SZÜLŐSÉG

Védőnéni, újra a cigányfaluból

2013. február 13., szerda 22:09 |

Védőnéni első jelentkezésére meglehetősen sok kommentet kaptunk, hideget, meleget egyaránt. Viszont volt, aki kommentelés helyett kinyomozta, ki is a városi összekötő, és gyerekruhákkal, játékokkal csomagot küldött neki - vagyis a falujában lakó gyerekeknek. Ha valaki segíteni szeretne, küldjön egy emailt nekem, és én megteremtem az összeköttetést.

stockfresh 1996376 indian-mother-and-baby-smiling sizeM

Védőnéni második írásában az első után feltett kérdésekből szemezgetve végigveszi, hogyan is működik a terhesség a végeken, ahol a 4D ultrahang, a fogadott orvos vagy a csini terhesruha ugyan szinte ismeretlen, ám a babát pont annyi szeretettel várják, mint bárhol máshol. Legfeljebb az ártatlan babona több egy kicsit.

Itt kint a falvakban sokszor úgy érzem, olyanok vagyunk mint valami előretolt helyőrség: ha gond van, mi kapjuk az első pofont, akkor gyorsan füstjelekben SOS-ezünk és tartjuk a frontot amíg ideér a segítség. A végeken lenni védőnőnek talán ebben a legnehezebb: egyedül vagyunk. Sok eldöntendő kérdéssel és sok eldöntendő helyzettel, erre pedig nem készít fel a főiskola és nem tart itt a közalkalmazotti fizetés: de az a ragyogó gyerek szempár, aki átkiabál az utca túloldaláról, hogy „Szia Védőnéni!” – az itt tart.

A legtöbb kérdés a gyermekvállalással és a védőnői munkával kapcsolatban érkezett. Igyekszem összekötni a kettőt, hogy megy errefelé a gyerekdolog, és mit is csinál a Védőnéni, ha épp védeni szottyan kedve. Elég hosszú téma, főleg hogy feltett szándékom az elejétől kezdeni.

Érdekes, hogy a kommentek között nem érkezett sem hozzászólás, sem megszólás a várandósokkal kapcsolatban. Mintha feltételeznék, hogy csak úgy terhes lesz, a gyerek kipottyan, aztán eltartjuk a szoc. segélyen. Az, hogy a falubeli is jár terhesgondozásra, szedi a vitamint, jár ultrahangra, készül babakelengyével (ki jobban, ki kevésbé - babonából) és ő is fél a szüléstől, mintha kimaradt volna.

Márpedig a terhesgondozást komolyan vesszük, és elvárom mindenkitől, hogy szépen végig is csinálja. Persze notórius lógók itt is vannak, viszont engem ezért (is) tartanak: igyekszem annyit járni a kedves delikvens nyakára, újra meg újra elmagyarázni, hogy miért is fontos mennie, hogy előbb-utóbb menthetetlenül megunja, és inkább teszi, ami mondva van. Szerencsére nem ez a jellemző, kb. évente egy-két terheske akit jobban kell noszogatni.

A terhesgondozás menete szinte teljesen ugyanaz, mint máshol. Itt is legalább 4-szer kell elvándorolni a megyeszékhelyre ultrahangra, havonta megyünk szülész-nőgyógyászhoz is a közeli városba, és a vérvételek időpontja is megegyezik a szokásossal: először 16 hetesen AFP szűrés, majd 22-25 hét között vércukor, és végül 36 hetesen az utolsó labor.

Magánorvoshoz szinte senki sem jár, szülésnél pedig nincs fogadott orvosa senkinek sem. Nem csináltatnak 4D-s ultrahangot, kevés terhesen látok kifejezett kismama-ruhákat és alig tudok valakit, akinek tellene a divatos terhesvitaminokra. Az alapokat viszont szedik, ha van miből kiváltani: magnéziumot és vasat. (Mielőtt bárki írná, megelőzöm: nem, nincs ingyen a terheseknek! Ez a két, nálunk teljesen alap gyógyszer havonta kb. 2000 Ft.)

Az utazás keveseknek van ingyen: azok kaphatnak csak térítésmentes útiköltséges papírt, amit felszálláskor a buszvezetőnek kell odaadni, akik „közgyógyosok”. Ez a terhesek vonatkozásában elég elenyésző létszám. Viszont valóban van olyan, amit kiállítanak, a fogadó intézményben az orvos lepecsételi, és közlekedési eszköztől függően autónál 9ft/km vagy a buszjegyek visszaküldésével azok árát kapja meg UTÓLAG.

stockfresh 2085650 happy-indian-baby-boy sizeM

Viszont orvos nincs a faluban, aki ezt kiállítsa, hozzá át kell buszozni, és arra nem jár útiköltség. Ezenkívül ritka, ha terhes egyedül megy ultrahangra, legalább a párja szeretné elkísérni, de hát kísérőnek már csak indokolt esetben fizetik az útját. A buszút pedig egy átszállással plusz helyi járati közlekedéssel működik, amiből a MEP a helyi járatot nem finanszírozza.

