PORONTY

Így hozzunk kínos helyzetbe egy egész osztályt

2016. február 23., kedd 08:14

A Feminfó szúrta ki azt a harmadikosoknak készült, „Mindenki lehet szép” című feladatlapot, amin többek között azt kérdezik a 9-10 éves gyerekektől, hogy pár év múlva piercinget, tetkót, hajfestést, vagy tűsarkú cipőt szeretnének-e hordani. Pontosabban úgy szól, kipróbálni, bár jó időben szólni a gyereknek, hogy a tetoválást nem olyan egyszerű csak kipróbálni, az vagy van, vagy nincs, a testékszert pedig el lehet ugyan tüntetni, de az átfúrt orrcimpát például már nem annyira.

Mindenesetre köszönjük szépen az ötletet, ha eddig nem fordult volna meg a harmadikos gyerek fejében, hogy tetováltasson, majd most talán elgondolkozik rajta, a Magyar Termék nagydíjas tankönyv sugallatára.

Szerencsére pont van itthon egy harmadikos gyerekünk, és mivel a szabad tankönyvválasztás megszüntetése óta az egész ország ugyanabból a tankönyvből tanul, nem volt túl fáradságos dolog megnézni, hogy hogy néz ki a dolog a gyakorlatban. Ráadásul éppen ennél az anyagrésznél tartanak környezetismeretből, úgyhogy le is csaptam rá, és megkérdeztem, hogy ők hogy oldották meg a feladatot az iskolában. 

Először is a gyerek megkönnyebbülve közölte, hogy szerencsére nem kellett válaszolni arra a kérdésre, hogy ki a legszebb fiú és lány az osztályban, ami szerintem mindenképpen a tanító okos mérlegelését és empatikus képességeit dicséri. A lányom szerint végtelenül ciki lett volna, mert egyrészt mindenki azt gondolta volna, hogy szerelmes abba, akinek a nevét odaírta, másrészt viszont biztos mindenki a Gizit írta volna, és akkor a többiek nagyon szomorúak lettek volna.

Roppantul érdekelt volna, hogy a szerző milyen választ várt a második kérdésre, vagyis, hogy ezek a legszebb gyerekek vajon ugyanolyan jók-e, mint amilyen szépek? Talán, hogy közösen kielemezik, hogy szép a Gizi, de sajnos egy árulkodós kavarógép? Vagy időnként elgáncsolja a Bélust, ha nem ad az uzsonnájából? Vagy azt a választ várják talán, hogy szép a Gizi, de legalább ugyanolyan jó is? Hogy lehet ebből jól kijönni? 

Erre szokták mondani, hogy biztos sok gyereket látott már életében, (különösen 9-10 éves kiskamaszokat), aki ezt a feladatsort összeállította. Köszöntsük együtt a  „hogyan hozzunk kínos helyzetbe egy egész osztályt” verseny győztesét!

Update: A kiadó OFI jelezte a Díványnak, hogy átírják a kínos feladatsort, a részleteket ebben a cikkünkben olvashatja el. 

KOMMENTEK

  • 2016.02.23 08:53:43krokodil2008

    Viszont a hülyék polkorrektek, elvégre a fiúknak is kell nyilatkoznia arról ki a legszebb fiú :) na ez mennyire életszerű már :)
    szóval tényleg nem látott gyereket az aki ezt a könyvet írta

  • 2016.02.23 09:47:21wmiki

    Tudom, hogy ez nem az index, ti csak beosztottak vagytok (csak ott nem lehet hozzászólni, a demokrácia jegyében), de nem tudnátok valamit tenni, hogy ezek a fenti csíkok:
    Fontos! Az atom mégis osztható!
    Rendkívüli! Magdi anyus távozik a Barátok Köztből kikapcsolható legyen?

  • 2016.02.23 10:27:18bElannaTorres

    egyetértek, szerintem is hihetetlen és primitív, hogy ilyesmire kell válaszoljanak.
    Na meg tetoválás és tűsarkú cipő? testékszer, hajfestés? Ezek miért jók? Szinte elvárnak van beállítva. Mondjuk hajszínezést kipróbáltam, de a többi nélkül jól megvoltam, az hogy lehet? Talán nem is vagyok igazi nő :O Korideál szerint, de én mondom eljön az idő mikor úgy fognak röhögni a tetoválás és tűsarkún stb mint ma röhögünk a tupírozott hajon.

