját, Fábián Katalint, a Magyar Óvodapedagógiai Egyesület elnökét, Halvax Juliannát, a soproni Hunyadi János Általános Iskola tanárát, a tavalyi év Szupertanárát, valamint Niedermüller Anna oktatási szakértőt kérdeztük.

Összefoglaló a tankötelezettséget érintő változásokról

Tavaly nyáron szülők és pedagógus szakértők körében általános felzúdulást váltott ki a Köznevelési törvény iskolaérettség meghatározásával kapcsolatos részének módosítása. A változtatás szerint arról, hogy a hatévesen egységesen iskolaköteles gyerekek egyéni fejlettségük és szükségleteik alapján maradhatnak-e még egy nevelési évet az óvodában, a korábbi gyakorlattal ellentétben már alapesetben sem az óvoda dönt.

A cikk az ajánló után folytatódik

Megjelent az új Dívány-könyv!

Bálint Lilla, a Dívány szerzője új könyvében elmeséli, mi történt az irodalom és a művészvilág híres múzsáival a nagy szerelmek elmúlása után.

Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!

hirdetés

„A 2019 júliusában megszavazott törvénymódosítás alapvetően változtatja meg a tankötelezettség (beiskolázás) elveit – mondja Fábián Katalin. – Korábban a gyermek fejlettsége volt a beiskolázás egyértelmű alapja, hiszen arról alapesetben a gyerek fejlettségének szintjét jól ismerő (arról évekig naplót vezető) óvoda, illetve annak szakmai javaslata alapján vagy szülői kérésre a szakértői bizottság döntött. Ez a megközelítés pedagógiai és pszichológiai szempontok szerint is jól meghatározott, logikus és gyerekbarát volt, ezért szakmai szempontból semmi nem indokolta az ettől való eltérést. Az új szabályozással mindez megváltozott, sajnos nem jó irányba.  

Az új szabályozás életkoralapú, melyben a beiskolázásról adminisztratív jellegű döntés születik, ami nem veszi figyelembe a gyerek fejlettségét, a pedagógusok véleményét, és lényegében egy rendszerváltás előtti szemlélethez tér vissza. Nincs tekintettel az azóta bekövetkezett jelentős társadalmi átalakulásokra, és a szakmai, pedagógiai elvek modernizációjára sem.” Hatéves vagy? Akkor mész! – foglalja össze röviden a szakember.

Attól, hogy betöltötte a hatot, még nem biztos, hogy iskolaérettAttól, hogy betöltötte a hatot, még nem biztos, hogy iskolaérett

Bár meg lehet állapítani, hogy egy kisgyerek valóban iskolaérett-e, de januárban azért még kicsit korai, hiszen szeptemberig még sokat változhat.

Tovább olvasom

Niedermüller Anna szerint is a megközelítés hibás. (Az állam) „...nem tekinti kompetensnek sem a szülőket, sem a pedagógusokat, sem a gyerekeket a saját életük bonyolításában, és egyre kevesebb beleszólási lehetőséget akar adni a saját életükbe. Ez a kontrollkényszer hatja át az iskolák egy jelentős részét is” – fogalmaz az AKG pedagógusa. 

A korai beiskolázással kapcsolatban hozott szabályozás bár nem derült égből a villámcsapásként érte a pedagógusokat, sokakat meglepett. Másra, jobbra számítottak azok, akik nap mint nap gyerekekkel dolgoznak. 

„Sokáig kósza hírek terjengtek arról, hogy a 6 éves iskolakezdést az angolszász oktatásban ismert preschoolhoz hasonló elv mentén szeretnék bevezetni. Ez nagyon jó ötlet volt, de végül sajnos az elképzelés rosszabbik felét tartották meg, és ami szakmailag megalapozott volt, ami a gyerekek érdekét szolgálta volna, az csírájában elhalt. Az óvodás képességeit a legjobban az óvodapedagógus tudja megítélni, ezért továbbra sem értem, miért nem dönthet erről az, aki valóban látja a gyerek fejlettségét?” – teszi fel a kérdést Halvax Julianna.

