Fogyj jóllakva és tartsd meg az izmaidat is: turmixolj!

A fehérjeporok kényelmesen használható, és többé-kevésbé élvezhető ízű (na jó, legalábbis sokféle ízesítéssel kapható) fehérjeforrások, melyek nemcsak az izomépítésben, de a testsúlyod csökkentésében is megtámogathatnak.

Nem könnyű a választás, ha fehérjeporokról van szó. Bár nemrégiben elsősorban ízüket és állagukat hasonlítottuk össze, nem árt azt is megnézni, pontosan milyen típusú fehérjéből készülnek az egyes típusok. A Healthline összeállításából kiderül, melyik fajtától mit remélhetsz, ha fogyókúrázni tervezel.

Savófehérje

A tehéntejből nyert savófehérje az egyik legnépszerűbb poralap napjainkban. Mivel nagyon gyorsan hasznosul, általában edzés után tolják, mert segíti a regenerálódást és gyorsan építi az izomzatot. Listánkon azért szerepel, mert a fogyni vágyóknak is jól jön: csökkenti az étvágyat, s ezzel hosszabb távon a kalóriabevitelt is, ez pedig tuti, hogy fogyáshoz vezet. Hab a tortán, hogy a vérnyomást és a vércukorszintet is optimalizálhatja. 

Kazein

A másik tejfehérje jóval lassabban emészthető, mint az előbbi, de pont ebben rejlik áldásos hatása. Akár 6 órát is elidőzik a gyomrodban, amit annyira lefoglal a megemésztése, hogy alig leszel tőle éhesTesztalanyok (más savó-, szója-, borsó- és tojásfehérje alapú italok fogyasztásával összehasonlítva) ennek bevitele után tömték be a legkevesebb kalóriát, vagyis érdemes két étkezés közt legurítani egy kazeines italt, amiben ráadásul még kalciumból is elég sok van. Tudtad, hogy az is fogyaszt?

Könnyen elkészíthető és még fogyni is lehet tőle.
Könnyen elkészíthető és még fogyni is lehet tőle.Fotó: Shutterstock

Szójafehérje

Egyike annak a néhány növényi fehérjeforrásnak, melyek mind a kilenc esszenciális, vagyis az ember számára nélkülözhetetlen aminosavat tartalmazzák. Éppen ezért jön jól például a vegáknak és azoknak, akik nem bírják a tejfehérjéket. Az étvágycsökkentésben is erős, ráadásul a hasi zsír eltüntetésében is be lehet vetni. Mit lehetne még várni egy fehérjétől?

Tojásfehérje

Ha nem bírod a tejet, a tojásfehérje-alapú porok is jól jöhetnek. Míg a legtöbb tápanyag a tojás sárgájában rejlik, a protein értelemszerűen a fehérjében, amiből szárítással állítják elő a lisztszerű anyagot. Nyugi, természetesen pasztőrözik ezeket a termékeket és a főzés során egyébként szintén eltűnő avidint is eltávolítják, hogy semmi se gátolja a kiváló felszívódást. Szóval nyugodtan eheted.  Bár az étvágycsökkentő hatása nem olyan jó, mint a tejfehérjéké, ez is telít valamennyire.

Borsófehérje

A szójafehérjéhez hasonlóan komplett, megvannak benne a szükséges aminosavak, igaz, ezek szintje a tejfehérjékben mérhetőekkel összehasonlítva alacsonyabb. A legnagyobb menőség, hogy egyszerű sárgaborsóból készül, és hipoallergén, így már nemcsak a vegák és a tejérzékenyek, de még a szójára allergiások hajójából is kifogja a szelet, ha arról panaszkodnának, hogy nem tudják megoldani az extra fehérjebevitelt. Az íze, nos, ha nem is egy az egyben a menzás főzelék, de kicsit olyan földízű, szóval érdemes az ízesített változatokkal próbálkozni. 

Ez is tele van proteinnel.
Ez is tele van proteinnel.Fotó: Shutterstock

Fehérje és rost kombó

A zöldségek, gyümölcsök, hüvelyesek és gabonák tele vannak élelmi rostokkal, amik segítenek karban tartani az emésztést, csökkenteni a koleszterinszintet, stabilizálni a vércukrot, ráadásul a fehérjékhez hasonlóan (igaz, más okból) hosszú távú telítettséget okoznak. Sajnos a porok előállításakor még a növényi alapú fehérjékből is eltűnik a rost, de egyes termékeket utólag visszadúsítanak vele. Bármelyiket is választod a fentiek közül, legyél résen és rosttal párosítva edd! Egymás hatását erősítve fognak telíteni és hosszú távra jóllakottá tenni. 

Kávésak

A kávéízű izomporok azért is nagyon jók, mert sokszor valódi őrölt kávét is tartalmaznak, ami ugyebár tele van anyagcsere-gyorsító koffeinnel. Ez edzés közben még a teljesítményedet is fokozza, így még egy lapáttal rátesz a zsírégetésre. A legjobb edzés előtt fél-egy órával legurítani egy adagot. Persze nem mind arany, ami fénylik, nézd meg az összetevőket, hátha csak nevében kávés a polcról levett termék.

És még egy dolog

Attól, hogy fehérjeporokat iszol, még nem fogsz automatikusan karcsúsodni. Ha fogyózol, bármilyen diétát is kövess, a kalóriadeficit a legfontosabb, vagyis, hogy használj fel több energiát, mint amennyit beviszel. Vagy mozogj többet, vagy egyél kevesebbet. Ha a szándékaid komolyak, mindkettőre figyelj oda.

Ha ez már megvan, akkor érdemes a fehérjeporok felé kacsingatnod, hogy élvezd az általuk nyújtott előnyöket: a hosszabb teltségérzetet, az emésztésükből eredő extra kalóriafelhasználást, és az izomtömeg-megtartó funkciót. 

Mustra