  • 2016.02.23 10:51:13Lady Ann

    @bElannaTorres: jah, csak a tupírozott hajon könnyű segíteni egy hajmosással, de a tetoválás... A tűsarkút meg nem érdemes túltolni.
    Az első kérdésre: ha ezt az én időmben kérdezik, tuti halálra szopattuk volna, aki válaszol, az ellenkező neműeket, hogy biztos Gizike szerelmes Bélába, a többiek meg melegek. A gyerekek kegyetlenek, nem kéne még lehetőséget is adni nekik egymás kínzására. Persze megszólalt bennem a kisördög: nem-e arról szól a feladat, hogy már ebben a korban megakadályozzák a barátságok kialakulását az fölösleges összeugrasztással, hiszen a magányos embert könnyebb befolyásolni?

  • 2016.02.23 10:52:57kisvirag78

    Nincs az a tanár, aki ebbe a vitába (ti. ki szép és ki jó, ki csúnya/kövér/szeplős és ki árulkodós/rossz/pletykás stb.) nyilvánosan beleviszi a gyerekeket. Ugyanis ezekről a hisztikről szólnak a szünetek, és tele van a hócipője az egésszel.

  • 2016.02.23 11:09:55kispotzak

    A kérdéssor - egy empatikus, jó fej pedagógus "közreműködésével" - arra használható, hogy a gyerekek beszélgessenek arról, ki mennyire tartja fontosnak a külsőt, és hogy ez valóban számít-e, valóban olyan fontos-e. Az első néhány kérdésre adott válaszokból kiderül, hogy eleve teljesen relatív, hiszen ilyen korban a gyerekek többnyire a legjobb barátjukat/barátnőjüket fogják beírni (gyanakszom, az ellenkező neműhöz meg senkit...). A "jó-e" kérdésnél eleve végig lehet azt játszani, hogy vajon a jó szó mit takar: jószívű, odaadja az uzsonnáját, vagy jó a magatartása, vagy jók a jegyei stb. Ez a kérdéssor nem arra való, hogy a tanár ráparancsol a diákokra, hogy töltsék ki, majd jól lealázza őket azzal,hogy kötelezően mindenkivel felolvastatja a válaszokat, kicikizi őket (akár a "legszebb"-re, akár a mit próbálnál ki-re írt válaszért), hanem arra, hogy egy nagyon elgondolkodtató, hasznos beszélgetést folytassanak arról, hogy mi is számít igazán. A tetoválással stb ne áltassuk magunkat: a gyerekek tudnak róla 3.-os korukban, a lányos csillámtetkóval "váltják ki", érdekli őket. De ha csak egymás közt beszélnek róla, akkor egy csomó minden nem derül ki - amit viszont egy pedagógus óvatosan felvethet. Pl a testékszerekkel, tetoválással kapcsolatban azt, hogy oké, mi lesz később, ha már nem tetszik? Eü kockázatok, stb. Ez mind olyan téma, amiről már piszok késő akkor beszélni, amikor a gyerek (mondjuk 16 évesen) simán elmegy egyedül és megcsináltatja, az ellenérvekre még süket.
    Szóval én nem érzem olyan gáznak ezt a kérdéssort, de mint minden, toleranciával, értékítélettel stb kapcsolatos témához, ehhez is nagyon jó pedagógus kell.

  • 2016.02.23 11:25:35A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél

    Ezt egy akármilyen osztályról készült stock-fotóval meg lehet próbálni, ki lehet hozni, hogy lám-lám, mindenkinek más tetszik, és amúgy is az a fontos, hogy kedvesek és udvariasak legyünk, meg a grízes tésztát is megegyük a menzán, és akkor majd a csúnya gyerek is megnyugszik, hogy őt is szeretheti még valaki az anyján kívül.

    A hajfestéses, tetkós, testékszeres kérdésnél a kérdező tisztában van azzal, hogy a tetkót elég nehéz mondjuk kipróbálás jelleggel elkészíttetni? Illetve hogy kurvára stresszes leszedetni, ha nem jön be a próbálkozás?

