SZÜLŐSÉG

Tévé, mobil és számítógép nélkül újra élnek a gyerekeim

2014. május 9., péntek 17:24

Úgy átvágtak, mint szart a palánkon. Igazából az tűnt fel, hogy egyikük ellenőrzője se került napok óta haza, úgyhogy - egykori problémás kamaszként - egyből sejtettem, hogy baj van. De hogy mekkora, azt nem gondoltam volna.

A fiúk félévije baromira jól sikerült, teledicsekedtem a környéket, aztán csak döbbenten meredtem magam elé, és köpni-nyelni nem tudtam, amikor egy erős befenyítés hatására előkerültek a tájékoztatók az iskolából. 

Meg tudtam volna fojtani mindkettőt, tele voltak egyesekkel. Olyan tantárgyakból rontottak akár három jeggyel is, amiből első félévben játszva ötösre álltak. Alapvetően csendes vagyok és nagyon nehezen lehet kihozni a sodromból, meg is leptem a kölköket azzal, hogy még a hajukat is lekiabáltam a fejükről. Volt persze fogadkozás, hogy javítanak, meg legközelebb nem vernek át ilyen szinten, de a helyzet annyira menthetetlennek tűnt, hogy tudtam, ide nem elég a fejmosás, drasztikus változtatásokra van szükség. 

shutterstock 177100877

Például a mobilok és a tablet elkobzására. A számítógéptől már jó ideje távol tartottam őket, szinte csak hétvégén nyomhatták a hülye játékaikat. Mindemellett akkora balek vagyok, hogy arról megfeledkeztem, a mobilon és a tabon is vannak játékok, amikről le sem szakadtak karácsony óta, most már bizonyosságot nyert, hogy tanulás helyett is azon lógtak.

Azonnal le kellett pakolniuk az összes kütyüjüket az asztalomra, amiket majd csak nyári szünet első napján kapnak vissza, akkor is csak korlátozott használatra. A nagyobbik fiam reggelente magához veheti a saját telefonját, hogy ha az iskolában bármi gond adódik, el tudjon érni, de amint hazaértek, ismét le kell adnia. A televíziózás is tilos. A feladatuk a tanulás, ha pedig amellett mégis akad szabad idejük, rájuk bíztam, hogyan oldják meg azt elütni.. 

Bele se gondoltam soha, hogy mekkora függőséget okoznak ezek a dolgok, főleg úgy, hogy én képtelen vagyok a függőségekre, a számítógépes játékok pedig soha nem is érdekeltek.

Az elvonó

1. nap:

Már az első nap jelentkeztek az elvonási tünetek. Mindkét fiú idegesen járt fel-alá a lakásban, a kisebbik azzal is bepróbálkozott, hogy fűt-fát megígért, csak adjam neki vissza a mobilját. Estére kibukott belőlük az agresszív kismalac, káromkodtak, csapkodtak, és arra panaszkodtak, hogy szétunják az agyukat. 

2. nap: 

Szombat reggelre előkerült a sakk, amit hónapok óta nem láttam az étkezőasztalon. A nagyobbik fiú belátta, hogy jobb, ha meghúzza magát, de a kisebbik még mindig pattogott. Legfőképp azt sérelmezte, hogy nem tudja tartani a kapcsolatot a csajával a Facebookon.

3. nap:

A kísérleti alanyaimon még némi ingerültség tapasztalható volt, de alapvetően beletörődtek a sorsukba. A kisebbik fiúnak hosszú idő óta először jutott az eszébe lemenni a játszótérre, ahol még ismerkedni is volt kedve, vagy legalábbis rávitte a kényszer.

4. nap:

Egyre többet és egyre jóízűbben esznek, korábban a mobilozás mellett erre sem fordítottak megfelelő figyelmet. Házimunkában is sokkal közreműködőbbek, mivel nem zavarok bele a függőségükbe. A kisebbik gyerek este Mi micsoda könyveket olvasgat, korábban erre korbáccsal se lehetett volna rávenni.

5. nap

Közösen, hosszasan játszanak a szőnyegen a nagyobbik lányommal együtt. Legóznak, társasoznak, este alig akarnak elmenni aludni, úgy élvezik. Az idősebb fiam jóval nyugodtabb, mint korábban, amikor a számítógépes játékok okozta feszültség miatt bunkó módon viselkedett az öccsével.

