SZÜLŐSÉG

A jó gyerekkornak nem elszenvedője a gyerek

2017. január 31., kedd 07:43

Hagyományos tanterem, tankönyv és tananyag nélkül, játszva tanulva, együttműködve szerzik meg a gyerekek ugyanazt a tudást, mint más iskolákban, és amit kapnak, egy életre szóló útravaló: a jó gyerekkor, aminek nem elszenvedői, hanem alakítói voltak. Ez nem egy oktatási sci-fi, hanem az AKG leendő általános iskola működésének sarokköve. Niedermüller Annával, az alakuló intézmény vezetőjével beszélgettünk.

A gyerek nem az életre készül, hanem él - így szól az AKG mottója. Az iskola és a tanár feladata pedig az, hogy mindegyiküknek segítsen felismerni és kibontakoztatni erősségeit és tehetségét, függetlenül azok akadémikus jellegétől.

Dívány: Kezdjük a konkrétumokkal. Mikor, hol, hogyan indul az iskola?

Niedermüller Anna: 2018 szeptemberben indulunk el. A hol egyelőre kérdés, több ingatlant is néztünk, több is van, ami megfelelne, de egyelőre nem kötöttünk szerződést. És a hogyan is ezzel függ össze: az épület is meghatározza majd, hány osztályt tudunk indítani, most azt gondoljuk, valószínűleg az első hat évfolyamot tudjuk egyszerre megnyitni.

Dívány: hogyan lehet beiratkozni? 

NA: ezen mi is sokat gondolkoztunk már. Az biztos, hogy nem fogunk hatéveseket felvételiztetni, és esetleg azt mondani egy gyereknek, hogy "bocs, nekünk nem kellesz". Túl a pszichológián, mit is lehetne mérni egy csapat hatévesen? Az iskolakezdő gyerekek olyan nagyon sokfélék, és a képességeik is nagyon szórtak. Az egyik dologban egy négyéves szintjén van, a másikban viszont annyit tud, mint egy kilencéves.

Arra jutottunk, a családokat, szülőket lehet szűrni, kérdőívekkel, beszélgetésekkel. Nagyon fontos, egyformát gondolunk-e? Nem lehet úgy jó munkát végezni az iskolában, ha nagyon eltérő az elvárás, és kétfelé húzzuk a szekeret. Ezt követően pedig sorsolni fogunk.

Dívány: fizetős lesz az iskola?

NA: az iskola költségtérítéses lesz, ezt mindenképpen szeretnénk havi 100 ezer forint alatt tartani. És lesz ösztöndíjprogramunk is, a befizetett térítési díjak meghatározott hányadát elkülönítjük társadalmi felelősségvállalási céljainkra.

Dívány: mi történik addig?

NA: Folyamatos műhelymunka folyik, mert azt kell nagyon pontosan lemodelleznünk, hogyan és mi történik a gyerekkel 6 éves korától a nyolcadik (vagy a 12.) év végéig. A létező rendszertől alapjaiban eltérő modellt dolgozunk ki, és nagyon fontos, hogy az tökéletesen összeálljon. Ehhez nagyjából kétheti rendszerességgel körülbelül 70-80 fővel dolgozunk együtt, akik közül 15-20 napi szinten vesz részt a munkában.

Hasonlóan a "nagy AKG"-hoz, ez is egy alulról szerveződő, konszenzuson alapuló rendszer, amihez nagyon sokféle szempont és különböző tapasztalat közül kell megtalálni az utat. Nagyon máshogyan tekintünk a gyerekekre és a tanárokra is, mint a közoktatásban ma megszokott.

Mondok egy példát: a tanárnak nálunk sokkal nagyobb lesz a szabadsága, ezzel együtt pedig sokkal nagyobb lesz a felelőssége is, mert senki nem fogja neki felülről megmondani a tutit. Egyéni utakat kell keresnie, együttműködnie, megtalálni a módszertanban azokat a megoldásokat, amik a különféle helyzetekben működnek. Ez sokakat vonz, sokakat elrémít.

Dívány: honnan tudják, ki felel meg ennek? Mindenki azt ír az önéletrajzába amit akar, és sokszor láttunk már olyat, hogy a bemutatóórán cuki tanítóról pár hónap alatt azért kiderül, hogy messze nem annyira cuki.

NA: A tanárválasztásnál nem a diploma a kérdés. A műhelymunka, ami folyik, azért is jó, mert a gyakorlatban is látjuk, ki mennyire rugalmas, képzi-e magát, a kihívásokra hogyan és milyen válaszokat talál, hogyan reagál feszült helyzetben, és hogyan képes együttműködni adott esetben ellenkező véleményekkel is.