Így a gyakoribb eset az szokott lenni, hogy két terhesnek igyekszek egy napra kérni időpontot, megfogadnak egy kocsit (ez is külön „szakma” a faluban) és így elosztva a költséget mennek vizsgálatra. A megyeszékhelyre a „fuvar” jó ismerőssel 5-6 ezer forint, kényelmesebb is, hisz megvárja őket és háztól-házig viszik, és ilyenkor igyekeznek összekötni a kellemest a hasznossal: nagybevásárlást tartanak, a városban sokkal olcsóbban jutnak hozzá a dolgokhoz, mint a falusi boltban vagy a „mozgó”-tól. Azt pedig, hogy ez a rendszer jó-e vagy sem, mindenki döntse el maga.

A kismamasors pedig itt sem egyszerű: ugyanúgy kínozza a falubeli terhest is az elején a hányinger, később a visszér vagy a lábgörcsök, és minden évben van terhességi cukorbeteg vagy magasvérnyomásos is. Van a faluban lombikbaba és vannak örökbefogadott gyerekek is. Van, akinek könnyű szülése van, és van, aki egy napig küszködik a szülőszobán. Viszont ha a szülésről kérdezek bárkit is az első látogatás alkalmával, mindig azt mesélik el, hogy hogyan bántak vele. Kedves volt, mosolygott, elmagyarázta mi történik, vagy szótlan volt és bunkó a nővérke vagy az orvos.

Alapvetően a bánásmódban látom a könnyen kezelhetőség forrását. Ha a falubeli gondozottat emberszámba veszik, ha elmagyarázzák neki,  mi fog történni és miért, és nem érzi a rosszindulatot, a lenézést, akkor csodát lehet tenni.

Felénk centrális terhesgondozás működik: havonta egyszer felkerekedik a faluból a védőnő a várandósaival, és elvándorolnak a városi kórházba a terhesgondozó orvoshoz. Bár nehéz körzetként vagyunk számon tartva, mégis mindig bezsebeljük a dicséretet: 10-ből 9 alkalommal hiánytalan a terheslétszám. A dicséret pedig nem az enyém, hisz én nem tudom odavontatni az orvoshoz a terheskéket – maguktól jönnek.

Ehhez elsősorban olyan gondozó orvos és asszisztens kell, aki tud bánni velük. Aki ténylegesen gondoz és nem csak a pipákat rakja a nevek után, hogy na akkor a Jánosné oké, a Lászlóné szintén, a Jónásné meg hát kit érdekel.  Aki nem orvosi nyelven beszél (mint sokan mások), a talán még 8 osztályt sem végzett kismamának, hanem azt mondja:  Drágaszívem, menjen be a kórházba, mert a gyereknek a hasában lassabban ver a szíve, mint kellene, és ott megnézik egy másik géppel is... és akkor Jánosné érti mi a gond, és be fog menni. Ha azonban azt mondta volna: a magzatnak bradycardiája van, beküldöm POSE-ra... na akkor Jánosné nem ment volna be, mert nem értette volna mit akarnak tőle, és félt volna megkérdezni. Ez sokszor megesik a klinikán is: orvosi nyelven beszélnek a kismama feje felett, aki utána hozzám hozza a papírokat – amik szintén félig latinul vannak írva – hogy akkor mit is írtak oda?

Bár kint a faluban egyedül vagyunk, de a füstjelekre sok segítő kéz tud válaszolni. Ezek közül csak egy támaszpont a terhesgondozó,  ott van még „a családsegítős” és a „gyermekjólétis” , akik heti egy nap jönnek a faluba, a háziorvos, aki két hétben egyszer, és a Mozgó Szakorvosi Szolgálat cégére alatt működő főorvosnő az asszisztensével, akik havi egy alkalommal látogatnak el hozzánk. Kevésnek kevés, aláírom. Főleg egy 1200 fős falura.

stockfresh 2389972 young-mixed-race-family-christmas-portrait si

Hisz probléma mindig pont akkor van, amikor nincs ott senki sem... és a védőnőt falun nem csak popsikenőcs-ügyben és a hozzátáplálás segítésére szokták igénybe venni. Jön hozzám nénike vérnyomást és vércukrot méretni, töltünk családi pótlékos vagy Eon-os papírt, magyarázunk el leletet epekőműtét után, adunk heparint fekvőgipszet viselőnek,  de van olyan kolléganőnk is, aki igazi telefonközpont, és a gondozottai minden olyan ügyes-bajos dolgukkal is őhozzá fordulnak, aminek köze sincs az egészségügyhöz – szeretik és bíznak benne.

A várandós időszakhoz nagyon sok babona kötődik. Terhesség alatt, egészen konkrétan meg van mit tehet és mit nem tehet a kismama: pl. nem tagadhatja le terhességét, mert beteg lesz a gyerek. Na nincs is titkolt terhes a faluban sose! Mi van akkor, ha a védőnőt kérdezik, hogy: te mond, a Juli tényleg terhes?! Hát az már merészebb ügy, mert ha letagadod, hogy neeeem, dehogy terhes, és netán a gyereknek baja lesz (mert Murphy az falun is dolgozik), hát le nem mosom magamról hogy miattam. Ellenben az orvosi titoktartás mögé bújni, már semmi nem tiltja, és ezen jogommal ilyenkor élek is.

