3 mindennapos szokás, ami észrevétlenül károsítja az agyad

Az emberek egyre többet foglalkoznak az egészségükkel, ez alól pedig nem kivétel az elménk állapota sem, sajnos azonban a legtöbbünk mindennapi szokásai terhelik az agyunkat. A szakemberek egyetértenek abban, hogy a modern társadalom életmódja kockázatot jelent a szürkeállományunkra nézve, ezáltal pedig lassabbá és kevésbé kreatívvá, kevésbé produktívvá válik az agyunk.

Ha meg akarjuk őrizni az agyunk egészségét, fontos, hogy odafigyeljünk az életmódunkra. Azt nagy eséllyel már a legtöbb ember tudja, hogy mekkora szerepe van a pihentető alvásnak, a megfelelő étkezésnek és a rendszeres testmozgásnak, vannak azonban olyan tényezők, amikre kevesebb figyelmet fordítunk. Ezek felismerésében segít Melissa Burkley pszichológus.

#1 Figyelj az érzékszerveid terheltségére

Az érzékszervi túlterhelés a test érzékeinek túlingerlése a minket körülvevő környezet által. Gondold végig, milyen rengeteg információval kell zsönglőrködnie az agyunknak egyetlen nap során. Az érzékszervi túlterhelés aranykorát éljük. E-mailek, cikkek, posztok, videók, Instagram és hírek töltik ki a mindennapjainkat. Ez a folyamatos információáramlás azt eredményezi, hogy az agyunk ritkán kap lehetőséget arra, hogy feldolgozza a tapasztaltakat, mielőtt jön a következő input.

De hát jó vagy multitaskingben, gondolhatod most. És lehet, hogy valóban gyakran csinálsz több dolgot egyszerre, kutatások eredményei szerint a multitasking szinte mindig gyengébb teljesítményhez vezet, sőt ami még ennél is rosszabb hír: tompítja az agyat. Azok az emberek, akik úgy gondolják, hogy probléma nélkül tudnak egyszerre több dologgal foglalkozni, valójában csak nagyon gyorsan váltanak egyikről a másikra. És minden ilyen ugrás hatással van a kognitív képességeinkre.

Az agyunk védelme érdekében is jó, ha megpróbáljuk elfogadni, hogy a hatékony multitasking leginkább csak egy jól marketingelt mítosz. Próbáljuk tudatosan fogyasztani a médiát, és ahelyett, hogy random időközönként csekkoljuk az üzeneteinket, igyekezzünk ebbe is rendszert vinni.

Időnként tarts egy kis szünetet, az agyad hálás lesz!
Időnként tarts egy kis szünetet, az agyad hálás lesz!Goodboy Picture Company / Getty Images Hungary

#2 Túl sok online, túl kevés offline

A személyes találkozások száma már a koronavírus megjelenésével csökkent, a lezárások pedig csak tovább rontottak a helyzeten. A digitális eszközeink egyre inkább felváltják a személyes interakciókat, és bár ez megkönnyíti a távmunkát, mégsem tesz jót az agyunknak. Az agyunk állapota nagyban függ a személyes kapcsolatainktól. A társas interakciók ösztönzik ugyanis az agyban lévő idegsejtek fejlődését és az új kapcsolatok kialakulását. Egy korábbi kutatás eredménye szerint már egy 10 perces beszélgetés is nagyban hozzájárul a kognitív teljesítmény és a memória javulásához. Emellett pedig azt is régóta tudjuk, hogy a társas interakciók csökkentik a magányt és enyhítik a depressziót, tehát hozzájárulnak az agy egészségének megőrzéséhez. Szerencsére a jó idő közeledtével egyre több lehetőségünk van a szabadban találkozni egymással, a rendszeres sétákat pedig duplán meghálálja a szervezetünk, ugyanis nemcsak a társas kapcsolatainkért, de a rendszeres testmozgásért is tehetünk ilyenkor.

#3 Vigyázz a hallásodra

Hajlamosak vagyunk figyelmen kívül hagyni, hogy az agyunk közvetlen közelében található füleink milyen szerepet töltenek be a kognitív egészségünk megőrzésében. Ha viszont belegondolunk, hogy a hallásunk az egyik leginkább alapvető módja annak, hogy információhoz jussunk, a fenti állítás már rögtön nem olyan meglepő. Bármi, ami megnehezíti az információk feldolgozását, azt jelenti, hogy az agyunknak extra keményen kell dolgoznia a feladat teljesítése érdekében. Nem csoda, hogy az idősebb emberek halláskárosodása összefügg a szürkeállomány méretének csökkenésével és a demencia kialakulási kockázatának növekedésével.

A hallásproblémák sajnos idővel fokozódnak. És bár szerencsére egyre több szó esik az egészségünk megóvásáról, a fényvédő viselésének, az óvszerhasználatnak, az egészséges táplálkozásnak és a testmozgásnak a fontosságáról, a hallásunk védelme még mindig nem kap elegendő figyelmet.

Oszd meg másokkal is!
Mustra