Azt látjuk, hogy ez a modell rengeteg pedagógust megmozgat, örömmel tanulnak egymástól, hatalmas a lelkesedés, az önzetlenség, önkéntesként vesznek részt, és lenyűgöző, mennyi jó értelemben vett kutató szemléletű ember gyűlt össze, akik azt figyelik évek, évtizedek óta, hogy merre lehet előrelépni.

Dívány: mit tapasztal meg majd ebből a gyerek, aki ide jár? Mi a cél?

NA: Azt szoktuk mondani, hogy nem másság van, hanem sokféleség. Nem hiszünk abban, hogy van egy etalon, egy ideális út, és mindenkinek azon kell járni. Ez a mai közoktatás, van egy doboz, a kocka alakú nyílás, és minden gyereket ezen passzírozunk át, akkor is ha itt kicsit kilóg, akkor is, ha ott kicsit kerek.

Amit mi adni szeretnénk, az a magabiztosság. A tájékozódás képessége. Az információ megszerzésének és szűrésének képessége. És képesség az együttműködésre, szociális intelligencia. 

Nem lesz központi tanterv, nem lesznek osztályok. Úgynevezett "kisiskolák" lesznek, ez évfolyamonként 48 gyerek és 6 pedagógus. Minden pedagógushoz 8 gyerek tartozik majd szorosan, ő lesz a felelős azért, hogy közösen megtalálják a gyerek egyéni útját. Természetesen nem csak 8 gyereket tanít majd, de az a nyolc kiemelten az övé lesz.

Dívány: És hogyan állnak majd össze a 8-as csoportok? Ki a jó matekos? 

NA: Nem. Ha megvan a 48 gyerek, ismerkedős alkalmakat szervezünk, hogy kicsit megismerjük őket, alkothassunk egy képet arról, ki milyen. Ez alapján tudjuk majd kialakítani, vagy legalább körvonalazni a 8-as csoportokat, hogy mindenki a helyére kerülhessen, az intenzívek éppúgy, mint a visszahúzódók.

Ez arra is jó, hogy mire elindul majd az év, nekik is lesznek kapaszkodóik, biztonságérzetük. Már nyárra azzal az útravalóval szeretnénk őket elengedni, hogy tudják, ki lesz a tanítónéni, kik lesznek a társak.

Dívány: eljön a szeptember, és akkor mi következik?

NA: Nem ülnek be a padba. Nem lesznek hagyományos osztálytermeink, inkább úgy kell elképzelni, hogy a 48-as csapatok egy-egy saját "lakást" kapnak, lesz közös terük, konyhájuk, lesznek kisebb kuckóik. Fontos, hogy a teret folyamatosan alakítani tudjuk, hogy legyen mód leadni az energiát, vagy éppen visszavonulva megpihenni. Ezért a bútoroknál, berendezéseknél a mobilitás, átalakíthatóság a kulcs.

Nem lesznek órák, hanem rugalmas hosszúságú sávok lesznek az egyes tevékenységekre, és az is változik majd, melyik sávban milyen bontásban lesznek a gyerekek. Valami olyasmit kell elképzelni, hogy mondjuk reggel, az első sávban az alapkészségekkel foglalkozunk majd, az alapcsoportban, 8-asával. Utána jön egy mozgásos sáv, olyan tevékenységekkel, ahol mozgásos játékok segítségével oldhatnak meg feladatokat. Utána ebéd és pihenő. Ezt követően pedig a művészetek és a projektek.

Házi feladat nem lesz, azt viszont nagyon szeretnénk, hogy ha az egész iskolának mindig lehetne egy-egy fő témája mondjuk 6-8 héten keresztül. Akkor mindenki azzal foglalkozna, és mindenki be tudna kapcsolódni, nem csak az egykorúak, hanem az évfolyamok között is. 

Nem tantárgyakban gondolkodunk, hanem ezekben a témákban, játék alapú foglalkozásokban, projektekben, témahetekben. Hogy a gyerekek ne elszenvedői legyenek az oktatásnak, hanem aktívan, tevőlegesen vehessenek benne részt. A kíváncsiságukra alapozunk.

Mondjuk ha vesszük azt a témát, hogy piramisok, akkor lehet úgy, hogy valaki elhadarja tábla előtt, a többi végighallgatja, ennyi. Vagy lehet ez egy lehetőség, hogy megtaláljuk, mennyi mindent lehet kezdeni ezzel a témával: lehet számolgatni, lehet közelíteni a művészetek felől, mást tesz hozzá az elsős, mást a felsős, de mind összeáll, és mindenki hozzá tud járulni.

Dívány: felteszem a kérdést, ami ilyenkor mindig felmerül. Jó ez a gyereknek? A világ nem ilyen. Ott szabályok vannak, és a munkahelyen is alkalmazkodni kell, azok szerint játszani.