6. nap:

A kezdeti nehézségek után pillanatok alatt megtanulják a másnapi anyagot, és reklamálás nélkül minden este sorra felmondják a leckét. Előszedték a rádiót, azt hallgatják tévézés helyett. Sokkal több időt töltenek a mi társaságunkban, nem vonulnak el a szobájukba órákig. Ha bevásárolni megyünk, azonnal ugranak és csatlakoznak.

shutterstock 80448007

Szumma: tévé, számítógép, tablet és mobil nélkül a kis zombikból újra életképes gyerekek lettek. Ugyan a nyári szünet első napján visszakapják a dolgaikat, a férjemmel úgy döntöttünk, a mobilt kizárólag telefonálásra használhatják majd, számítógépezni vagy tabletezni napi egy órát szabad csak, és napi egy órára korlátozzuk a tévézést is. Helyette lesz újra foci, bicajozás, társasozás, mint abban az időben, amikor csak egy számítógép volt a háznál, a mobilról és tabról pedig álmodni se mertek.

Ne maradj le semmiről!

KOMMENTEK

  • 2014.05.09 20:41:42lyken

    @Kelemen: "Most még csecsemő a gyerekünk, de nekünk is érdekes lesz megvivni ezeket a csatákat, amikor muter állandóan fészbukon lóg, én meg a gép előtt gályázok/tableten olvasok vagy netezek."

    Oda se neki. TV elé ne engedd. Nálunk letöltött meséket kaptak. Mondjuk néha lenyúlják a telefont/tabletet mesét nézni, de nincs az a súlyos márkafüggésük, mint az ovis társaiknak. Ja, meg a másik: ha engeded is a mesét érdemes mértékkel, meg időponthoz kötve adagolni. Különben zombi jellegű függést okoz, aminek raplis sírás a vége. :)

  • 2014.05.09 21:17:26ezvagyok_éskész

    Igazatok van, az elso kommentem valoban tulzas, plane h a szerzo elveivel (egesz nap "kockulni" teljesen idopzarlas)
    egyetertek. (Csak a modszereivel nem)
    Lyken feldobtad az estemet, azota is nevetek:DDDD (a legjobb a " festett kormu kispincsi" en inkabb gumikesztyus kocka vagyok)
    Es valoben nincs tul sok kozom a gyerekneveleshez, habar a tanulasban, "felevi jegyekben" meg egy ideig (szerencsere!) otthon vagyok.

  • 2014.05.09 21:18:47Reggie

    Napi 1 ora szamitogeppel nem lesznek mernokok, viszont jo lesz a bolcsesz diplomajuk a mekibe.

  • 2014.05.09 21:43:29ezvagyok_éskész

    1 ora media fogyasztas, olvasas szerintem nem a vilagvege. (Valoban nem mernok, hanem biologus)

  • 2014.05.09 22:05:20bloganna

    Hát nem tudom... Négy gyerekem van, lassan túl a kamaszkoron. Sosem tiltottam nekik semmit. Elvi alapon. Ha én nem szeretném, hogy a szabadságomat korlátozzák, a gyerekeimmel sem teszem ezt. Lehet, hogy ez így túl liberálisnak tűnik, de a gyakorlatban bevált. Az összes gyerek az én gyerekeimet irigyelte, mert tudták, hogy nekik minden megengedett, és ők borzasztó büszkék voltak erre, de soha (és ismétlem soha!) nem éltek vissza evvel. Tanulnak (jól), sportolnak (jól), túráznak, kiterjedt társadalmi életet élnek, és pontosan annyit számítógépeznek, amennyit gondolnak. Amikor kicsik voltak, a családból is kaptam kritikát, hogy mi lesz ebből, elzüllenek majd, meg hasonlók. Most az akkori megjegyzést tevők irigykednek, hogy milyen jó a kapcsolatom a gyerekeimmel. Abszolút elismerem, hogy más nevelés is működik, de engem hajdan hasonló módszerekkel neveltek, mint amivel most a poszter próbálkozik, (nyilván nem számítógép volt akkor), de a kapcsolatom a szüleimmel megközelítőleg sem volt olyan, mint nekem a gyerekeimmel. Kétségtelenül elértem azt a teljesítményt az életben, amit anno elvártak tőlem, de a hátrányát is érzem. Hosszútávon azért óvatos lennék a poszter helyében.