A másik kedvenc terhes-babonám: amit megkíván a terhes, oda kell neki adni, ha nem, árpa nő a megtagadó szemén. A fiú vagy lány lesz-e ügynek pedig mindenféle-fajtája van, ami máshol is fellelhető: jósolunk hasformából, ki mit kíván meg, hogyan szeret aludni, hogyan öltözködik. Igen, persze egyik sem az igazi, a legpontosabban mégiscsak az ultrahangos orvos jósol, bárhogy is finomítjuk a technikát.

Ezeken kívül sok kedvenc (és olykor igen hasznos) babona van még, a legtöbb az újszülött-gyermekágyas időszakkal összefüggésben. De ezt majd a következő alkalommal.

Ne maradj le semmiről!

KOMMENTEK

  • 2013.02.15 14:28:42csepke

    csak_realista: hmm. nem ezt nem írtam. A szociális háló pont az előre nem látható krízisre való, ami példát te is írtál. Igen ott van feladata az államnak, de ez nem a gyes kérdésköre. Ha azért adok pénzt, és én vagyok az állam, mert valaki szült, akkor a gyerekszülést támogatom, ez világos ez nem szociális háló kérdés. Akkor pedig tudomásul kell venni, mindig lesznek olyanok akik megélhetésből vállanak gyereket Az pedig nem kivitelezhető, bár igény biztos lenne rá, hogy csak a felsőközéposztákybeli mamáknak fizetek a miért is, a gyerekszülésért? Azt gondolom az a helyes, ha az ember előbb gondolkodik, számba veszi a lehetőségeit, ha belefér a gyerek szül, ha nem fér bele nem szül. A szűkös erőforrásokat nem a probléma gyártására kell elfecsérelni, hanem az esetlegesen előforduló előre nem látható problémákon való segítésre.

  • 2013.02.15 14:28:58Pannon Puma

    csak_realista

    nem megszüntetni kell a szociális hálót, hanem átalakítani: ha valaki egy forintot is kap az államtól - az átmeneti segélyekről lehet vitatkozni, de ott is akár - bármilyen alapon, az ne INGYEN kapja, hanem tegyen le valamit cserébe az asztalra (dolgozzon azért a közösségért, akitől kapja). Nem kell mindenkinek füvet nyírni/havat lapátolni, sok faluban van kultúrház, ott is lehet felügyelni, falunap szervezésben, önkormányzat munkájában részt venni stb.

    ha valaki nem KÉPES dolgozni, annak papírja van róla. de az gyereket se legyen KÉPES számolatlanul a világra hozni...

  • 2013.02.15 14:30:58Titanik

    Kedves Ford! 2013.02.15 13:32:37eßemfaßom meg áll

    Mindenféle írói eszközeid, valamint kristálytiszta 1 bites érvelésed meggyőztek. Fejet hajtok bölcsességgel átitatott szavaid súlya alatt és revideálom álláspontomat.

    Sőt, most már azt is elhiszem, hogy Kanada Európában van.

  • 2013.02.15 14:33:10eßemfaßom meg áll

    Kedev Hajó!

    Ha sokat gyakorlod a néma értő olvasást, egyszer eljuthatunk oda, hogy érdemes lesz veled szóbaállni. Sok sikert.

  • 2013.02.15 14:36:10csak_realista

    Teljesen egyetértek abban, hogy a segélyért cserébe tenni is kelljen.
    De azt saját példán látom, hogy pl.TGYÁS, GYED nélkül nem tud ma egy férfi megfelelő életszínvonalat fenntartani a család számára (sajnos). Akkor csak a gazdagoknak legyen gyereke? De valahol kellene korlátot szabni, az biztos. Pl. hogy bizonyos gyermekszám felett ne növekedjen, hanem inkább csökkenjen a támogatás. Lehetne ez a szám pl. 3, akkor a népesség növekedését is lehetne biztosítani. De afölött a gyerek után már ne járjon támogatás, akár egy Ft se.

  • 2013.02.15 14:39:56Ernoke

    2013.02.15 12:58:17eßemfaßom meg áll
    Ha ismersz cigányt, akkor tudod, mennyire más a gondolkodásuk, mint nekünk fehéreknek. Sokkal többet adnak a kinézetre, mint mi, a nők pedig igencsak alárendelt helyzetben vannak még a sokat dolgozó muzsikus cigányoknál is (cigány férfinak istenadta joga a nőt csalni, a nő 5 perc késésért pofont kap). Aki pedig nem tinikorában házasodik (és kezd el szülni), vénlány lesz, ez többnyire így van a művelt, adófizető, dolgozó cigányoknál is. Nem hozhatsz a saját ismeretségi körödből példákat a cigányságra, mert nem vonatkoztatható rájuk.

  • 2013.02.15 14:44:06csak_realista

    Ernoke
    Akkor megint ott tartunk, hogy a különböző kultúra negatív következményeit a többségnek kell elviselnie?

  • 2013.02.15 14:47:59eßemfaßom meg áll

    @Ernoke nem a cigányokról volt szó a gondolatmenetben, innen indult:

    persuasion 2013.02.15 11:05:10

    "Bár ez egyre inkább a többségi társadalmat is jellemzi, egy nő ne legyen érdekes vagy szellemes, azzal nem lehet párt találni, csak a hússal..."

