Kevés alkohol és még 7 tipp, hogy ne vesszetek össze karácsonykor

GettyImages-1179131092

Hamarosan itt a karácsony, összegyűlik a család. Hogy milyen formában és egyszerre hány fővel, az a járványügyi helyzet miatt még kérdéses ugyan, de jó eséllyel idén sem úszod meg, hogy olyanokkal is időt tölts, akiket szíved szerint egész évben elkerülnél. Mivel az ünnep nemcsak a pénztárcádnak jelent megterhelést, hanem gyakran a mentális egészségednek is, így érdemes minél több eszközt elsajátítanod, amivel minimalizálni tudod a stresszt és a felesleges konfliktusokat.

A karácsony rendkívül nehéz időszak sok-sok ember életében. A pszichológusok köztük Karen Nimmo, a Medium on the Couch egyik szerzője – rengeteget tudnának mesélni arról, hogy ki mindenki hiányai, nehézségei, tünetei erősödhetnek fel az ünnepek alatt. A bántalmazó családi dinamikák éppúgy beindulhatnak ilyenkor, mint a tömeges fogyasztás, a környezetszennyezés vagy a túlköltés. 

Sokan vannak olyanok is, akik frissen váltak, épp gyászolnak, anyagi gondokkal küzdenek, magányosak vagy betegek. Az ő problémáik észlelt súlyosságát tovább fokozhatják az összetartozás és a szeretet megélésére irányuló külső elvárások. Mit lehet tenni, hogy csökkenteni tudjuk a feszültséget és a veszekedések előfordulási valószínűségét? Ehhez gyűjtött össze 8 szempontot a klinikai szakpszichológus, melyeket kiegészítve mutatunk be.

#1 Legyen terved

Ez elsőre unalmasnak hangozhat, pláne ha spontaneitásra hajlamos embernek tartod magad, ugyanakkor nagyban megkönnyítheti a dolgodat, ha előre tudod, mikor mi fog történni az ünnepek során, kinek milyen vágyai, szükségletei, elvárásai vannak a szeretteid közül. Mire oké nemet mondani, mi az, ami különösen fájna a másiknak, ha nem valósíthatná meg, vagy te nem vennél részt benne. Beszéljétek át előre a munkamegosztást, a menetrendet. Ha pedig elváltatok vagy külön éltek, akkor tegyetek meg mindent azért, hogy a gyerekek számára a lehető legzökkenőmentesebben teljen a karácsony. Ez sokszor nagyon nehéz, és rengeteg türelmet, kompromisszumkészséget igényel. 

#2 A karácsony nem csak a gyerekekről szól

Bár a kicsik öröme prioritást élvez, azért nem csak az ő kedvükért ünnepeljük a karácsonyt, és nem is lehet őket felelőssé tenni azért, hogy hogyan sikerül egy összejövetel. Ezt sosem volna szabad a gyerekekre terhelni, ez mindig a felnőttek feladata. Rajtuk múlik, hogy mennyire tudják átmenetileg félretenni a nehézségeiket, a nézeteltéréseiket és átadni magukat az együtt töltött időnek. Fontos, hogy legyen egymáshoz pár jó szavuk, és a családnak azokra a tagjaira is odafigyeljenek, akik épp szinglik vagy nincs gyerekük, ezért könnyen a perifériára szorulhatnak. 

Prioritás, hogy a gyerekek jól érezzék magukat, de azért a felnőttekre is jusson figyelem
Prioritás, hogy a gyerekek jól érezzék magukat, de azért a felnőttekre is jusson figyelemFotó: Annie Otzen / Getty Images Hungary