  • 2014.05.09 22:20:09nniicckk

    ezvagyok_éskész:
    Az egesz fosbuk egy kreten idiotasag. Senkinek nem kene hasznalnia, de 18 eves kor alatt szerintem torvenyileg kene tiltani a hasznalatat.
    Adoztatni kene a fosbukolast, mint a tobbi szenvedelybetegseget, fuggoseget okozo szarsagot.

  • 2014.05.09 22:22:07jjoey

    kérdésem, hogy amig a kütyük rendelkezésre álltak mit csináltál, hogy a gyerekek azzal voltak elfoglalva és nem társasoztak, bicikliztek, a levegőn lógtak, esetleg olvastak (a kütyün pl wikipedia-t is lehet bújni, idegen nyelven), röviden,
    - miért játszottak, f.szbúkoltak és nem éltetek rendes családi életet?, vagy a régen "lepasszoltam a szűlőknek" most a "lepasszoltam a kütyüknek" váltotta fel?
    ja, és a "csajával nem tudja tartani a kapcsolatot", esetleg ha élőben tette volna? non plus ultra-ként a levegőn?
    - vagy ti is a férjeddel a kütyün lógtok és ezt a példát vették át?
    sebaj, megpróbáltad és ezek szerint van remény, hogy lesz nyugdíjunk :)

  • 2014.05.09 22:59:12tintamin

    "a pedig amellett mégis akad szabad idejük, rájuk bíztam, hogyan oldják meg azt elütni"

    Hát mondjuk ebben aktívan illene közreműködni, de lehet, hogy több gyerek mellett nem igazán jut erő-idő.
    De egy biztos: le kell futtatni őket minden nap, mint a kiskutyákat, mert igénylik.

  • 2014.05.09 23:32:56VonKeitel

    Sziasztok!

    Azért azt megkérdezném,hogy ti belegondoltok abba,amit írtok?Akkor a kedves szülő mégis miért van fent neten?Vagy netán abban a napi 1 órában pont ennek a cikknek a megírása a legfontosabb?Lehet hadakozni a technológia ellen,értelme nincs sok.Aki nem látja meg az előnyeit,az nagyon szemellenzősen gondolkozik.Mert az internet és a tv csúnya és gonosz dolog,a sátán találmánya,mégis a sok önjelölt pedagógus (fúj) itt éli ki a hülyeségeit.Kétségbeejtő ez a butaság.De végül is dobjuk sutba az internet milliónyi hasznos anyagát és tartalmát,szórakoztató és fejlesztő programját.Rossz az egész,máglyára vele.

    Nevetek és sírok a XXI. században...

  • 2014.05.10 00:43:22Reggie

    ezvagyok_éskész: Biologus se. Mire elkezd valamit keresni, ami erdekli, addigra lejar az ido. 1 ora szarra sem eleg. Arra sem, hogy elmelyedjen valaki az irodalomkutatasban, de a monekularis biologahoz sem fog szoftvereket letorrentezni, az biztos. Igy elzarni egy gyereket a technologiatol, attol felve, hogy facebook zombi lesz, kb. olyan mint ha az ongyilkost azzal probalod lebeszelni, hogy ha megkiserel ongyilkos lenni, akkor lelovod...

  • 2014.05.10 01:22:32wowerman

    tele van a cikk gáz dolgokkal. az írója felől.

    1: tényleg nem gondolta hogy a tablet gáz? Az egy számítógép csak kicsiben, úristen....
    2: azért a kommunikációt letiltani (kisebbik fiú a csajával) nem a legjobb
    3: kisebbik fiú Mi Micsoda könyveket olvas és játszótérre jár, de csaja van? WTF?
    4: a nő örül hogy többet esznek? miközben népbetegség az elhízás... jó persze, lehet hogy brokkoli van vacsorára minden nap
    5: nem tiltani kell (a tiltott gyümölcs úgyis édesebb) hanem segíteni nekik hogy maguktól jöjjenek rá hogy rossz gépfüggőnek lenni.
    6: "Az idősebb fiam jóval nyugodtabb, mint korábban, amikor a számítógépes játékok okozta feszültség miatt bunkó módon viselkedett az öccsével" Kár hogy a játék kikapcsol és nem felcseszi az agyat. Ha nála igen, akkor rosszul csinálta.

