Az egész "szocialista divat, mint luxus" téma talán azzal kezdődött, amikor pár éve a Vetements megirigyelte a posztszovjet izlésvilágot és a 90-es évek Kelet-Európjának divatjára emlékeztető bemutatókkal szerzett magának hírnevet. Aztán ez a direkt bortányos és túlságosan is ironikus márka tavaly összeállt egy orosz luxuskereskedővel, az SVMoscow-val és terveztek nekik egy limitált szériás pulcsit: összesen 50 darab készült a vörös, vállán sarló-kalapács kombóval díszített kapucnis pulóverből, mellyel a tervező az 1917-es orosz forradalom előtt kívánt tisztelegni. A pulóver neve találóan “Серп и молот” (Serp i Molot), azaz sarló és kalapács és már mind elfogyott belőle, annak ellenére, hogy 770 dollárba, 222 ezer forintba került egy darab. (Persze hamisítvány még kapható, mint minden limitált szériás luxutermékből e világon.)
Viccnek elég rossz, iróniának meg igazán kemény egy 770 dolláros termékkel tisztelegni a proletárok előtt – arról nem is beszélve, hogy több országban tiltott önkényuralni szimbólumnak számít a sarló és kalapács.
Sarló és kalapács
A sarló és kalapács kommunista szimbólum, amely kifejezi a kommunizmussal, valamely kommunista párttal vagy állammal való kötődést. Sarló fölött keresztbe tett kalapácsot ábrázol – a két eszköz a szegényparasztság és a proletariátus összefogásának jelképe. A szimbólumok egymás mellé helyezésükkel az ipari és mezőgazdasági munkások szövetségét, összetartozását akarták kifejezni. Leginkább arról ismert, hogy az ötágú vörös csillaggal egyetemben szerepelt a Szovjetunió és más kommunista államok zászlaján, illetve egyéb emblémáin. Magyarországon és Litvániában tiltott önkényuralmi jelképnek számít.
Forrás: Wikipedia
Az egész kommunistás luxusőrület valószínűleg tökéletesen észrevétlen maradt volna, és simán csöndben elkél belőle az az 50 darab Moszkvában, ha Kim Kardashian, a kőgazdag realityceleb nem dől be a trendeknek meg a "limitált szériás" kifejezésnek és nem egy ilyen pulóverben nézi meg két ünnep közt családjával a Diótörőt Los Angelesben. Már az is elég kemény, hogy képes egy kinyúlt pulóverben balettelőadásra menni, de hogy még egy kommunista jelképet is belekever az ügybe, az már a Twitterezőknek is sok volt.
Let's play a game.
— stuart (@jungleplatoon) 2016. december 27.
If anyone finds something that's more ironic than Kim Kardashian wearing a $770 communist hoodie, they win the Internet. pic.twitter.com/r3tovwSFVE
A Calvert Journal újságíróját a pulóver a szülővárosában, Szentpéterváron látott olcsó, műveletlen turistáknak való kommunista szuvenírekre emlékeztette, de ettől függetlenül a luxustervezőknél észrevehetően kialakuló trend:
A szovjet nosztalgia
Itt sem sikerült feltalálni semmi újat, hisz Denis Simachev moszkvai tervező a 2000-es évek közepén már befutott az orosz vizuális kultúra felhasználásával. Az idősebb generáció akkor felháborodva nézte, ahogy jelképeikből viccet csinál a tervező. Most, 10 évvel később még mindig ez a vicc netovábbja, a Vetements tervezője, Demna Gvasalia ezzel arat sikereket. De nem csak ő arat szovjet szimbólumokkal sikereket, hanem például Gosha Rubchinskiy is, akit korai munkáiban is Oroszország fiatal generációjának kettős identitása érdekelt.
Első kollekcióját 2009-ben "Gonosz hatalom"-nak nevezte el, Reagen hidegháborús retorikájára utalva. 2016-os tavaszi-nyári "1984" című kollekciójában pedig sarló-kalapácsos felsők és különféle szovjet szlogenek kaptak helyet. Bár azt gondolná az ember, hogy ezeket senki nem hordaná, egy évvel később az egész világot bevette a cirill betű láz és menőnek számított Nike cipővel viselni a sarló-kalapácsos pulcsit. A Vetements limitált szériás darabja pont időben érkezett függetlenül a politikai felhangtól. Egy 2000-es években született fiatalnak a világ legnagyobb részén már úgyse mond semmit a sarló és kalapács, csak egy újabb különös minta.
Az Ukrajnában 2015-ben törvényileg elrendelt dekommunizáció során 877 város és falu nevének megváltoztatásáról kellett dönteni, a helyzet a mai napig bonyolult, így nem az a meglepő, hogy csak egy ukrán tervező dolgozik a kommunista jelképekkel, hanem hogy van akár egy is. Yulia Yefimtchuk sem a múlt miatt választotta ezt az ideológiát, hanem inkább egy fiatalos, naiv jövőbetekintés áll esetében kommunista jelképek használata mögött, melyekkel az egyenlőség és béke utópiájára utal.
Akárhogy is, a posztszovjet stíl most divat, valószínűleg nemsokára a fast fashion boltokban is megjelennek a cirill betűk – akkor is, ha a sarló-kalapács pulcsira nyomása már tényleg túlzás és ennek koppintását biztos nem fogják vállalni. Hogy mi történik épp a szomszédunkban, Ukrajnában a divat terén, és náluk mit jelent a 90-es évek divatjának visszatérése, hamarosan elolvashatják vendégszerzőnk, Vida Vera tollából.
Addig pedig a kép alatti menő-ciki sávon megszavazhatja, mit gondol Kim Kardashian 770 dolláros sarló-kalapácsos pulcsijáról!