NA: Ez egy tévedés. A világ igenis ilyen. A sikeres, kreatív emberek mind örömmel, szenvedélyből végzik a munkájukat. Biztosan van olyan hivatalnok, aki minden reggel utálja, hogy be kell mennie a munkahelyére, de mi szülők, általában nem ezt akarjuk a gyerekeknek. 

A multi sem arra kíváncsi ma már, ki mennyire szabálykövető. Más tudásra van szükség. Az a fontos, ki mennyire újító, mennyire tud a szokványos kereteken kívül gondolkozni. Ma már az a lényeg, ki mennyire találja meg a saját útját, legyen az bármi. Sokkal jobb egy boldog kertész vagy műkörmös, mint egy boldogtalan hivatalnok. Mire ezek a gyerekek felnőnek, egészen más szakmák lesznek, azt sem tudjuk, milyenek. Arra kell megtanítanunk, hogyan tudja folyamatosan megújítani a tudását.

Arra mostanra nagyon sok bizonyíték van, hogy minél tovább "burokban" tudjuk tartani a gyereket, a fejlődésének megfelelő körülmények között, annál magabiztosabb felnőtt lesz, aki képes megfelelni a kihívásoknak.

Dívány: de azért csak meg kell tanulni írni meg olvasni, akkor is, ha a gyerek nem akarja, nem?

NA: Igen. Az első néhány év az egyéni tanulási utak megtalálásáról szól. Nem is a tanulási utakról, csak arról, találjuk meg azokat. Az írás, az olvasás, a számolás - ez a három alapkészség a lényeg. Ezek előkészítése legyen nagyon alapos, és ne kényszer, hanem saját indíttatás vezérelje. És ez az indíttatás megjön, ettől nem kell félni, bár az egyes gyerekeknél az egyes területeken nem pontosan ugyanolyan tempóban. De megjön, ha hagyjuk, és nem kényszerítjük.

A természetes kíváncsiságot, a tanulás iránti vágyat ápolgatjuk, keltjük fel, ez minden gyerekben megvan. Sőt, azt is érdekes látni, hogy egy mai hatéves milyen óriási lexikális tudással jön az iskolába. Ezek a gyerekek rengeteg mindent tudnak rengeteg mindenről, hagyni kell őket, segítsenek ezzel egymásnak is.

Dívány: való ez minden gyereknek? Mi van azzal, aki szabálykövető? Aki igényli a határozott kereteket?

NA: a szabadság nem azonos a szabadossággal. Mi abban hiszünk, hogy itt a gyereknek a komfortérzete lesz más. De nem teszünk rá olyan döntéseket, amikre nem kész még. Ez is a tanító felelőssége. Ha valaki a szorosabb kereteket igényli, annak adjuk meg azt, mert attól lesz biztonságban. De ha valaki olyan, hogy szétrúgja a ház oldalát, azt ne kényszerítjük szűk falak közé.

Álomiskola

Zárszóként álljon itt 10 pont, Niedermüller Anna írta még régebben, és arról szól, milyen lenne az álomiskola. Nem kell hozzá több pénz, kevesebb KLIKK, csak elhivatottság, emberség, és az, hogy a tanár szeresse a gyerekeket.

  1. Minden gyerek minden nap tudja, hallja, hogy miért értékes és fontos tagja az osztálynak. Van egy tanár, aki minden héten az egész osztály előtt, egyenként kihív minden tanulót, és elmondja neki, miért és miben volt jó a héten, miben tehetséges és egyedi. Ez ráférne a tanárokra is.
  2. Éreztetni azt a gyerekekkel, hogy ők maguk kompetensek a velük történő dolgokban. Nem elszenvedői és végrehajtói, hanem irányítói legyenek a tanulási folyamatnak. Sokkal gyorsabb és nagyobb eredményeket fognak elérni, a tanár dicsőségére.
  3. A házi feladat legyen választható egy kínálatból, vagy legyen egy hétre elosztva, hogy maguk oszthassák be, vagy választhassák ki a feladatukat. Nagyobb lesz a motiváció.
  4. Legyenek csoportos feladatok, szabad problémamegoldás, nem formális óraszervezés. Több időt és elmélyültebben fognak tanulni.
  5. A demokrácia elemeit tanulják maguk, a maguk bőrén! Legyenek közös döntések például az étkezésben, a szabadidős tevékenységekben. Az osztály élete rendezkedjen be a képviseleti demokráciára.
  6. A szabad mozgás legyen beépítve a napi teendők közé. Nem irányított tesi óra, hanem üvöltve rohangálás legyen legalább 2 óránként. Esőben is! (Ez már persze érinti a hivatalos kereteket)
  7. Egy nehéz dolgozat, vagy vizsga előtt minden gyerek kapjon néhány bátorító szót, bizalmat, üzenetet a tanártól.
  8. Kisiskolás korban legyenek bevonva a szülők is a mindennapi életbe. Felváltva legyen egy-egy segítő anyuka, apuka, aki aktívan részt vesz az osztály aznapi életében.
  9. Legyen joga mindenkinek fáradtnak, éhesnek, szomjasnak lennie. Bármikor a nap folyamán.
  10. A tanár cinkos legyen, ne felettes. Kérjen és ne parancsoljon. Motiváljon és ne elvárjon. Ettől mindenki jobban fogja érezni magát.

