Meglepő a válasz, hogy a meleg vagy a hideg zuhany jobb-e az egészségednek

GettyImages-810282354

A meleg zuhanynak kell lennie a győztesnek, hiszen nem lehet semmi hasznosabb és egészségesebb annál, ami ennyire jól tud esni egy-egy hűvös estén. Ugyanakkor nyilvánvaló, hogy a hideg zuhanynak kell nyerni ebben a versenyben, mert edzi a testünket, és már milliószor hallottuk, hogy egészséges. Akkor most melyik legyen, ha már választanunk kell?

Eddig úgy tudtuk, hogy a forró víz eltávolítja a bőrről a természetes olajokat és lipideket, így felborítja annak egyensúlyát, ami azzal jár, hogy a test kiszárad, irritálttá válik. Ezért is olyan jó, ha hideg vízzel zuhanyzol, vagy legalábbis a langyos tusolás végére beiktatsz egy 60 másodperces hideg öblítést – szólt a régi ukáz. Utóbbi a tapasztalatok szerint nyugtat, csökkenti az irritációt, a bőrpírt és a gyulladást, mindezek mellett pedig feszesítő hatással is rendelkezik.

Megvan a válasz arra, hogy a meleg vagy a hideg zuhany jobb-e az egészségednek

A hideg zuhanynak más előnyei vannak, mint a forró zuhanynak. A hideg és a meleg tusolás mindegyike jótékony hatással lehet az egészségre, noha általában a 35–40 Celsius-fok közötti zuhany a legjobb. A hideg víz segíthet csökkenteni a bőrviszketést, és elősegíti a regenerálódást az edzés után. A forró zuhany ugyanakkor ellazítja az izmokat, javítja az alvást, és enyhíti a légúti tüneteket. A válasz tehát az, hogy mindkét módszer lehet győztes, egyszerűen a saját versenyükben kell indítanunk azokat.

A hideg zuhany egészségügyi előnyei

Bár egy gyors hideg zuhany nem tűnik olyan pihentetőnek, több egészségügyi előnnyel járhat, mint egy forró. Tara Allen személyi edző és táplálkozási szakértő szerint először a hideg zuhanyok fokozhatják az éberséget, sőt még a hangulatot is javíthatják.

1. Edzés után remek lehet

A jeges fürdő és a hideg zuhany népszerűvé vált a fitneszben az edzés utáni regenerálódás elősegítése érdekében. Az edzés utáni helyreállítási technikákat áttekintő 2018-as metaanalízis megállapította, hogy a hideg víznek való kitettség – mint például a hidegvíz-merítés és a krioterápia – az egyik legjobb módja a gyulladás és az izomfáradtság csökkentésének.

Valójában a hideg vízbe merítés akár 96 órával az edzés után is csökkentette a résztvevők fájdalom- és fáradtságérzetét, összehasonlítva az anélküli felépüléssel. 

2. Csökkenti a viszketést

Ha érzékeny bőrű vagy, a hideg zuhany csökkentheti a viszketést a hideg víz hűsítő, gyulladáscsökkentő hatása miatt.

Nyáron a szabadban is szuper
Nyáron a szabadban is szupermiljko / Getty Images Hungary

„Segít a viszketés leküzdésében, akár hideg zuhannyal, jégpakolással vagy hideg fürdővel”

– mondja Carrie Kovarik, a Pennsylvaniai Egyetem Kórházának bőrgyógyász docense. 

3. Erősítsd az immunrendszered!

A kutatók azt mondják, hogy a hideg víz alacsony szintű stresszreakciót vált ki az immunrendszerből, ami segít az ellenálló képesség felépítésében. Tehát, ha szervezetet fertőzés támadja, az jobban reagálhat. Egy 2016-os tanulmányban a résztvevők meleg vízzel kezdték a zuhanyozást, de 30-90 másodpercig hideg vízzel fejezték be. Azoknál, akiknél a zuhanyozás végén hideg víz következett, 29%-kal csökkent a táppénzes hiányzások száma. 