    Azért a kommentelők közt is van pár gyökkettő....

  • 2014.05.10 02:16:43pupumpa

    Hosszan írtam, de eltűnt. Röviden:

    - Azért mert gyűrött kartonon tologatnak fa bábukat, még nem kevésbé "hülye" játék, mint a gépen.
    - Nem a gyereknek kell eszébe jusson, hogy lemenjen a játszótérre. Mindig figyelni kell rá, hogy sokat legyenek levegőn, még ha csend és nyugi van otthon mert nyomogatják a kütyüket, akkor is.
    - Azt azért már nem veszem be, hogy hirtelen "Házimunkában is sokkal közreműködőbbek". Nekem is van gyerekem.
    - Az meg hogy szívesen mennek vásárolni, az természetes. Az furcsa, hogy előtte nem így volt. De ez legalább annyira veszélyes. Ha valaki megszokja, hogy szórakozásból vásárolgat, az nagyon durva. Akkor már inkább netezzen.

  • 2014.05.10 02:19:56pupumpa

    wowerman "1: tényleg nem gondolta hogy a tablet gáz? Az egy számítógép csak kicsiben, úristen...."

    Tényleg ez a legviccesebb.

  • 2014.05.10 03:04:35wowerman

    Nekem is eltűnt egy kommentem. De szerencsére emlékszem rá. Szóval.

    "Bele se gondoltam soha, hogy mekkora függőséget okoznak ezek a dolgok, főleg úgy, hogy én képtelen vagyok a függőségekre," Még szerény is, a tökéletes szülő, tényleg.

    A másik: az is kérdés hogy EDDIG mire nevelték őket. És persze gyerekek, de lassan azt is felfoghatnák ha valami nem jó nekik. Még most is emlékszem hogy kb 18 éves koromban egyik nyáron arra keltem hogy áramszünet van. Nem ijedtem meg, levettem egy Merle könyvet a polcról amit még nem olvastam előtte, és kész. Máskor ha kijött egy jó könyv amit régóta vártam akkor az sokkal jobban érdekelt amíg el nem olvastam, mint bármilyen PC-s játék.

    Egyébként persze nem jó hogyha a gyerek tanulás helyett szórakozik, a szabadidejét viszont hagy csessze el úgy ahogy akarja. Fogadjunk hogy a szülő is leül munka után a TV elé ugyanúgy (vagy ha nem, minek van otthon TV). A számítógépezés sem kevésbé haszontalan dolog mint a regényolvasás (tudom az intellektuális dolog), vagy társasozás (jó tudom, együtt vannak másokkal), vagy a rohangálás kint (jó tudom, kint van, nap éri, mozog, stb), csak azok "régi megszokott" dolgok. 100 éve falun meg az olvasás, és maga a tanulás volt fura, helyette azt mondták a gyereknek hogy menjen ki ő is kapálni iskola után.

    A harmadik (de ez már rövid lesz, és most jutott eszembe): mit csinált a szülő egész félévben, rá sem nézett a gyerekeire? Nem tűnt fel hogy nem tanulnak? Vagy a szobájukban voltak csukott ajtónál, a szülő elhitte hogy tanulnak, helyette pedig csendben játszottak a tableten? Oké, azt írja hogy karácsony óta játszottak a gyerekek. De az is 1 egész hónap.

  • 2014.05.10 06:31:39Teddyke

    Gratulálok a poszt írójának.
    Hetekig/hónapokig rá se néz a gyerekekre, hogy mi van velük. Korlátlanul tolhatják a játékokat, kütyüket és persze a telefon, tablet, számítógép a gonosz.

    Elárulom, hogy gyerekként bizony sokat számítógépeztem. Csak előnyöm származott belőle. A gyerekeim is gépeznek, de minden nap megnézem az ellenőrzőjüket.

    Az meg, hogy ilyen "on/off" váltást csinálsz, mert nincs agyad, nem a gépek gonoszsága, hanem a saját hülyeséged miatt van. Csak szélsőségekben tudsz gondolkoni.

    Elmés poszt.