  • 2016.02.23 11:27:40A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél

    Ja, a kedvencem az "ugyanolyan jók, mint szépek"

    - Mi a különbség a villamos és a létra és a család között?
    - ???
    - A létra így magas, a villamos meg így sárga.
    - És a család?
    - Az köszönöm, jól van.

    *mindblast*

  • 2016.02.23 11:40:37fizetekmegegysort

    kispotzak: arról, hogy mennyire fontos vagy nem fontos a külső, egy jó és empatikus tanárral hülye kérdéssorok nélkül is remekül lehet beszélgetni. A rossz és nem empatikus tanár meg ki fogja töltetni és több kárt okoz, mintha az erdei vöröshangyák lelki életéről tanítana.

  • 2016.02.23 11:55:05Before

    Lesből támadó: pedig annak lenne is értelme, hiszen elvileg ráébreszthetné a gyerekeket, hogy a szépség nem minden, a kellemes külső nem jár automatikusan szerethető belsővel.
    Persze ez csak elméleti lehetőség, mert ez az egész egy rémálom, tényleg fingja nincs a valóságról annak, aki ezeket a könyveket írja manapság...

  • 2016.02.23 12:13:30Kelly és a szexi dög

    remélem volt olyan, aki saját magát írta be a legszebbnek!

  • 2016.02.23 12:57:02bElannaTorres

    hát remélem legalább egy fiú bevállalta :D

  • 2016.02.23 13:44:45A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél

    Kelly és a szexi dög: ekkora önbizalom már nincs egy 9 évesben, ekkora tökösség meg még nincs.

  • 2016.02.23 13:50:13driopios

    Vannak kisebb hibák, de jó úton jár az oktatás és hamarosan az összes számla kiegyenlítésre kerül. Csak egy kis türelem, most már.

  • 2016.02.23 14:50:51plasztikcsirke

    [link]

    cikkírócska, honnan jött a témaválasztás? :D

  • 2016.02.23 14:53:09plasztikcsirke

    *témaválasztás ötlete

  • 2016.02.23 15:02:03borka11

    A fiam osztálya pont most volt túl ezen a feladaton. Részletesen elmesélte, hogy mennyire ciki volt. Joci felolvasta, hogy szerinte Olivér a legszebb fiú, az egész osztály rajta röhögött. Fiam saját magát írta be legszebbnek, és lánynak a kedvenc tanító nénijét.
    Értem én, hogy mi a célja evvel a feladattal a kitalálójának, de nem hiszem el, hogy más nem jutott eszébe. Fel voltunk háborodva, hogy hogy lehet valaki ennyire hülye.

  • 2016.02.23 15:20:58zizi77

    Ez milyen tankönyv, mert nem emlékszem ilyenre, pedig mindig együtt tanulunk a gyerekkel?

  • 2016.02.23 15:43:25borka11

    Környezetismeret (a mi világunk)

  • 2016.02.23 16:00:40csibra

    Az átlyukasztott orrcimpa hamarabb begyógyul mint az átlyukasztott fülcimpa. No persze csak az amit nem tágítottak 3 centisre utána.

  • 2016.02.23 16:43:36nemszólokmégegyszer

    Ha a komment nem jelenik meg, pedig még csúnyát sem írtam, mi a f@szt csináljak Dívány? Még jó, hogy létezik a közösségi oldal, ami nem ilyen fos.

  • 2016.02.23 18:40:06zizi77

    Borka11, akkor itt lehet a hiba. Ezek szerint az enyém nem a kötelezőnek és kizárólagosnak ítéltből tanul. Lányomék 4 éve a Mozaik-os könyveket használják.

  • 2016.02.23 19:07:46D2

    @ plasztikcsirke és ez nem az leső eset (http://divany.hu/poronty/2016/02/20/a_gyereknek_jobb_a_surgos_csaszar_mint_a_tervezett/), divat lett a sezlonyon Másuttot nyúlni?

  • 2016.02.23 19:09:00D2

    @wmiki a megoldást NoScriptnek hívják, beletelepíted a böngészőbe és nem látod, amit nem akarsz.

