Minden, amit a spárgáról tudni érdemes

Levesben, meleg salátaként, tésztaételekben és rizottóban is finom az egyik legnépszerűbb tavaszi zöldségünk. A zsenge spárga nagyon kevés kalóriát tartalmaz, így fogyókúrába is beilleszthető, és akár egy egyszerűen összedobható, rózsaborsos-baconös majonéz mellett is elegáns, izgalmas és gyors fogás lesz belőle.

A spárga termelése viszonylag nagy múltra tekint vissza Magyarországon: valamikor 19. században indult meg a francia termelési módszert alkalmazó spárgatermelés. A növény ehető részét sípnak hívja a szakirodalom, amiből itthon kétfajta kapható: a zöld és a fehér. A fehér a föld alatt növekszik, a zöld pedig fölötte. 

Ha spárgát szeretnél vásárolni, mindig lédúsat, roppanósat válassz, mert a fénytelen, kissé már kornyadt daraboknak nem sok élvezeti értéke lesz. A könnyebb pucolhatóság végett érdemes nem túl vékony szálakat választani, és amíg meg nem főzöd, addig érdemes a sípokat egy pohár vízbe állítani. 

A fehér spárgának kissé kesernyés lehet a héja, ezért azt érdemes megpucolni, a zölddel ilyen gondod várhatóan nem lesz, és ha nagyon zsenge, akár nyersen is megkóstolhatod. Könnyen megpuhul, de ha nedves konyharuhába csavarod a szárát, úgy egy kicsit tovább eláll majd a hűtőben. 

Ahhoz, hogy elváljon a fás rész a zsengétől, csak fogd meg a szárak két végét és kezdd el meghajlítani. Ahol eltörik, ott válik el a fás rész a friss, ehetőtől. Ezek után tedd néhány percre lobogó, sós, esetleg citrommal és egy kevés cukorral ízesített vízbe, és már el is készültél az alapokkal. 

Egy nagyobb csokorral két személyre elég.
Egy nagyobb csokorral két személyre elég.Fotó: Thepalmer / Getty Images Hungary

Ezért érdemes több spárgát enned

A Healthline oldalán tudományos kutatások eredményeit szedték össze, melyek szerint több szempontból is érdemes jó sokat enned spárgából. Alacsony kalóriatartalmú, de lenyűgöző tápanyagprofillal rendelkezik.

Valójában csak egy fél csésze (90 gramm) főtt spárga már ennyi hasznos tápanyagot tartalmaz:

Kalória: 20

Fehérje: 2,2 gramm

Zsír: 0,2 gramm

Rost: 1,8 gramm

Több vitaminból fedezi egy kisebb adag is az ajánlott napi bevitel nagy részét:

C-vitamin: az RDI 12 százaléka

A-vitamin: az RDI 18 százaléka

K-vitamin: az RDI 57 százaléka

Folát: az RDI 34 százaléka

Kálium: az RDI 6 százaléka

Foszfor: az RDI 5 százaléka

E-vitamin: az RDI 7 százaléka

A spárga kis mennyiségben tartalmaz egyéb mikrotápanyagokat is, beleértve a vasat, a cinket és a riboflavint. Mindezeken túl kiváló K-vitamin-forrás, a véralvadásban és a csontok egészségében nélkülözhetetlen tápanyag.

Talán szívesebben megeszik a gyerekek, mint az aromásabb brokkolit.
Talán szívesebben megeszik a gyerekek, mint az aromásabb brokkolit.Fotó: M-image / Getty Images Hungary

Tovább is van, mondjuk még

A spárga magas folsavtartalmú zöldség, ami létfontosságú az egészséges terhességhez és a test számos fontos folyamatához, beleértve a sejtek növekedését és a DNS-képződést is. 

Az antioxidánsok olyan vegyületek, amelyek segítenek megvédeni sejtjeinket a szabad gyökök és az oxidatív stressz káros hatásaitól. Az oxidatív stressz hozzájárul az öregedéshez, a krónikus gyulladások kialakulásához és számos betegségéhez, beleértve a rákot is. A spárgának, ahogy a többi zöld zöldségnek is, magas az antioxidáns-tartalma, ezek közé tartozik az E-vitamin, a C-vitamin és a glutation, valamint a különféle flavonoidok és polifenolok.

A spárga különösen erős mindezeken túl a flavonoidokban, a quercetinben, az izorhamnetinben és a kaempferolban. Ezeknek az anyagoknak számos kísérlettel bizonyították vérnyomáscsökkentő, gyulladáscsökkentő, vírus- és rákellenes hatásait. 

Mint jó rostforrás, a spárga elősegíti a jó emésztést, és segíthet csökkenteni a szívbetegségek, a magas vérnyomás és a cukorbetegség kialakulásának kockázatát.

A spárga kiváló folátforrás, vagyis B9-vitaminnal is jól el van látva. Annyira, hogy csak fél csésze spárga biztosítja a felnőttek napi napi folátszükségletének 34 százalékát, a terhes nők számára pedig napi szükségletük 22 százalékát. A folát nélkülözhetetlen tápanyag, ami segíti a vörösvértestek kialakulását és a DNS termelését az egészséges növekedés és fejlődés érdekében. Különösen fontos a terhesség korai szakaszában a baba egészséges fejlődésének biztosításához.

Másban is tud segíteni: a magas vérnyomás világszerte több mint 1,3 milliárd embert érint, és ez a szívbetegségek és a stroke fő kockázati tényezője. Kutatások szerint a káliumbevitel növelése és a sóbevitel csökkentése hatékony módszer a magas vérnyomás csökkentésére. A kálium két módon csökkenti a vérnyomást: az erek falának ellazításával és a felesleges só kiválasztásával, ami vízhajtó hatásán keresztül érvényesül. 

A fogyókúrából se hagyd ki

Jelenleg egyetlen tanulmány sem tesztelte a spárga súlycsökkenésre gyakorolt hatását, ugyanakkor számos olyan tulajdonsággal rendelkezik, amelyek mégis segíthetnek a fogyásban. 

Először is, rostokban gazdag, ami mellett nagyon alacsony a kalóriatartalma, fél csészében csak 20 kalória van. Ez azt jelenti, hogy rengeteg spárgát fogyaszthatsz anélkül, hogy sok kalóriát vennél magadhoz. Ezenkívül a növény körülbelül 94 százaléka víz. A kutatások szerint az alacsony kalóriatartalmú, vízben gazdag ételek fogyasztása segíti súlyvesztést. 

Mustra

Kérjük, támogasd munkánkat te is azzal, hogy engedélyezed a hirdetések megjelenítését az oldalon. Lapunk bevételi forrását ezek a hirdetések jelentik, így elengedhetetlenek ahhoz, hogy cikkeinket ingyenesen olvashassátok.

A hirdetések megjelenését engedélyezheted külön a Dívány.hu oldalra is, vagy a kiegészítő program teljes kikapcsolásával az összes általad látogatott site-ra.