  • 2014.05.10 07:25:32HKata

    Én azon gondolkodtam el,hogy vajon hány évesek a gyerekek. A kicsi játszóterezik, mi micsodát olvas, a naggyal elletétben nem kapja meg a telefon arra az esetre sem, ha az iskolában baj van (nem lehet baj? vagy rá jobban figyelnek, tehát kisiskolás?), viszon csajozik. Hány éves lehet? 8-9?
    Esküszöm, nem értem, miért kell egyáltalán tablet?
    Ugyan még kicsik a gyerekeim, de egyrészt abba biztos vagyok, hogy a gyerekkori szoktatás és a minta meghoz egy megfelelő médiahasználtot idővel. Persze lehet, hogy csalódni fogok, ha odajutunk, de ha a lányam beleszoknak, hogy a TV nincs bekapcsolva háttérként soha, ők pedig DVD-t nézhetnek, iletve pl. evés közben nincs olvasgatás, mobilozás, tévézés, akkor ez lesz az alap. Másrészt pedig most úgy gondolom, hogy nekik szigorúan butatelefonjuk lesz, ami baj esetén elég, amúgy meg más nem kell. Azt sajnos l tudom képzelni, hogy ezen a téren rákényszerülök majd a kompromisszumra...

  • 2014.05.10 08:53:19egysmás

    Számítógépet elveszi, de a tabletet meghagyja! :D

    A szerelem nyílása, négy betű. Lehet választani: pina vagy segg...

  • 2014.05.10 10:21:16encir

    Teddyke, hány éves lehetsz? A te gyerekkorodban egészen mást jelentett a gépezés szerintem. Ha nem vagy egészen vak, láthatod, hogy a fiatalok szinte tényleg csak a virtuális térben élnek. Beláthatatlanok a következmények.

  • 2014.05.10 11:10:50Emmanuel Goldstein

    egysmás:
    száj!
    /karinthy frigyes után szabadon/

  • 2014.05.10 11:21:31Emmanuel Goldstein

    én midig leküldöm a gyereket a jáccóra meg biciglizni, nem lábatlankoggyon a kecóban mikor kólofgyútit nyomok az ötvencolos plazmán az asszonnyal.
    faszombamá ez a mai generáció tök csicska, kitől tanulják ezt a sok baromságot ?

  • 2014.05.10 11:38:37Zovits

    @encir
    Igen, vannak következmények, mint ahogy az is igaz, hogy nem tudjuk előre megjósolni, pontosan mik lesznek azok. De azért becsülni tudunk, ha a múltba nézünk, amikor hasonló dolgok történtek. A legtöbb korszakalkotó találmány bevezetésekor megjelentek olyan hangok, akik a beláthatatlan következményektől féltek. Azóta beláttuk a következméyneket, levontuk a tanulságokat és ezek formálták olyanra a világunkat, amilyen ma.
    Röviden: önmagában az, hogy beláthatatlanok a következmények, nem indokol semmit.

  • 2014.05.10 13:54:48Franci1969

    A cikkben szereplő szülő szerencsés, a gyerekei okosak és ügyesek és valljuk be, nem voltak igazán függők. Azok nem így viselkednek.

  • 2014.05.10 14:38:31midnight coder

    Én is sokat számítógépeztem gyerekkoromban. Ma programozó vagyok egy multinál. Ha nincs számítógép, ma valószínűleg pedagógus vagy más hasonló lúzer lennék, éhbérért.

    A postoló gyerekinek meg részvétem.

  • 2014.05.10 14:38:49katkajano

    Én mint két gyermekes anyuka csak annyit tennék hozzá, hoyg ez nehéz dió. de énmindig a kompromisszumokra törekedtem velük és elég jól működött. Most is így van. Ha a gyereknek van egy olyan elfoglaltsága amiben örömét leli és nagyon sok figyelmét igényli és ezért meg is tesz mindent akkor nem fog a kütyük felé fordulni. A kisebbik gyermekem ezt sportban találta meg, a nagyobbik ugyan számítástechnika területén de ő a géptől tanult. Angolul, németül és a grafikai programokat. most grafikus...

  • 2014.05.10 17:35:11nniicckk

    Mar csak ezert is korlatozni kell ezeknek a szaroknak a hasznalatat.

    [link]

    "Az USA-ban minden negyedik gyerek, Kelet-Ázsiában pedig már az iskoláskorú gyerekek 80-90 százaléka szorul szemüvegre. "

    "de a rövidlátók számának emelkedésében meghatározó a számítógép, az okostelefon, a tablet, az iPad túlzott használata. Ezek közül is leginkább az utóbbiak növelik a rövidlátás kockázatát, mert közelebb tartjuk őket a szemhez, azaz a szemet folyamatos közelnézésre kényszerítjük."

    "Japánban a gyermekkori rövidlátás ma már olyan szintű probléma, hogy Karija város önkormányzata törvényben szabályozta az általános és középiskolások telefonhasználatát"

    Ez kene nalunk is.

  • 2014.05.10 18:30:18Emmanuel Goldstein

    midnight coder:
    ennyi :)

  • 2014.05.10 18:36:43fairlane

    Az nekem sem tiszta, hogy melyik gyerek hány éves ebben a családban!
    Kapcsolatot a csajjal viszont lehet tartani elektronika nélkül is, ne adj' Isten személyesen. A mi időnkben (már hallom is a hurrogást!) nem volt még vezetékes telefon sem, mégis tudtuk mindenkivel tartani a kapcsolatot, még a csajokkal is...

  • 2014.05.10 22:35:28Teem

    midnight coder:

    Jah, értem, hogy aki a mai világban nem programozó vagy számítógép zseni, az mind éhbérért dolgozó lúzer.
    Az lehet hogy igazad van ebben, de az is biztos ha téged nem hagynak gépezni gyerekkorodban, ma egy normális ember lehetnél, aki megtud szólalni emberek között is, és nem csak monitorral a nyakán bunkózna.
    Másrészt, ha a pedagógus lúzer, téged még is ki tanított? Jah hogy nem jártál iskolába? Így már értem a hozzászólást, és nem mondtam semmit....

  • 2014.05.11 00:37:48Pöppi

    Nekem csak annyi hozzáfűznivalóm lenne, hogy a gyereknek az iskolában semmi szüksége nincs a mobiljára, mivel ha valami történik a gyerekkel, akkor szólnak majd úgy is az iskolából.

  • 2014.05.11 05:22:33xido

    "Ugyan a nyári szünet első napján visszakapják a dolgaikat, a férjemmel úgy döntöttünk, a mobilt kizárólag telefonálásra használhatják majd"

    én ezen röhögök a legjobban..ezt hogy oldjátok meg,ha el is vihetik a telefont?..adjak tippet?..vegyetek nekik régi telefont fillérekért,azon tényleg csak telefonálni lehet..nem kellett volna mindet elhalmozni okos telefonokkal..wifi bárhol van,hülye lenne nem használni majd a budin is...istenem..előre nem gondolkodás,aztán csak a hülye szabályok...na meg mi van,ha a neten tanulást segítenétek,mi?..háttér anyagok..hogy érdekelje is,ne csak magolja..
    és ha programozó akar lenni?..akkor a mászókán gyakoroljon?..mai generáció már nem a kétkezi munka feltétlen rabja...mérnöknek is kell a gép,nem napi 1 órában...ehh

  • 2014.05.11 06:48:21egysmás

    Pöppi, a személyes tapasztalataim azt mutatják, hogy nincs igazad.

  • 2014.05.11 07:24:31Teddyke

    @Encir: 35. Két gyerek. 8 és 10.
    Nem, egyáltalán nem beláthatatlanok a következmények. Akkor beláthatatlan, ha letiltod és titokban máshol csinálja, mert akkor nem tudod megnevelni, hogy ne posztoljon magáról nevetséges képeket. Meg akkor beláthatatlan, ha nem figyelsz a gyerekre, hogy mit csinál. Ez a szülő felelőssége, hogy megtanítsa a kölkét, hogy hogyan viselkedjen a virtuális térben is.
    Továbbá az ötvenes években komoly tanulmányok születtek, hogy a könyvolvasás el fogja hülyíteni a gyerekeket, mert nem lesznek önálló gondolataik.
    Szóbal nyugi Encir, a posztíró egy felületes szülő. Kevergő képekkel, hogy hónapokig nem néz a gyerekére, akkor a tablet és gép a hibás. Nem beszélve arról, hogy hány éves az a gyerek, aki már csajozik, mobilja van és játszótérre megy?

