Egy Dalton tanár nem beszél, és nem fog színészkedni

Olvasási idő kb. 13 perc

Egy hely, ahol a diák is tanít. Ahol nem csak szabad, de egyenesen kötelező órán beszélgetni. Ahol viszont a tanár nem csak, hogy nem beszél, de írásban adja a diákoknak a feladatokat. Penzumlapok, tervezőtábla, és értékelés szmájlikkal. A Dalton módszer nem arra kíváncsi mit nem tud a gyerek, hanem, hogy mit akar megtanulni, és mit tud.

1. rész: A waldorfosok kísérleteznek, és nem buknak

Az alternatív pedagógiák programjának középpontjában a gyermek áll. Ez nagyon szépen hangzik, de ezt meg is kell valósítani - kezdte a beszélgetést Gömöryné Mészey Zsuzsanna, a Hungaro-Dalton Egyesület elnöke, aki immár tizedik éve Dalton pedagógus, és a személyre szabott oktatás szükségszerűségében hisz.

A Waldorf iskola egyik nagy előnyének a gyereket éveken át kísérő osztálytanító rendszerét tartják. A Dalton-módszer mitől speciális?

A Dalton-pedagógia egészen más keretek között működik, mint a Waldorf iskolák. A legfontosabb különbség, hogy bármilyen iskolában, minden szinten bevezethető, hiszen megfelel a tantervi előírásoknak, jól igazítható a helyi tantervekhez, eredményesen alkalmazható a tehetséggondozásban, és a felzárkóztatásban is. Alapvetően rendkívül egyszerű, minden más módszerrel kombinálható és különösebb anyagi ráfordítást sem igényel. Tulajdonképpen egy, az önálló/önszabályozó tanuláson alapuló, tanulásszervezési keretrendszer.

Ez azt jelenti, hogy nem minden órát Dalton terv szerint tanulnak.

A diák tanrendje pontosan úgy épül fel, mint bárhol máshol. Ha az iskolában csak a történelem és a magyar tanár Daltonos, akkor csak ezt a két tárgyat tanulják a módszer szerint, a többit,  a kémiát, fizikát, biológiát pedig hagyományos szellemben. Olyan iskola is van, ahol viszont sokkal több a Dalton-óra, és kevesebb tárgyat tanulnak a már megszokott módon.

Egy kicsit kakukk módon élünk, ugyanis, ha egy pedagógus érdeklődik, ő is bevezetheti iskolájában tantárgyai tanítása során a Dalton-pedagógiát. A pedagógus(ok) felkészítése az akkreditált tanfolyammal, referencia iskoláinkban történő hospitálással, és munkájának közvetlen segítésével, nyomon követésével zajlik.

Egy kis Dalton történelem

A Dalton-tervet a XX. század első évtizedeiben Észak-Amerikában Helen Parkhurst pedagógus fejlesztette ki. Pedagógiai modellje 1920-ban Dalton városban vált nemzetközileg ismertté, innen ered a Dalton-terv elnevezés. Az iskolai munka középpontjában az önálló/önszabályozó tanulás áll. A tanulók a munkautasításokat írásos formában, penzum néven kapják meg. A feladatlap összeállításánál 3 kérdésre fókuszálnak: mit kell megtanulniuk, miért kell azt tudniuk, és hogyan tehetik meg mindezt. A tanulók 2-3 összetolt padban, csoportokban dolgozhatnak. Az osztályban lévő külön szaksarkokban tankönyveket, CD-ket, lexikonokat, szakirodalmat, számítógépet használhatnak a mindennapi feladataik megoldásához. A feladatok megoldására nem kapnak sablont, ők döntik el, milyen módot választanak. Cselekvés útján, felfedező módon tanulnak, és a megoldások felfedezésében a kreativitásukat fejlesztik.

Mitől más egy óraadó Dalton tanár?

