SZÜLŐSÉG

A jövő iskolája már itt van, és működik

2015. november 10., kedd 19:03

Jászfényszaru egy hatezer lelkes kisváros Budapesttől 60 kilométerre keletre, de van valamije, amivel fényévekkel az ország előtt jár az oktatás terén. Méghozzá két tanterme, amelyekben minden gyereknek jut egy-egy tablet, ezeken folyik az oktatás. És nem úgy, hogy időnként előkapják az eszközt és megnéznek valamit, majd jegyzetelnek tovább a füzetbe, hanem teljes tantárgyakat, szeptembertől júniusig csak tabletekkel tanulnak, se füzetre, se tankönyvre nincs szükség. Tanárokra viszont igen, nem is akármilyenekre. 

Az egész úgy három évvel ezelőtt kezdődött. A Samsung, melynek a magyarországi TV gyára éppen Jászfényszarun van, megkereste a város iskoláját, lenne-e kedvük kísérleti jelleggel belevágni a SMART School projektbe. Az iskolavezetés és a tanárok tanakodtak egy ideig, majd rábólintottak.

Az önkormányzat felújított egy régi kastély épületet, amelyben két, androidos Samsung tabletekkel és interaktív táblával felszerelt tantermet alakítottak ki. Az egyik ilyen tanteremben 16, a másikban 18 eszköz van, ami egyben azt is jelenti, hogy a jászfényszarui iskolában jellemzően kis létszámú, 14 és 20 fő közötti osztályokban folyik az oktatás, és minden gyerek tablethez jut az adott órán. A termekben negyedik osztálytól fölfelé az iskola valamennyi osztályának van valamilyen órája.

Ahogy játszani is szoktak

A gyerekek pedig kimondottan lelkesek ezeken az órákon. Nem véletlen, hiszen, interaktívan tanulhatnak: az akció azonnali reakciót eredményez, (ahogy az például a számítógépes játékoknál is lenni szokott), rögtön kiderül, hogy helyes-e az adott lépésük. Még dolgozatot sem kell javítani, hiszen a rendszer egyből jelzi a tanárnak, hogy hány jó, hány rossz válasz érkezett, van-e olyan aki lemaradt, külön kell foglalkozni vele.

Mindenféle jutalmakat is beépítenek a rendszerbe, aminek a megszerzéséért a gyerekek akár többször is hajlandók elvégezni ugyanazt a feladatsort – és persze rögtön látják, hogy jó-e, amit csinálnak, vagy sem. Bámulatos, nem? Úgy tanítanak, hogy a gyerekek is élvezik!

Az eszközök alapból az asztalokon, dokkolón állnak, de nyilván kihasználják a hordozhatóságot is. Játszanak például QR kódos kincskereső játékot, fotóznak, sőt videót is készítenek egymásról. Az iskola egyik angoltanára, Vargáné Dobák Tünde, aki az elsők között kezdett el a tabletekkel tanítani, úgy látja, hogy a módszer nem csak motivál, de megtanítja a gyerekeket az együttműködésre, egymást tiszteletére, elfogadására, hiszen mindenkinek a közös érdeke, hogy jól szerepeljenek. 

Egyenlő esély =/= uniformizált követelmény és módszer

Az angoltanár szerint a digitális technikának köszönhetően a pedagógusok sokkal könnyebben figyelembe tudják venni a gyerekek eltérő igényeit, érdeklődését, képességeit, mindenki azt kaphatja, amire szüksége van. Például – maradjunk az angolnál – akinek az kell, akár ötször is meghallgathatja a tabletjéről ugyanazt a szöveget, mire megtanulja a helyes kiejtést és intonációt, míg ugyanez egy tanár által kezelt CD lejátszóról megoldhatatlan lenne. 

Az órai anyagot mindig feltöltik a felhőbe, így a hiányzó, beteg gyerekek is hozzáférnek az első perctől az utolsóig a napi anyaghoz. Ezeket az otthoni számítógépükről is elérik, vagyis a pótláshoz vagy a házi feladat elkészítéséhez az otthoni asztali gép vagy laptop is alkalmas. És persze általában meg is csinálják a gyerekek a feladatokat, mivel egyszerűen érdekesek.

Először alaposan felkészültek

A projekt éppen három éve, november elején kezdődött Jászfényszarun, jelenleg pedig már tíz  tanár összesen öt  tantárgyat, további négyet pedig szakkör keretében tanítanak a tabletek segítségével. Ami kezdetben azért elég nagy vállalásnak tűnt a pedagógusok részéről. Gondoljunk bele, három évvel ezelőtt még egyáltalán nem volt magától értetődő, hogy mindenkinek a zsebében érintőképernyős okostelefon lapul, eleve ezt is meg kellett szokni, ezen kívül a Windows-ról át kellett állni Androidra.

