Kiderült, melyik a legegészségesebb sajt

Olvasási idő kb. 3 perc
Google Állítsd be Google keresőjét, hogy a találatok között biztos ott legyen a Dívány!

Úgy tűnik, hogy a sajtot, amit a dietetikusok korábban nem tartottak különösebben sokra, manapság hajlamosak rehabilitálni, hiszen egyre több jótékony hatásáról tudunk. De vajon melyik a legegészségesebb sajtfajta?

A sajt rengeteg koleszterint, telített zsírsavat és nátriumot tartalmaz, nem véletlen, hogy sokáig mumusnak számított a táplálkozásszakértők számára. A szakemberek arra intettek, hogy ha szeretnénk elkerülni az elhízás és a szívbetegség veszélyét, akkor ne nagyon együnk sajtot. Az elmúlt években azonban átértékelték a sajtféléket, miután több kutatás is bizonyította pozitív hatásukat. Az Elemental cikke utánajárt a tényeknek.

Rossz szemmel néztek a sajtra, de tévedtek

Egy 2016-os tanulmány szerzői úgy találták, hogy kisebb a szívproblémák és a 2-es típusú cukorbetegség kialakulásának kockázata azoknál a személyeknél, akik naponta többször esznek sajtot, sőt egy 2017-es kutatás a szívbetegség mellett a stroke veszélyének elkerülésével is összekapcsolta a rendszeres sajtfogyasztást. Ezek a fejlemények alapjaiban változtatták meg a szakemberek hozzáállását régi „ellenségükhöz”.

Mint dr. Michael Miller, a Marylandi Egyetem orvosi központjának kardiológusprofesszora magyarázza, korábban a szakemberek kizárólag egyetlen, sarkított nézőponton keresztül tekintettek a sajtkészítményekre: csak arra koncentráltak, hogy tocsognak a zsírban és sóban. Ennél azonban árnyaltabb a kép. Először is nem mindegy, hogy milyen mennyiségben és mely ételekhez társítva esszük a sajtot. Nyilván, ha rendszeresen a pizzára reszeljük kilószám, az könnyen elhízáshoz vezet, saláták és más egészséges fogások részeként viszont egészen más hatásai vannak.

Melyik a legegészségesebb sajt?
Fotó: Tim Macpherson / Getty Images Hungary

Másrészt a dietetikusok gyakran nem veszik figyelembe, hogy a káros zsír és mellett a sajt számos hasznos tápanyagot is tartalmaz. Ezek közé tartoznak a különféle vitaminok, ásványi anyagok, illetve a konjugált linolsav, ami főként gyulladáscsökkentő hatásáról ismert. Michael Tunick ételszakértő, a The Science of Cheese című könyv szerzője mindehhez hozzáteszi, hogy a sajtban rengeteg a kalcium és a fehérje, szénhidrátokban viszont igen szegény.

A természetes a legjobb

A szakemberek köreiben is nagy különbség van az egyes sajtok megítélése között. Legkevésbé ajánlott a boltok polcain nagy mennyiségben fellelhető, iparilag előállított, erősen feldolgozott sajtok fogyasztása. A gyártás során ezeket telepakolják különböző tartósítószerekkel, stabilizálókkal és más adalékanyagokkal, amiknek jól ismerjük az egészségkárosító hatásaikat. 

A legjobb
Fotó: Image Source / Getty Images Hungary

Emellett az alacsony vagy csökkentett zsírtartalmú sajtok is kevésbé egészségesek, mint a klasszikus, magasabb zsírtartalmú társaik. Ennek oka abban rejlik, hogy a sajtban található zsírsavak jó hatással vannak az emésztésünkre, illetve szervezetünk inzulinrezisztenciájára – ez utóbbi a cukorbetegség kialakulása miatt fontos. Tegyük hozzá, egy 2013-as kutatás semmilyen összefüggést nem talált a magas zsírtartalmú tejtermékek és az elhízás, illetve a szívbetegségek között.

A szakértők szerint tehát egyértelműen a hagyományosan, természetes alapanyagok felhasználásával készített, hosszú időn át érlelt, normál zsírtartalmú sajtok a nyerők. Larry Olmsted élelmiszertudós úgy véli, a legtöbb hasonló, tradicionálisan inkább Európában fellelhető sajtfajta nagyon egészséges, és ha egyet kellene kiemelnie közülük, az igazi olasz parmezánra (Parmigiano Reggiano) esne a választása. Ez a sajt száz százalékban természetes alapanyagokból, vegyszerek hozzáadása nélkül készül, és tényleg fenséges csemege.