Ha azonban már beteg valaki, Allen azt javasolja, hogy kerülje a hideg zuhanyt, amíg jobban nem érzi magát, hiszen az nem lesz képes meggyógyítani semmilyen betegséget vagy fertőzést, miután megkaptuk. 

A forró zuhany egészségügyi előnyei

Sokunk számára a forró zuhany a kedvenc, de bőrgyógyászati szempontból nem a legokosabb döntés, mert gyorsabban eltávolítja a bőrről a természetes olajokat – mondja Kovarik. 

„A bőr szempontjából a forró zuhany hátrányai meghaladják az előnyöket”

– mondja Kovarik.

„A forró zuhany kiszáríthatja a bőrt, különösen, ha krónikus betegsége van, például ekcéma” – folytatta a szakember. „Ezenkívül a forró zuhanyok viszketést okozhatnak az emberekben, mert a bőr sejtjeiben hisztamint szabadítanak fel – egy olyan anyagot, amely viszkető érzéshez vezet.” 

1. Ellazítja az izmokat

A forró zuhanyok segíthetnek ellazítani az izmokat és javítani az edzés utáni felépülést. Egy 2014-es tanulmány megállapította, hogy a lábak 45 percre történő forró vízbe merítése edzés előtt csökkentette az izomkárosodást és az edzés utáni fájdalmat. 

2. A légúti tünetek enyhítése

A forró zuhany jó módja lehet az orrdugulás megszüntetésének is. Ennek az az oka, hogy a torokban és az orrban lévő váladék fellazul a forró zuhanyok során keletkező gőz hatására, a Lung Health Institute szerint. Ez a gőz azonban káros lehet azok számára is, akik krónikus tüdőbetegségben, például krónikus bronchitisben, cisztás fibrózisban vagy súlyos asztmában szenvednek, így nekik érdemes hanyagolniuk ezt a módszert.

3. Az alvás javítása

Kutatások kimutatták, hogy körülbelül 20 perces forró fürdő vagy zuhanyozás az elalvás előtti órákban javíthatja az alvást. 

Egy 2019-es tanulmány például azt találta, hogy a meleg fürdő körülbelül 90 perccel lefekvés előtt elősegítette a szervezet cirkadián ritmusának természetes felkészülését az alvásra, elősegítve a gyorsabb álomba merülést és javítva az alvás minőségét.

Végre kiderült, melyik a hatásosabb
Végre kiderült, melyik a hatásosabbRichLegg / Getty Images Hungary

Meglepő, de a meleg zuhany a legjobb a melegben is

Noha logikusnak tűnhet, hogy a melegben hideg zuhannyal hűtjük le magunkat, valójában ennek az ellenkezője igaz, mivel a bőröd és a keringési rendszered reagál a hőre. Például, ha valaki vesz egy hideg zuhanyt, a bőr hőmérséklete csökken, és hűvösebb lesz, ám ennek eredményeként a bőr véráramlása is csökken, és a szervezet nem enged ki annyi hőt. 

„Átmenetileg hűvösebbnek érezzük magunkat, de mivel már nem adunk ki annyi hőt a bőrön keresztül, mindez bent marad, és a maghőmérséklet magas marad”

– mondja Kovarik, aki azt javasolja, hogy inkább vegyünk egy meleg zuhanyt, ami idővel jobban lehűt majd.

A hideg és meleg zuhanyoknak tehát megvannak a maga előnyei, és összességében a legjobb megoldás valahol a kettő között van.

Mentes Anyu szakácskönyvek

 

„A kevesebb több. A mentes jobb."

 

Nemes Dóra újságíró, a Mentes Anyu márka és közösség megálmodója, de mindenekelőtt kétgyerekes anyuka. Szakácskönyveiben kipróbált recepteket válogatott össze, amelyek az inzulinrezisztensek, cukorbetegek, vagy életmódváltók étrendjébe passzolnak.

A könyvekbe most betekintést nyerhetsz. 
Amit az online lapozgatóban megtalálsz:

  • Tartalomjegyzék
  • Előszó
  • Részlet Étrendem - Szarka Dorottya dietetikus kisokosából
  • + 1 recept is!

Mentes Anyu szakácskönyve 1+2 kedvező áron online rendelhető!

 

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Mustra