Vannak, akiket a korai beiskolázás is hátrányosabban érint

Az óvodapedagógusokat már a rendelet előkészítésekor komoly aggodalommal töltötte el, hogy azok a szülők, akiknek a hátrányos helyzetű gyerekei a korábbi években az óvoda döntése alapján gond nélkül az óvodában maradtak, vajon képesek lesznek-e a kérelmezési, akár fellebbezési eljárásban érvényesíteni a gyerekeik és családjuk érdekeit. 

Az idő azóta meg is válaszolta a kérdést. A MOE elnökének a tapasztalatai szerint a vidéki kistelepülésen élő, iskolázatlan, hátrányos helyzetű szülők számára az eljárás bonyodalmas, ráadásul nem tudják vállalni az ügyintézéssel, a vizsgálatra utazással járó többletköltséget és feladatot sem. Nem vitatkoznak, és nem fognak tudni erre pénzt költeni, hanem elfogadják, hogy az éretlen, fejlesztésre szoruló gyerekük iskolába menjen. Nem fellebbeznek, hiszen sokszor még azt sem tudják, hogy erre lehetőségük lenne. 

A szakember szerint ezek következményeképp 2020 szeptemberétől a korábbinál jóval nagyobb számban ülnek majd „éretlen” elsősök az iskolapadban. Mindeközben pedig az is kiderült, hogy ott a korábbinál jóval feszesebb tanterv követelményeinek kell, hogy eleget tegyenek. 

Közbeszól a vírus

A koronavírus-járvány életünk minden területére kihatott, így nem hagyta érintetlenül a köznevelés, közoktatás színtereit sem. A tanköteles gyerekek március közepén mentek utoljára iskolába, a tanév második félévét gyakorlatilag otthon abszolválták. És – bár kevésbé általános érvénnyel, de – az óvodások nagy többsége is otthon maradt. Köztük azok a nagycsoportosok is, akiknek az óvodai fejlesztés utolsó hetei kiemelkedően fontosak lettek volna.

Itt megint csak elsősorban azokról a hátrányos helyzetű, lemaradó gyerekekről van szó, akiknél az otthoni környezet ingerei nem minden esetben szolgálják az életkornak megfelelő fejlődést. Bár tény, hogy egy egészséges gyerek esetében a spontán érés, a szabad játék a legfejlesztőbb tevékenység, vannak olyan területek, melyeknek előremozdítása régóta óvodai feladat is. Az óvodai nevelés utolsó évében (függetlenül attól, hogy vegyes életkorú vagy osztott csoportba járnak-e a gyerekek) iskola-előkészítő, készség- és képességfejlesztő munka is folyik, nagycsoportos korban ugyanis olyan képességek birtokába kellene, hogy jusson a kisgyerek, ami alkalmassá teszi majd az iskolai boldogulásra. Különösen fontos ez, mert jelenleg sajnos az iskolákban nincs mód az egyes gyerekek fejlődési tempójához igazodó átmenet biztosítására. Pedig ez kellene ahhoz, hogy az elsős gyerekek ne kudarcélményekkel szembesüljenek – mondja Fábián Katalin.

A szakemberek tisztában vannak azzal, hogy a gyerekek eltérő módon fejlődnek, és ebben a fejlődésben néhány hónapnak is óriási szerepe lehet. Sok olyan gyerek van, akinél nagyon sokat számíthatott volna az utolsó 1-2 hónap munkája.

„Életünkben a legnagyobb változás akkor következik be, amikor óvodából iskolába lépünk – állítja Halvax Julianna. – Nem túlzás azt állítani, hogy a sorsunk múlik a jó iskolakezdésen, hiszen itt alakul ki valójában a tanuláshoz, tudáshoz, társakhoz, felnőttekhez való viszonyunk. Az iskolára fel kell készülnie az egész családnak, többek között azért is, mert a mai köznevelés – bármennyire is szövegesen értékelünk az első másfél évben – véleményt mond a teljesítményről, a tudásról, a jólneveltségről. Ha elmarad, kimarad a nagycsoportosoknak kötelező iskolafelkészítő foglalkozás, ahol a majdnem iskolásnak legalább 20-25 percet le kell ülnie és elvégeznie azokat a feladatokat, amiket a pedagógus kér tőle, akkor a tanévkezdés keserves lesz a gyereknek, a szüleinek, a társainak és a tanítónak is. A feladattudat kialakulása az egyik alappillére az iskolaérettségnek. Hogyan alakuljon ki, ha nincs feladat?”

Az új NAT és az alsósok 

Ráadásul, ha nem volna elég a korai beiskolázás és az iskolaéretlen, fejlesztésből is részben kimaradó gyereke áradata, az új NAT szintén nagyon erősen érinti az első évfolyamosokat is. 

„Az új NAT természetesen mindenkit foglalkoztat a tanári szobában, és azon túl is” – mondja Császárné Póti Mariann. A 30 éve a pályán lévő pedagógus is attól tart, súlyos következményei lehetnek az új tartalmi követelmények és a korai beiskolázás együttes hatásának. 

„Engem elsősorban az alsó tagozatos változások érintenek, ezért a felsős, illetve középiskolai tananyag változásaiba nem ástam még bele magam. Hallani viszont hallom a kollégák véleményét, és az nem igazán jó egyik évfolyam tekintetében sem. Tudva, hogy már a mostani anyagmennyiség sem passzírozható bele a rendelkezésre álló időbe, abban reménykedtünk, hogy az új NAT valamilyen formában megoldást fog kínálni erre a helyzetre – teszi hozzá Póti Mariann. – Nem így történt. Az óraszámok – legnagyobb kétségbeesésemre – magyar nyelv és irodalomból 3-4. évfolyamon 7 óráról 5 órára csökkentek, miközben a tananyag nem lett kevesebb, sőt!  Mindemellett a célkitűzés, hogy javuljon a gyerekek szóbeli kifejezőképessége, kommunikációs képessége, szövegértése, helyesírása. De így hogyan?”

A készségfejlesztéshez tér és idő kell.
A készségfejlesztéshez tér és idő kell.Ruzsovics Dorina

Az évfolyamok csaknem mindegyikén óriási probléma a diákok leterheltsége, amit sajnos csak látszólagosan csökkent az alacsonyabb óraszám. Terheik inkább nőnek. A tananyag mennyisége ugyanis bővül, így valószínűleg egyre több gyereknek lesz (lenne) szüksége plusz otthoni tanulási időre, korrepetálásra, és az iskolában a korábbinál is kevesebb idő marad a készségek fejlesztésére, az ismeretek készségszintre emelésére. Sajnos ez épp a legkisebbeket érinti a legkedvezőtlenebbül. Náluk ugyanis az első években az lenne a legfontosabb cél, hogy megszeressék a tanulást, hogy sikerélményük legyen, és elsajátítsák azokat az alapismereteket, amelyek a későbbi iskolai beváláshoz nélkülözhetetlenek. A sikeres iskolakezdés ráadásul a későbbi tanulási sikerek és a tanulási önbizalom megalapozói is lennének. 

Az éretlen gyerekek érkezése alapjaiban rengetheti meg azt az iskolarendszert, ahonnan a KSH adatai szerint mintegy 950 alsós tanító hiányzik.

Mi lesz a gyerekekkel? 

„Az alsósoknak – mondja a Császárné – így is túl sok feladatuk van az iskolában és az iskolán kívül is. A gyerekek máris túlterheltek, egész évben rohantunk a tananyaggal, hogy a végére érjünk. Tavaly az elsőseimmel nem sikerült az írott nagybetűk tanítását befejezni júniusra, így ezt átcsúsztattam második osztályra. Ennek következtében nyilván idén a nyelvtananyagnak nem érünk a végére. Már most tudom, hogy mit hagyok el az anyagból. Így biztosan csorbulni fog valami.”

Ahogy a korai beiskolázás az óvodai szakember szavaival „nincs tekintettel az azóta bekövetkezett jelentős társadalmi átalakulásokra és a szakmai, pedagógiai elvek modernizációjára”, éppígy nem veszi figyelembe ezeket az új NAT sem.

„A gyerekek az elmúlt harminc évben rengeteget változtak. Sok mindenben sokkal tájékozottabbak, de a másik oldalról viszont nehezebb őket lekötni, nincs türelmük azoknak a feladatoknak a gyakorlására, amelyek pedig ismétlés nélkül nem tudnak készségszintre emelkedni. Sokkal többet kellene velük beszélgetni, a szókincsüket fejleszteni, játékosan, változatos módszerekkel kellene dolgoznunk” – emeli ki a pedagógus.

A módosításokkal kapcsolatos egyik legnagyobb probléma, hogy arról széles körű szakmai és társadalmi egyeztetés nem zajlott, nem kérték ki a gyerekekkel nap mint nap együtt dolgozó pedagógusok véleményét sem.

„Ha engem kérdeznének arról, hogy hogy nézzen ki egy alsós órarendje – kezd bele Császárné Póti Mariann – akkor azt mondanám, hogy első és második osztályban csak az alapkészségek megalapozása lenne a cél. Akár tömbösítve, készségtantárgyakkal lazítva, sok játékkal, mozgással. Ez különösen fontos lenne ma, amikor a szülők is folyamatosan rohannak, sietnek. Nagyon jó lett volna, ha a magyarórák számának csökkentése helyett inkább a tananyag csökkentése történt volna az egyes évfolyamokon. Elnyújtva, képességet fejlesztve, játékosan, több időt hagyva a gyakorlásra juthattunk volna el 2. osztály végére oda, hogy kialakuljon a stabil írás-olvasás tudás, majd később a szövegfeldolgozások segítségével a szövegértés. Ezek nélkül ugyanis semmi sem valósítható meg mindabból, amit a későbbi évfolyamokon elvárnak a gyerekektől és a pedagógusoktól. 

Hogyan tanítsunk kevesebb időben többet olyan gyerekeknek, akiknek még a korábbi tempó is biztosan túl gyors?

Legnagyobb bánatomra a környezetismeret-óra az új NAT-ban első két évfolyamon nem szerepel. Ezt szintén nagyon nagy veszteségnek érzem, mert éppen ez az óra volt az, ami lehetőséget adott olyan tevékenységekre, projektekre, csoportmunkákra, egyéni anyaggyűjtésre, amiket nagyon szerettünk, a gyerekek is, és mi is. A miértre nincs válasz, vélhetően a magyarórákba próbálunk majd meg valamit beletenni ebből.”

Mindeközben megmarad az etikaóra, aminek a pedagógus szerint jelenlegi formájában nincs túl nagy haszna. „Minden nap minden óráján ettől függetlenül is folyamatosan megoldjuk a felmerülő erkölcsi problémákat. Nem várunk, nem is várhatunk ezekkel az etikaórákig. Tanítóként azt gondolom, hogy ezek a változások nem szolgálják azt, amit vártunk az új NAT-tól. A tananyag megmaradt, az óraszámok csökkentek. Szeptemberben érkeznek az óvodából a csepp hatévesek, és csak reménykedem, hogy a lelkesedésük nem fogy el pár hónap alatt. Oda kell eljutnunk most is, ahová húsz évvel ezelőtt. Viszont sajnos ez nem működik. Ha nem úgy teljesít a gyerek, ahogy elvárják tőle, akkor elsősorban a pedagógus a felelős.” 

Mire lehet számítani?

Az óvodai szakember szerint nagyon nehéz dolguk lesz a következő tanévtől az alsós tanítóknak, mert vélhetően rajtuk fog csattanni a korai beiskolázás és a NAT-módosítás számos káros hatása. Ez együttesen már olyan teher, amit nagyon nehéz lesz az iskolában kivédeni. A helyzet kezeléséhez, úgy tűnik, nemcsak szakmai, de emberi tudásuk legjavára is szükségük lehet. 

„Nyilván tenni fogjuk a dolgunkat ezután is, főleg mivel a motivációt számunkra eleve a gyerekek jelentik. Az ő lelkesedésük, szeretetük és vidámságuk segít a pályán maradni – fogalmaz Császárné. – Becsukom magam mögött az ajtót, és megpróbálom a legtöbbet kihozni a harminc év alatt összegyűlt tapasztalatomból és abból a szeretetből és szabadságból, amit az iskolában kapok.”

Szükség lesz a pedagógusok empátiájára
Szükség lesz a pedagógusok empátiájáraMadhourse / Getty Images Hungary

„Nagyon sok iskolában már most nagy a hangsúly van az óvoda-iskola átmenet megkönnyítésén. Ez kiemelkedően fontos, mert ez segít hozzá, hogy megszilárduljanak a legfontosabb alapkészségek. Nagyon fontos lenne továbbá a fejlesztő szemléletű tanítás, mert karantén ide vagy oda, nagyon eltérő fejlettséggel érkeznek az iskolába a gyerekek. Az egyedüli megoldás az lehet, ha időt hagyunk arra, hogy ez a saját ütemű fejlődés megtörténjen, ehhez pedig muszáj lesz átütemezni a tananyagot is” – teszi hozzá az oktatási szakértő.

„Gondoljunk bele, hogy most szeptemberben egy osztályba kerülhet az a kisgyerek, akit a szülei visszatartottak »hadd játsszon még egy évet« alapon, holott teljesen iskolaérett lett volna, azzal a kisgyerekkel, aki éppenhogy csak betölti a 6. életévét. Nem várható el, hogy egyszerre fejlődjenek, és nekünk ehhez kell alkalmazkodni” – emeli ki a Hunyadi tanítója. 

Ha pedig mindez digitális oktatás keretében valósul meg, tényleg fel kell hagyni az ábrándok kergetésével és a túlélésre kell játszani.

Nekik 20-30 perc gondolkodtató szórakozás, nekem 6-7 óra munka voltNekik 20-30 perc gondolkodtató szórakozás, nekem 6-7 óra munka volt

A tavalyi év Szupertanárával, Halvax Juliannával beszélgettünk a 2019–2020-as tanévről.

Tovább olvasom
Oszd meg másokkal is!

Az oldalról ajánljuk

  • világom
Európa betiltaná a Visa és a Mastercard kártyákat? Ez terjed az interneten
Európa betiltaná a Visa és a Mastercard kártyákat? Ez terjed az interneten

Az Európai Központi Bank elnöke valóban beszélt ezekről a szolgáltatókról, de kiforgatták a szavait.

április 16., 12:40

  • életem
Életveszélyes lehet az emberre ez a kutyákkal kapcsolatos mítosz: ne engedd a kedvencednek, hogy kúráljon
Életveszélyes lehet az emberre ez a kutyákkal kapcsolatos mítosz: ne engedd a kedvencednek, hogy kúráljon

Több tudományos érv támasztja alá, de ami ellene szól, az végzetes is lehet.

április 16., 14:00

  • világom
Dánia az első ország, amely katonákat küldene Ukrajnába: drónokról tanulnának
Dánia az első ország, amely katonákat küldene Ukrajnába: drónokról tanulnának

Az oroszok szerint Dánia még mélyebbre kerülhet a konfliktusban, ha katonákat küld kiképzésre Ukrajnába.

április 16., 14:36

  • Offline
Színváltó madarat videóztak le, soha nem láttál még ilyet
Színváltó madarat videóztak le, soha nem láttál még ilyet

Azt is hihetnénk, hogy mesterséges intelligenciával készült ez a videó, de a színváltó madár nagyon is létezik.

április 16., 15:10

  • világom
Megszűnik a google.hu
Megszűnik a google.hu

Tegnap jelentette be a cég, hogy megszűnik a google.hu.

április 16., 17:30

  • Mindennapi
Bűz, koszos törölközők, fertőzött víz miatt zárt be a NAV egy wellnesshotelt
Bűz, koszos törölközők, fertőzött víz miatt zárt be a NAV egy wellnesshotelt

Szörnyű állapotokat találtak a NAV ellenőrei a hotelben.

április 16., 12:10

  • világom
Ilyen a valóságban egy lovaggá ütés: nézd meg 25 évvel ezelőttről Sir Sean Conneryét
Ilyen a valóságban egy lovaggá ütés: nézd meg 25 évvel ezelőttről Sir Sean Conneryét

Így zajlik egy igazi lovaggá ütés, méghozzá Sean Conneryé a 2000-es évekből.

április 16., 16:00

  • Édes otthon
Egy festmény mögött évszázadok óta elfeledett barokk festményt találtak egy olasz templom felújításakor
Egy festmény mögött évszázadok óta elfeledett barokk festményt találtak egy olasz templom felújításakor

A felújítási munkálatok izgalmas felfedezéshez vezettek ebben a templomban: egy festmény alatt rejtőzött a freskó.

40 perce

  • Offline
Ez a világ 10 legmegnyugtatóbb hangja: a magyarok kedvence nem fért fel a 10-es listára
Ez a világ 10 legmegnyugtatóbb hangja: a magyarok kedvence nem fért fel a 10-es listára

Az rendben van, hogy a pattogó tűz ott van a 10-ben, de valamit nagyon hiányolunk.

április 16., 16:45

  • lájfhekk
Így spórolnak a leleményes magyarok a bevásárláson – 40%-ot is megtakaríthatnak
Így spórolnak a leleményes magyarok a bevásárláson – 40%-ot is megtakaríthatnak

A húsvéti bevásárlás is sokkal olcsóbb így.

április 16., 13:35

  • Offline
Igaz-hamis kvíz: dönts 15 másodperc alatt!
Igaz-hamis kvíz: dönts 15 másodperc alatt!

A feladat egyszerű: jelöld a kvízben, hogy állításunk igaz vagy hamis!

április 16., 06:46

  • világom
Víz alatti ufóállomás van Kalifornia mellett –friss videóval bizonyítaná az ufószakértő létezését
Víz alatti ufóállomás van Kalifornia mellett –friss videóval bizonyítaná az ufószakértő létezését

A szakértő szerint katonák készítették az ufókat ábrázoló felvételt.

április 16., 06:30

  • Édes otthon
Ez a 7 hobbi segít megelőzni a demenciát
Ez a 7 hobbi segít megelőzni a demenciát

A hobbi nemcsak kikapcsol és örömet okoz, hanem véd a demencia ellen is. Ezek az elfoglaltságok lassítják leginkább a szellemi hanyatlást.

április 17., 05:45

  • világom
Megrázó videó: borzalmas körülmények között élt Gene Hackman és felesége
Megrázó videó: borzalmas körülmények között élt Gene Hackman és felesége

A házaspár otthonában készült testkamerás videón látszik, hogy milyen körülmények között élt halála előtt Gene Hackman és felesége, Betsy Arakawa.

április 16., 10:35

  • Offline
Ezt olvasták dédanyáink a pad alatt: botránykönyvek a századelőn
Ezt olvasták dédanyáink a pad alatt: botránykönyvek a századelőn

Már a 30-as években arról számoltak be a lapok, hogy „erotikus könyveket olvasnak a fiatal lányok és az öreg asszonyok”.

április 16., 18:30

  • világom
Itthon minden faluban lesz ATM, egy országban most adták át az elsőt
Itthon minden faluban lesz ATM, egy országban most adták át az elsőt

Ünnepélyes keretek között helyezték üzembe az első néhány bankautomatát.

április 16., 11:40

  • Mindennapi
Hidegfront vet véget az egynapos nyárnak: ekkor érkezik
Hidegfront vet véget az egynapos nyárnak: ekkor érkezik

Zivatarokkal köszönt be a nyári meleg után a hidegfront.

április 17., 06:00

  • életem
Fontos változások a NAV-nál: az adózási rendszert érintik
Fontos változások a NAV-nál: az adózási rendszert érintik

Érdemes tisztában lenni azzal, milyen változásokat vezetett be és tervez a NAV az adórendszerben.

április 16., 11:10

  • Offline
A Balkán Nostradamusa előre megjósolta, ami 2025-ben jött
A Balkán Nostradamusa előre megjósolta, ami 2025-ben jött

Az asszony, akit jóslatainak pontossága tett Nostradamushoz hasonlóvá, állítólag egy pusztító eseményt látott előre.

április 16., 06:00

  • világom
Lesújtó kép fogadta a tornádó után hazatérő családot, aztán jött a csoda
Lesújtó kép fogadta a tornádó után hazatérő családot, aztán jött a csoda

Még márciusban tarolt le mindent a tornádó, és egészen mostanáig gyászolt a család, amikor is a szomszéd jó hírt hozott.

április 16., 19:30

  • életem
Lerifrancolt lóval bajos utazni – ezeket a magyar szólásokat kevesen értik
Lerifrancolt lóval bajos utazni – ezeket a magyar szólásokat kevesen értik

Bonyolultabb ez a magyar nyelv és kifejezésmód, mint mi magunk is hinnénk. Vagy te érted ezeket a szólásokat?

április 16., 07:00

  • világom
Madarak támadnak tavasszal: ez a jelenség oka
Madarak támadnak tavasszal: ez a jelenség oka

Autókat és ablakokat támadnak a madarak, a tavaszi jelenség nem különös és meglehetősen prózai oka van, bármily ijesztő is.

április 16., 07:26

  • világom
Le kell cserélni a hagyományos hűtőket – nagy bajt okoznak
Le kell cserélni a hagyományos hűtőket – nagy bajt okoznak

A jelenlegi technológia szennyezi a környezetet, ezért kell lecserélni a hűtőket és légkondikat.

április 16., 08:36

  • életem
Ezt az alkalmazást minden magyar autósnak ismernie kell: valódi segítség
Ezt az alkalmazást minden magyar autósnak ismernie kell: valódi segítség

Ha van autód, töltsd le az alkalmazást!

április 16., 08:20

  • Mindennapi
Műtétekhez használt fontos gyógyszert hívtak vissza
Műtétekhez használt fontos gyógyszert hívtak vissza

Sötét színű részecskét találtak a műtétekhez használt gyógyszer üvegében.

április 16., 09:05

  • életem
Változnia kell a nők kedvezményes nyugdíjazása feltételeinek – ezt követelik az érintettek
Változnia kell a nők kedvezményes nyugdíjazása feltételeinek – ezt követelik az érintettek

Sok szempontból igazságtalan a nők kedvezményes nyugdíja.

április 16., 08:05

  • világom
Nem tudják megfékezni a járványt, tovább emelkedett a fertőzöttek száma Texasban
Nem tudják megfékezni a járványt, tovább emelkedett a fertőzöttek száma Texasban

Újabb egészségügyi szakemberekből álló csapatot küldenek a fertőzött területre, mert egyre több a megbetegedés.

április 16., 09:36

  • Offline
Kiderült, miért tudnak irányítani minket a macskák: ez a szégyentelen trükkjük
Kiderült, miért tudnak irányítani minket a macskák: ez a szégyentelen trükkjük

A macskák irányítanak minket. Most már azt is tudjuk, hogyan.

április 16., 08:50

  • Mindennapi
Korlátozásokat vezetnek be a horvát-magyar határon: erre készülj
Korlátozásokat vezetnek be a horvát-magyar határon: erre készülj

A korlátozások mellett visszaállítják a határellenőrzést is.

április 16., 10:06

  • Mindennapi
Új fertőzés fenyeget a száj- és körömfájás után – az állatok negyede nem éli túl
Ezt olvastad már?
Érdekességek