A hazai szakemberek is segítenek a választásban

Cikkünkre reagálva a Magyar Dietetikusok Országos Szövetsége is állást foglalt a kérdésben, a hazai szakemberek elsősorban a kalciumbevitel, valamint az energia-egyensúly fontosságára figyelmeztetnek:

"A sajtoknak értékes tápanyag összetételüknél fogva helyük van az egészséges táplálkozásban, így a kérdésre válaszolva mindegy, csak fogyasszuk. Főként, ha figyelembe vesszük, hogy az Országos Táplálkozás és Tápláltsági Állapot Vizsgálat (OTÁP 2014) adatai alapján a hazai lakosság 84%-ánál a tej és a tejtermékek bevitele nem éri el az ajánlott értéket. Ez azért is sajnálatos, mert a köztudottan jól felszívódó formában kalciumot tartalmazó sajtok segíthetnek az alacsony kalciumbevitel (ami idegrendszeri tüneteket, depressziót, zavartságot, izomfájdalmakat, görcsöket is okozhat) növelésében.

Törekedni kell a megfelelő energia-egyensúly biztosítására, vagyis, hogy a felvett és a leadott energia mennyisége azonos legyen. Abban az esetben, ha ez felborul és többet eszünk, kevesebbet mozgunk, akkor a felesleges energia zsiradék formájában raktározódik és túlsúly illetve elhízás alakul ki. Érdemes a sajtok íze, fűszerezése mellett a zsiradéktartalmára is fókuszálni, amely a legtöbb energiát adó tápanyagunk. Túlsúly esetén a sajtok kiválasztásánál fontos szempont, hogy nagyobb része csökkentett zsiradéktartalmú, light készítmény legyen" -írják.

A magunk és gyermekeink megfelelő étrendjének összeállításában is nagy segítségünkre lehet az MDOSZ szakemberei által létrehozott Okostányér, mely mobilapplikáció formájában is letölthető.

Dívány ‎
Dívány ‎
Oszd meg másokkal is!

Neked ajánlott

Az oldalról ajánljuk

VIP

Fehérjepor nőknek: marketingfogás, vagy tényleg szükségünk van rá?

A fehérjeporokról sokan még mindig azt gondolják, hogy elsősorban testépítőknek vagy élsportolóknak valók, miközben egyre több hétköznapi ember használja őket a mindennapi étrend részeként. De valóban szükség van rájuk, vagy inkább csak kényelmi és marketingtermékekről van szó?

Testem

Felturbózott vitamin lehet hatékony az Alzheimer-kór ellen

A szakemberek egy olyan megoldást kerestek a neurodegeneratív betegségek kezelésére, mely nemcsak a folyamat lassítására képes, hanem gyógyíthatja azokat a károkat is, melyeket a betegségek okoznak. A K-vitamin egy feljavított változata hatékonyan ösztönözte az agyban lévő „előd-sejteket” arra, hogy neuronokká alakuljanak, pótolva ezzel az elpusztult agysejteket.

Mindennapi

Családtagjaid hangján hívhatnak a csalók: minden pénzed elveszítheted, ha nem vigyázol

A mesterséges intelligencia rohamos fejlődésével egy új, rendkívül veszélyes csalási módszer terjed: a hangklónozás. A kiberbűnözőknek ma már mindössze néhány másodpercnyi valós hangfelvételre van szükségük ahhoz, hogy bárki hangját, legyen az családtag, barát vagy kolléga egyszerűen lemásolják. Ezeket a hangmintákat általában a közösségi médiából vagy korábban titokban rögzített hívásokból szerzik meg.

Testem

Sejtszinten borítja fel agyad működését ez az állapot

Egy friss kutatás szerint a depresszió nemcsak a hangulatot és a gondolkodást érinti, hanem egészen a sejtek szintjéig hatással lehet az agy működésére. A tudósok olyan változásokat találtak az agy és a vérsejtek energiaellátásában, amelyek segíthetnek megérteni, miért jelentkezik a tartós fáradtság, a motivációhiány vagy a „lelassult” gondolkodás ennél az állapotnál.

Édes otthon

Ezeken a helyeken lehet azbeszt a te otthonodban is

Sokan úgy gondolják, hogy az azbeszt rég betiltott építőanyagként a lakásokban már sehol sem okozhat problémát. Azonban Magyarországon ma is rengeteg olyan épület, melléképület és udvari szerkezet áll, amely tartalmazhat azbesztet – gyakran úgy, hogy a tulajdonosok erről nem is tudnak.

Életem

Felújítják az egyik budapesti hidat: így hat a forgalomra

Felújítják a Hajógyári-sziget fő megközelítési útvonalát jelentő K-hidat. Az eredetileg ideiglenesnek szánt szerkezet teljes körű rekonstrukciójára a Budapest Közút Zrt. pályázatot írt ki, a kivitelezés pedig várhatóan 2026 őszén indulhat.