  • 2013.02.15 14:50:13Pannon Puma

    az én fogalmaim szerint (még ha a neve erre utal is) a TGYÁS, GYED nem segély. az inkább juttatás.

    ami bosszant, a gyerekvédelmi támogatás (nincs jó helyen a gyerek, de maradhat?!), a rendszeres szoc támogatás (ellentételezés nélkül az egyén részéről), az ingyen ovi, az ingyen iskolai kaja, és a többi ilyesmi.

  • 2013.02.15 14:51:28Ernoke

    aki pedig azt kijelenti általánosságban, hogy Budapesten veszélyesek a cigányok, az valószínűleg soha nem járt még itt. Zavaróak tudnak lenni a kulturális különbség miatt, és több a bűnöző a körükben, mint a fehérek körében, de azért ne higgyük már azt, hogy ha belépünk a nyolcadik kerületbe, akkor késelős cigány hordák fognak ránk várni vérbenforgó szemekkel.:D sőt, ha belépünk egy nyolcadik kerületi csak cigányok által lakott házba, akkor sem lesz így. Budapest nem Törökszentmiklós és nem a szolnoki Motor utca.

  • 2013.02.15 14:51:51csak_realista

    Pannon Puma
    Akkor viszont teljesen egyetértünk....

  • 2013.02.15 14:55:03Titanik

    Kedves Fairlane Úr! 2013.02.15 14:33:10eßemfaßom meg áll

    Hálával teli szívvel gondolok Önre, amiért úgy érzi, hogy egyszer talán érdemes leszek erre is!

    Megyek is némán értőn olvasni, csak még nem tudtam eldönteni, hogy mit, ugyanis nem kaptam ezirányú útmutatást a Mestertől. Wass Albertet, vagy Csurka Istvánt?

    Tengermély tisztelettel,
    Hajóroncs

  • 2013.02.15 15:02:59Ernoke

    2013.02.15 14:44:06csak_realista
    Én ilyet mikor és hol írtam? Egyáltalán hogy kapcsolódik ez a kommentem tartalmához? Annyit mondtam, hogy mélyen gyökeredző kulturális beállítódást (=nők keményen alárendelt szerepe, korai házasság, sorban szülés) nem lehet külső kényszer útján megváltoztatni, csak azok a normák működhetnek jól egy közösségben, amiket már magukévá tettek az ott lakók, és ez évtizedek alatt érhető csak el oktatással, felvilágosítással. Úgyhogy részemről elég reménytelennek látom a helyzetet, abban sem vagyok biztos, hogy nem fognak ugyanúgy szülni a semmibe perspektíva nélküli embereket, ha minden segélyt megvon tőlük az állam, ráadásul akiknek nincs vesztenivalója, az válik csak igazán veszélyessé. A családból kiemelés pedig ugyanúgy deviáns embereket szül, mint a diszfunkcionális családban hagyás, cseberből vederbe.:s

    2013.02.15 14:47:59eßemfaßom meg áll
    Elnézést, akkor félreértettem, az utóbbi valóban ostobaság. Nem találkoztam még olyan pasival, aki valóban csak szép nőt akart volna magának belcsín nélkül...

  • 2013.02.15 15:09:18csak_realista

    Ernoke
    Nem tudom, olvastad-e az összes kommentet, korábban volt arról szó, hogy az eltérő kultúrának "hála" nem hajlandók fogamzásgátlásra. Ehhez hasonlít az, amit te írtál.

  • 2013.02.15 15:15:04csepke

    csak_realista

    "Teljesen egyetértek abban, hogy a segélyért cserébe tenni is kelljen.
    De azt saját példán látom, hogy pl.TGYÁS, GYED nélkül nem tud ma egy férfi megfelelő életszínvonalat fenntartani a család számára (sajnos). Akkor csak a gazdagoknak legyen gyereke?"
    Egyfelől, hát igen. Ahogy a dolgok állnak nemsokára beteg is majd csak az lehet akinek van elég pénze. Meg nyugdíjas. Miért lenne ez olyan furcsa a gyerek esetén?
    Másfelől meg, pont ezt mondom ha nem úgy működnének itt a dolgok hogy az állam elveszi a megtermelt jövedelmed 50%át majd nagy kegyesen visszaoszt belőle valamennyit, hanem el sem venné, mindenkinek jobb lenne a közérzete, bár ez gusztus dolga, és akkor lehet neked sem kellene úgy érezned hogy a férfi nem tudja eltartani a családját, és jajjajjj állami segítség, mert egyfelől el tudná, másfelől meg lehetne annyi megtakarítása egy családnak hogy gond nélkül megtehetné hogy a mama egy kicsit gyerekezik.

  • 2013.02.15 16:00:25EgySenki

    Na sziasztok. Köszönöm és igaz,a mondatot is nagy betűvel, ott a pont. Nem akarlak én benneteket megbántani kedves honfitársak, szemf*szom meg a többiek, csak arra akarok rávilágítani, hogy "hagytátok" hagytuk hogy így legyen. Áttétes rákkal nem sok esély van a gyógyulásra. Amikor azt mondtam állampolgári kötelesség, akkor tévedtem, inkább emberi kötelességet kellett volna írnom. Az a kötelesség, hogy megfogjátok egymás kezét, elsősorban a magyarok. Egymás iránt a közönyt el kell törölni, és akkor hamar megoldódik ez is. Jelenleg nem ez van. Sosem írta azt, hogy segélyezzétek őket, elment az eszetek? Az a baj, hogy nem olvassátok el mit írtam róla, aztán meg úgy vélemányeztek engem. Köszönöm, hogy nagyképűnek neveztek többen, az ilyen hozzászólásokból látszik jó úton járok, hiszen egyszerűen hazugnak tartanak. Amerikában a "probléma" 200 év alatt oldódott meg, és Barack Obama elnökségével lett végleg a multé. Ezerszer meghalunk mire győzni fogunk, mert fogunk. Nem segélyekkel, hanem vaskézzel és emberséggel...és az ehhez társuló segítséggel. És nem aggódj, egyre több magyar család kerül a látókörömbe és az intézkedési tervbe nálam...elszegényednek, 20 éve, ls akkor vége. Sok a gond a cigánysággal, mint az általánosítással. Megnézném magamat vagy titeket 1-4 osztállyal, a putriban..milyen okfejtést adnánk elő a témáról, még ha magyarok is vagyunk. Ők magukat nem fogják megmenteni sem megváltoztatni...ezért kell nektek-nekünk-mindenkinek tenni, először javaslom egymásért próbáljatok meg...

  • 2013.02.15 16:12:40eßemfaßom meg áll

    " Amerikában a "probléma" 200 év alatt oldódott meg, és Barack Obama elnökségével lett végleg a multé"

    Ne keverd már a négereket (akiket rabszolgának vittek oda az akaratuk ellénre és alig 150 éve van szabadságuk és 50 éve még külön helyre ültek a buszon) a cigányokkal akik sokszáz éve szabadon vándorolnak és amikor muszáj volt nekik mert a rendőr a gumibottal nem volt annyira demokratikus mint ma akkor tudtak valamennyire viselkedni, aztán a nagy szabadság eljövetelvel gyorsan visszaestek a középkori kulturáltsági szintjükre.

    "Megnézném magamat vagy titeket 1-4 osztállyal, a putriban.."

    De nem fogsz ott látni mindet, mert a mi szüleink dolgoztakés nem csináltak több tesót mint amennyit fel tudtak nevelni, igy nem putriban kellett felnőnünk, ráadásul még iskolába is elzavartak, pedig jobb buli lett volna 10évesen végiglopni a környéket, csak akkor nem dicséretet kaptunk volna, hanem nadrágszíjat.

  • 2013.02.15 16:13:44EgySenki

    Egyébként teljesen nem értem, hogy mi a fene olyan hihetetlen azon, hogy meg lehet fordítani egy trendet. Amikor először találkozom velük, 30 év körüliek, sosem dolgoztak, bla bla bla. 2 év mulva már van kiskertje, kedveli a munkáját, és kezd hasonlítani valamire. De ettől még cigány zenét fog hallgatni, nem lesz gazdag, nem lesz rögtön új háza, autója stb. Nem utópiákat mesélek el sem én sem a védőnéni, hanem azt , hogyha valaki azt teszi a dolga, és erős lelkületi, megvannak a jó módszerei, még akár el is érhet valamit. Az sem mellékes szempont, hogy a mi körnéykunkön beás cigányok élnel, ez kb 5% az országban, a nehezebb esetek pedig a kolompárok-lováriak, amit ti ismertek. DE ha a sarkatokra áltok, és nem szartok be akkor mindent lehet, szerintem. Nem rögtön a kánaánt, de el lehet indulni, és akkor nektek is könnyebb lesz az élet. Ez nem utópia, meg csodaoország..hanm a munka, munka, munka, munka...amiért 2 hónapja fizetést sem kapok. DE elfogadom, fizetés a csend is, ha értitek mire gondolok

  • 2013.02.15 16:17:37EgySenki

    eßemfaßom meg áll. Te egy szép izé lehetsz. Hadd keverjem már ide az amerikaiakat, hiszen minden fejlesztő példánkat abból merítjük, te nagyeszű. Az új oktatási rendszerek, a kooperativ tanulás, mind mind az 1955-1970 es évek amerikájának tapasztalatai. És ezek a legfőbb fegyvereink. Nekem ez a szakmám, hadd keverjem ide. Te meg csak egy sértett és rettegő ember vagy aki nem tud értően olvasni sem, ember nem fogod fel a mondataim jelentését. Látod, nézz tükörbe, ha te ilyen vagy...mit várjak egy cigánytól? Nem vagy különb, csak választékosabb a szóhasználatod, kb ennyi

  • 2013.02.15 16:20:24EgySenki

    De kifejtem pontosan is, csak neked. Azért amerikából építkezünk, mert ugyanolyan bűnözési ráta és helyzet volt az akkori gettókban mint ma a legbrutálisabb cigánytelepeken. Az ő tapasztalataikat dolgozzák fel pszichológusok, pedagógus, szociológus szakemberek, és alkotnak-tunk stratégiát az alapján, ami működött. De gondolom ezt sem fogod megérteni, neked ne ajánljak esti sulit?

  • 2013.02.15 16:22:54EgySenki

    ÉS tovább segítek neked. A cigányság a 60-as évek közepéig vándorolt. A középkori cigány kultúra, cska akkor más volt a nevük, pedig a hadviselés és a kovácsmesterség volt. Ma szerinted ezt űzik? :) Az pedig nem egy zsoldos hadviselés amire most gondolsz, ehhez sem értesz látod...

  • 2013.02.15 16:23:39eßemfaßom meg áll

    Akkor keverd, ettől még alapvető különbség van a kiindulási alapban, így a végeredmény is várhatóan más lesz.
    "Te meg csak egy sértett és rettegő ember vagy aki nem tud értően olvasni sem, ember nem fogod fel a mondataim jelentését."

    Ha ilyen beképszelt faszok akarják megoldani a problémákat, akkor értem miért nem sikerül.

  • 2013.02.15 16:28:22EgySenki

    Az utolsó soraid meg a további "funkcionális analfabétizmusról" árulkodnak, szóval special, only for u, again: abba a helyzetbe képzeld magad ha közéjük születsz, vagy csak szegény nyomorult magyarként. Beszélni sem tudnál, nemhogy itt a hülyeségeket legépelni. Aztán mehetnénk neked is "segíteni"...
    A falumban gondot egy színmagyar család jelentette 2 évvel ezelőttig. A városból kiköltözött 5 tagú magyar család gyermekei szépen lassan felnőttek, és bűnözésben túltettek mindenen a srácok, anyu meg csak csinálta a gyerekeket és szívta a Szofit. Anyu ma kertet művelget, a srácok helyettesítik a 3 hónapja meghalt apjukat, nincs gond. Segítünk de el is várjuk, hogy változzanak. Alakulunk...Ezek után pedi általánosítsak a magyarokra valamit, mert egy 40nm-en élő magyar család terrorizálta a környéket? akkor olyan okos lennék mint te..

  • 2013.02.15 16:31:06EgySenki

    A végeredmény rajtunk múlik, szerencsére nem rajtad, meg a magadfajtákon. Majd intézzük, te meg csak oszd itt az észt. Arról amihez semmi értelmed nincsen, de véleményed az persze világrengető :) De ez is a demokrácia, tőled látszik a különbség.

  • 2013.02.15 16:43:31EgySenki

    hopptarisznya

    Atya úr Isten. Méhet kivenni, szögesdrót etc. Na te még egy szép katicabogár vagy. Tudod mire lennék kíváncsi, meg tennéd a saját két kezeddel? De most komolyan. Az én módszerem jobb, és nem kell kacsingtgani sem ;)

  • 2013.02.15 16:45:26EgySenki

    A kanada nevű államszövetségről meg annyit, úgy kell nekik. Kijátszották őket, pont mint a minden gyerek lakjon jól nevű izémizé. Most tanulnak a kanadaiak, a saját kárukon. De nálam nem ez megy, csak olvasd el az össze kommentet.

  • 2013.02.15 17:24:57khmm...

    EgySenki
    " Amerikában a "probléma" 200 év alatt oldódott meg, és Barack Obama elnökségével lett végleg a multé. "

    Azért ne nézd már hülyének a kommentelőket! Mi oldódott meg...?
    Próbálj meg Bronxban az utcán sétálni...

    De esetleg megnézheted a bűnügyi statisztikát is. Mert a demokrácia őshazájában bizony kőkeményen ott van a bűnöző mellett, hogy Black, Hispanic, Asian, vagy egyéb jelző!!!

    Most lusta vagyok előbányászni a tavalyi statisztikát, de toronymagasan veztnek a színesbőrűek... Nem oldódott meg semmi, csak van néhány szépségtapasz.
    Ennyi.

    Szóval nem kell olyanról osztani az észt, amiről gőzöd sincs. Ha meg van, akkkor ne hazudozz!

  • 2013.02.15 17:26:51khmm...

    "ugyanolyan bűnözési ráta és helyzet volt az akkori gettókban mint ma a legbrutálisabb cigánytelepeken."


    Nahát! mégiscsak van cigánybűnözés és brutális cigánytelepek....?

    Eddig ezt a falvédők mindig bőszen tagadták.
    LOL .

  • 2013.02.15 17:30:23khmm...

    Pannon Puma

    "Közösségi (önkormányzati) zuhanyzó, közösségi étkeztetés a rászorulóknak (akár napi három, a napi kettő ingyenes most is megvan ugye), plusz a fűtés, áram esetleg, nagyon korlátozottan, amennyi szükséges. És persze ennek fejében napi legalább 4 óra közmunka. Az egész ország takarításra, szépítésre vár, munka van bőven."


    Nem láttad véletlenül, hogy mit műveltek Ózd_hétesen a fürdőházzal....?
    Egy épületet csilivili felújítottak nekik, sok-sok pénzért. Ott lehet mosni, mosdatni, fürdeni....
    Alig pár hónap alatt lelopták az épületről az összes csatornát, összerugdalták a falakat, szépen de biztosan amortizálódik le minden. Képzelem, mi lehet belül.... :-((((((

  • 2013.02.15 18:09:15vackorazelsőbében

    khmm...

    polgárőr, kamera, riasztó, ha kell, rendőr. ha kell, börtön, munkatábor. aki a közösség javait rongálja, duplán számolnék büntetést. minimum.

  • 2013.02.15 18:17:33buday008

    Pedig a romagyerek problémát előbb-utóbb meg kell oldani. Én nem becsülöm le "senki" munkáját, eredményeit; de nincs 200 évünk rá. Megoldhatja az élet is pl országszakadással, polgárháborúval, vagy magyarok kivándorlásával de egyik sem lesz jó a romáknak főleg! de nekünk magyaroknak se. Szükségünk van nekünk is a normálisan élő romákra! a romáknak kéne felfogni hogy ők vannak ránk szorulva , nem mi rájuk! ennyit bevezetésképp

    2: Egyszerre kell a romák számát a normális körülmények közt felnevelhetőre csökkenteni, ugyanakkor a normálisan élő magyar gyerekek számát növelni. Van az óvszeren kívül oltás is, műtét is.. Lehet fizetni családit 2 gyerekig meg lehet afelett semmit se adni. Lehet első gyerekre lakást közmunkát adni, 3nál meg pl . semmit. Lehet teremteni olyan börtönölet ahonnan nem mint terminátor hanem mint "testi roncs" jössz ki.sorolhatnám

  • 2013.02.15 18:22:19buday008

    Korrupt roma vezetőket meg elhajtani a bánatba:helyettük Lakatos Attilát: romaügyi felelősnek megtenni..

  • 2013.02.15 18:23:22EgySenki

    Khmm, te simán buta vagy. Azt meg állítani, hogy ami amerikában történt az egy szépségtapasz. Hm, kiváncsi lennék azt milyen statisztikából idézed, mert ilyen nincs. A falvédős szöveged is hülyeség, mert én nem védek senkit, maximum a rendet, de ez neked magas. Semmiről fogalmad nincs csak ömlengsz, véleméynhuszár vagy. Szépségtapasz.. hahaha. Nem mondtam, hogy amerikában nincs gond, de megoldódott nagy részt, szeretnénk mi ott tartani. De kár is a cikkért, meg a kommentekért. A hozád hasonló 30iq-s gyerekeknek úgyis mindegy. Neked a tényekről is megvan a tény(szerű) véleményed, és ez a fontos. De nem ti vagytok többségben, nem is a cigányok, hanem mi, magyar hazafiak, az értelmesebbek. Szart se értek, hála az égnek érte.

  • 2013.02.15 18:25:26buday008

    állami munkaprogramok normális bérért, kőkemény rendőrséggel, hatékony családtámogatással -persze lehet a középkori életmódot is választani,de szerintem első pár száz "hülye" után a többség tanulna belőle-- kiváncsi vagyok Egysenki mit szól ehhez.

  • 2013.02.15 18:34:51EgySenki

    Igazad van. Ezt gyakorlom én is, csak kiegészítve néhány dologgal, de nem írom le újra, fentebb le van. Igazad van, ennyi

  • 2013.02.15 18:51:52buday008

    Az amerikai feketéket, hogy felhoztátok örülök neki mert jó téma. Aki annyira lefikázta az afroameriakat annak írnám. Abban igazad van hogy náluk magasabb a bűnözés, de Ezeknek az embereknek az őseit még rabszolgaként hurcolták be Amerikába. Ahol évszázadokig ütötték-verték, dolgoztatták niggerezték a feketéket. Nem egy emberre értem hogy évszázadokig. Az 1960-as! évekig Martin Luther King mozgalmáig gyakorlatilag működött a fajgyűlölet , lenézés!!! Azért az nem volt még olyan rég. Ne hidd, hogy ez nincsen bennük a mai napig erősen még. ..Tudod is Te milyen rabszolgaként élni?

    2: Igen tele vannak az ismeretterjesztő filmek börtönökről szóló képei : afroamerikai elítéltekkel. De ki vezeti őket? Sokszor afroamerikai börtönőr, a szintén afroamerikai börtönigazgatóhoz, vagy a szintén afroamerikai pszichológushoz... Igen Barack Obama elnöksége mindenképpen jót tett és az eddigi legnagyobb eredmény a felzárkóztatásban. Igen az elnök bármily hihetetlen fekete is lehet. Hiába vagy fekete bármit elérhetsz ez az üzenete. ...

    Tanulság : minél gyorsabban szükséges egy ún. roma középosztály kinevelése, mert őket jobban elfogadják, az ő szájukból jobba értik a dolgokat.

  • 2013.02.15 20:08:44khmm...

    Nevetséges....

    EgySenki = falvédő libbancs.

    Szemellenzővel felszerelve, rózsaszín biciklibelsőben, a II. kerületből...

    Állj ki a falus 80 éves nénikék elé, és mondd nekik, hogy ne rettegjenek a cigányoktól....

    Vagy járasd a gyerekedet olyan "integráló" iskolába, ahol napi védelmipénzt szednek a 4-5 évvel idősebb cigány dicsakok az osztálytársaktól..

    Áhhh....!

    Szerinted mindenki hülye, aki naponta látja a valóságot....

    Te csak ilyen sci-fi-t olvasol, mint ez a poszt a védőnénitől...

    Megrendelt PR-cikk....

  • 2013.02.15 20:40:51eßemfaßom meg áll

    @khmm...

    "Vagy járasd a gyerekedet olyan "integráló" iskolába, ahol napi védelmipénzt szednek a 4-5 évvel idősebb cigány dicsakok az osztálytársaktól.."

    Már klasszikus a vizetprédikálbortiszik témakörben:

    "Halász Gábor egyetemi tanár, az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet munkatársa elhibázottnak tartja, hogy a hazai oktatási rendszer a hat- és nyolcosztályos gimnáziumokkal lehetővé teszi a korai szelekciót.

    ...

    Halász Gábor bevallotta: bár nem nem ért egyet ezzel az esélyegyenlőséget romboló rendszerrel, szülőként a gyermekeit ő is hatosztályos gimnáziumba íratta."


    [link]

  • 2013.02.15 20:59:15EgySenki

    khmm...
    Falun élek, ismerema védőnénit is, tudom hol dolgozik. TE tőled annyit sem várok el, hogy a saját segged kitöröld, mert folyamatosan megválaszolt kérdéseket irogatsz. Miért jössz ide kommentelni, ha olyankra kérdezel rá illetve olyan dolgokról írsz, amit fentebb leírtam. A lakóhelyemet, a munkámat. Minden vagyok de nem liberális, értelmiségi, nos az inkább. De nem is szélsőséges. Egy komoly kérdés neked, vagy aannak aki segít neked írni, te fogyatékos vagy? teljesen komolyan kérdeztem.

  • 2013.02.15 21:03:44EgySenki

    Ami az időseket illeti...ezt nálunk megtenné valaki, az retteghetne, nem az idősek. De ha te ennyire látod, megkérdezném mégis mi a f*szt tettél ellene? Megmondom helyetted is. Összeszartad magad és itt szídod a cigányokat. Nem érted itten a lényeget igaz -e? Kisgyerekek...

  • 2013.02.15 21:09:18Pannon Puma

    "Minden vagyok de nem liberális, értelmiségi, nos az inkább"

    ha azt írnád, hogy vicceltem, 16 éves frusztrált kamasz vagyok, simán elhinném. Az elején még nem ezt gondoltam, de az utóbbi pár kommented alapján erre jutottam. Bocs.

  • 2013.02.15 21:10:02eßemfaßom meg áll

    Ez a taszkalap jogvédőkarikatúra valami zseniális :)

  • 2013.02.15 21:10:06elisaday

    Kedves Védőnéni és Dívány-szerkesztők,

    Iszonyú jók ezek az anyagok, őszintén sajnálom, amiért folyamatosan boxzsáknak használ benneteket pár tucat gyűlölködőgép. Szóval sok sikert, kitartást, meg minden. (Én csak abban bízom, hogy az 5-6. részre csak kifáradnak :-))

  • 2013.02.15 21:21:46eßemfaßom meg áll

    Tééényleg, védőnéninek nevesincsfalván nem lehetne kölcsönadni pár napra egy mobilnetes laptopot, hogy tudjon reagálni a kommentekre kommentben realtime?


    Jóóó tudom a választ.

  • 2013.02.15 22:49:40Titanik

    Mester! 2013.02.15 21:21:46eßemfaßom meg áll

    Ne tedd ezt!!! Ez a hangnem nem Rád vall! Kiábrándítasz! Mellesleg, Te ennyire ráérsz a bitangerős GDP-termelés mellett is? Lenyűgözöl.

    @elisaday, félek nem pár tucat gyűlölködőgépről van szó. A minta ugyan nem reprezentatív, mégis stimmel. Ilyenek vagyunk mi magyarok. Általában. Gáz.

  • 2013.02.16 10:34:53mirage8

    Ez a resz is tetszett!
    Koszonom

  • 2013.02.16 10:54:05eßemfaßom meg áll

    @mirage8

    Ugye milyen szép ez a mese? Minden Disney rajongónak kötelező.

  • 2013.02.16 13:30:24khmm...

    eßemfaßom meg áll,

    Itt van a "védőnéni"..... EgySenki az, aki a PR-cikkeket írogatja...

  • 2013.02.18 07:58:43buday008

    Na erről beszélek, ezt kelleme Orbánéknak felfognia végre,meg az elmúlt 20 év pártjainak. :„Magyarországnak vége lesz, ha így haladunk. A magyarok kimennek külföldre, Cigányország lesz helyette, és egymást fogjuk ölni élelemért” – kesergett egyik interjúalanyunk,"


    idézet ebből a cikkből :[link]

  • 2013.02.18 08:00:19buday008

    Röhely de ebből látszik a vidéki cigányoknak több esze van mint a kormányunknak. Illetve érdekes módón egyesek akarnak is tenni, mert kezdik látni...

1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6

SZÓLJON HOZZÁ!

Blogok, amiket olvasunk

FOODY A világ 10 leggazdasabb séfje

A világ leghíresebb séfjei sokkal többek, mint szakácsok, ôk már márkák. Na de ki vezeti azt a listát, ahol Nigella csak az utolsó helyet tudta megcsípni?

ZEM 8 tanács kezdő futóknak, hogy ne hagyd abba a harmadik héten

Bárki elkezdheti, majdnem bárhol végezhető, és egy jó cipőn kívül semmi sem kell hozzá. Adunk néhány tippet, hogyan találhatod meg benne az örömödet, azaz hogyan nem fogod abbahagyni a futást pár hét után.

GADGETSHOP Így válassz okoskarkötőt

Az értékesítési adatok alapján az okoskarkötők az idei év slágercikkei lehetnek. Én is az okoskarkötők szerelmese vagyok, így elárulok néhány titkot, hogy tudj választani a több száz elérhető fajtából.
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta