Tényleg öngyilkosságba hajszol a pattanás elleni szer?

Zanza!

A kamaszkor pattanásokkal jár, mint az közismert. A pattanásosság lehet elviselhető és elviselhetetlen, és a bőrgyógyászok sokféleképpen osztályozzák a pattanásokat. Egyik formáját, a súlyos aknét gyógyszerrel is szokták kezelni, azonban időről időre felmerül, hogy ez a gyógyszer, a Roaccutan (isotretionin) depressziót és öngyilkosságot okozhat. Mi ebből az igazság?

Tényleg öngyilkosságba hajszolja a kamaszokat a gyógyszeripar? Vagy éppen megmenti őket, hiszen a pattanás elmulasztásával másodlagosan még javul is az ember hangulata? Kicsit mindkettő.

Natasa naplói

Natasha 22 éves brit lány, aknéi miatt isotretionint szed, és mindezt több mint 25 ezer követővel rendelkező instagram-oldalán dokumentálja. A fotókon látszik, hogy az eredeti állapothoz képest rengeteget javult a lány bőre, de azért még mindig vannak kisebb bőrproblémái – ugyanakkor a mellékhatásokat sem hallgatja el, szenved a fényérzékenységtől, és a hajhullást illusztráló kép is önmagáért beszél. Natasa nem lett depressziós és öngyilkossági gondolatokat sem tapasztalt, de a kommentelői között előfordultak néhányan, akik igen, olyanok is, akik emiatt hagyták abba a kezelést, és olyanok is, akik a depresszió-veszély miatt félnek elkezdeni.

a before and after w no makeup ‼️

A post shared by natasha (@roaccutanediaries) on

Az isotretionin többféle néven is forgalomban van, itt például felsorolják, milyen neveken kapható hazánkban. A gyógyszer magyar alkalmazási előiratában és betegtájékoztatójában nem titkolják ezeket a veszélyeket: a számtalan mellékhatás között ritka mellékhatásként szerepel a „depresszió, depresszió súlyosbodása, agresszív hajlamok, szorongás, hangulatváltozások”, (meg a hajhullás is), a nagyon ritka mellékhatások között pedig a „szokatlan viselkedés, pszichotikus kórképek, öngyilkossági gondolatok, öngyilkossági kísérlet, öngyilkosság”. Öngyilkosság egy pattanásgyógyszertől? Nagyon durvának hangzik, ugyanakkor a valóság ennél egy fokkal árnyaltabb.

Az akné depressziót okoz

Nem nehéz belátni, hogy ha valakinek rettenetesen néz ki a bőre, az milyen irányba fogja befolyásolni a hangulatát, különösen, ha egy kamaszról van szó. A kutatások szerint az akné jelentős hatással van a pszichés jóllétre. Az aknéban szenvedők nagyobb eséllyel szenvednek munkahelyi nehézségektől, valamint problémáktól a társas és a családi életükben.

Emellett az aknésok lényegesen nagyobb eséllyel depressziósak, szenvednek szorongástól és szociális fóbiától, mint aknémentes kortársaik: a depresszió esélye például 2-3-szoros. Ez nem minden: az akné (nem a gyógyszeres kezelése, hanem maga a bőrprobléma) az öngyilkossági veszélyt is növeli: az öngyilkossági gondolatok és kísérletek kétszer gyakoribbak az aknéban szenvedőknél.

Az akné kezelése antidepresszív

Az isotretionin pszichológiai, pszichiátriai mellékhatásait sok éve vizsgálják a kutatók, ellentmondó eredményekkel. A tanulmányok egyik nagy csoportja ugyanis rendre arra az eredményre jut, hogy a gyógyszeres kezelés csökkenti a depressziót, javítja a páciensek hangulatát, életminőségét. Ezt mondjuk nem nehéz belátni, ha egy kamasz szociális fóbiás és depressziós volt a bőre miatt, akkor a bőrprobléma kezelése nyilván a hangulaton is javít.

A gyógyszer meg depressziót okoz?

Az esetek jelentős többségében az isotretionin kezelés nem okoz depressziót, sőt, még javítja is a hangulatot, de a páciensek egy kisebb csoportjában mégis rontja. Azaz, aki nem hajlamos arra, hogy isotretionintól depressziós legyen és öngyilkossági gondolatai legyenek, annál nem lesz ilyesmi. Ők vannak többen.

Valószínűleg van azonban a pácienseknek egy kis csoportja, akik az isotreonintól pszichésen felborulnak: depressziósak lesznek, öngyilkossági gondolataik lesznek, pszichotikustüneteik alakulnak ki. A nagy, összehasonlító tanulmányokban, ahol a szer és a depresszió kapcsolatát vizsgálják, általában az jön ki, hogy nem okoz statisztikailag mérhető mértékben depressziót ez a gyógyszer – ennek valószínűleg az az oka, hogy a betegek olyan kis hányadában okoz csupán, hogy ez a végső számításoknál nem mérhető (mondok egy példát: ha mondjuk százezerből két páciens nagyon súlyos depressziót kap a gyógyszertől, de a többinek ugyanolyan marad vagy javul a hangulata, akkor a tízezer főt vizsgáló tanulmányok ezt nem fogják kimutatni).

Hogyan okozhat depressziót egy bőrgyógyszer?

Úgy, hogy a hatóanyaga, a retinolsav központi idegrendszeri hatással is bír. A kutatások szerint a retonilsav egyes agyterületekben (a hippokampuszban és a striátumban) megváltoztatja a dopamin nevű ingerületátvivő anyag szintjét. Emellett csökkenti a hippokampuszban az új idegsejtek születését.

Közvetve, a hippokampuszon keresztül a frontális agykéreg egyes területeinek funkcióját csökkenti. A kutatók szerint valószínűleg ez, vagyis a hippokampusz-orbitofrontális kéreg pálya megváltozott működése okoz depressziós tüneteket az arra érzékenyeknél.

Okozhat hangulatzavart, ritkán

A gyógyszer ritka és nagyon ritka mellékhatásai között ezért feltüntetik a hangulatzavart, öngyilkosságot, és fontos, hogy a gyógyszerbeállításkor ezekről tájékoztassa a bőrgyógyász a pácienst (meg persze a többi lehetséges mellékhatásról is, például a magzatkárosító hatás, allergia, májenzim-emelkedés stb., amikre itt nem tértünk ki). Az is fontos, hogy isotretinoint csak súlyos aknéban szedjünk/írjunk fel, szoros ellenőrzés mellett – két pattanás nem ér annyit, hogy miattuk az összes mellékhatásnak kitegye magát a páciens. Ez egyébként tilos is, a szer csak súlyos aknéban írható.

Ugyanakkor fontos észben tartani, hogy mindez a pácienseknek egy kis csoportjánál lép fel, a többiek pedig jobban lesznek tőle, nem csak a bőrük, de a hangulatuk, a szociális kapcsolataik, az életminőségük is javul. Vagyis hiba lenne lemondani a kezelésről a hangulatzavartól való félelem miatt.

A gyógyszert szedőknél rendszeresen ellenőrizni kell a bőr állapota mellett a pszichés állapotukat is, és ha hangulatzavart, öngyilkossági gondolatokat vagy egyéb pszichiátriai tünetet tapasztalnak, akkor fel kell függeszteni a kezelést.

Blogmustra