Teljesen le vagy merülve? Töltődj fel a pihenés 7 szintjével!

GettyImages-1283530921
Sas Eszter Krisztina

A hétköznapok sodrásában előfordulhat, hogy kevesebb hangsúlyt fektetünk a megfelelő feltöltődésre és pihenésre, mint amennyire valójában szükségünk lenne. A közeledő hosszú hétvége viszont tökéletes alkalmat jelenthet arra, hogy kicsit lelassuljunk. Bemutatjuk a fáradtság hét különböző szintjét, és azt, hogyan tölthetjük vissza lemerült energiatartalékainkat.

Ha fáradtak és kimerültek vagyunk, úgy érezhetjük, mintha ólomnehezékek kötnék gúzsba a lábainkat, egyszerűen nincs energiánk semmihez és senkihez. Ilyenkor a legtöbben lepihenünk néhány órára, vagy egy kiadós alvás mellett tesszük le a voksunkat. Azonban, ha felébredve továbbra is azt érezzük, hogy alacsony az energiaszintünk, valószínűleg nem a szundikálás fog segíteni, hiszen az csak a fizikai fáradtságot enyhíti. A kimerültség jeleit viszont többféle szinten és módon tapasztalhatjuk önmagunkon, így ennek megfelelően érdemes a pihentető tevékenységeket is beiktatnunk a mindennapjainkba. Mutatjuk, hogyan!

A fáradtság és a pihenés 7 szintje

Dr. Saundra Dalton-Smith pszichológus és a Szent pihenés című bestseller könyv írója a kimerültség 7 szintjét azonosította, majd mindegyikhez megfogalmazott konkrét tippeket, amelyek segítségével feltölthetjük az adott energiakészletünket.

#1 Fizikai pihenés

A fizikai fáradtság jeleit a legegyszerűbb észrevennünk magunkon. Folyamatosan le akarnak csukódni a szemeink; csak vonszoljuk magunkat; azt érezzük, bármelyik pillanatban álomra szenderülnénk. A fizikai pihenésnek létezik passzív és aktív formája is, előbbi például az alvás, utóbbi pedig a mozgás.

Ha fizikailag érezzük magunkat kimerültnek, növeljük meg az alvásidőnket; a lefekvést megelőző fél órában lehetőleg már ne a teendőinkkel és a munkával foglalkozzunk, és kerüljük a számítógépünk, okostelefonunk kijelzőjét. Ha aktívan pihennénk, érdemes rendszeresen mozognunk, sportolnunk, jógáznunk vagy sétálnunk egyet a szabad levegőn.

#2 Mentális feltöltődés

Ha úgy érezzük, a rengeteg gondolattól, határidőtől, elintéznivalótól szétrobban a fejünk, képtelenek vagyunk fókuszálni és haladni a feladatainkkal, akkor nagy valószínűséggel mentálisan vagyunk kimerülve. 

A mentális töltődésben segíthet, ha rendszeres szüneteket iktatunk a napunkba, amikor elszakadunk a teendők szorításából, és megpróbálunk egyszerűen a jelenben maradni. A figyelmünk fókuszálásában segíthet a mindfulness gyakorlása, valamint a különféle relaxációs és meditációs technikák végzése. 

#3 Szociális pihenő

Bár mások társasága alapvetően fel is tölthet minket, teljesen természetes az is, ha néha ránk tör az az érzés, hogy senki és semmi másra nem vágyunk, mindössze csak arra, hogy önmagunkkal töltsünk egy kis időt nyugalomban. 

Ha túlcsordultunk a találkozóktól, a megbeszélésektől, a programoktól, a szociális energiatartályunkat azzal tölthetjük fel, ha kicsit visszavonulót fújunk. Akár az otthonunk nyugalmába, akár elutazva valahova. Érdemes lehet digitális detoxot is beiktatnunk ilyenkor, vagyis pár óra erejéig vagy akár egy teljes napig nem figyelni a social media felületeket és kikapcsolni az értesítéseket. 

Időnként szükségünk lehet arra, hogy mindentől és mindenkitől távol csak önmagunkkal töltsünk minőségi időt!
Időnként szükségünk lehet arra, hogy mindentől és mindenkitől távol csak önmagunkkal töltsünk minőségi időt!Todd Pearson / Getty Images Hungary

#4 Kreatív töltődés

Ha már hetek-hónapok óta nincsenek új ötleteink, nehezünkre esik bármi eredetit kitalálni, és azon kapjuk magunkat, hogy ugyanazokat a köröket futjuk, akkor szükségünk lehet a kreatív energiáink visszatöltésére.

Járjunk egyet a szabadban, mozgassuk át a testünket, zökkentsük ki magunkat valamivel a napi rutinunkból! Találkozzunk olyan emberekkel, akik inspirálnak (vagy olvassunk tőlük, hallgassunk meg tőlük előadásokat), fogyasszunk olyan tartalmakat, amelyek színesek, izgalmasak és érdekesek számunkra!

#5 Érzelmi pihenés

Érzelmi túlcsordulást megélhetünk egy nagyobb életkrízis hatására, mint a szakítás vagy a gyász, de olyan megterhelő és váratlan események okán is, mint a járvány vagy az orosz–ukrán háború. Az érzelmi fáradtság jele lehet az ingerültség, a türelmetlenség és a hangulatunk szélsőséges, hullámvasútszerű ingadozása.

Érzelmi megnyugvást hozhat az, ha valakivel megosztjuk a bennünk kavargó érzéseket; kiírjuk magunkból; gyakoroljuk a nemet mondást, figyelünk a szükségleteinkre és igényeinkre. Igyekezzünk olyan dolgokat csinálni, amiket szeretnénk és amikre vágyunk, azok helyett, amiket elvárnak tőlünk, vagy amik kötelezőek!

#6 Spirituális pihenő

Spirituális kimerültség jelentkezhet, ha úgy érezzük, csak sodródunk, kevésbé mi irányítjuk az eseményeket; nem találjuk a helyünket, valamint nehezen látjuk meg az értelmet, a célt a mindennapok történéseiben. 

Ahhoz, hogy ezeken felülkerekedjünk, meditáljunk, relaxáljunk, végezzünk különféle önismereti gyakorlatokat, amelyek közelebb vihetnek minket önmagunkhoz, és felfedezhetjük más oldalunkat is általuk.

A meditáció és a különféle relaxációs gyakorlatok végzése az egyik legjobb módja a feltöltődésnek
A meditáció és a különféle relaxációs gyakorlatok végzése az egyik legjobb módja a feltöltődésnekFiordaliso / Getty Images Hungary

#7 Érzékszervi pihenés

Könnyen érzékszervi fáradtsághoz vezethet az a rengeteg inger, zaj, történés, amely nap mint nap ér minket. Információs túlterhelésnek vagyunk kitéve, kezdve az e-mailekkel, az értesítésekkel, a közlekedés zajain át a reklámokig, csak néhány példát említve. 

Annak érdekében, hogy megállítsuk a szüntelen zsongást a fejünkben, naponta néhány percre kapcsoljuk ki magunkat és az eszközeinket is. Hunyjuk le a szemünket egy kis ideig, és figyeljünk a légzésünkre, állítsunk be ne zavarj funkciót a telefonunkon, hajtsuk le a gépet! 

Bármelyik fáradtság jeleit is tapasztaljuk önmagunkon, a hosszú hétvégén érdemes lehet minél több minőségi énidőt adni önmagunknak, amely során azokat a tartályainkat tölthetjük vissza, amelyekre esetleg az utóbbi időben kevesebb figyelmet fordítottunk.

Te a pihenés melyik szintjére fogsz időt szánni a hosszú hétvégén?

A cikk szerzőjéről

Sas Eszter Krisztina a Dívány pszichológus szakértője és a Mind Art kreatív pszichológiai műhely társalapítója.

Mentes Anyu szakácskönyvek

 

„A kevesebb több. A mentes jobb."

 

Nemes Dóra újságíró, a Mentes Anyu márka és közösség megálmodója, de mindenekelőtt kétgyerekes anyuka. Szakácskönyveiben kipróbált recepteket válogatott össze, amelyek az inzulinrezisztensek, cukorbetegek, vagy életmódváltók étrendjébe passzolnak.

A könyvekbe most betekintést nyerhetsz. 
Amit az online lapozgatóban megtalálsz:

  • Tartalomjegyzék
  • Előszó
  • Részlet Étrendem - Szarka Dorottya dietetikus kisokosából
  • + 1 recept is!

Mentes Anyu szakácskönyve 1+2 kedvező áron online rendelhető!

 

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Mustra