Haute couture divathét belülről: egy öltöztető élményei

Zanza!

A párizsi haute couture bemutatók egyedi, kézzel készített ruhacsodái idén egész hordhatóra és tökéletesen elegánsra, dögösre sikerültek. Most az egyszerű képes beszámoló mellett egy Párizsban élő magyar stylist véleményét is kikértük, aki a divatheteken négy bemutatón is dolgozott öltöztetőként. Mit csinál egy öltöztető, hogyan működik a divathetek gépezete, milyenek a tervezők és a modellek testközelből? Jólesz Tamara válaszol.

Jean-Paul Gaultier Amy Winehouse-t idézett, Alexis Mabille túlméretes virágos fejdíszeket és színes arcokat álmodott, a Versace Atelier-nél ismét a színeken volt a hangsúly, Karl Lagerfeld széles gallérokat tervezett a Chanel repülőben vonuló modelleire – röviden így foglalhatnánk össze az haute-couture divathét eseményeit, melyet februárban követ majd a párizsi prêt-à-porter őszi-téli divathét.

Egy-egy bemutató kifutóra állítása még az utolsó órákban is komoly feladat, sőt, talán akkor a legkomolyabb, mert több hónapos szervezés után ekkor kell egy óra alatt megmutatni, min dolgozott több száz ember akár fél évig. A szervezettség a backstage legnagyobb ereje, épp ezért minden modellre jut egy öltöztető, Marc Jacobsról pedig azt is tudjuk, hogy nem egyszer 50-60 fodrásszal, sminkessel dolgozik.

Jólesz Tamara idén három divatbemutatón dolgozott az haute-coutre divathéten: a Zuhair Murad, a Chanel, valamint a Gaultier show-n, és a divathéttel egy időben tartott Etam fehérneműbemutatón is részt vett.

Pingvinként totyogó modellek gumiszalaggal a térdükön? Chanel!

Öltöztetőként két fontos feladata van a stylistként dolgozó magyar lánynak: az egyik a ruhák megóvása, kicsomagolása, majd hiánytalan elcsomagolása a bemutató után, illetve a modell öltöztetése. „Elméletileg a modell egyetlen ruhadarabot sem vehet fel egyedül. Ennek természetesen nem az az oka, hogy a modell nem képes egyedül felöltözni, sokkal inkább az, hogy például egy haute couture bemutatón nagyon óvatosan kell bánni minden ruhadarabbal. A drága drapériák, hímzések, csipkék könnyen elszakadnak, tönkremennek, másrészt, mivel a másodpercek alatt kell a lányoknak elkészülniük, egyszerűbb, ha mi csináljuk biztos kézzel, nekik annyi más dologra kell figyelniük. Miközben öltöztetjük, még két másik ember is dolgozik rajtuk, megigazítják a sminket, a hajat, vagyis nagy a sürgölődés.

De persze az is előfordul, hogy a modell valóban nem is tudná egyedül felvenni a szűk estélyi ruhát, a menyasszonyi ruhát több méteres fátyollal, stb. Az egyik Chanel bemutatón olyan szűk volt minden szoknya, hogy a modelleknek egész délután egy szoros gumiszalaggal a térdükön kellett mászkálni, mint megannyi kis pingvin, hogy aztán a bemutatón elegánsan tudjanak lépkedni a szűk ruhákban” – meséli a stylist.

Lagerfeld után pincér viszi a kóláját

A maximalista Karl Lagerfeldnél egyébként is mókás lehet dolgozni, legalábbis mi megmosolyognánk a Cola Light mániás tervezőt az alábbi helyzetben: „Sokat nem találkozunk vele, de mindig bejön a backstage-be a bemutató előtt, alatt, körbesétál, hangosan köszön. Fenséges eleganciával vonul el előttünk, és gyakran követi egy pincér, aki ezüsttálcán, kristálypohárban viszi utána az elmaradhatatlan Cola light-ot... Messziről látszik, hogy ez az ember egy másik bolygóról jött. Olyan bölcsességet sugároz magából, hogy szeretnél folyton a közelében lenni” – meséli Jólesz.

