Senki nem piszkálhat azzal, hogy hány kiló vagy. Még a családod sem!

Hamar oda a jókedv, ha a családi összejövetelen a rokonaid a testedre tesznek burkolt vagy kevésbé burkolt megjegyzéseket. Hány kilót szedtél fel? Hogy áll rajtad ez a ruha? Miért nem diétázol? Még ha jó szándék is vezérli őket, ezek a kommentek megszégyenítőek. Azt a gondolatot közvetítik, hogy az ember értékét az adja, amit a tükörben lát. Mit lehet tenni, ha így beszélnek velünk?

A testi megszégyenítés (angolul body shaming) senkinek sem jó. A szégyenkezés nem segíti elő az egészséges szokások elsajátítását, illetve magában hordozza az étkezési zavarok, az alacsony önértékelés, a depresszió kialakulásának kockázatát. Lényeges, hogy a testméretre és -formára vonatkozó megszállottságot, az étkezéshez való negatív viszonyt az egészségtudatosság és a saját test feletti rendelkezés joga váltsa fel.

Mégis sok családi esemény úgy indul, hogy a nagynénik, nagybácsik már az üdvözlésnél a súlyunk alakulására tesznek megjegyzéseket. Renee Engeln pszichológus 7 tippet gyűjtött össze, amivel a leghatékonyabban kezelheted ezeket a helyzeteket. Következzenek a példamondatok!

TIPP #1: Ignoráld!

Családtag: Csak nem felszedtél pár kilót, mióta utoljára találkoztunk?
Te: Jó téged újra látni. Hogy vagy, mivel töltötted az időd mostanában?

Ezzel a módszerrel akkor érdemes élni, ha a rokonod attitűdváltása reménytelennek tűnik, nem olyan fontos számodra, vagy nem fér bele a kapacitásaidba, hogy rámutass arra, miért problémás ezzel a mondattal indítania a találkozást. A hátránya, hogy legközelebb valószínűleg hasonló kezdés várható. 

TIPP #2: Határolódj el, válts témát!

Családtag: Kipróbáltad azt a diétát, amiről a múltkor beszéltünk? Nem tudom, mire vársz még.
Te: Apa, kedves tőled, hogy segíteni szeretnél. De én úgy érzem, jobban oda tudok figyelni az egészségemre, hogyha nem diétázom. Meséltem neked arról az új munkáról, amin most dolgozom?

Ez egy fokkal határozottabb fellépés. Valószínűleg tartós változáshoz nem vezet, de szuper lehet olyan interakciókban, amikor szeretnél kiállni magadért, de nem vagy motivált arra, hogy mélyebben belemenjetek a témába. 

Hogyan lesz strandtested? Menj ki a strandra!
Hogyan lesz strandtested? Menj ki a strandra!Fotó: Rawpixel / Getty Images Hungary

TIPP #3: Kérd az együttműködését!

Családtag: Nézd a karomon ezt a fityegő bőrredőt. Neked is ilyen lesz, a genetikát nem lehet megkerülni!
Te: Anya, talán elfelejtettem mondani neked, hogy mostanában arra törekszem, hogy együttérzéssel és kedvesen gondoljak a testemre. Eléggé elköteleződtem emellett, és az ilyen megjegyzések nem ezt az irányt képviselik. Szeretnél csatlakozni hozzám? Annyira jó lenne, ha együtt tudnánk dolgozni azon, hogy pozitívabb kapcsolatunk legyen a testünkkel.

Elsőre talán mesterkéltnek tűnhet ez a válasz, de érdemes tenni vele egy próbát. A felelet értéket közvetít, egyúttal lehetővé teszi, hogy nők közösen lépjenek fel a testükre vonatkozó szigorú társadalmi előírások ellen, amiket általában anyák tanítanak meg a lányaiknak, ezért is válnak olyan könnyen belsővé. Kérdőjelezzétek meg őket együtt. 

TIPP #4: Hivatkozz a gyerekre!

Családtag: Nézd már ezt az embert, mennyi súlyt felszedett. Talán 15 kilóval is több, mint legutóbb!
Te: Azt igyekszem tanítani a gyerekeimnek, hogy az számít, ki vagy, nem pedig az, ahogy kinézel. Tudsz segíteni nekem abban, hogy te is elkerülöd a testre vonatkozó ilyen megjegyzéseket, amikor együtt vagyunk?

