Garantáltan ez a legolcsóbb szív- és immunerősítő

GettyImages-1263934456

A hála jótékony hatásait bárki élvezheti egy kis tudatossággal. Érezhetjük mások irányában, tetteik, szívességeik, segítségük miatt, és megpróbálhatjuk mindennap sorra venni, mi mindennek örülhetünk. Hálásak lehetünk a legapróbb dolgokért is, akár azért is, hogy gyönyörű napsütéses idő volt, vagy épp jól sikerült egy-egy kisebb vagy nagyobb feladat a hétköznapokban.

A hála megélése – más pozitív érzelmekkel együtt – 23 százalékkal képes csökkenteni a szervezetünk kortizolszintjét. A stresszhormon csökkenése kihat a mindennapi életünkre is: egy vizsgálatban például alvási nehézségekkel küzdő embereknek kellett éjjelente listát írnia azokról a dolgokról, amikért hálásak lehettek. Hogy mi történt? Sokkal jobban aludtak a gyakorlat utáni éjjel

Megfigyelték, hogy a hála jót tesz a szívnek. Egy másik vizsgálat résztvevői szívrohamtúlélők voltak, akiktől azt kérték, hogy a gyógyulási időszakban két héten át nap mint nap tudatosan sorolják el, miért hálásak. Egyesek a család és a barátok támogatásáért, szeretetéért, mások az orvosok és nővérek segítségéért voltak azok. Bármiért is, a kutatók számára látható volt, hogy azok, akik hálát éreztek valaki iránt vagy valami miatt, hamarabb gyógyultak, és egészségesebb volt a szívük, mint sorstársaiknak, akik nem tettek így.

Közhely, de igaznak tűnik: ha tisztában vagyunk azzal, milyen sok jó vesz körül, és ezért meg tudjuk fogalmazni a hálánkat, boldogabb emberek lehetünk. 

A hála 5 tudományosan alátámasztott előnye

A hála érzése jót tesz a testi egészségnek, az empátia képességének, az interperszonális kapcsolatoknak, a boldogságnak és az önbecsülésnek. Gyakorlása segíthet abban, hogy jobban összpontosíts az életed jó dolgaira, fokozza a boldogságot, és csökkenti a reménytelenség és a depresszió érzését. Követni lényegében azt jelenti, hogy észreveszed és értékeled a körülötted lévő jó dolgokat. Egyszerűen hangzik, ugyanakkor a hála érzése és mások felé történő kifejezése óriási előnyökkel járhat egészséged és jólléted szempontjából, akármilyen apróság is a nap végén sorra venni a legfontosabb kellemes emlékeket.

Egyes kutatások azt mutatják, hogy a hála az életed számos területére hatással van, beleértve a fizikai egészségedet, a kapcsolataidat és az önbecsülésedet. Íme a hála gyakorlásának öt egészségügyi előnye.

1. A hála javíthatja a testi egészséget

A hála javíthatja egészségét azáltal, hogy arra ösztönzi az embert, vigyázzon testére és megtartsa egészséges szokásait. Ahogy korábban is említettük, segíthet jobban aludni. Egy 2009-es tanulmány kimutatta, hogy azok az emberek, akik lefekvés előtt hálás gondolatokat gyakoroltak, gyorsabban aludtak el, hosszabb ideig aludtak, és kevésbé érezték magukat fáradtnak napközben. Ez azért lehet, mert a hála gyakorlása segíthet megnyugodni, és még a pulzust is csökkentheti. És hogy mire jó ez mind?

A több alvás erősítheti az immunrendszert, csökkentheti a stresszt és a szívbetegségek kockázatát.

Meglepő, de másik előnye a jobb vércukorszint-szabályozás, ami csökkentheti a cukorbetegség kockázatát. Egy 2017-es tanulmány kimutatta, hogy azoknál az embereknél, akik életükben hálásabbnak érezték magukat, alacsonyabb volt a hemoglobin A1c ( HbA1c ) szintje, amely fontos mérőszáma a vércukorszint szabályozásának.

2. A hála fokozza az empátiát

A hála érzése abban is segíthet, hogy empatikusabb legyél másokkal szemben, valószínűleg azért, mert pozitívabban tekintesz miatta más emberekre. 

A szívünk is hálás a háláért
A szívünk is hálás a háláértxavierarnau / Getty Images Hungary

Egy 2020-as tanulmány kimutatta, hogy azok az orvostanhallgatók, akik több hálát éreztek, erősebb empátiát is éreztek mások iránt. A kutatók úgy vélik, ennek az az oka, hogy ha valaki rendszeresen észreveszi, hogy mások milyen jók voltak vele, nagyobb valószínűséggel segít ő maga is. 

Az empátia segíthet abban, hogy gyakorlója mélyebben kapcsolódjon másokhoz, és az egészséges kapcsolatok fenntartásának kulcsfontosságú része. Az egészséges kapcsolatok az életedben kevesebb mentális egészségügyi problémához kapcsolódnak.

3. A hála javítja a kapcsolatokat

„A hála egyrészt emlékeztet bennünket partnerünk pozitív tulajdonságaira és e kapcsolat előnyeire, másrészt szorosabbra köt bennünket partnerünkkel” – mondja Meredith A. Pung, a Kaliforniai Egyetem klinikai kutatási koordinátora.

A kutatások azt mutatják, hogy már a köszönet kifejezése is számos előnnyel jár:

Azok az emberek, akik hálájuk időnként kifejezik partnerük felé, nagyobb valószínűséggel tekintenek rájuk pozitívan. Az egymás iránti elismerést kifejező párok elkötelezettebbnek érzik magukat, és nagyobb valószínűséggel maradnak kapcsolatban.

Azok az emberek, akik több hálát fejeznek ki egy barátjuknak vagy partnerüknek, szívesebben fejezik ki a kapcsolatuk miatti aggodalmukat is. Mindez fontos beszélgetésekhez vezethet, amelyek javítják a kapcsolatot. 

A hála kimutatása segíthet egy új barátság kialakításában is. „A hála kifejezése olyan személyeknek, akiket nem ismerünk nagyon jól, azzal a nyitottsággal jár felé, amitől egyszerűbb megismerni az illetőt” – mondja Pung. 

Valaki itt nagyon hálás
Valaki itt nagyon hálásFG Trade / Getty Images Hungary

4. A hála bizonyítottan boldogabbá tesz 

A hála gyakorlása boldogabbá tehet, részben azért, mert általa elkezdünk több jó dolgot észrevenni az életben, mondja Pung. Tanulmányok azt mutatják, hogy ha olyan dolgokra gondolsz, amelyekért hálás vagy, boldogabbá válsz, és hogy a hála az élet általános jóllétéhez és a megnövekedett reményérzethez kapcsolódik.

A hála a boldogságot is növelheti, mert segít kiűzni a negatív érzelmeket. Egy 2012-es tanulmány kimutatta, hogy azoknál az embereknél, akik hálásabbnak érezték magukat, kevesebb a depresszió tünete, mint például a sírás, a reménytelenség vagy épp a rossz alvás.

5. A hála növeli az önbecsülést

A kutatások azt mutatják, hogy a hálásabb embereknek magasabb az önbecsülése is. Ennek az lehet az oka, hogy amikor szándékosan észreveszed, hogy mások milyen jók hozzád, erősebben érzed saját értékedet is.

A hála abban is segíthet megváltoztatni azt, ahogyan az ember ítélkezik – azok, akik több hálát éreznek, kevésbé hasonlítják össze magukat másokkal. Az önbecsülés építése fontos, mivel az alacsony önértékelés összefügg a depresszióval, a szorongással és a kapcsolatok nehézségeivel is.

Mentes Anyu szakácskönyvek

 

„A kevesebb több. A mentes jobb."

 

Nemes Dóra újságíró, a Mentes Anyu márka és közösség megálmodója, de mindenekelőtt kétgyerekes anyuka. Szakácskönyveiben kipróbált recepteket válogatott össze, amelyek az inzulinrezisztensek, cukorbetegek, vagy életmódváltók étrendjébe passzolnak.

A könyvekbe most betekintést nyerhetsz. 
Amit az online lapozgatóban megtalálsz:

  • Tartalomjegyzék
  • Előszó
  • Részlet Étrendem - Szarka Dorottya dietetikus kisokosából
  • + 1 recept is!

Mentes Anyu szakácskönyve 1+2 kedvező áron online rendelhető!

 

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Mustra