Vargáné Dobák Tünde elmesélte, amikor először megkapta az érintőképernyős eszközt, alig merte a kezébe venni, és az érettségi előtt álló lánya mutatott meg neki rajta mindent türelmesen. Ez után következett egy oktatás, melyen Bedő Andrea és Turcsányi-Szabó Márta, az ELTE Informatikai Karának docense, a téma kutatója elmagyarázta a tanároknak, mit, hogyan lehet csinálni a tableteken. A folyamatos segítséget egyébként még ma is megkapják a tanárok, Turcsányi-Szabó Márta havonta legalább egyszer elmegy a jászfényszarui iskolába, és minden felmerülő problémára megoldást találnak.  

Ha az ember egy kicsit keresgél az interneten, számos e-tananyagra bukkanhat. Ezeknek nagy része flash alapú tartalom, amit a tableteken nehéz lejátszani, azonban a tanárok már ismernek olyan szerkesztői környezetet, amelyek az aktuális tananyagi kontextusra tudják alakítani a játékos programokat. Ezeket aztán könnyen hozzá tudják igazítani az órák változó tematikájához.

Valódi digitális jártasságot ad

A cél természetesen nem az, hogy vegytisztán csak angolt, vagy az adott tantárgyat tanítsák az órákon. A PISA tesztek lehangoló eredménye ugye mindenkinek megvan: a magyar diákok közül sokan hozzá se kezdtek a digitális szövegértési feladatokhoz, sokan pedig egyszerűen eltévedtek az információk útvesztőjében. Éppen ezért a projektben részt vevő tanárok a digitális írástudást is fejlesztik, gyakran feladat, hogy az interneten, irányított módon ugyan, de önállóan keressenek releváns információkat a gyerekek, és használjanak különféle appokat is. 

Vargáné Dobák Tünde szerint ugyanakkor a tabletes tanítás alapfeltétele, hogy a diákok tudjanak írni, olvasni, legyen jó a szövegértésük, e nélkül ugyanis nem megy a dolog. Vagyis semmiképpen sem helyettesíti egymást a kettő.

A csúcstechnológia viszont követelmény

A gyerekek dolgát viszont nagyban megkönnyíti az eszköz. Az iskolai gépek csúcstechnológiát képviselnek, a processzoruk, memóriájuk bírja az erős igénybevételt, és van hozzájuk például toll is (E-Pen), amelynek segítségével egy végtelen, digitális jegyzetfüzetbe jegyzetelhetnek a gyerekek – vagyis nem kell betűnként pötyögni a karaktereket. 

Ami az előnye, ugyanaz a hátránya is a dolognak, vagy másképp fogalmazva, az elterjedésének az akadálya. Kézenfekvő megoldás lenne, hogy ha lennének vállalkozó kedvű és elkötelezett pedagógusok minden iskolában, akkor minden gyerek a saját zsebében lapuló eszközén tanulhatna ezzel a módszerrel. Persze ez már a következő lépés, amikor már az okoseszköz-penetráció ott fog tartani, hogy a gyerekek saját, nagy tudású eszközeikkel vehetnek majd részt  a digitális órákon. 

A projekt egyik kritikus pontja az iskolai sávszélesség, mely előfeltétele a SMART eszközök használatának. Ha ez nincs meg, akkor bizony nehéz megvalósítani az órákat.

Egybevág a kutatási eredményekkel 

Nagyjából egy hónapja jelent meg az OECD felmérése, amiben arra jutottak, hogy azokban az országokban, amelyekben sok pénzt költöttek az oktatási célú technológiára, semmivel sem javultak a diákok eredményei. Valójában csak arról volt szó, hogy a laptopok és tabletek semmit sem érnek akkor, ha nem társul melléjük megfelelő pedagógia, módszer, felkészültség, és egyáltalán elképzelés arról, hogy mire és hogyan kellene ezeket használni.

Az European Schoolnet kutatásában, melyet a Tanárblog szúrt ki, több éven át vizsgálták az iskolai IKT eszközök használatát különböző felállásokban. Végül azt találták, hogy azok a programok a sikeresek, 

  • amelyeket a pedagógia felől közelítenek meg, 
  • ahol a tanároknak és az iskoláknak megfogalmazott céljuk van az eszközök használatával, 
  • van legalább egy elkötelezett szakértő, aki mindenben segíti a tanárokat
  • van megbízható vezeték nélküli internet, 
  • rugalmas a tanulásszervezés, 
  • és a tanárok először alaposan megismerik az eszközt.