A nevelő célzat persze a rokonnak is szólhat, de remélhetőleg tiszteletben fogja tartani a nevelési elvekre való hivatkozást. A testképünket, testünkhöz kapcsolódó érzéseinket pedig valóban már kora gyermekkortól kezdve elsajátítjuk, így szülőként érdemes tudatosnak lenni a kérdésben. 

Ne szólj be!
Ne szólj be!Fotó: CarlosDavid.org / Getty Images Hungary

TIPP #5: Beszélj az érzéseidről!

Családtag: Ez a ruha egyáltalán nem előnyös a te testalkatodhoz.
Te: Számomra nagyon sértő, amikor ilyeneket mondasz. Ezek a megjegyzések nehézzé teszik, hogy időt töltsek veled. Pedig azt szeretném, hogy olyan élvezetes legyen ez a látogatás, amennyire csak lehet. Oda tudnál figyelni arra, hogy ne kommentáld, hogyan nézek ki? Szeretlek téged, ezért nem szeretném, hogy ez a viselkedés közénk álljon.

Az énközlések lehetővé teszik, hogy a másik információt kapjon arról, a mondatai milyen hatással vannak rád. Sokszor emberek bele sem gondolnak abba, hogy a rokonuk megjelenésére irányuló megjegyzések sértők lehetnek. Ezzel a közléssel a labda a hozzátartozód térfelén fog pattogni: az ő felelőssége, felhagy-e a problémás viselkedésével a kapcsolat megőrzése érdekében. 

TIPP #6: Érvelj a tudománnyal!

Családtag: Biztos, hogy meg kell enned ezt a sütit? Ahogy elnézem, tele van kalóriával.
Te: Tudtad, hogy kutatások szerint önmagunk kedvenc ételektől való megfosztása olyan étkezési zavarokhoz köthető viselkedésekhez vezethet, mint a falásroham, hashajtózás, hánytatás? Más módszerem van arra, hogy az egészségemről gondoskodjak.

Érdemes arra a tudásanyagra hivatkoznod, ami a koplalás és önsanyargatás helyett egyértelműen az egészséges táplálkozás és a rendszeres testedzés fontosságára hívja fel a figyelmet. 

Croissant nélkül lehet élni, csak nem érdemes
Croissant nélkül lehet élni, csak nem érdemesFotó: YakobchukOlena / Getty Images Hungary

TIPP #7: Kérd ki magadnak!

Családtag: Nem értem, te miért nem vagy olyan vékony, mint a testvéred.
Te: Már többször beszéltünk arról, hogy nem oké ilyen megjegyzéseket tenned rám. Szeretnék veled időt tölteni, de a mentális egészségemre is ügyelnem kell. Ha továbbra is ilyeneket mondasz, nem fogok tudni eljönni hozzád, amíg nem döntesz úgy, hogy felhagysz az ilyen szövegekkel. Meg tudod ezt tenni értem?

Ha a családtagjaid nem reagáltak az első 6 módszer valamelyikére, és a megjegyzéseik komoly veszélyt jelentenek a lelki jóllétedre, érdemes erőteljesebb határokat szabnod. Senki sincs feljogosítva arra, hogy a testedről rendelkezzen, vagy a súlyod miatt elítéljen téged. 

Figyelünk az egészségünkre
Figyelünk az egészségünkreFotó: kali9 / Getty Images Hungary

Dolgozz ki egyéni megoldásokat!

Nagyon sok tényezőn múlhat, hogy melyik stratégia válik be a te családodban. Érdemes többféle válasszal próbálkoznod, illetve az is lehet, hogy a fenti lista egyéni megoldási mód kidolgozására inspirál. Ne felejtsd, ezeket a megjegyzéseket sokszor nem rossz szándék vezérli, hanem egy olyan kultúrába ágyazódnak be, ahol sajnos alapvetően oké ilyeneket mondani. Ezt látják az emberek a filmekben, a médiában, a hírekben, mások pedig a saját testükhöz való negatív viszonyulásukat vetítik rád. Fejezd ki együttérzéssel, de határozottan, hogy számodra nem elfogadhatók ezek a kommentek.

Mustra