Tényleg kinyírja a térdedet a futás?

Zanza!

Hiába rettegnek a riadt rokonok, egyáltalán nem biztos, hogy ártasz a térdeidnek, ha sokat futsz.

Jaaaj, ne fuss annyit fiacskám!

A gyakran emlegetett „jótanácsot”, miszerint az a sok futás előbb-utóbb megsemmisíti a térdeidet, általában otthon üldögélő emberektől, illetve az idősebb és törékenyebb rokonainktól hallhatjuk, jellegzetes, foghúzás utáni arcjátékoktól kísérve. De vajon igazuk van? A SciShow videójából kiderül, milyen veszélyeknek teszed ki a térded valójában. 

Most káros vagy nem?

A térdkatasztrófák Nostradamusai általában azzal érvelnek, hogy a futás túl nagy terhelést jelent a térd porcainak. Az eltünedező porcok miatt pedig egyre nagyobb lesz a csontok egymáshoz dörzsölődésének esélye, és mindez ízületi gyulladáshoz (osteoarthritis), és az ezzel együtt járó fájdalomhoz és térdmerevséghez vezethet. A témába vágó kutatások azonban korántsem szolgálnak ilyen egyértelmű prognózissal. Bár van olyan felmérés, ami azt látszik alátámasztani, hogy az 50 évnél fiatalabb, és heti legalább 32 kilómétert futó férfiak esetében nagyobb az osteoarthritis valószínűsége, más, hosszútávfutókat, úszókat, és inaktív embereket összehasonlító kutatások viszont arra a következtetésre jutottak, hogy a futás nem növeli az ízületi gyulladás esélyét, sőt, néhány esetben inkább kedvező hatással van rá.

Ülni nem jó

Egy 2016-os kutatás azonban sokkal kézzelfoghatóbb adatokkal szolgált ízületi gyulladás ügyben. A szinoviális folyadék lecsapolásával és vérvétellel is járó felmérésen való résztvételre csupán 30 futót sikerült rábírni, ráadásul közülük is mindössze 6 ember esetében tudtak megfelelő mennyíségű, a térdből kinyert ízületi folyadékhoz jutni, az eredmények viszont kifejezetten meglepőek. A kísérlet első napján 30 perc futás előtt és után vettek mintákat a 30 egészséges futótól, a második napon pedig ugyanerre 30 perc ülés után kerítettek sort. A kutatók az ízületi gyulladással kapcsolatba hozható molekulák, és egy COMP-nek (Cartilic Oligomeric Matric Protein) nevezett fehérje jelenlétét vizsgálták. Az ízületi folyadékban található nagyobb COMP koncentráció az ízületi gyulladás egyik jele. Az eredmények azt mutatták, hogy a futás után megnőtt ugyan a gyulladást okozó molekulák száma a vérben, csökkent ugyanakkor a számuk az ízületi folyadékban, a futás tehát mintha kipréselte volna a kellemetlen anyagokat a térdek közül. Az ülő emberek esetében ugyanakkor nagyobb volt a gyulladást okozó anyagok koncentrációja a térdből vett mintákban.

A bizonyítékok alapján tehát nem állíthatjuk, hogy a futás tönkreteszi a térdeket. 

Blogmustra