Érdemes aludni rá egyet? Így hat az alvás a döntéshozatalra

Hiába töröd a fejed órák óta, sehogy sem tudsz dönteni egy fontos kérdésben? Aludj rá egyet! – hangzik gyakran a jó tanács. Nem is sejtenéd, mennyi igazság rejlik ebben a sokszor hallott mondatban.

Alvás során tényleg sokszor rájössz a bonyolult döntési helyzetek, eldöntendő kérdések megoldására – magyarázza dr. Robert Stickgold, a Harvard Orvosi Karának pszichiátriaprofesszora. Az agyad ugyanis egész éjszaka a probléma megoldásán dolgozik, összekötögeti a szálakat, mialatt te békésen szunyókálsz és nem is tudsz róla.

Az agyad megoldja a problémát, amíg te alszol

Miután éber állapotban egy egész napon keresztül a bonyolult szituáció megoldásán rágódtál, lefekszel aludni és kikapcsolod magad – elméd azonban ekkor kezd igazán dolgozni: átfésüli azokat a gondolatokat, amelyek a nap során leginkább foglalkoztattak téged, megvizsgálja, mik a megoldatlanul maradt kérdések, és igyekszik elvarrni a szálakat. Saját agyad siet a segítségedre, kihasználva, hogy a tudatos éned nem képes beleszólni a dologba és hátráltatni a döntéshozatalt.

Ezt két biológiai-biokémiai folyamat teszi lehetővé: először is a tervezésért, tudatos irányításért és kognitív funkciókért felelős prefrontális kéreg kikapcsol, így az agyad szabadon képes asszociálni és megoldásokat keresni anélkül, hogy ellenállásba ütközne, előfeltevésekkel, beskatulyázással, a problémát illető korábbi töprengésekkel találná szembe magát.

Alvás közben agyad a háttérben dolgozik.
Alvás közben agyad a háttérben dolgozik.Jose Luis Pelaez Inc / Getty Images Hungary

Másodszor, az alvás REM-szakaszában a noradrenalin és szerotonin ingerületátvivő hormonok mennyisége jelentősen megcsappan, ami szintén segíti a szabad asszociációk létrejöttét. A noradrenalin elősegíti, hogy az azonnali, gyors és sürgős megoldást igénylő problémákra koncentráld az energiáidat, hiányában viszont nagyobb teret kapnak az átfogóbb, hosszabb távú gondolatok, töprengések. A szerotonin csökkenése hasonló eredménnyel jár: elméd a lazább kapcsolatokat fogja fel értékesebbnek.

Ennek a két jelenségnek köszönhetően éjszaka, tudat alatt megtalálod azt a megoldást, amit éber állapotban kerestél, és amikor felébredsz, úgy érzed, végre sikerült eldöntened a belső vitát, meghoztad a fontos döntést. Ez természetesen nem racionális folyamat, inkább amolyan „érzésre megy”, ezért érdemes többször átgondolnod a dolgot, mielőtt véglegesítenéd az éjszaka során meghozott döntésedet.

Ne kelj fel az éjszaka közepén, hogy a döntésen rágódj

Előfordulhat, hogy nehezen alszol el, mert az agyad még az ágyban is folyamatosan a megoldandó problémán, meghozandó nehéz döntésen kattog, kényszeresen újra és újra átgondolva a tényeket és a lehetőségeket. Ilyenkor a szervezetedben adrenalin szabadul fel, és legalább tíz-tizenöt perc, mire képes vagy lenyugodni és sikerülhet végre elaludnod.

A probléma megoldására több egyszerű praktika is létezik: csukd be a szemed és nyugtasd meg magad, tudatosítsd magadban, hogy a probléma nem fog elillanni attól, hogy újra és újra átrágod magadat rajta, ezért érdemes most pihentetned a súlyos gondolatokat és álomra hajtani a fejed. Ha attól félsz, hogy reggelre elfelejted a megoldásokat, amik épp eszedbe jutottak, nyugodtan írd le őket egy papírlapra vagy jegyzetfüzetbe – ez segít, hogy kiszellőzzenek a fejedből, és tisztább elmével hajtsd álomra a fejed.

Ellenben csak tetézi a gondokat, ha az éjszaka során felkelsz, és a problémán kezdesz rágódni: a kimaradt alvás miatt reggel kialvatlannak, fáradtnak érzed magad és kevésbé leszel képes racionális döntést hozni, illetve átlátni a megoldáshoz vezető szálakat.

Oszd meg másokkal is!
Mustra