Ezek a feltételek gyakorlatilag mind megvannak a jászfényszarui projektben. Illetve van még egy feltétel, ami hiányzik: hogy a diákok hazavihessék, a magukénak érezhessék a tableteket. 

A jelenlegi viszonyok között persze már az is nagyon szép lenne, ha egyáltalán helyben használható eszközök jutnának minden iskolában a gyerekeknek, helló 21. századi magyar oktatás. 

Ne maradj le semmiről!

KOMMENTEK

  • 2015.11.10 19:41:55Pa Tay

    Ez még az utolsó békeévben történt. Azt hiszem, ma, az egészpályás KLIK-es letámadás idején semmi nem lenne a projektből.

  • 2015.11.10 21:39:54Josagos

    Mártogatós lúdtoll, fegyelem, körmös, vigyázzállás, végtelen mennyiségű diktálás amivel a tankönyveket is meg lehet spórolni....

  • 2015.11.10 22:21:52Tibor Szabo

    Idióta Ország idióta emberekkel!
    És most ennek örülnünk kellene?
    Jászfényszaru körzetében ma,..kb 12 nagy cég van letelepedve, és mind mind oda adózik, csoda, hogy fejlődik a város?
    Egy kis elmaradott település lenne ma is,ha a cégek nem lennének!
    Majd az a politikai tömörülés lesz ebben az országban a nyerő aki, meg változtatja ezt az anomáliát, ami ma itt folyik!
    Aki azt állítja ez egy országon belül helyes, hogy egy egy település dőzsöl a jóban, és nem tudja mit csináljon a pénzével, Lásd: Hévíz, vagy Hajdúszoboszló, és számtalan településen a fennmaradásért küzdenek, mert nincs adóbevétel!
    Na akkor leszünk egy ország és egy Magyar!
    Addig vannak egyesek meg kettesek!
    Mindenki erre gondoljon mikor a fenti sorokat olvassa!

  • 2015.11.10 22:52:44retinax

    Tibor Szabó: mondhattak volna nemet is a tanárok az ötletre, és akkor taníthattak volna tovább nyugodtan írásvetítővel meg fehér krétával a zöld táblán. Ez nem csak pénz kérdése, hanem gondolkodásé, lelkesedésé, hozzáállásé is. Persze pénzé is, de azért szerintem 34 tabletet a legtöbb nem klikes iskola ki tudna gazdálkodni, ha nagyon akarná.

  • 2015.11.10 23:32:29f@szkivantöletek

    Egyébként meg nem tök mind egy egyszerű kis összeszerelő üzem vagyunk a droidképzés a lényeg :)
    Termelünk a nyugatnak na meg annak a pár ezer sza...házinak, akiket politikusnak hívnak.
    Életre való, értelmes emberek elhúznak innen és kint szülnek gyereket ill. ott taníttatják őket.
    Ez olyan,minta mai hír, hogy a cégeknél lesznek az óvodák.
    Amíg a szülő droidkodik, kosztpénzért,addig a kölkéből is droidot nevelnek.
    Vicc h... magyar rabszolgák, szánalmas.

  • 2015.11.11 08:57:57gonda2006

    Minden kommentárból sugárzik a depressziv hozzáállás, a mindenben a vélt vagy valós negatívum keresése. Már semminek nem tudtok örülni, semmi ami pozitív nem veszitek észre? Mit miért ne csináljunk, vagy mi miért rossz, kritizálandó, de semmi megoldás csak a reménytelenség és az elégedetlenség. Ennek az eredménye lehet egy sokkal rosszabb vezető réteg hatalomra juttatása a demokráciának nevezett tömegmanipulációval.
    Ez egy kisérleti oktatás, ami még Nyugat-Európában is ritka, tehát inkább várjuk kiváncsian, hogy ez az előremutató irány mit eredményez. Azért az emberi kézügyesség, tehát írás, rajzolás a computerrel sorvad. Ennek a módszernek is vannak bizonyára árnyoldalai.
    Milyen hülyeség ez a droidozás, "szar politkus" általánosítás, mintha nem lenne ég és föld különbség a politikusok, ahogyan a kommentelők között is.
    "Magyar rabszolgák". Miért az olcsó kínai, bangladesi stb. ruházatot, elektronikát vajon kik készítik, miért tudják nálunk ilyen olcsón árulni? Mert sokkal szerényebbek, sokkal szorgalmasabbak és nem nyafognak ennyit, mert tudják hogy az élet ebben a gyilkos világrészek versenyében egy élet-halál küzdelem. Örülnek ami nekik sikerül, ezért fejlődnek mint pl. Szingapúr, amely a '60s években még messze mögöttünk kullogó ország volt. Azt is JÓ politkusok és vállalkozók virágoztatták föl, kemény fegyelemmel, renddel, tisztasággal, szorgalommal. Ott egy rágógumi, cigarettacsik eldobása 10.000 szingapúri $ büntetéssel jár. Itt is bevezették a közl. megállóban eldobott csikre az 50.000 Ft-os büntetést, de nem büntetnek, és ha tennék, akkor azok lennének a legjobban felháborodva, akik eldobták, vagy akik mindenki mást szidnak, kritizálnak, csak magukat tartják tökéletesnek, hibátlannak.