Egy Dalton tanár nem, vagy csak keveset beszél órán. Vagyis nem  a hagyományos pedagógus szerepet játszuk, hogy kiállok és előadok, elmondom, elmagyarázom a tananyagot, és végig csak én beszélek, - mint egy színész.

Ezek szerint ez probléma.

Ha én beszélek, az én kompetenciáim fejlődnének óráról-órára. Én leszek egyre jobb a saját szerepemben, a gyerekek pedig hallgatnak. Márpedig ebben az interaktív világban a gyerekek nem tudnak hallgatni. A mai gyerek figyelmét csak akkor tudjuk lekötni, ha maga is dolgozhat, része lehet az órának. Érdekeltté kell tenni őket a munkában, saját tanulási folyamatukban. Ahhoz, hogy sikeres legyen, ismernie kell önmagát, a képességeit. A Dalton épp ezért speciális, hiszen a gyereknek nem csak az önmegismerésben segít, de megtanítja őket az önmenedzselésre is. Ezt más módszerek nemigen tanítják ilyen mélységben.

Ez mit jelent pontosan?

Például azt, hogy nemcsak, hogy keveset beszélünk, de a diákoknak írásban adjuk oda a napi, vagy heti munkatervet. Ez a penzum. A penzumban viszonylag kevés a bebiflázandó kötelező feladat, nagyobb része inkább kiegészítő, választható, tudást elmélyítő, gazdagító feladat, melyekkel a gondolkodás legkülönfélébb szintjeit a legkülönbözőbb képességeikkel megmozgatjuk.

Itt nemcsak az a fontos, hogy megtanulja és visszaadja az anyagot, hanem alkalmazza, elemezze, összehasonlítsa valamivel, sőt a tehetségesek valami újat is alkossanak.  Egy történelem órán, a kötelezők elsajátításán túl a tanuló egyéni képességei, igényei szerint sokfajta tevékenységből választhat, és állíthatja össze saját tevékenységét: power point prezentációt készíthet a korról, megtervezhet egy várost, összehasonlíthatja a mai és az akkori viseletet, (középkori) város szerkezetét, környezetvédelmét, vagy akár énekelhet, táncolhat az adott korból merítve stb... Így válik személyre szabottá a Dalton-oktatás.

És ez minden évfolyamon, minden tantárgynál ilyen egyszerű?

Igen. A jó pedagógus bízik a tanulóiban, elhiszi, hogy a gyermekek az iskolában is tudnak úgy tanulni, mint az életben. Képesek bizonyos dolgokat megfigyelni vagy elolvasni, tanulmányozni, majd az „új ismeretek” birtokában a tanulókat engedi, hogy megpróbálják megoldani az ahhoz kapcsolódó iskolai feladatokat. Ha nem sikerül, akkor a gyerek újra megpróbálhatja, de kérheti társa segítségét is. Nem hagyjuk, hogy egy kisgyermek elveszítse a kedvét, mert sokadszorra sem jut el a feladat végére. A hibáikból tanulnak, és vonják le a tapasztalatokat a későbbiek számára.

A tanár nálunk jön-megy az órán, figyeli a diákokat, munka közben nagyon sok mindent megtanul róluk. Mi a diákokat tanulni tanítjuk meg, de ők építik fel saját tudásukat. Konkrét sémákat soha nem adunk a megoldásra, mert akkor beszorítanánk a gondolkodását. Kreatív embert pedig csak úgy tudunk nevelni, ha hagyjuk a maga módján gondolkodni. Mert mindenki más, máshogyan gondolkodik.

Nem zavarják egymást azzal, hogy mindenki egész órán beszél?

