Egyre növekvő sötétség: a depresszió felismerése és hatékony kezelése

GettyImages-806822594

A depressziót sokszor nehéz diagnosztizálni, hiszen egy összetett állapot, amelynek során jellemzően nemcsak mentális, de fizikai tünetek is jelentkeznek.

Depresszióra utalhat, ha pár hete levertebb vagy, kevésbé érdeklődsz a tevékenységek iránt, amik korábban örömet okoztak, reménytelennek, kilátástalannak látod az életet. A depresszió sokkal több, mint alkalmi szomorúság, ezért érdemes komolyan venni. A depresszió bűntudatot és az értéktelenség érzését okozhatja. Alacsony önbecsülés vagy öngyűlölet jelentkezhet, amivel elveszünk magunktól minden reményt, hitet, bizalmat.

Testi tünetek

Hajlamosak vagyunk legyinteni, ha a mentális egészségünkről van szó. A testi tüneteket azonban nehezebb figyelmen kívül hagyni. A depresszió okozhat állandó fáradtságot, felboríthatja az alvásciklust, de csökkentheti a fájdalomtoleranciát is. Akadályozhatja a fókuszálást, befolyásolhatja a rövid távú memória működését, nehezebbé teheti a legegyszerűbb döntések meghozatalát is.

A depresszió megváltoztatja az étkezési szokásokat. Megnőhet az étvágyunk, vagy épp ellenkezőleg, elveszíthetjük, miközben jelentős súlyváltozást tapasztalhatunk. A drasztikus fogyás pedig kevesebb energiával is jár, az állandó kimerültség következtében türelmetlenebbek lehetünk a környezetünkkel, amit általában bűntudat követ.

Ha úgy érzed, legszívesebben véget vetnél az életednek, ne félj segítséget kérni. Természetes, ha szégyent érzel, félsz beismerni, hogy támogatásra van szükséged. De ne feledd, ez nem a gyengeség jele. Fontos, hogy ne várjunk azonnali javulást, hiszen a gyógyulás a legtöbb esetben hosszú és kemény folyamat. Mindannyian különbözőek vagyunk, ezért időbe telik, amíg megtaláljuk azt, ami számunkra a leghatékonyabb megoldást jelenti.

A depresszió kezelésének stratégiái

Suzanne Cronkwright pszichológus szerint érdemes mindent megtenni annak érdekében, hogy a jelenre koncentrálj. A múlttal való foglalkozás és a jövő miatti aggódás tovább erősíti a szorongás érzését.

Fontos, hogy alakíts ki egy napi rutint, amihez tarthatod magad. Ennek hatására úgy érezheted, hogy kézben tudod tartani az életedet, irányítani tudod, mi történik veled. Érdemes listát vezetni a kitűzött céljaidról, hiszen minden elért cél sikerélményt jelent. Fókuszálj arra, amit elértél, és ha önkritikáról van szó, ne legyél túl szigorú magaddal.

Vedd észre, ha negatív gondolatspirálba kerülsz, így ugyanis lehetőséged lesz kiszállni belőle. Amikor nyomasztó gondolatok gyötörnek, keress olyan elfoglaltságot, amiben örömödet leled. Olvass, hallgass zenét, kezdj el mozogni, esetleg írd le, amit érzel – ez segít jobban megérteni az érzéseket.

Táplálkozz egészségesen, mozogj rendszeresen, aludj eleget, és bátran kérj segítséget. Vedd körül magad olyan emberekkel, akikben megbízol, akikhez fordulhatsz a nehezebb napokon. Bár sokszor vonzónak tűnhet, próbáld meg nem elszigetelni magad más emberektől.

Ne feledd, a depresszió átmeneti állapot, amit le lehet küzdeni.

Megfelelő támogatással, terápiával és megküzdési stratégiákkal újra teljes életet élhetsz.

Ha ön is úgy érzi, segítségre lenne szüksége, hívja a krízishelyzetben lévőknek rendszeresített, ingyenesen hívható 116 123-as vagy a 06 80 820 111-es telefonszámot! Kérjük, olvassa el ezt az oldalt! Amennyiben másért aggódik, ezt az oldalt ajánljuk figyelmébe.

Oszd meg másokkal is!
Mustra