  • 2016.02.23 20:24:47M. Péter

    Mi történik, ha egy fiú aláhúzza a tűsarkú cipőt?

  • 2016.02.23 20:26:19Primilla

    plasztikcsirke: Ezzel kezdőik a cikk, de rögtön az első szó. A Feminfó szúrta ki és osztotta meg a Facebookon. Persze simán elhiszem, hogy Bezzeganya is megtalálta a gyerek olvasókönyvében, és még sok-sok szülő, aki együtt tanul a gyerekével.

  • 2016.02.23 21:27:07neszójjábe

    Fck them all

  • 2016.02.23 22:36:43Rokkantnyugdíjaspornósztár

    "Kokain Ibizán Habonnyal" opció nem volt?

  • 2016.02.24 11:18:53HKrisz2

    Szerzőnek üzenem, hogy ha nem volt soha orr piercingje akkor ne zagyváljon róla! Nekem 20 éve van jelenleg nincs bent hosszabb ideje, de senki nem látja, hogy hol a helye. Azonban bármikor visszatudom helyezni. Nekem már ez nem fog benőni az tény, de nem is akarom. Azonban sok sok ismerősömnek akik csak 2-3 évig hordtak ilyesmit nyom nélkül eltűnt a helye. Ez a bőrünk regenerálódó képességének tulajdonsága. A testünk különböző pontjain különböző idő után is képes teljesen regenerálódni a szövet. Pl. a fülnél gyorsabban, mint az orrnál.

  • 2016.02.24 11:20:44HKrisz2

    A többi dologgal egyet értek, hogy nem normális ekkora gyerekeket ilyesmivel traktálni és zavarba hozni. Épp elég, hogy a sok degenerált média egy teljesen a normálistól eltérő szépségideált táplál a fejekbe, plusz a kialakult sok sztereotípia. Borzalmas.

  • 2016.02.24 11:59:21plasztikcsirke

    Igen, Primilla, és véletlenül!! mindig a Bezzeganya ír előbb a témákról. Milyen furcsa, nem? Milyen furcsa, h ott megjelenik valami és kicsivel később nálatok is ugyanaz pepitában.
    Ennyire nincs saját ötlet?

  • 2016.02.24 12:48:45Primilla

    Visszanéztem, a Feminfo Facebook oldalán febr. 18-án jelent meg a poszt, 8:18-kor. A Bezzeganyán szintén 18-án, de csak 13:45-kor. Lehet, hogy a Bezzeganya is a Feminfótól lopta a témát, csak ő velem ellentétben fel sem tüntette :D.

  • 2016.02.24 14:49:48Primilla

    Indexes faszkalapok, vagy cardiobascuralos, stb: Ha valakitől ötletet veszek, fel szoktam tüntetni a forrását. Neked viszont szörnyű életed lehet, hogy ez lett belőled, hogy ilyen dühvel beszélsz emberekről. Nem baj, én nem haragszom rád, biztos sokat bántottak, vagy ilyesmi, tényleg semmi baj.

  • 2016.02.24 19:15:01nelek

    Ennél azért sokkal jobb az 5-dikes gyerekeknek szóló elemzés arról (hosszan csámcsogva a halálnemeken), hogy miféle módokon próbálgatta Néró megölni az anyját, míg végül sikerült neki.

  • 2016.02.25 00:41:39BéLóg

    Tétel: A krokodil hosszabb, mint széles.

    Bizonyítás:

    1. Vizsgáljunk meg egy átlagos krokodilt felülről! Hosszú és zöld. Most vizsgáljuk meg alulról! Hosszú, de nem zöld. Ezek alapján kijelenthetjük, hogy a krokodil hosszabb, mint zöld.

    2. Ismét vizsgáljuk meg a krokodilt felülről! Zöld széltében és hosszában is, ám csak széltében széles, így egyértelmű, hogy a krokodil zöldebb, mint széles.

    A krokodil tehát hosszabb, mint zöld, és zöldebb, mint széles, ebből következően hosszabb, mint széles.

    Na ilyesmivel kéne az iskolában a harmadikosoknak foglalkozni!

  • 2016.02.25 08:44:30drover(fanyul társa)

    Ha túl lépünk a felszínes elemzésen, láthatjuk, mely vállalkozói tevékenységeket kíván az állam a jövőben államosítani. Ez csak egy egyfajta nemzeti konzultáció.. (Ez itt a szmájli helye)
    Komolyra fordítva: Itt több szint mentális és pszichés defektje megnyilvánul. A szerzőké, a lektoroké, és a tananyagba kerülésének engedélyezőié is. Az egész egy beteg, torz, önképzavaros halmaz, az oktatás jelenlegi ideológiájának kitűnő tükre.

  • 2016.02.25 12:16:55Gerberus

    Ezt is Valaczka jegyzi?! Annak vannak ilyen agymenései!

  • 2016.02.25 18:41:17Rozsaszinszilvakukac

    „ Ne ítélkezz arról, amihez nem értesz!”

    Köszönöm a támogató kommenteket. A többit sem érzem sértőnek, ezt a gyerekek és a szakma iránti alázatom nem engedi. Úgy gondolom, hogy csupán tájékozatlanságról van szó. Szívesen segítek.

    Először is nézzük meg, mit kellene átgondolni és tenni az ilyen vélemények megfogalmazása előtt.

    1. Elolvasni az 1-4. osztályos környezetismeret tantervet
    (Környezetismeret általános iskola 3. -4 . osztály „Az a szép, akinek a szeme kék”
    témakör)
    Mint tudjuk, egy kézirat tankönyvvé nyilvánítása során alapvető szempont, hogy tar-
    talmaznia kell a tantervben megfogalmazott követelményeket.
    2. Feltétlenül ajánlatos elolvasni a tankönyv témáját, hiszen hozzá kapcsolódnak a munkafüzet feladatai. A „vitaindítónak” szánt cikkben csupán a tankönyvhöz tartozó munkafüzet egy részlete szerepel.
    3. Miután elolvastuk mit szeretett volna közölni a szerző a tankönyv segítségével, ezután érdemes megvizsgálni a munkafüzet feladatait.
    4. A tankönyvből és munkafüzetből a pedagógus irányításával tanulnak a gyerekek. Megtanítják a tankönyv tanterv által előírt kötelező témáit. A munkafüzet feladataiból tetszés szerint válogathatnak a tanítványaik képességeinek megfelelően.
    5. Ez esetben egy olyan a kollégák által közösen alkotott tankönyvcsaládról van szó, amelyre a kiadó 20 éven keresztül évente pályázatot írt ki. A pedagógusok folyamatosan véleményezhették.
    6. Mivel ez egy tankönyvcsalád, érdemes követni a folyamatot, hogy milyen értékeket közvetít és a különböző témákat mivel készítettem elő az előző évfolyamokon.
    7. Soha nem dolgoztam fel tankönyvi témát úgy, hogy a gyakorlatban többször ne próbáltam volna ki. Megkérdeztem a gyerekek véleményét is az óráról. (folyt.)

  • 2016.02.25 18:42:59Rozsaszinszilvakukac

    Néhány indulatos vélemény olvasása során éreztem, hogy több felnőttnek voltak kellemetlen gyerekkori élményei az iskolában. Ezt őszintén sajnálom.
    Ideje kikapcsolni kommunikációs eszközeinket. A komment olvasgatás és írogatás helyett inkább töltsünk minél több minőségi időt gyerekeinkkel, unokáinkkal. Közös programjaink során beszélgessünk velük sokat, hallgassuk őket türelmes figyelemmel. Erre van a legnagyobb szükségük.


    Tisztelettel: a szerző

  • 2016.02.25 19:38:54fordító1

    Azért ez a lesajnáló és kioktató stílus mindennek a teteje. Pontosabban alja, kedves szerző. Egyben javaslom, hogy mielőtt bármiféle írásbeli megnyilvánulást kiad a kezéből, azaz mielőtt entert nyom, fussa már át, és javítsa a vessző- illetve egybeírás/különírás hibáit! Ha már (ki)oktatásra adta a fejét.
    A pedagógus véleményezése, valamint a vélemények figyelembe vétele pedig időnként távolabb van egymástól, mint Makó Jeruzsálemtől.

  • 2016.02.25 22:47:34NoOne

    @Rozsaszinszilvakukac: Elolvastam a hozzászólását, nem az -- elméleti -- pedagógiai céllal van a gond, hanem a gyakorlati résszel. "Élő egyenesben" ilyen kérdés(eke)t ebben az életkorban már nem illenék feltenni, de néhány év múlva lehet, hogy már második osztályban sem...
    Amit szintén tudni kellene: tankönyvet nem alkotnak, hanem írnak. Csak úgy, simán. Az alkotás művészeti, azaz egészen más folyamat.

  • 2016.02.26 09:44:16nagyonanyuka

    @Rozsaszinszilvakukac: Ahhoz, hogy minőségi időt tudjak tölteni a gyerekeimmel, néha ki kell kapcsolnom és pl. hülye kommenteket írogatni...

  • 2016.02.26 12:56:00Balla diák

    Meglehetősen túlzás az egyforma tankönyveket ennyire szidni. A legfőbb baj ez azoknak, akik abból keresték a sok pénzt, hogy tankönyvet írtak. Vajon mindenki tanulmányozta az összest, aki itt szidalmazza az ötletet? (Nem beszélve arról, hogy az egészséges szabadpiaci verseny hiánya miatt kevesebbet kell fizetni érte.) S azt hisszük, a tanár képes kiválasztani a legjobbat? Nem képes, mert másnap már tanítani kellene belőle , de a tankönyv még nem jött meg, amit külön rendelt. Mi alapján? Fényességes tankönyvbemutató alapján. A nyomdák nem képesek (nincs kapacitás) elkészíteni őket idejében. Az idézett oldal azonban minősíthetetlen. Ma, amikor annyiféle pedagógiát tanítanak az egyetemeken. A módszertan meg gyenge.

  • 2016.02.26 13:11:59retinax

    Balla diák: Például onnan tudja a tanár kiválasztani a megfelelő könyvet, hogy évek óta abból tanít, eredményesen. És most a jó helyett kell egy ilyenből tanítani. Azért ne nézzük már hülyének a tanárokat, hogy nem tudják megítélni, melyik a jó és melyik a rossz könyv. És igen, a tankönyv piacgazdaságban üzlet. Mi is az a rendszer, ahol van államosítva ez is, meg az energiaszolgáltatás, miegymás?
    Rozsaszinszilvakukac: értjük mi a célt, csak az eszköz hülyeség.

  • 2016.02.26 14:30:30D2

    @Gerberus: Dr. Mester Miklósné (érdemes tankönyvíró)

    @retinax: talán nem véletlen, hogy a mozaikos könyvet használó gyerekeimet megkérték, lehetőség szerint vigyázzanak rá...

  • 2016.02.26 15:01:43zizi77

    Azt valaki magyarázza el, hogy ha ez a kötelező tankönyv, az enyém miért Mozaikosból tanul 4. éve
    Nem mintha baj lenne, szeretjük. Bár a múltkor matekból érdekes volt, hogy lottózással kapcsolatos szöveges feladat volt a házi, miközben a szerencsejáték tiltott 18 éves kor alatt. Mi sem lottózunk, így külön el kellett magyaráznom, hogy is megy az. Dolgozatban tuti bukta volna a feladatot.

  • 2016.02.26 16:28:55Lady Scarlett

    Jesszus. Ez egy tankonyv?! Ugy ertem tenyleg ez van egy 9 eves gyerek tankonyveben?!

  • 2016.02.26 18:26:45Jean-Baptiste Emanuel Zorg

    Már a cím is elég gáz: "Mindenki lehet szép". Miért, nem mindenki az? Kapásból seggbekúrja egy csomó gyerek önbizalmát. Főleg egy tiniét, akinek most kb. ez a legfontosabb. Ez már nem az első ilyen "érdekesség" a tankönyvekkel kapcsolatban.

SZÓLJON HOZZÁ!

Kórházfigyelő

  • Budapesti kórházak
  • Vidéki kórházak

Kérdezz szakértőnktől

Dr. Gyarmati Andrea gyermekgyógyász válaszol.

Kérdezni szeretnék »

Travelo utazási ajánlatok

Hirdetés