Egy igazán jó munkaerő mindig udvarias a feletteseivel, maradéktalanul eleget tesz a kötelességeinek és pótolhatatlan tagja a csapatnak, de kevesen gondolnak arra, hogy mennyire fontos az is, hogy jó kapcsolatot ápoljon a főnökséggel - írja cikkében az NBC.
A New York-i Egyetem kutatói pedig megállapították, hogy az alkalmazottak hatékonyságát nagyban befolyásolja az, hogy milyen a viszonyuk a feletteseikkel. És nem, ez nemcsak a karrierünk építgetése miatt fontos, hanem a testi és lelki egészségünk szempontjából is. Egy tanulmány szerint például, ha nem vagyunk jóban a főnökünkkel, az megnöveli a szív- és érrendszeri problémák kialakulásának kockázatát.
Szóval ha eddig nem fűzted elég szorosra a kötelekéd a feletteseiddel, akkor itt az ideje, hogy bepótold a lemaradásod. A hajtás után olvashatsz is pár tippet.
1. Légy hű önmagadhoz és kommunikálj!
"Azok a kedvenc beosztottaim, akik mellett nincs szükségem játszmázni. Semmi süketelés, semmi kifogás, semmi óvatoskodás. Ha nem tudunk elfogyasztani egy közös ebédet, együtt nevetni, támogatni egymást, akkor nem annyira jó együtt dolgozni" - foglalta össze gondolatait Nicole Cadwell szerkesztő és kisvállalkozó. Emellett fontos, hogy tudni kell a konstruktív kritikát kezelni, vagyis tudni kell, hogyan adjunk bizonyos visszásságokat mások tudtára, és hogyan fogadjuk az építőjellegű megjegyezéseket, tanácsokat. Jó esetben a főnök egyben a mentorod, aki segít fejlődni, és a visszajelzés kétirányú utca, szóval nyugodtan jelezzük, ha úgy érezzük, túl sok terhet róttak ránk, mert hát néma gyereknek anyja se érti a szavát. Persze felmerülhet mindenkiben a kérdés, hogy nem üthet-e vissza, ha eláruljuk, nem tudunk megbirkózni a feladattal, de a jó vezetők értékelik, ha valaki néha rávilágít a problémákra, és jobbító szándék vezérli.
2. Próbálj barátkozni!
A különböző céges események és rendezvények tökéletes alkalmat biztosítanak arra, hogy kicsit közelebb kerülj a főnökeidhez és a munkatársaidhoz. Persze azért nem szabad a gyeplőt a lovak közzé dobni, csak azért, mert kiszabadultatok a megszokott környezetből, ne vetkőzz ki teljesen magadból, szóval óvatosan a piával, és ha lehet, akkor ne kezdj el áskálódni a kollégád ellen vagy próbálj bizalmas információkat kiszedni a többiekből, maradj a könnyedebb, de nem túl személyes és intim témáknál.
3. De ne ossz meg mindent vele!
Nem vezet sok jóra, ha túl sokat tudtok egymás életéről. Persze a bizalom kiépítéséhez erre valamilyen mértékben azért szükség lesz, mondjuk nem biztos, hogy párkapcsolati problémák esetén a felettesedtől kell tanácsokat kérni, főleg, ha csak nemrég kerültél a céghez. Nicole Caldwell szerint munkakörnyezettől függ, hogy milyen könnyű megtalálni az egyensúlyt, egy lazább helyen nyilván könnyebben eljár a szánk, míg ahol kevésbé kedélyes a hangulat, főként a szakmai információkat osztanak megy egymással az emberek. Fishbein szerint pedig ugyan mindent ő sem akar tudni, de azért pár lényeges részlet segít abban, hogy jól lője be az elvárásait az alkalmazottaival szemben.