Nem csak a Chanelnél, hanem általában mindenhol legalább egy öltöztető jut egy modellre, és minden modell szettje külön sztendereken áll. „A fogason ott lóg a feladandó öltözék, valamint egy tábla, amin szerepel a modell neve, bizonyos esetekben a szetkártyája, egy fotó a ruhapróbáról, amin az adott ruhát viseli, valamint egy részletes lista (leltár) arról, hogy az öltözék miből is áll (kiegészítők, ékszerek, harisnya, stb.), amit a show előtt gondosan ellenőrizni kell, nehogy az öltöztetéskor váratlan meglepetések érjenek. A bemutató előtt kb. 2 perccel kezdjük a lányokat öltöztetni, mert ha már rajtuk a ruha, nem lehet leülni, enni, inni” – mondja a stylist, akinek az öltöztetésig elmagyarázza a "staff", mit, hogyan kell feladnia a modellre - ne felejtsük el, itt nem farmer-póló összeállításokról van szó, hanem olyan ruhákról, melyekről gyakran nehéz megállapítani, melyik az elejük, és miből készültek. Említett "staff", azaz a divatház emberei egyenként beszélnek minden öltöztetővel.

Az összevagdosott cipőtalp segít a modellen

„A cipő az, ami a legtöbbször fejfájást okoz. Sokszor nem jó a méret, csúszik, szóval nem egyszerű. Az öltöztetők általában 1-2 órával a kezdés előtt már a fogasuk mellett vannak, így bőven jut idő arra, hogy tüzetesen átnézd a ruhákat. Ha látod, hogy a cipő csúszik, vagy panaszkodik a modell, akkor - a staff beleegyezésével - egy óriási szabóollóval mély barázdákat kell karcolni a cipő talpába, hogy jobban tapadjon. Ezért a lányok nagyon hálásak a bemutató után, mert komoly balesetektől lehet őket ezzel a kis trükkel megkímélni” – árulja el Jólesz.

Lagerfeldnél az öltöztető lép elsőként a kifutóra

„A tényleges előkészítő folyamatba nem látunk bele, mi - néhány kivételtől eltekintve - aznap érkezünk. A Chanel ház rendszeresen szervez próbát a bemutatót megelőző este, amit az öltöztetőkkel old meg. Ezt folyamatosan filmre veszik, amit elküldenek Lagerfeldnek, és övé a végleges döntés, hogy melyik koreográfiát választja ki. Bevallom, van abban valami bizsergető, amikor elsőként lépdelsz végig az elképesztő díszlettel körbevett kifutón."

"Emlékszem, az első Chanel show, amit csináltam, a 2011-es tavaszi-nyári kollekció volt, ahol a díszletet a Tavaly Marienbadban című film inspirálta. Több mint 90 modell dolgozott ezen a shown és ugyanennyi öltöztető. A zenét egy szimfonikus zenekar szolgáltatta, a helyszín a Grand Palais volt, aminek szinte a teljes területén egy fekete-fehér kastélykertet alakítottak ki. A kifutón lépdelve észre sem vettem, hogy épp Karl Lagerfeld mellett vonultam el nagy komolysággal."

"A szcenográfiával foglalkozó csapat rettentő profi, szinte minden bemutatón ugyanazokat az arcokat látom viszont. Ha velünk próbálnak, akkor a bemutató napján mi mutatjuk meg a modelleknek a koreográfiát, együtt körbemegyünk párszor, aztán rajtuk a sor. Ha nincs próba, kb. 2 órával a bemutató előtt érkezünk. A Chanel show általában reggel 10-kor van, mi 8 körül érkezünk, a sminkesek, fodrászok, modellek azonban ennél sokkal korábban. Egy átlagos bemutató az öltöztetőnek kb. 3 óráját veszi igénybe” – mondja Jólesz, aki egy ügynökségen keresztül került a divatbemutatók közelébe.

A munka jó oldala: gyönyörű részletek és találka Anne Wintourral

Jólesz legtöbb kollégája szintén a divatszakmában dolgozik, fiatal tervezők, stylistok vállalják az öltöztetést alkalmi munkaként. Aki régóta megbízhatóan részt vesz a bemutatókon, egyre fontosabb feladatokat kap, munkakörén belül: például a régiekre bízzák a bonyolultabb ruhákat, a többször felvonuló modelleket. Varrniuk azonban sosem kell a bemutató alatt, mert arra is van egy külön csapat, a varrónők. „Mindig ott vannak a backstage-ben, franciául "petite main"-nek hívják őket, ami annyit tesz, "kicsi kéz". Találó a kifejezés, mert vészhelyzetben, mint megannyi apró láthatatlan kéz, úgy hoznak helyre bármit pillanatok alatt” – mondja Jólesz.

„Az a legjobb ebben a munkában, hogy elsőként láthatod ezeket a fantasztikus ruhákat, és sajnos azt kell, hogy mondjam, hogy az igazi apró részleteket csak akkor látod, ha megérinted a ruhát, ha pár centire vagy tőlük. És persze elképesztő, hogy része lehetsz a gépezetnek, hogy te is hozzájárulsz a végeredményhez. Az idei Etam shown többek közt Grace Jones, Chaka Khan és Gloria Gaynor is fellépett. Belenézni Anna Wintour szemébe miközben a fogasomon lógó ruhát mustrálja, ezek felejthetetlen emlékek” – teszi hozzá a stylist.

További pozitívum: Palvin Barbi bűbájos, kevés a fúria

A bemutatókon való munkának rengeteg jó oldala van, sőt, szinte csak az van. Jólesz Tamara magyarként sokszor találkozik az itthon legsikeresebbként emlegetett magyar modellekkel, Palvin Barbarával, Srej Zsófival, Mihalik Enikővel. Velük nagyon jó tapasztalatai vannak, nem úgy más menő modellekkel. „Mindig egy modellt öltöztetünk, de persze általában, ha gyorsak vagyunk, besegítünk másoknak is. A Chanel show-n Srej Zsófit öltöztettem, akivel a bemutatókon kívül is nagyon jól kijövünk egymással, úgyhogy öröm volt a munka. A Gaultier bemutatón Hanaa Ben Abdesslem-et öltöztettem, ő jelenleg a modell-toplista 24. helyén áll. Kedves volt, végtelenül szerény, semmi probléma nem volt vele."

"Besegítettem egy olyan modellnek is, aki ranglistának igencsak az elején áll, ő sajnos rettenetesen viselkedett az öltöztetőjével és a segédtervezőkkel is. Hisztizett, rágyújtott az öltözőben a vagyont érő ruhák között, panaszkodott a cipőjére és miközben a ház egyik alkalmazottja a lábbelijét igazgatta, szándékosan rálépett a kezére, szóval állt a bál. Már nem húzom fel magam ilyen esetekben, megtanultam higgadtan kezelni ezeket a helyzeteket, mert csak így lehet" - mondta a stylist.

Frida Gustavsson szinte bőgött a lábán lévő hólyagoktól

"Egyszer velem is előfordult, hogy a modellem ordított velem, nem engedte, hogy öltöztessem. Az akkor nagyon bántott, de elszámoltam magamban 10-ig és nem mondtam semmit. Meg kell érteni, hogy óriási a nyomás a lányokon, rengeteget dolgoznak, alig alszanak, bemutatóról bemutatóra loholnak. A Chanel show-n Frida Gustavsson lábát hárman gyömöszöltük bele a cipőbe, miközben a könnyeivel küszködött, mert akkora hólyagok voltak a sarkain, hogy két számmal nagyobb cipőt kellett ráadni. Szóval nem egyszerű a modellélet, de persze az is biztos, hogy köztük is vannak lányok, akiknek egyszerűen csak rossz a természetük. De azt hiszem, sokan túl könnyen ítélkeznek felettük. Nekem eddig szinte mindig szerencsém volt, legyen az fiatal kezdő modell, vagy topmodell. A magyar lányokkal pedig végképp csak jó tapasztalatom van, Srej Zsófi is, Palvin Barbi is bűbájos” - tette hozzá Jólesz, a Meltingmode című inspirációs mikroblog szerzője.

A ruhák egy belsős szemével: Lagerfeld egy zseni, Gaultier hihetetlen tehetség

"Idén először csináltam Jean Paul Gaultier show-t, és bár mindig a Chanel show a gyengém, most JPG is levett a lábamról. Idén nagyon tetszettek a strasszokkal, gyöngyökkel kirakott koktélruhák és harisnyák. Náluk mindig az apró részletek döbbenetesek, az Atelier Lesage munkája utánozhatatlan. Gaultier-nál pedig nagyon tetszettek a finálé hímzett kendői, amik mintha egy olasz temetést idéztek volna. De fantasztikus volt élőben látni az elmaradhatatlan fűzőket, melltartókat és a többi nagy JPG klasszikust. A Gaultier show ezúttal afféle hommage volt a nemrég elhunyt Amy Winehouse-nak, a ruhák, a smink, a haj egészen extrémre sikerültek. Viszont a Chanel bemutatók koncepciója, díszlete mindig utánozhatatlan. Ezúttal egy repülőgép belsejében lépdeltek a lányok" - meséli Jólesz, akinek osztjuk lelkesedését, különösen Gautier showjának esetében. Nézze meg a bemutatók képeit a galériában!

Blogmustra