#3 Vond be a többieket is a teendőkbe

Nem attól lesz tökéletes a karácsony, hogy minden csillog-villog és tízfogásos menüsor várja a vendégeket. Persze tagadhatatlan, hogy sok a teendő ilyenkor. Éppen ezért fontos, hogy 1) amit csak lehet, delegálj. Oszd be nyugodtan a családtagjaidat, hogy ki mit csináljon, mit süssön, ki menjen el a nagyiért. Lehet, hogy van olyan rokonod, aki nem egy nagy szakács, mégis rettentő boldog lesz, ha az egyszerű sütijével hozzájárulhat az ünnepi hangulathoz. 2) amit csak lehet, vegyél minimálra. A sikeres felkészülés kulcsa nemcsak a teljesítmény, hanem az is, hogy el tudj engedni dolgokat. Nem jutott idő a nyolcadik dekorációra? Inkább aludj 2 órával többet, és legyél kipihentebb, vidámabb. Hidd el, a szeretteid is jobban fogják értékelni, ha fejben és szívben is jelen tudsz lenni az eseményen. 

#4 Kerüld a megosztó témákat 

Politika, vallás, pénz, szex. Nem biztos, hogy pont karácsonykor kell ezeket megbeszélni, pláne ha előre tudható, hogy gyökeresen más álláspontot képviseltek a számotokra fontos kérdésekben, és már van tapasztalatotok arról, hogy ezek a viták rendre el szoktak fajulni. Ezen a napon érdemes inkább azokra a témákra fókuszálnotok, amelyek összekötnek titeket: közös emlékekre, hobbikra, általános aktualitásokra, szeretett személyekre. Az év többi részében lesz még lehetőségetek bőven gyűrni egymást a rázósabb tárgykörökben.  

#5 Ha piszkálgat, menj arrébb

Összességében az lenne a legjobb, ha meg tudnád húzni a határaidat, és karácsonykor csak olyan emberekkel vennéd körül magad, akik tisztelnek és szeretnek. Ezt persze mindig egy hosszabb folyamat eredménye, és sok esetben nehezen kivitelezhető. Illetve az is előfordulhat, hogy a családodban nem kifejezetten bántalmazó, inkább kellemetlen, irritáló figurák vannak. Ha elkezdenek froclizni, érdemes kilépni a szituációból, és azoknak a társaságát keresni az együttlét folyamán, akikhez jobban tudsz kapcsolódni. 

Több önfegyelmet, kevesebb alkoholt
Több önfegyelmet, kevesebb alkoholtFotó: Constantinis / Getty Images Hungary

#6 Maradj józan

Bár elsőre jó ötletnek tűnhet, hogy a karácsonyi összejövetel keltette feszültséget vagy unalmat alkohollal oldd, az ivás hatására könnyebben előjöhetnek a régi sérelmek, miközben érzelgősebb leszel, rászűkülsz a saját szempontjaidra és gyengülnek az önkontrollfunkcióid. Ez nem túl ígéretes kombináció, ha veszekedés nélkül akarod lehozni az ünnepeket. 

#7 Legyen nálad a humorod

2020 sokak számára ramaty év volt, tele nehézséggel. Ha ezektől most kicsit el tudsz vonatkoztatni, és nyitott vagy arra, hogy másokat kérdezz az életükről, akkor ennek a fókuszváltásnak gyógyító hatása is lehet. A többi embernek pedig jól fog esni, hogy figyelsz rájuk. Ha pedig még nevetni, viccelődni, mosolyogni is tudtok, akkor ezek az interakciók pozitív spirálokat indíthatnak be, amitől jobb lesz a hangulatotok. 

#8 Értékeld a kicsi dolgokat is

Ha a tökéletes karácsonyt tűzöd ki célul, valószínűleg csalódni fogsz. Ennél sokkal jobban jársz, ha megtanulsz minél több mindennek örülni. Az is lehet cél, hogy az ünnepek alatt legyen egy jó ebéd, egy finom bejgli, egy feltöltő beszélgetés, egy olyan pillanat, amiért megérte a sok készülődés. Rajtad is múlik, hogy észre tudod-e venni, elő tudod-e idézni, fenn tudod-e tartani a pozitív élmények átélését, és hogy milyen hosszan tudod megőrizni a lelki jóllétedre gyakorolt jótékony hatásukat.

Mustra