4. Első a munka!
Lehetsz te a leginkább lenyűgöző személyiség a munkahelyeden, ha a munkád minősége nulla felé konvergál, akkor gyorsan kieshetsz a mézeskosárból. Ha szeretnél jóban lenni a főnököddel, akkor először érd el, hogy tiszteljen, ehhez pedig a kiemelkedő teljesítmény az út. Persze a barátság jó dolog, de nem árt mérlegelni, hogy mikor kell felhagyni a haverkodós lazasággal, és helyette inkább mindent beleadni a munkába. Mert hát valljuk be, ez mégis csak egy munkahely.
5. Találd ki, hogyan tudod támogatni!
Ne az foglalkoztasson, hogy a cég és főnököd mit tud tenni érted, hanem az, hogy te mit tudsz tenni értük, a közös célok,ha látják, hogy nemcsak a saját pecsenyédet akarod sütögetni, vagy másokkal akarod kikapartatni a gesztenyét, az, hogy megbízhatnak benned, előbb-utóbb kifizetődik.
6. Nyerd el a bizalmát!
Mint bármelyik más kapcsolatban, a főnök és beosztott viszonyában is fontos, hogy meglegyen a kölcsönös bizalom. Neked is jó, ha a főnök nem liheg állandóan a nyakadban, mert tudja, hogy tisztességgel elvégzed a munkád, és neki is jó, ha nem kell folyamatosan amiatt aggódnia, hogy mit csinálnak a háta mögött az alkalmazottak, hanem a saját feladatival foglalkozhat. De hogy lehet elnyerni a bizalmát? Például, ha van benned legalább egy minimális vezetői képesség, ha büszke vagy a munkádra és a csoport érdekét a sajátod elé helyezed.
7. Ne hagy, hogy úgy kezeljen mint egy beosztottat!
Nem egyszerű feladat, de állítólag sokat segít, ha a felettesed egyenragú félként tekint rád. "A legjobb munkavállalóim proakítvak, őszinték és öntudatosak. Mindig előre tekintenek, nem kell őket mikromenedzselni és nyitottak a változásokra" - állítja Rachel Van Dolsen, az RVD Communications alaptíója és vezérigazgatója. Igen, jól sejted, ezek azok a tulajdonságok, amik hozzásegítenek ahhoz, hogy a főnök partnerként kezeljen.
8. Fejleszd a képességeidet céltudatosan!
Próbált kideríteni, hogy kiket és miért becsül nagyra a felettesed, és próbálj meg ez alapján fejlődni. Ha szereti a pontos, megbízható embereket, akkor próbáld meg magad tartani az ütemtervhez, ha a visszajelzések megszállottja, akkor az értekezleteken nyugodtan szólalj fel, ha valamilyen konstruktív ötleted van. Remélhetőleg előbb-utóbb ő is észreveszi majd az erőfeszítésed, és jó vagy még jobb véleménnyel lesz rólad.
9. Ne legyél seggnyaló!
Biztos, van, akinek az is bejön, ha pincsikutyák veszik körül, ha vannak, akik elhalmozzák eltúlzott, sokszor alaptalan dicséreteikkel, bókjaikkal és mondjuk kérés nélkül viszik neki a kávét a kedvenc bögréjében. A szakértők szerint viszont lehet, hogy érdemes azzal is próbálkozni, hogy te leszel a pozitív energiák fő forrása az irodában, hogy nagy részed van abban, hogy jó legyen a munkahelyi légkör, mert hosszú távon ez a taktika sokkal kifizetődőbb.
10. A főnök is ember!
Sokan hajlamosak úgy gondolni a felettesükre mint egy elérhetetlen, félelmetes valaki, akinek állandóan a kedvében kell járni. De sokkal egyszerűbb lesz a dolgunk, ha tudatosítjuk magunkban, hogy sokkal több a közös bennünk, mint gondolnánk, hogy ő is egy közülünk. Persze semmit nem szabad erőltetni, az a jó, ha magától jön a felismerés, és ha tesszük a dolgunkat, látszik, hogy érdekel a munka, jó kérdéseket teszünk fel, akkor a főnök magától is megbízik majd bennünk. És igen, akkor is, ha néha hibázunk, mert a szándék a fontos, ugye?