  • 2015.11.11 09:01:06Nancsibacsi

    @retinax: " szerintem 34 tabletet a legtöbb nem klikes iskola ki tudna gazdálkodni, ha nagyon akarná"
    A tablet ára ebben a történetben semmi - a tananyag ami drága. Ugye az egész ott kezdődött, hogy 2 egyetemi docens - óradíj 100ezer+ÁFA - megtanította őket használni, meg gondolom ellátta őket tananyaggal is. Szóval 34 tablet billentyűzettel, mindennel 3 millió, tananyag 300 millió.

    Évek óta mondom, hogy ha Magyarországon digitális oktatást akarnak csinálni, akkor csinálják meg a tananyagot. 1 irodalom (történelem, stb) órai anyag összerakása jó minőségben olyan 40 munkaóra, ami kb 400 eFt/ÁFA piaci alapon. Teljes anyagról beszélünk, vagy ismeret átadás, és teszt is, illetve vonatkozó dolgozat, ismétlő kérdések. Kezdj el szorozgatni. Nyilván ki lehet ezt adni a tanároknak is, akik az ő rissz-rossz minőségükben csinálnak valamit, abszolúte nem egységesen, és az egészet egybe lehet gurítani, aztán elnevezni sulinetnek - de hát az se volt valami sikeres.

  • 2015.11.11 09:25:01Kivlov

    És ez miért jó?
    Egész nap "monitor" előtt ülnek még suliközben is.
    Arról nem beszélve, hogy a klasszikus kézügyesség, az írás, a papír alapú "önkifejezés" így elvész.
    Jó ez a tabletes dolog, de heti 5 nap, napi 8-10 órában szerintem túlzás.

  • 2015.11.11 09:42:07encir

    Már telepedhet oda a látásjavító-eszköz gyártó is :-)

  • 2015.11.11 10:24:46retinax

    Nancsibácsi: a tanárok gyártják a tananyagot, benne van a cikkben.
    Mivel ez egy kísérleti projekt, nem az iskola, hanem a Samsung finanszírozta a hátteret, gondolom.
    Kivlov: az is benne van a cikkben, hogy tíz tanár foglalkozik vele. Vagyis osztályonként szerintem max. 1-2 tantárgy jut. Nem ülnek egész nap a tablet előtt.

  • 2015.11.11 11:54:49kattee

    Akik a sok negatív hozzászólást írták, gondolom nincs általános iskolás gyerekük, tehát nem is túl relevánsak. :-)
    Amúgy mit kell csinálni, hogy a mi sulinkban is legyen ilyen?

  • 2015.11.11 15:39:38Primilla

    kattee: a weblap alján vannak elérhetőségek:[link]

  • 2015.11.11 16:54:44atus93

    Pénz is kell hozzá mindenképp, de az még relatíve egyszerűbb, EU-tól rá nyerni!
    Viszont azt a paradigmaváltást elindítani sok tanárnál ami kell az eszközök használatához és akarja felismerni azt, hogy miben lehet ő tanárként hatékonyabb ezekkel és ne a megszokott módszerekkel tanítson, az már soknak luxus. Tisztelet a Kívételnek!
    Ugyanakkor a felnövőknek fontos lenne, hogy pl. a tablettal ne csak valamilyen FPS ... "lövöldözős" játék keretében találkozzon és ordibáljon a vélt ellenséggel, hanem lássa azt hogy lehet másra is használni ezeket az eszközöket!

  • 2015.11.12 12:29:38Titanilla1

    Szabó Tibornak:
    Jászfényszaru, soha nem volt elmaradott település, legalábbis az utóbbi 40 évben, amióta az otthonom lett nem volt az. Mindig is kiemelkedő településként tartották számon, kiemelkedő lehetőségekkel és emberekkel. Már IV. Béla kora óta kiváltságos helyzetben volt, és ez az állapota azóta is fennáll, hála a korábbi (évtizedekkel ezelőtti) és természetesen a jelenlegi vezetőinek. Köszönjük nekik, hogy felvirágoztatták az otthonunkat, ahová mindig jó hazamenni! (nem azért van az anomália, amiért te gondolod, persze az élethez szerencse is kell...)

  • 2015.11.12 16:38:12v2peti

    Jelen pillanatban akkora a központi elvonás, hogy csak kevés település tud annyira gazdag lenni, mint Hévíz, vagy Hajdúszoboszló. Viszont ezek a környéküket is magukkal húzzák.

  • 2015.11.12 21:29:42KU DE TA

    Jézusom! Nem attól jövő iskolája te szerencsétlen mert bele vannak buzulva a tabletekbe!!!

  • 2015.11.13 13:35:23Van_mikrohullámú_sütőtök?

    A tananyag nyilván rohadt drága, de én már egy szakkörnek is örülnék
    "Játszanak például QR kódos kincskereső játékot, fotóznak, sőt videót is készítenek egymásról."
    mondjuk ezzel a tartalommal. Ja, de ez meg is van szülői részről, itthon. Tulajdonképpen a leckefüzetet, feladatgyűjteményt is be tudom nyomni egy HTML formába és akkor nem csak tableten de laptopon, PCn is megy a dolog. Oké, valami interakciót bele kell vinni, na bumm.

    Nem is olyan nagy dolog, ráadásul nem kell tanárokat megtanítani a használatára, elég ha meg van a gyerek részéről az olvasás, szövegértelmezés készsége.

  • 2015.11.13 18:39:38maintenator

    Súlyosan elhibázott lépés! A kölkök nem tanulják meg a folyóírást, a szabadkézi rajzot, kialakulhat egyfajta digitális diszlexia. Ha a hagyományos, jó minőségű képzés mellett megtalálják a tablet helyét is az oktatásban, ez jelenthet hozzáadott értéket, de a kézírás -a tabletek jelenlegi minőségi szintjén- a klasszikus papír- ceruza eszközökkel, sok gyakorlással sajátítható el.

  • 2015.11.13 20:06:36The Real Kicsimakk

    Mi a Sziliciumvölgyben élünk fél éve, itt kezdték a gyerekek az iskolát. A Kindergarten az otthoni nagycsoportos ovinak felel meg de már ott is használnak a gyerekek tabletet. Az általános iskolai osztályokban a tananyag jelentős része, pl. olvasás, matek, tableten/laptopon tanulható, gyakorolható. Remek fejlesztő/tanító programok vannak, az iskola ad hozzáférést otthonra is, így otthonról is lehet gyakorolni. A tökéletesen angol- és olvasástudatlan gyerekem két hónap elteltével már alapszinten olvas és beszél angolul és ebben nagy szerepe van a digitális technikának. Persze nem kell emellett elhanyagolni a hagyományos technikákat sem, de az itteni tapasztalataink alapján mindenképp látom értelmét a számítógépek szélesebb körű használatának az oktatásban.

  • 2015.11.13 21:17:34retinax

    maintenator: el kell olvasni a cikket, mielőtt véleményt ír az ember. Összefoglalom neked: felsős gyerekek egy vagy két tantárgyat tanulnak így.

  • 2015.11.16 18:37:07Titanilla1

    retinax részére válasz:
    :) ez nagggyon jó volt!

Blogok, amiket olvasunk

MAI MANÓ 6 híres első kép a természettudomány világából

A tornádóról egészen odáig a legtöbben azt hitték, csak valami babonás mendemonda, ami nem is létezik. Híres első képek.

SCHRÖDINGER Közeli vagy távoli jövő a fejátültetés?

A sajtóban néha elő-előbukkan egy hangzatos főcím, néha olyan is, amely 2017 végére már komplett fejátültetést is sugall. Mennyi igazság lehet ezekben? Hol tart a tudomány jelenleg?

HEALTH A legjobb módszer, ha leszoknál a dohányzásra

A leszokás sikerrátája "natúrban" csak 5-7 százalék. Ha viszont felkészülten állsz neki, ezt 50-70 százalékra növelheted. Leszokás lépésről, lépésre.
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta