Kiderült, mi történik, ha a fokhagymát és a gyömbért összekevered – nagyon megéri elkészíteni

GettyImages-841899514

A fokhagyma és a gyömbér kombinálásának 7 lenyűgöző előnye van, már soroljuk is, melyek ezek! Az év bármely szakában készíthetsz belőlük egy minikúrát, így garantáltan adsz egy hatalmas erősítő tuningot a szervezetednek.

A fokhagyma és a gyömbér egyaránt híres egészségügyi előnyeiről. De mi lesz, ha a kettőt egy mixben fogyasztod, mondjuk egy jó kis ázsiai tésztaétel vagy leves fűszereiként? Röviden annyi, hogy közös előnyeik megkétszereződnek, és mindkettő hozza magával saját, hasznos tápanyagait is ezek mellé.

1. Gyulladáscsökkentő hatású a keverék

Mind a gyömbér, mind a fokhagyma egyik legismertebb előnye, hogy csökkenti a gyulladásokat. 

Bár a szervezet gyulladásos válaszreakciója elengedhetetlen az egészség megőrzéséhez, a krónikus gyulladás számos betegség kialakulásához kapcsolódik, beleértve a szívbetegségeket és bizonyos rákos megbetegedéseket. A fokhagyma és a gyömbér erős gyulladáscsökkentő növényi vegyületeket tartalmaznak, amelyek segíthetnek gátolni a krónikus gyulladással összefüggő, azt elősegítő fehérjéket.

Egy 2020-as áttekintés megállapította, hogy a gyömbér különösen hatékony lehet, ha ízületi gyulladásban szenvedők használják a gyulladás és a fájdalom csökkentésére.

2. Védelmet nyújthat a sejtkárosodás ellen

Oxidatív stressz akkor lép fel, amikor túlterheltek a reaktív oxigénfajtáknak (ROS) nevezett molekulák, amelyek végül túlterhelik a szervezet védekezőképességét is. A szervezet antioxidáns védekezőrendszere olyan antioxidáns enzimeket tartalmaz, mint a szuperoxid-diszmutáz és a glutation-peroxidáz. Miért jó ezeket ismerni? Ezek segítenek egyensúlyban tartani az ROS szintjét. Ha azonban ez a rendszer túlterhelt, oxidatív stressz lép fel, ami sejtkárosodáshoz vezet. 

Tanulmányok kimutatták, hogy a fokhagyma és a gyömbér segíthet csökkenteni az oxidatív stressz markereit, beleértve a nagyon reaktív és károsító malondialdehidet. Egy 2015-ös tanulmányban 2-es típusú cukorbetegeknek napi 2 gramm gyömbérport adtak 12 héten keresztül. A kezelés végén szignifikánsan csökkent a malondialdehid vérszintje a kontrollcsoporthoz képest.

Egy 2016-os tanulmány kimutatta, hogy a gyömbérkiegészítők szedése csökkentette a malondialdehid szintjét, valamint a TNF-α gyulladásos markert a tuberkulózisban szenvedő betegeknél. Embereken és rágcsálókon végzett vizsgálatok egyaránt azt mutatják, hogy a fokhagyma és a gyömbér segíthet csökkenteni az oxidatív stressz markereit, és hozzájárul az antioxidánsok védelméhez.

3. Jótékony hatással lehet a kognitív egészségre

A fokhagyma és gyömbér rendszeres fogyasztása vagy a fokhagyma- és gyömbérkiegészítők fogyasztása segíthet megvédeni az agyat. Egyes populációs tanulmányok azt sugallják, hogy a fokhagyma fogyasztása bizonyos populációkban különösen hasznos lehet a kognitív károsodás elleni védelemben.

Egy 2019-es népességvizsgálat, amelyben 27 437 idősebb kínai vett részt, megállapította, hogy azok, akik gyakrabban fogyasztottak fokhagymát, kisebb valószínűséggel tapasztalnak kognitív károsodást. Tovább is éltek, mint azok, akik ritkán fogyasztottak belőle. 

Tanulmányok azt is kimutatták, hogy a fokhagymapor szedése javíthatja a memóriát és a figyelmet egészséges felnőtteknél. A kutatások azt sugallják, hogy a fokhagymában lévő szerves kénvegyületek megvédhetnek az idegsejtek gyulladásától és degenerációjától. 

A kutatások a gyömbért a kognitív előnyökkel is összefüggésbe hozták. Egy 2011-es tanulmányban napi 400 vagy 800 mg gyömbérkivonat bevétele 2 hónapon keresztül javította a kognitív teljesítményt és a memóriát egészséges nőknél, összehasonlítva a placebóval. Ezenkívül az állatkísérletek azt sugallják, hogy a gyömbér csökkentheti az agykárosodást, megvédhet a neurodegeneratív betegségektől, és növelheti az antioxidáns enzimek szintjét az agyban. Együtt a kettő még hatásosabb. 

4. Csökkentheti a szívbetegség kockázati tényezőit 

Tanulmányok kimutatták, hogy a fokhagyma és a gyömbér erős szívvédő tulajdonságokkal rendelkezik, és segíthetnek csökkenteni a szívbetegségek bizonyos kockázati tényezőit, beleértve az alábbiak mindegyikét:

  • magas vérnyomás,
  • magas koleszterinszint,
  • magas vércukorszint.

Egy 22 tanulmány 2014-es áttekintése megállapította, hogy a fokhagymapor fogyasztása jelentősen csökkentette a teljes és LDL (rossz) koleszterin szintjét, valamint az éhgyomorra mért vércukorszintet és a vérnyomást. Más tanulmányok szintén kimutatták, hogy a fokhagyma segít csökkenteni a vérnyomást, a vércukorszintet és a koleszterinszintet, és segít megelőzni az érelmeszesedést vagy a plakk felhalmozódását az artériákban. 

A tanulmányok a gyömbér hasonló hatását bizonyították.

Egy 2017-es tanulmány, amelyben 4628 résztvevő vett részt, megállapította, hogy napi 1 gramm gyömbér elfogyasztása 8%-kal, illetve 13%-kal csökkentette a magas vérnyomás és a szívkoszorúér-betegség kockázatát. A gyömbérkiegészítők segíthetnek a vércukorszint szabályozásának javításában, valamint a trigliceridek, az összkoleszterin és a gyulladásos markerek szintjének csökkentésében cukorbetegeknél. Ez azért fontos, mert a cukorbetegeknél fokozott a szívbetegség kockázata.

Ezért a fokhagyma és a gyömbér rendszeres fogyasztása elősegítheti a szív egészségét.

5. Cukorbetegek számára is hasznos lehet 

A fokhagyma és a gyömbér segíthet csökkenteni a vércukorszintet, és javíthatja az egészség egyéb mutatóit a cukorbetegeknél, különösen, ha kiegészítésként szedik azokat. Egy 2020-as vizsgálatban 103, 2-es típusú cukorbetegségben szenvedő embernél 1,2 gramm gyömbérkiegészítőt adtak a résztvevőknek 90 napon keresztül. Azoknál, akik szedték, nagyobb mértékben csökkent a vércukorszint és az összkoleszterinszint, mint azoknál, akik placebót szedtek.

Egy 2018-as áttekintés, amely 10 kiváló minőségű tanulmányt tartalmazott, megállapította, hogy a gyömbérkiegészítők szedése növeli a szívvédő HDL (jó) koleszterinszintet, és csökkenti a hemoglobin A1c (HbA1c) szintjét a vérben. 

Több kapcsolódó tanulmány áttekintése megállapította, hogy a fokhagyma-kiegészítők összességében hatékonyabbak voltak, mint a placebokezelések a trigliceridek, az éhgyomorra mért vércukorszint, az összkoleszterin, az LDL (rossz) koleszterin és a HbA1c csökkentésében cukorbetegeknél. 

Nagyon megéri összedobni
Nagyon megéri összedobniTara Moore / Getty Images Hungary

6. Lehetséges rákellenes tulajdonságok

Egyes bizonyítékok arra utalnak, hogy a fokhagymában és gyömbérben gazdag étrend segíthet bizonyos ráktípusok ellen. Ennek oka lehet a gyulladáscsökkentő és antioxidáns vegyületek koncentrációja, amelyek segítenek megvédeni a sejtkárosodást.

Például a populációs vizsgálatok eredményei azt sugallják, hogy azoknál az embereknél, akik több fokhagymát fogyasztanak étrendjükben, kisebb az esélye a vastag- és végbélrák kialakulásának. Egy 2020-as tanulmány úgy találta, hogy a magas fokhagyma- és hagymafogyasztás csökkenti a mellrák kockázatát. Más tanulmányok azt is kimutatták, hogy a fokhagyma fogyasztása csökkenti a tüdőrák és a gyomorrák kockázatát is. A gyömbérről ugyanez derült ki, így ha kombinálva fogyasztod a két alapanyagot, két irányból védekezel az említett betegségek ellen. 

7. Elősegítheti az egészséges immunválaszt

A fokhagyma és a gyömbér erős gyulladáscsökkentő, antioxidáns, vírusellenes és antimikrobiális tulajdonságokkal rendelkezik, így az étrendbe való felvételük segíthet megőrizni immunrendszerünk egészségét.

A fokhagyma olyan vegyületeket tartalmaz, beleértve az allicint és a diallil-szulfidot, amelyek elősegíthetik az immunsejtek aktivitásának fokozását, és gátolhatják a gyulladást okozó fehérjék működését, és csökkenthetik a káros molekulák termelését is bizonyos enzimek elnyomásával. 

A gyömbér segíthet az immunrendszer egészségének javításában is, mivel gátolja a sejteket a gyulladást elősegítő fehérjék, például a TNF-α és az interleukin-8 (IL-8) termelődésében. Egy 2019-es, 70 rheumatoid arthritisben szenvedő ember bevonásával végzett vizsgálatban a résztvevőknek napi 1,5 gramm gyömbérport adtak 12 héten keresztül. A tanulmány megállapította, hogy a gyömbérpor fokozta azoknak a géneknek a kifejeződését, amelyek segítettek megelőzni az autoimmun reakciókat. Valamint csökkentette a gyulladást elősegítő gének expresszióját is. 

A fokhagyma és a gyömbér erőteljes antivirális és antibakteriális hatást fejt ki számos kórokozó ellen, beleértve az influenzát és a légúti fertőzéseket is.

Ezen túlmenően korlátozott bizonyítékok arra utalnak, hogy a fokhagymakivonat-kiegészítők fogyasztása elősegítheti az immunsejtek működésének javítását, és csökkentheti a megfázás és az influenza tüneteinek súlyosságát.

Mentes Anyu szakácskönyvek

 

„A kevesebb több. A mentes jobb."

 

Nemes Dóra újságíró, a Mentes Anyu márka és közösség megálmodója, de mindenekelőtt kétgyerekes anyuka. Szakácskönyveiben kipróbált recepteket válogatott össze, amelyek az inzulinrezisztensek, cukorbetegek, vagy életmódváltók étrendjébe passzolnak.

A könyvekbe most betekintést nyerhetsz. 
Amit az online lapozgatóban megtalálsz:

  • Tartalomjegyzék
  • Előszó
  • Részlet Étrendem - Szarka Dorottya dietetikus kisokosából
  • + 1 recept is!

Mentes Anyu szakácskönyve 1+2 kedvező áron online rendelhető!

 

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Mustra