Az biztos, hogy a teremben nincs síri csend. Egészséges és természetes munkazaj van, ahogy az életben, a munkahelyeken egy egylégterű nagyobb irodában is. Sokszor megkérdezik tőlünk, Dalton-tanároktól, hogy a tanulók mindig a tananyaggal foglalkoznak-e? Igen, szinte állandóan. Persze együttműködés közben a beszélgetés a témához kapcsolódóan más vágányra is terelődhet, de csoportmunkában hamar visszatérítik egymást a fő gondolatmenethez, hiszen mindannyian felelősek munkájuk korrekt elvégzéséért. Ezért a daltonos órák mindenképpen hatékonyabbak, mint a frontális órák.

Egy Dalton órán az első percekben egyedül dolgoznak, nem beszélnek egymáshoz, így mindenkinek, még a lassabb felfogású gyermeknek is van ideje elgondolkodni, megérteni a feladatokat. Ilyenkor a tanár figyeli, kinek van szüksége segítségre. Ezután már szabadon beszélhetnek, dolgozhatnak együtt a gyermekek, majd az óra végén maguk ellenőrzik és értékelik a tudásukat

Ez azt jelenti, hogy nem a tanár, hanem a diák értékel?

Igen, és ő könyveli el, hogy sikerült e saját célját elérni, vagy sem. Ha nem, megállapítja, mi volt az oka, és társaival, tanárával megoldásmódot keresnek az elkövetkezendőkre. Ez az önmenedzsment része. Mivel ez egy felfedező tanulás, az óra végén senkit nem büntetünk azért, mert rosszul csinált valamit, vagy épp kevesebbet. Fel kell fedeznie a világot mindenkinek, ez kinek gyorsabban, kinek lassabban megy. A gyereknek minden órán sikerélménye van, mert a penzum kötelező tananyagrészét úgy állítjuk össze, hogy mindenki meg tudja csinálni. Van, aki már a kiegészítő feladatokkal is végzett, amíg a másik még a kötelezőt értelmezi. Nem baj. Senkinek nem kell bevárnia a másikat, a maga munkatempójában dolgozhat tovább, de az egész osztály közösen örül, ha mindenki teljesítette a kötelezőket.

Éppen ezért egyik alapelvünk például az együttműködés, ami nem csak a tanár diák viszonyra értendő. Sok helyen tapasztaltuk, hogy a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeket a többiek feltétel nélkül segítik. Az alsóbb osztályokban figyeltük meg, hogy a gyerekek, akik látják, hogy most egy hosszabb szöveg jön, odaülnek a társaik mellé, megkérdezik, hogy 'meddig tudod olvasni, mert akkor a maradékot felolvasom neked', így ő is meg tudja oldani a feladatot, és csoportmunkában ez természetesen adódik.

És ez tényleg működik?

Működik. És minél kisebb  a gyerek, annál inkább, mert ők így nőnek fel. A hagyományos oktatás mindig veresengésre épül: ki a legjobb tanuló az osztályban, a legjobb magyaros, a legjobb matekos? A harmadik helyet még díjazzák, utána már csak a gyengék vannak. Nálunk pedig mindenki jó valamiben. Hiába olvas vagy ír valaki nehezebben, lassabban, ha például magyarórán egy színdarabban ugyanúgy részt vállal, mint a többiek, neki is nagyon jó jegye lehet magyarból. Azért, mert valaki diszlexiás, és nem tudjuk flottul megtanítani írni, olvasni, számolni, attól ő még ugyanúgy fog tudni mindent, csak lassabban, de ezért nem szabad őt leírni. Egy Dalton típusú órán pedig van ideje mindenre, a saját tempójában és módján tanulhat meg mindent vagy járulhat hozzá a csoport sikeréhez a közös munka során.

Pedagógusok által használt tanuláspiramis:

  • Az ismeretek rögzülésének módja és mértéke százalékban kifejezve:
  • 5% előadás során
  • 10% olvasás útján
  • 20 % látás és hallás során
  • 30 % bemutatás során
  • 40 % önálló feldolgozás, csoprtmunka, vita
  • 75 % aktív felhasználás, cselekvés által
  • 90 % mások tanításával, a tanultak közvetlen alkalmazásával

Pedig vannak szülők, akik épp attól félnek, ha az osztályba néhány tanulási nehézséggel küzdő gyerek jár, hogy a többieknek a haladása emiatt lehet döcögősebb.

Nem kell ettől tartani. A segítő diáknak nemcsak a szociális kompetenciái fejlődnek. Azzal, hogy el kell magyaráznia a másiknak az anyagot, az ő tudása is mélyül, strukturálódik. Ez a tanulási piramis lényege. Ha én meg tudom tanítani valakinek az anyagot, azt jelenti, hogy 90 %-ban már tudom.

A tanár osztályzatokkal értékel?

Ugyanúgy van nálunk feleltetés, dolgozat és osztályzás, de ez mind jól kiszámítható. A penzumlapok aljára minden tanár odaírja, hogy pontosan az anyagnak melyik részét, mikor, és hogyan, vagyis szóban vagy írásban fogja kikérdezni. Senkit nem ér váratlanul a számonkérés. Ha ennek ellenére valaki akár hónapokkal később szeretne javítani, van lehetősége, hiszen a tanár órán "nem tanít", ezért számtalan alkalom nyílik a stresszmentes számonkérésekre.

Ilyen egy Dalton óra:

  1. A tanár kiosztja a penzumot mindenkinek, elmondja, mit kell az anyagból megtanulni, és miért fontos annak elsajátítása. Tájékozódási pontokat, kapaszkodókat mutat a szövegben, hogyan indulhat el a feladatban, és megjelöli a helyeket, amelyekről csak rövid tanári ellenőrzés után léphet tovább. Ez a minimál tananyag.
  2. A diák egyedül értelmezi a szöveget, megtervezi magának a munkáját. Az önálló megértés után a tanulók megbeszélhetik tetszőlegesen választott társaikkal az olvasottakat, és megtervezhetik a közös munkát. Egy faliújságra akasztott tervezőtáblán bejelölik az időütemezésüket.
  3. Egyedül vagy csoportosan, stratégiákat keresnek a feladat megoldásához. Tankönyveket, CD-ket, lexikonokat, számítógépet, internetet is használhatnak az órán.
  4. Az elkészült feladatok eredményeit összehasonlítják a többiekével. Megbeszélik, ki hogyan jutott el oda, és miért azt a módszert választotta. Ilyenkor egymástól is tanulnak tanulni, tapasztalatot cserélnek.
  5. Az elemzés után a tanuló kiértékeli, hogy milyen kompetenciái fejlődtek. Ebben a "Képes vagyok..." kezdetű tanulással kapcsolatos állításokat tartalmazó táblázat segít neki, ahol szmájlikkal jelzik, amit tudnak, és üresen hagyják a sort, amiben még fejlődniük kell.

Évek óta főleg a Győr környéki településeken a hagyományos iskolákon belül tanítanak Dalton tanárok. Miért nincs a fővárosban ilyen módszer?

Érdekes, de Budapestről nem érkezett megkeresés, pedig nagyon örülnénk neki. Kíváncsi vagyok a fővárosi iskolákra, az ott folyó módszereket szívesen megismerném, ha szükséges, a Daltont is bemutatnánk. Ugyancsak szeretnénk a roma többségű iskolákban is felajánlani eddigi pedagógiai tapasztalatainkat.

Pedig az alternatív pedagógiai módszerekhez a szülők fejében legtöbbször komoly összegek kapcsolódnak. Egy Dalton diák szüleinek mennyibe kerül az ilyen típusú oktatás?

Semmibe. Éppen ez a Dalton-pedagógia nagy előnye. Olyanná adaptáltuk a módszert, hogy minden iskolában minden iskolafokon bevezethető legyen. Az iskolának a penzumok fénymásolása lehet az egyetlen dolog, ami elenyésző többletköltséget okozhat. Mi ugyanazokat a tankönyvcsaládokat használjuk, mint bárki más, a tankönyv feladataiból, amit lehet, beépítünk a penzumba, de természetesen ki is egészítjük azokat.

A tanárok nagyon szeretnek így tanítani, a diákok így tanulni, a szülőknek is kellemesebb az iskolai éveket megélni. Otthonra pedig nem nagyon marad tanulnivaló, ami mégis, azt a gyermek maga szeretné. A szülőnek kevesebb a gondja az iskolával, és mindenki számára kiszámíthatóbb a rendszer.

Azt olvastam az egyesület egyik kiadványában, hogy a hagyományos iskolai évek sokszor hibás önképű, saját érdekeit képviselni képtelen, akaratgyenge, hátrányos megítélésébe beletörődő gyereket formálhatnak. A Dalton-terv akkor erre reflektál?

Csupán szemléletváltás szükséges. Mindig azt keressük, ami jó, amit a tanuló tud. Ebben elég nagy szabadságot biztosítunk neki, széles az a skála, amit el tudunk fogadni. Nálunk maga a tanulási folyamat a lényeg, ez áll a középpontban. A saját teljesítményhez mért (ön)értékelés nagyon jól fejleszti a személyiséget, az önbecsülést. 'Innen indultam, ilyen nagy utat tettem meg nagy erőfeszítések árán, de erre büszke vagyok.'

Szemléletváltásra mondok egy példát. Elsőben nem javítjuk pirossal a csúnyán vagy rosszul írt betűket. Odaülünk a gyerek mellé, megnézzük a betűsorát, megkérdezzük tőle, hogy szerinte melyik szép betű ezek közül. Ő el is mondja, megjelöli, hogy melyik az, és melyik miért nem az. Nyilván ő mindegyiket szépen akarta leírni, azt is tudja pontosan mi a hiba, csak éppen kezének finommotorikája még nem elég fejlett ehhez. Miért vegyük el a gyermek kedvét a belejavított pirossal? A tanuláshoz önbizalom és sikerélmények kellenek.

Oszd meg másokkal is!

Az oldalról ajánljuk

  • életem
Ha levelet kapsz most a NAV-tól, jó eséllyel a zsebedbe kell nyúlnod
Ha levelet kapsz most a NAV-tól, jó eséllyel a zsebedbe kell nyúlnod

Érdemes figyelni, kinek milyen tartalmú levelet levelet küld a NAV.

március 14., 13:36

  • világom
Ebben az étteremben tilos politikáról és ingatlanokról beszélni
Ebben az étteremben tilos politikáról és ingatlanokról beszélni

Egy étterem kitett egy táblát, amelyen a felirat ezeket a témákat tiltja. Az ok elég prózai.

március 14., 16:46

  • Offline
70 éve azt hitték, így élünk majd a 2000-es években
70 éve azt hitték, így élünk majd a 2000-es években

Negyed évszázada járunk már az új évezredben, azonban korántsem tartunk ott, mint hittük 70 évvel ezelőtt.

március 14., 14:00

  • világom
Nyilvános Gene Hackman végrendelete: gyerekeire semmit sem hagyott
Nyilvános Gene Hackman végrendelete: gyerekeire semmit sem hagyott

Minden bizonnyal hatalmas jogvitákra lehet számítani Hackman örökségének felosztásával kapcsolatban, miután a végrendelet kizárta a gyerekeit.

március 14., 14:36

  • életem
Fontos változás a nyugdíjigénylésben: most született a döntés
Fontos változás a nyugdíjigénylésben: most született a döntés

A nyugdíj igénylésének folyamatában történt változás.

március 14., 12:10

  • Testem
Ha túl gyakran végzik el rajtad ezt az orvosi vizsgálatot, veszélyben lehetsz
Ha túl gyakran végzik el rajtad ezt az orvosi vizsgálatot, veszélyben lehetsz

Indokolt esetben életmentő lehet a vizsgálat, ám túlzott mértékben megnövelheti a rák kockázatát.

március 14., 16:00

  • Offline
Kádárt és Szálasit ugyanaz a bíró vonta felelősségre – később börtönben kötött ki
Kádárt és Szálasit ugyanaz a bíró vonta felelősségre – később börtönben kötött ki

A sors kegyetlen fintora, hogy ugyanaz a bíró ültette a vádlottak padjára Szálasit és Kádárt. Utóbbi azonban bosszút állt a börtönévekért.

tegnap, 20:00

  • Offline
Így gyorsítanák fel a budapesti villamosokat
Így gyorsítanák fel a budapesti villamosokat

A BKV, a BKK és a Budapest Közút közös tervet készít a villamosok sebességének emelésére.

március 14., 17:30

  • Testem
Vérfarkasnak nézik ezt a tinédzsert: egy nagyon ritka betegségben szenved
Vérfarkasnak nézik ezt a tinédzsert: egy nagyon ritka betegségben szenved

Súlyos betegségben szenved egy tinédzser, úgy néz ki, mint egy vérfarkas.

március 14., 15:10

  • életem
6 ezer befektetőt károsított meg a call center, te is köztük lehetsz
6 ezer befektetőt károsított meg a call center, te is köztük lehetsz

13 milliárd forintnyi összeget is kicsalhattak a call center működtetése révén.

március 14., 12:40

  • Testem
Mérgező kozmetikumok: 5 veszélyes összetevő, ami a te fürdőszobádban is ott lehet
Mérgező kozmetikumok: 5 veszélyes összetevő, ami a te fürdőszobádban is ott lehet

A kozmetikumokban található egyes alkotóelemek egészségügyi kockázatot jelenthetnek, erre az öt alapanyagra érdemes odafigyelni.

március 14., 06:00

  • Offline
Bombariadó miatt állnak a vonatok, teljesen leállították a vasúti közlekedést Szerbiában
Bombariadó miatt állnak a vonatok, teljesen leállították a vasúti közlekedést Szerbiában

A vonatok helyett alternatív közlekedési eszközöket kell választaniuk az utasoknak a bombafenyegetés miatt.

március 14., 10:44

  • életem
Dobja le ékszereit az erkélyről, hogy fia szabaduljon, kérte a csaló a nőt – így semmizte ki
Dobja le ékszereit az erkélyről, hogy fia szabaduljon, kérte a csaló a nőt – így semmizte ki

Több százezer forintnyi ékszert csaltak ki a magyar nőtől pofonegyszerű trükkel.

március 14., 11:10

  • Mindennapi
Egymillió ember telefonját fertőzhetik meg csaláshoz használt vírussal
Egymillió ember telefonját fertőzhetik meg csaláshoz használt vírussal

Csalásra használhatják a telefonokra telepített vírusfertőzött szoftvereket.

március 14., 11:41

  • Testem
Veszélyesebb, ha pénteken műtenek, mint ha hétfőn
Veszélyesebb, ha pénteken műtenek, mint ha hétfőn

Kiderült, miért veszélyesebb ha a hét utolsó munkanapján műtik meg a betegeket.

március 14., 19:00

  • Testem
Ez történik a testeddel, ha két hétig nem eszel kenyeret
Ez történik a testeddel, ha két hétig nem eszel kenyeret

Hihetetlen változásokat tapasztalhatsz, már csak az a kérdés, képes vagy-e lemondani róla, ha eddig alapvető összetevője volt étkezéseidnek.

március 14., 19:30

  • Testem
Így derítheted ki egyszerűen, hány éves a tested valójában
Így derítheted ki egyszerűen, hány éves a tested valójában

Ezeket a tesztek megmutatják, hogy életkorodhoz képest mennyire vagy fitt, és mit tehetsz a jobb eredményekért.

március 14., 06:30

  • Testem
Ezért vedd le az okosórád, ha aludni készülsz
Ezért vedd le az okosórád, ha aludni készülsz

Ha legközelebb lefekszel, lehet, hogy jobban jársz, ha leveszed az okosórádat is.

március 14., 20:00

  • Offline
Mi az erő jele? Alapkvíz fizikából
Mi az erő jele? Alapkvíz fizikából

Most megmutathatod, emlékszel-e a legalapvetőbb dolgokra fizikából.

március 14., 06:46

  • Offline
Ezen a szigeten több macska él, mint ember: szentélyt is építettek a kedvenceknek
Ezen a szigeten több macska él, mint ember: szentélyt is építettek a kedvenceknek

Ilyen sziget nincs még egy a világon: négyszer annyi a macska él itt, mint ember.

március 14., 18:30

  • világom
Szakadék nyelheti el ezt a várost: 55 ezer ember él veszélyben
Szakadék nyelheti el ezt a várost: 55 ezer ember él veszélyben

A város lakói közül már sokat kitelepítettek, de hamarosan az egész település eltűnhet a föld színéről.

március 14., 08:20

  • Offline
A lángoló repülőgép szárnyára menekítették az utasokat kényszerleszállás után Denverben
A lángoló repülőgép szárnyára menekítették az utasokat kényszerleszállás után Denverben

Vészjelzést adott le a repülőgép, a pilóta a légi irányítástól kért segítséget.

március 14., 08:36

  • Testem
Mérgezhet ez a tavaszi finomság: erre figyelj felhasználás előtt
Mérgezhet ez a tavaszi finomság: erre figyelj felhasználás előtt

Ezt a tavaszi különlegességet alaposan ellnőrizni kell a mérgezés elkerülésére.

március 14., 10:06

  • Testem
Eldőlt: a kormány teljes körű tilalmat tervez
Eldőlt: a kormány teljes körű tilalmat tervez

A tervezett tilalomról a kormány benyújtotta a törvényjavaslatot.

március 14., 07:46

  • Édes otthon
Megszólalt a MOHU: ezért nem takarítanak lomtalanítás után
Megszólalt a MOHU: ezért nem takarítanak lomtalanítás után

Tisztázta a feladatait a MOHU BUDAPEST a lomtalanítással kapcsolatban.

március 14., 07:00

  • Offline
Teljes vatikáni átalakulás: ezt hozhatja Ferenc pápa betegsége
Teljes vatikáni átalakulás: ezt hozhatja Ferenc pápa betegsége

Ferenc pápa betegsége miatt komoly változások lehetségesek a Vatikánban.

március 14., 09:35

  • életem
Fontos változás az MVM-nél: ha nem tudsz róla, hátralék lehet a vége
Fontos változás az MVM-nél: ha nem tudsz róla, hátralék lehet a vége

Fontos változást közölt az MVM, erre figyelj, ha nem szeretnél hátralékot felhalmozni.

március 14., 09:06

  • életem
Ilyen színű autót vezetnek a legintelligensebb sofőrök
Ilyen színű autót vezetnek a legintelligensebb sofőrök

Egy kutatás szerint összefüggés van az autó színe és az intelligenciahányadosunk között.

március 14., 08:06

  • Offline
Így épült fel a TV Maci szobája: meghökkentő fotón látható, hogy mekkora is volt kedvencünk
Így épült fel a TV Maci szobája: meghökkentő fotón látható, hogy mekkora is volt kedvencünk

Gondolkodtál már azon, vajon mekkora lehetett az igazi TV Maci, és miként mozgatták szobájában? Megmutatjuk!

március 14., 07:26

  • lájfhekk
Ha a megbontott konzervet hűtőbe szoktad tenni, van egy rossz hírünk
Ha a megbontott konzervet hűtőbe szoktad tenni, van egy rossz hírünk

Nem biztos, hogy úgy érdemes tárolni a konzervet, ahogyan eddig csináltad.

március 14., 08:50

Érdekességek