  • 2014.05.11 10:43:40bloganna

    [link]

  • 2014.05.11 10:50:29Miumiu

    Teljesen eltiltani a gyerekeket mindenféle technológiától szerintem butaság. Arra kell megtanítani őket, hogy egészséges egyensúlyt tartsanak a kütyük és a kötelezettségek között, illetve arra, hogy hogyan tudják a technikát munkában, tanulásban is hasznosítani. Állítom, hogy az én angoltudásomon hatalmasat dobott az, hogy sokat játszottam és minden sorozatot angolul néztem meg, aminek lusta voltam kivárni a magyar sugárzását. Sőt manapság a legtöbb munkakörben kifejezetten elvárás (és jogos) hogy az ember értsen a számítógéphez legalább annyira, hogy meg tudjon formázni egyedül egy Word doksit, Excel táblát, vagy éppen ne sikongasson az informatikusért ha tintapatront kell cseréni, vagy elakad a papír a nyomtatóban.
    De én még manapság is nagyon szívesen leülök munka után játszani, ha nincsen családi program, vagy csajos este a barátnőkkel, nem lettem egy számítógépfüggő antiszociális ember, attól, hogy volt számítógépem és használtam is.

  • 2014.05.11 12:40:32MacPhisto

    Fotosopp az egész poszt. Nem ilyen gyors a leszokás semmilyen függőségről.

  • 2014.05.11 13:39:25Emmanuel Goldstein

    Teem:
    á, gépészmérnökök is jól keresnek, de legyünk őszinték, a bölcsészet mint olyan, utoljára a középkorban volt topszakma, az ipari forradalom óta eléggé alacsony a társadalmi elismertsége..

  • 2014.05.11 23:10:58Gekko

    Idióta a szülő. Nettó idióta. Nem a technika a felelős az ő tehetetlenségéért. Mutasson példát sportban, egyéb programokban, a technikát meg kezeljék natívan a kölykök. Mert arra mérget vehet, hogy ennél csak lényegesebb lesz a szerepe mind a tanulásban, mind a munkában és a mindennapi életben.

  • 2014.05.12 09:03:56Mészáros Laci

    1. a gyerekek nem egyformák, szóval egy példából de még százból sem lehet következtetni a sajátjainkra.

    2. a szerkesztett tartalom mindig sokkal érdekesebbek és szórakoztatóbb, mint egy valódi ember, tehát ha választási lehetőség van, a többség időtöltésként a tévét, internetet, játékot fogja választani az ember helyett, majd (később) el is várja, hogy az ember is legyen legalább olyan szórakoztató, mint a képernyő.

  • 2014.05.12 09:09:36zoli_

    Totál igaza van.....a leszokásban. Ezzel szemben balfasz, hogy hagyta kialakulni a függőséget.

  • 2014.05.12 09:11:39Mészáros Laci

    zoli_

    Nem mindenki olyan okos, hogy előre lássa az összes porblémát, és megelőzze. Itt is van egy csomó ellentétes tanács; melyikre hallgasson a szülő? Honnan tudja, hogy neked van igazad?

  • 2014.05.12 13:17:51Desblogja

    Nekem nincs gyerekem, de szerintem az író eltúlozta a dolgot. A számítógép és a játékok nem az ördögtől valóak. Pl ha meg kell írni egy esszét, vagy nem értette a matek anyagot neten rögtön rá lehet keresni. És a barátaival való kapcsolattartástól is megfosztotta őket, mi van ha majd online kell elküldeni a dolgozatot a tanárnak, vagy ha a tanár megoszt egy tök jó magyarázó anyagot facen stb...ezekről mind lemaradnak. Az online játékok pedig segítenek a szocializálódásban ( ezt kutatások is bizonyítják). Inkább mértékletességre kéne őket rávezetni.

  • 2014.05.12 16:12:11julcsifri

    Ami azt illeti, én is féltem a gyerekeimet attól, hogy a technika beszippantja őket. Viszont teljesen biztos vagyok benne, hogy nyugodtabban engedem el őket, ha van náluk mobiltelefon. Szerintem is az a fontos, hogy már korán a kütyük helyes használatára neveljük őket. A legkisebb nálunk például most nem is okos telefont kapott még, hanem a Media Marktból rendeltünk neki egy hagyományos Alcatelt. Telefonálni ezzel is lehet, ráadásul olcsó is volt, nem akkora tragédia, ha elveszti vagy eltöri.

  • 2014.05.12 19:28:05KullWahad

    @Teddyke: "Továbbá az ötvenes években komoly tanulmányok születtek, hogy a könyvolvasás el fogja hülyíteni a gyerekeket, mert nem lesznek önálló gondolataik." Egy pillanatig azt gondoltam, tán csak viccelsz, de sehol egy vigyori. Ezért megkérdezem: ezt a baromságot ugyan honnan szoptad? Legföljebb ha a kisujjadból!
    Ha állítod, adjál közre valami értékelhető!, hiteles forrást.
    Mióta közoktatás létezik, minden valaha volt szereplője, diáktól tanárig tudta és tudja, hogy az olvasás és a velejáró gondolati munka fejleszti a gyermekeket (a felnőtteket is!). A szépirodalom olvasása a fantáziát, az érzelmek teljesebb körű fejlődését, kifejezésük mikéntjét segíti.

  • 2014.05.12 19:34:29KullWahad

    _Amúgy_ egyet értek MacPhistóval: ez egy sokak számára ismerős elemekből logikai bakugrásokkal összehányt, kamu szöveg.

  • 2014.05.12 19:40:56KullWahad

    @Desblogja: "Az online játékok pedig segítenek a szocializálódásban ( ezt kutatások is bizonyítják)."
    Ugyan ez itt csak egy kis beszélgetés, small talk, mégis roppant érdekelne, miféle kutatások bizonyítják ezt. Ha esetleg tudnál írni csak úgy röviden valamit, hogy mégis, milyen módon teszik ezt, megköszönném.

  • 2014.05.12 19:46:18KullWahad

    @ Mészáros Laci: a 2. meglátásodat különösen érdemes lenne megjegyezni minden olvasónak.
    Az első is abszolút érvényes persze.

  • 2014.05.13 10:54:12encir

    "az ötvenes években komoly tanulmányok születtek"

    Először valaki leírt egy bődületes baromságot, utána a többiek - mint tudjuk copy-paste alapon - követték. :-)

  • 2014.05.13 18:37:58NekemNemEzKell

    Mint mindig, mindenben, itt is a mérték(!) lenne a lényeg! Tehát, nem visszavonhatatlanul kellene elvenni a kütyüket, hanem csak korlátozni a napi használatukat!

  • 2014.05.15 11:08:43A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél

    Cikkíró anyuka nem sikeres ember. Süt a bejegyzésből, hogy mennyire lenézi a gyerekeit. Ráadásul a cikk nekem arról szólt, hogy anyuci és apuci - nyilván egyéb fontos teendőik miatt - bedobta a lovak közé a gyeplőt, nem érdekelte a gyerekek iskolai teljesítménye, aztán meg szembesülve az eredménnyel megkésve hoztak drasztikus döntéseket.

    Amiket ráadásul nem is érdemjegyek miatt kellett volna már korábban meghozniuk, hanem pl. a nagyobb gyerek agressziója miatt.

    Persze szép és jó, hogy a gyerekek megint esznek rendesen, és a rádióban hallgatják az estimesét és még a játszótéren is jártak.

  • 2014.05.15 15:08:50mindent látó szem

    Most mit lehet erre a posztra mondani?
    Lusta kertésznek gazos a kertje.
    B+

Blogok, amiket olvasunk

KAPCSOLATSULI 6 szokás, amivel villámgyorsan kinyírhatod a kapcsolatodat

Vannak szokásaink, amelyekről nem is tudjuk, hogy észrevétlenül, ám annál hatékonyabban rombolják a párkapcsolatunkat. Amikor pedig a párunk a válást, szakítást fontolgatja, nem értjük, hogy mi történt.

TÖRI MÁSKÉPP Szőrös hableány, tudós ló - mulatságok a Monarchiában

A kiegyezést követően gyors tempóban újabb és újabb létesítmények emelkedtek a Ligetben, amit a milleniumi ünnepségek még inkább felgyorsítottak. És ott aztán volt mulatság!

DICE&SORCERY A látszat sohasem csalt még ekkorát!

A Mario + Rabbids Kingdom Battle amennyire valószínűtlen, annyira zseniális. Játékosok figyelem!
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta