A gyerekek fejlődésével kapcsolatos problémákra specializálódott pszichológus, Dr. Deborah Gilboa szerint sok múlik azon is, hogy vajon az óvoda, az általános vagy a középiskola kezdete rémíti meg épp a gyereket. A Todaynek nyilatkozó gyerekpszichológus szerint az mindenesetre mindig fontos, hogy valós problémaként tekintsenek a szülők a szorongó gyerekek érzéseire.
Ne söpörd a szőnyeg alá!
Egy félmondattal ugyanis nem lehet elintézni a dolgot: ha tényleg szorong a gyerek, nem lehet csak úgy elhessegetni a gondjait. Ehelyett érdemes megkérdezni, mi nyomja a szívét, és külön kihangsúlyozni, hogy úgyis a viselkedése, nem pedig az érzései a meghatározók, az előbbin pedig bőven van esély változtatni. A pszichológus szerint mindenesetre nem csak a legkisebb ellenállást jelentő út keresése a cél: a lényeg hogy olyan stratégiákat sajátíthasson el a gyerek, amelyeket később is fel tud majd használni.
Bölcsőde, óvoda
A szabadabb, kötetlenebb napközik és a bölcsődék esetében a szülőktől való elszakadás jelenti a legfőbb problémát, ebben az esetben tehát azt a legfontosabb kideríteni, mi segíthet a megszokott közegükből kilépő gyerekeknek, hogy képesek legyenek tolerálni és helyén kezelni a változásokat.
Egy klasszikus óvoda esetében általában már a megszabott napirendhez való alkalmazkodás jelenti a legnagyobb kihívást a kicsik számára. Ilyenkor a konkrét épület és napirend megismerése és az ezzel kapcsolatos szokások kialakítása tehát az elsődleges feladat.
Általános
Az általános iskolával kapcsolatos félelmek kezelésével kapcsolatban megint csak az a legfontosabb a pszichológus szerint, hogy megkérdezzük a gyereket, mit tud és milyen elképzelései vannak az osztályról. A tévhitek és a valós félelmek kezelése ez után lehet csak hatékony egy szülő.
Gimi=nyomás?
Az utolsó évek során már a gyerekekre nehezedő nyomás kezelése a legfontosabb feladat. Mivel ilyenkor egyre többet számít, hogyan teljesít valaki az iskolában és milyen iskolán kívüli tevékenységeket választ, a legnagyobb segítséget az jelenti, ha nem helyez rájuk még több nyomást egy szülő. Ehelyett inkább a reális elvárások kialakítása a cél a pszichológus szerint.