Ne maradj le semmiről!

KOMMENTEK

  • 2017.01.31 08:33:41AnnieC

    Elképesztő kihívás lehet ezt igazán jól csinálni és megtalálni az egyensúlyt, ami jobb eredményhez vezet, mint a jelenlegi rendszer. Ha lenne gyerekem, valószínűleg megpróbálnám bejuttatni egy ilyen iskolába mert amit jelenleg közoktatás néven művelnek az még rosszabbnak tűnik, mint a legrosszabb emlékeim az iskolás éveimből. És hiába jártam elég jó iskolákba, sok tanárnak sikerült kiírtania belőlem a bennem lévő természetes kíváncsiság egy részét. Szerencsére nem az összeset és így évekkel az iskola után kezdek "felépülni" és olyan dolgok iránt is újra érdeklődni, amitől anno elvették a kedvem. Sok sikert kívánok a kezdeményezéshez!

  • 2017.01.31 08:55:11Celtic FC

    Ez mid szép és jó, de ismét egy program, amely a gazdag családok és a szegény családok között nyitja ki azt a bizonyos ollót még nagyobbra. 100eft/hó ??? !!! Egy egyetemi master diploma olcsóbb, könyörgöm !!! Ez is csak egy divatos, elit suli, ahova az igazán rászoruló gyereknek esélye se lesz bejutni. Pierre Bourdieu-nek nagyon igaza van az iskolák működéséről...

  • 2017.01.31 08:58:10kovacsbelane

    Mondjuk a tandij eleve megszuri a jelentkezoket, az egy-ket osztondijas meg nem valtja meg az also-kozeposztalyt.

  • 2017.01.31 09:02:14trillárom

    Az iskolának és a tanároknak hatalmas a felelősségük. Lehet most én sem kapnék gyomorgörcsöt a törtektől vagy a mértékegységektől, ha ilyen szemléletű tanárok tanítottak volna.

  • 2017.01.31 09:25:56retinax

    Az ilyesmitől annyira el szoktam keseredni: milyen szuper, hogy lehet így is csinálni, aztán a bilibe lóg a kezünk, és beküldjük a gyerekünket az elérhető iskolába, ami ennek pont az ellenkezője.

  • 2017.01.31 09:26:42Celtic FC

    Amellett, hogy tényleg jó az ötlet (rengeteg ilyen van már a világban), önmagában csak felerősíti ez az intézmény is a társadalmi különbségeket. Én végre olyan riportot szeretnék olvasni - bár tudom, hogy ez nem divat -, amely olyan iskolák, olyan tanárairól, módszereiről számol be, ahol, akik, ami által a halmozottan hátrányos helyzetű, mélyszegénységben élő diákok elvégezték az iskolát, érettségit szereztek. Össze sem lehet hasonlítani az ilyen pedagógusi teljesítményt egy elit iskola, elit családokból érkező tanulóiból álló csoportban végezett pedagógusi teljesítménytől. Ma a problémás gyerekeket a pedagógusok és az intézményrendszer "magántanulóvá" minősíti, mert nem képesek megoldani a problémát. Magyarán szőnyeg alá söprik a gondot, azaz magát a gyereket.

  • 2017.01.31 09:33:11Jam Clerk

    "Az biztos, hogy nem fogunk hatéveseket felvételiztetni, és esetleg azt mondani egy gyereknek, hogy "bocs, nekünk nem kellesz". Túl a pszichológián, mit is lehetne mérni egy csapat hatévesen? /.../ Arra jutottunk, a családokat, szülőket lehet szűrni, kérdőívekkel, beszélgetésekkel. Nagyon fontos, egyformát gondolunk-e? Nem lehet úgy jó munkát végezni az iskolában, ha nagyon eltérő az elvárás, és kétfelé húzzuk a szekeret. Ezt követően pedig sorsolni fogunk. /.../ Az iskola költségtérítéses lesz, ezt mindenképpen szeretnénk havi 100 ezer forint alatt tartani. És lesz ösztöndíjprogramunk is, a befizetett térítési díjak meghatározott hányadát elkülönítjük társadalmi felelősségvállalási céljainkra."
    Tehát a gyerekeket nem szűrik, csak a szülőket, hiszen fontos az az "egységes háttér", az "egyforma gondolkodás", amit havi 100 ezer forint alatt nem is képzelhető el. Világos...

  • 2017.01.31 09:46:44Tarkedli

    Szövegértési gondjaim vannak, vagy jól olvastam: megszűrik a szülőket, hogy egyformán gondolkodjanak az iskolával, havi tandíj 100 ezer Ft-nál kicsit kevesebb, egy pedagógushoz pedig 8 gyermek tartozik, és csodát tudnak művelni? A mi falunkban is csodát művelne az iskola, ha ez lenne a keret, amelyben a tanárok dolgozhatnak. Azt hiszem, széles e világon tömegével nem engedhetik meg maguknak az iskolák ezt a luxust. Csak ilyen alapon kéretik nem elítélni a nemzet napszámosait...

  • 2017.01.31 10:12:35Hörömpő cirkusz világszám

    Celtic Fc:a hátrányos helyzetű gyerekekkel az állami közoktatásnak kellene kiemelten törődnie, de köztudottan nem teszi. Inkább kirekeszt, a szülők tevőleges közreműködésével, sőt számtalan helyen az ő követelésükre hivatkozva szegregál.
    Azok a civil szervezetek pedig, amelyek az állam helyett törődenek a mélyszegénységben élő, hátrányos helyzetű gyerekekkel, hogy legalább az általános iskolát el tudják végezni, sorra dobják be a törülközőt a források elapadása miatt. Az államilag kiírt pályázatokon sorra-rendre nem azok nyernek, akik már évek, évtizedek óta végzik az állam helyett ezt a munkát, hanem frissen alakult, ismeretlen - vélhetőleg kormánypárti - egyesületek és alapítványok, akikről senki sem tudja, mihez fognak kezdeni a pénzzel, de gyaníthatóan nem az elődök munkáját akarják folytatni.
    Ismerd meg Ritók Nóra munkásságát és az Igazgyöngy alapítványt, a Dr. Ámbédkar iskolát, amíg államilag be nem tiltják a működésüket, mint külföldről pénzelt, imperialista álcivil, kormányellenes tevékenységet folytató szervezeteket.

  • 2017.01.31 10:23:15Skiing

    Örömmel olvastam a cikket. Bár még csak 4 éves a nagyobb gyerekünk, de már régóta azon gondolkodunk, hogy hova menjen majd iskolába. Montessori ovodába jár, a kicsi pedig ilyen bölcsődébe. A cikkben szereplő tervek nagyon hasonlítanak a Montessori módszerhez. A szülők szűrésére vonatkozó ötletet jónak tartom. Jártunk más óvodába is, de itt egészen más a szülői közösség. Mindenki ugyanazt gondolja, ugyanazt akarja, sokkal egyszerűbb és gördülékenyebb az együttműködés.

  • 2017.01.31 10:35:44FlybyWire

    "Montessori ovodába jár, a kicsi pedig ilyen bölcsődébe. A cikkben szereplő tervek nagyon hasonlítanak a Montessori módszerhez. "

    Ja, hát akinek havi közel 300 ezre van a két gyerekre, az szerintem eddig sem az oktatása miatt aggódott.

    Szó se róla, a mi 3,5 évesünk is magánoviba jár, de ezek töredékéért, és szerintem jobb helyen van, mint az amúgy sok szempontból elég furcsa Montessorikban lenne.

  • 2017.01.31 10:45:22D2

    Nem csak a Montessori, a Waldorf is ilyen stílusban tanít, nem nagyon értem, mi lesz az újdonság (több pénzt vasalnak be a szülőkön?). A gyerekek többségének azonban jót tesz, a napirend és a világos keretek, azok között érzik magukat biztonságban (igen, láttam nem egy Waldorfban elvadult gyereket beilleszkedési nehézségekkel küzdeni).
    Ami nagyon tetszik, hogy a tárgyak egymásba fonódnak és egymásra épülnek. Ez a fajta holisztikus, interdiszciplinális szemlélet iszonyatosan hiányzik a közoktatásból, pedig ha a gyerek rájön az összefüggésekre tanulnia se kell, tudni fogja a dolgokat.

  • 2017.01.31 10:49:56D2

    @Tarkedli: külön vicc, hogy nem elég legombolnod a zsét és megfelelni a szellemi magaslatoknak, de egy-egy napon a suliban gályázhatsz (gondolom fizu a nélküli szabid terhére), nemhogy levennék a válladról a porontyfelügyeletet. Vagy ez a suli olyan anyukákra apellál, akinek a faszija hazatalicskázza a nemzeti bankot és csak a műkörömreszelgetést cserélik fel az iskolai önkénteskedésre?

