Mennyit csökkentek a repülőjegyek árai 1955 óta?

Olvasási idő kb. 2 perc

Árakban óriási a csökkenés, a leszállás előtti önfeledt pezsgőzés, a porcelán és az ezüst azonban kevésbé jellemző, mint a ötvenes években.

Az ötvenes évekből származó reklámokat felkutató Telegraph szerint tényleg hatalmas a különbség: 1955-ben még nem kevesebb mint 6,4 millió forintot kellett kicsengetni a Perth-London útért, ma viszont mindössze 246 000 forintba kerül mindez. Az olcsóbb jegyekért cserébe persze lemondtunk azért egy-két dologról.

Az utastérbe zsúfolt ülések számának növekedésével és a lábtér drasztikus lerövidülésével járó folyamat valószínűleg lezártnak tekinthető, kisebb helyre ugyanis tényleg lehetetlen feladatnak tűnik lábakat behajtogatni. Az utóbbi 40 évben persze már a jegyárak csökkentek nagyobb mértében, a 80-as évek óta csupán 7,5 centit csökkent ugyanis a lábtér.

Képünk illusztráció!
Képünk illusztráció!Boston Globe / Getty Images Hungary

A London-New York út árán is jól látszanak a különbségek: 2017-ben 135 000 forint volt az átlagár, 1955-ben azonban még kis híján 2 millió forintba került ugyanez. Ezen a ponton pedig már évtizedek óta léteztek utasszállító cégek, igaz sokkal kisebb repülőket üzemeltettek csak.

A nagy zabálás

Három évvel később már „csak” 1 350 000 forintot kellett fizetni a British Airways elődje által kínált útért. Mindez egy cseppet máshogy festett egyébként, mint a mai viszonyok. Az 58-ban légiutaskísérősködő Barbara Halbert elmondása szerint porcelán, kristálypoharak és ezüst evőeszközök is jártak a rengeteg étel és ital mellé. Először kávét és koktélokat kaptak az utasok, később ebéd és borok következtek, aztán tea, desszertek, még több szesz, leszálláskor pedig pezsgő.

Lehet még olcsóbb?

Akkoriban tehát még csak első osztály létezett, hamarosan beindult ugyanakkor az áresés, 1978 óta pedig nagyjából 50 százalékkal csökkentek az árak. Ez bizonyos utak esetén meglepően alacsony profitot jelent egyébként, a London-New York útért kifizetendő nagyjából 200 000 forintos jegyár 77 százaléka az üzemköltségre megy el, a haszon pedig mindössze ~1500 forint az összes költség levonása után.

Képünk illusztráció!
Képünk illusztráció!Fox Photos / Getty Images Hungary

Kik a legolcsóbbak?

A legolcsóbb légitársaságok listáját ázsiai cégek dominálják egyébként. Egy friss felmérés szerint az AirAsia X, az Air India Express, az Indonesia AirAsia, a Primera Air és az IndiGo Airlines az öt legolcsóbb légitársaság, úgy tűnik, van tehát hova „fejlődnie” a jelenleg hetedik Ryanairnek. Dolgoznak is rajta serényen.

Oszd meg másokkal is!
Érdekességek