  • 2017.01.31 11:15:47arod75

    Ez ennyibe kerül.
    Nincs állami Waldorf, állami alternatív, esetleg elvétve néhány Montessori.
    Ezt is fel lehet venni a követeléslistára - csak az érvényesítéssel elég csehül állunk. Inkább lesből figyeljük a Klik átalakulást, vajon jobb, vagy rosszabb lesz utána. Bármikor szívesen felveszem a kockás inget, hozom a nagykabátot, esernyőt, de kívülálló vagyok. Kik mögé lehet beállni?
    Csak a jelenléttel tudom támogatni a változást. Illetve pénzzel a magánóvodát, iskolát.

  • 2017.01.31 13:51:53wmiki

    De mi lesz így velük felnőttként, az életben?
    Ha az iskolákban nem magolják be jól, a tévedhetetlen tudomány szent igazságait, semmire nem fogják vinni!
    Hogy lesz belőlük jó betanított munkás, vagy indexes írnok?

  • 2017.01.31 16:42:34szambukusz

    Szóval ez is csak egy luxusgettó lesz az itt élő gazdag diplomata és biznisz kölyköknek. Haladjunk kérem, nincs itt semmi látnivaló.

  • 2017.01.31 17:20:10jabba74

    Kb. Ennyit, vagy még többet költ az állam a közoktatásra gyerekenként, ötöde hatékonysággal. A mi adónkból. Az ilyen iskolába járó gyermekek szülei kifizetik az itt finnyogók gyerekeinek oktatását is, és utána az adózott jövedelmükből közfeladatot ellátó intézményt finanszíroznak.
    A 100 ezeret sokallom, 60-70 max.

  • 2017.01.31 18:54:34szillér

    Zseniális elképzelés :-) Hajrá AKG!

  • 2017.01.31 19:57:35hegyépülés

    igazi kis hülye nebántsvirág felnőtt lesz belőlük tisztelet a kivételnek, kihaénnem' szabályokon felülállok-stílussal
    mint a mostani 20 on évesek,körül lehet nézni az utcán,bárhol, 70% kis p.cs
    ezt a százalékot emelik ezek a jó sulik, hát hajrá
    hogy milyen szakmák lesznek itt pár évtized múlva? Hol? Itt? Vagy külföldön. Ugyanaz
    eszembe jut azonos témában a 70 es évek értekezései
    Vagy mindenki improduktív irodatölteléket akar a kölkéből?

  • 2017.01.31 20:28:55gabardin

    Csak a szokásos akg reklám. ..

  • 2017.01.31 20:44:07AnnieC

    Szerintem ha igazán jól végzik itt a dolgukat, akkor nem lesznek neveletlenek és haszontalanok az innen kikerülő gyerekek, de az biztos, hogy nagyon nehéz megtalálni az egyensúlyt. Ha elég ügyesen csinálják tudják majd úgy tanítani és nevelni az ide járó gyerekeket, hogy azért megértsék a fegyelem és kitartás értékeit is a kreativitás mellett. Így talán nem csak szabadon gondolkodó, álmodozó és semmirekellő emberek kerülnek majd innen ki. Én továbbra is csak azt tudom mondani, hogy hajrá, a jelenlegi rendszernél rosszabb nehezen lehet.

  • 2017.01.31 21:22:25Nancsibacsi

    Egyrészről ez egy kísérleti módszer, amiért rögtön komoly pénzt kérnek.
    Másrészről ettől a magántanár se sokkal drágább. A tananyag megtanulásához nem kell heti 5 nap 8-16-ig - bőven elég 2 ilyen nap is. Ha egy magántanár mondjuk 3x2 gyerekkel foglalkozik 2-2 napot minden héten, és kap értük fejenként havi 100eFt-ot, akkor abból tisztességesen adózva is szép bért tud fizetni magának, a gyerekek meg kb ott lesznek minden országos verseny döntőjében, illetve bárhová fel fogják venni őket.
    Szóval nem értem ez gazdagéknak miért érné meg. Én ha ennyit rá tudnék költeni a gyerekem oktatására, akkor biztosan eredményt várnék el érte, és nem ezt a formát választanám.

  • 2017.02.01 04:29:12Rébusz

    Tetszik a kitalálók magabiztossága, eltökéltsége és láthatóan törekedtek az elképzelésüknek legmefelelőbb kivitelezésre. Tetszik a gondolat, hogy a szülőket felvételiztessék, látszik, hogy egy jól átgondolt rendszerről lenne szó. Én is látok felfedezni hasonlóságot a waldorf rendszerrel, ami valóban jó arra, hogyátlagos képességű vagy az alatti gyerekeknek esélyt adjon, de szerintem épp így tudnak a kiugró tehetségek viszont elkallódni. A tehetséget ápolni kell, egy tehetséges sportoló, élsportoló a nap jó részében edz. Egy tehetséges gyereknek is meg kell adni a lehetőséget, hogy elmélyülhessen abban, amiben kiemelkedő, visszajelzésre van szüksége, kihívásokra. A másik: azzal vitatkoznék, hogy minden szakmában az innovatív gondolkodást díjaznák. Van egy pár ilyen, igen. De a legtöbben bizony robotolás van és senki nem kíváncsi arra, hogy a beosztottja mit csinálna másként. Egy 6 évesről pedig nem lehet tudni még, hogy főnök lesz-e majd vagy beosztott. Furcsa, de nyugaton nem megy ez a burokban tartás. Épp ellenkezőleg: a kisgyerekekre korán rákényszerítik az önállóságot, a szabálykövetést, hogy mire iskolába kerül, maga intézze a dolgait. Az ottani tapasztalatok szerint így lesz magabiztos. Ami igaz is lesz, csak éppen elvették tőle a felhőtlen gyermekkort.

  • 2017.02.01 04:40:07Rébusz

    @Nancsibacsi: hát igen. A legegyszerűbb lenne megnézni mondjuk nagymúltú európai iskolákat, hogyan képzik a gyerekeket, honnan kerül ki a legtöbb tehetség, szakember.

  • 2017.02.01 09:20:38R2D2 & C3PO

    Bárcsak lenne a közelünkben ilyen suli...

  • 2017.02.01 11:11:04szelidorzo

    Jó ez a tanítási mentalitás, tetszik. Járatnám is gyermekem ide a távolság ellenére is.
    Csak az a fránya pénz. A párommal mondhatom, jobban keresünk az átlagnál, de bérből és fizetésből élünk. Nem szűkölködünk, jut felvágottra. De évi 1 milliót sajnos nem tudunk erre fordítani. Nem véletlen terjed el az iskola neve ebben a formában: "Apám Kurva Gazdag"

  • 2017.02.01 12:18:01Solya.

    De jó lenne, ha a 11. kerületben lenne az iskola... Budaörsről, Törökbálintról, Biatorbágyról is szívesen elvinnénk a gyereket odáig.

  • 2017.02.01 12:57:57encir

    s

  • 2017.02.01 12:59:12encir

    Ó Nancsibácsi, mutass olyan polihisztor tanárt, aki középiskolás fokon minden tárgyat megfelelő színvonalon tanít. Mert ha nem, akkor legalább öt tanárt kell fizetned.

  • 2017.02.01 15:59:18Körömcsiga

    Majd aztán az ilyen agyonfigyelt és állandóan érdeklődő körben fejlesztett gyerek kikerül az életbe és akkor fog pofára esni, hogy nem így mennek a dolgok, hogy mindent játszva elérhetek. A kudarcok pedig depresziót okoznak.

  • 2017.02.01 16:23:37GuberaGabi

    Röhögséges az egész. 200K-s telefonnal készült fénykép. Már csak a szelfi hiányzik.
    Mostanában minden ilyen beszélgetésen hasonló képek készülnek negyedmillás telefon kirakva a kanapé sarkára. Mintha anélkül nem lehetne fényképet készíteni az illetőről.

    Így kell ezt. Gratula

  • 2017.02.01 19:12:33andzsin

    Elég sok magániskola van már, lehet választani. Mint gyakorló szülő mondhatom, hogy pont elég volt 2 év az államiban (felkapott Buda környéki településen), hiába jó az iskola, jók a tanárok, ha 28-30 fős osztálylétszám van, az osztály fele visszahúzza a másik felét, a tanárok fullra vannak terhelve az adminisztrációval, minden xarral cseszegetik őket...etc.etc. Úgyhogy akinek nincsen pénze min. havi 100rongy, az csináljon magántanulót a gyerekéből, össze kell állni 5-en-10-en, elég sok példa van már erre is. A motivált gyerekek (szándékosan nem jó képességűt írtam) röhögve teljesítik a tanmenetet és nem csinálnak belőlük frusztrált gyereket már 9 éves korukra. Az iskolapszichológusok tudnának mesélni...Jó tudom baj van a szülőkkel is (látom), baj van a gyerekekkel is...De az ember mindig a legjobbat akarja a gyerekének, abból kell gazdálkodni, ami van.

  • 2017.02.02 07:08:34XEP

    jabba74: butaságokat írsz

  • 2017.02.02 15:09:31cardiobascuralis

    Milyen iskola az, ahol az intézményvezetőnek is szar a helyesírása és a magyarnyelv-ismerete?

  • 2017.02.02 15:16:36cardiobascuralis

    Amúgy ideális idiótaképzőnek tűnik.

  • 2017.02.02 18:18:04encir

    "igazi kis hülye nebántsvirág felnőtt lesz belőlük tisztelet a kivételnek, kihaénnem' szabályokon felülállok-stílussal
    mint a mostani 20 on évesek,körül lehet nézni az utcán,bárhol, 70% kis p.cs"

    ezek szerint a fiatalok 70 %-a magániskolába járt???? :)

  • 2017.02.02 22:22:56czegepal

    "A multi sem arra kíváncsi ma már, ki mennyire szabálykövető". Jaja...nem kíváncsi csak elvárja a szabálykövetést.... nem minden multi übercool Google ám.... ébresztő, ez itt Magyarország :(

  • 2017.02.03 00:48:14táltos

    Egy újabb alternatív iskola a budapestieknek. Vidéken meg viszed a gyereked abba az egybe amibe lehet. Nesze neked esélyegyenlőség! Mondjuk a levegő jobb valamivel:)

  • 2017.02.03 14:18:55Zsuzsa20

    Kinél lehet érdeklődni ? Helyileg hol lesz az iskola ? Kérlek küldj választ a rodosto01@freemail.hu címre, köszi Zsuzsa

  • 2017.02.04 09:40:39vuvuvu2

    czegepal
    egyetértek, ezek az AKG-sok és társaik nem tudom melyik mátrixban élnek. körül kellene nézni a hazai munkaerőpiacon, és rádöbbeni, hogy mi a nagy magyar valóság.

    egy társadalom egyébként akkor tud működőképesen létezni, ha a népességnek max. 1%-át teszik ki az ún. művészkedők (a "kreatívok") a maradék 99% pedig megtanulja mindazt, amitől a társadalmat működtetni lehet, azaz működik az egészségügy, a közlekedés, a szolgáltatások, a mezőgazdaság, a kereskedelem, a gyártás stb. hogy mennyire szarban vagyunk mi és a nyugat is ebből a szempontból az onnan is látszik hogy pl. az angol egészségügyet a bevándorlók működtetik lényegében, vagy hogy nyugaton CEE import szakmunkásokra van szükség, nálunk erdélyiekre és még keletebbiekre, és hamarosan már mindenhol az ázsiaiak fogják a nyugati társadalmakat működtetni, mert a here nyugati egyben agymosottság révén szintén herévé vált CEE társadalmak becsődölnek az önnfenntartás terén.

    legalábbis ez lesz, ha nem változik meg sürgősen a hazai oktatási rendszer, tanárostól, és mindenestől. előre félek, hogy mi lesz akkor, ha a társadalmat már csak az Y, Z és további generációk fogják működtetni, akik nyafogva követelik majd a kreatív munkát, mert dolgozni nem tanultak meg.

    a spanyoloknál egyébként már most ez van - fiatal munkanélküliek garmadája, akik nem tanultak meg és nem is akarnak dolgozni, mert a munka az büdös, bezzeg az afrikai és CEE bevándorlókat mint rabszolgákat dolgoztatják, míg ők évekig segélyeken tengődnek heremódra.

  • 2017.02.04 09:48:34vuvuvu2

    folytatás
    nem kell sok képzelőerő belegondolni abba, hogy a nyugati társadalmak az összeomlás felé tartanak, kb. úgy, ahogy a római birodalom végórái idején is történt, és néhány évtized múlva bevándorlók veszik át a hatalmat európában és süllyesztik az életszínvonalat és az ezeréves kultúrát a mélybe, ahogy az a római birodalom bukása után történt. ha európa továbbra sem képes változtatni az életmódján és az agymosáson ami zajlik, sajnos ez vár ránk és/vagy utódainkra.

Blogok, amiket olvasunk

JÓ FÉNYEKET Szelfi tippek kezdőknek és függőknek

Fejlődni mindig lehet, és garantálom, hogy az itt felsorolt tippek közül még a Kardashian lányok sem ismerik mindegyiket! Sosem értetted, másnak hogy lesznek mindig tökéletesek a képei? Hát így

ÚTIKALAUZ ANATÓMIÁBA Miért olyan makacs az ekcéma?

A világ egyik legelterjedtebb bőrbetegsége, gyakran hosszú hónapokig vagy évekig is eltarthat, ameddig javulni kezd az állapot. Sőt, gyakran a terápia ellenére hullámzó ritmusban, újra és újra visszatérnek a tünetek. Min múlik a tartós gyógyulás?

LELKI ZÓNA A szépség mellékhatásai

Ami szép, az jó is! Ez az összefüggés automatikus működésbe lép, ha más emberekről mondunk ítéltet – akkor is, ha racionális énünk nem ért egyet vele. A kedvező fizikai megjelenés átterjed az egyén megítélésének más dimenzióira is.
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta