PORONTY

Támadtak, mert terhesen, fehérben mentem férjhez

2011. február 20., vasárnap 09:12

Kislány koromtól kezdve meggyőződéssel vallottam, hogy nem lesz hófehér menyasszonyi ruhám. A fehérnek egy halvány lilába hajló, csillogó változatát álmodtam meg, és ez az elképzelés évekig, sőt, évtizedekig tartotta is magát. Míg a – ma már – férjem meg nem kérte a kezem. Akkor elhatalmasodott rajtam a vágy egy vakítóan hófehér ruha után. Felülírtam a régi álmomat, és fehér ruhában mentem férjhez. Nem sokkal a nagy nap után kaptam egy névtelen levelet, amelyben a karakán szerző tömören összefoglalta, mennyire gyalázatosnak tartja, hogy volt képem hófehér ruhában ájtatoskodni az oltár előtt az esküvőm napján. Domborodó hassal.

2302578247 de432e3fb8
Fotó: RR Anderson

Vélhetően nem én voltam az első kismama, aki már az igen kimondása előtt teherbe esett. Bár az is igaz, hogy amikor és ahova én mentem jegyesoktatásra, akkor ott én voltam az egyetlen. Ültek a házasulandó párok egymás kezét fogva egy nagy teremben, én késve és egyedül érkeztem, mert a vőlegényem aznap nem jöhetett el a munkahelyéről. Leültem egy hátrébb eső sorba és bekapcsolódtam a hallgatóságba.

A diakónus arról mesélt, mi mindent tehetünk annak érdekében, hogy az esküvő előtt eltereljük gondolatainkat a szerelem testi betejesüléséről. Mennyi szép közös program létezik, amely élményt nyújt, de megőriz bennünket tisztaságunkban. „Nnna, most szóltok” - kuncogtam fel magamban és végigpásztáztam a szememmel a többieken, jól esett volna, ha valaki cinkosan rámsomolyog, de valahogy senki nem merte megkockáztatni. Ült a sok fiatal szerelmespár kerekre nyílt szemekkel, hallgatták az előadást, és én úgy éreztem, kizártak maguk közül, mert én már babát várok, nem tartottam be a játékszabályokat. Még akkor sem kacsintott, de még csak nem is nézett rám senki, amikor az előadás végén kifelé sodródtunk a teremből. Tényleg leforrázva mentem haza.

Jó, én is úgy képzeltem kislány koromban, hogy egy fiú majd sokáig udvarol, és amikor már összeházasodtunk, berendeztük a házunkat, kifestettük a gyerekszobát, akkor jöhet az első baba. Az is igaz, hogy akkor még azt is képzeltem, hogy a baba magától indul növekedésnek a férjes asszonyok hasában akkortól kezdve, amikor ők maguk már befejezték a növekedést. Azután persze kiderült, hogy ez nem teljesen így van. Kiderült, mi a szerepe a szenvedélynek és bár nem a leányálmom szerint zajlott, csak hálás lehetek azért, ahogy történt a teherbe esésem és az esküvőm.

Hiszen nem akárkitől érkezett ez a baba, hanem attól a férfitól, akivel egyébként is úgy döntöttünk, hogy mi már csak együtt szeretnénk megöregedni. Meglepődtünk ugyan, de még csak azt sem mondhatjuk, hogy nagyon, hiszen akkoriban már sokat beszélgettünk a leendő gyerekeinkről. Csak mi hittük, hogy nem őrültség, senki más. Mindenki más csak az időben hitt, hiszen fél éve ismertük egymást. Mi pedig a szerelmünkben hittünk. És abban is, hogy ezt a babát azért kapjuk, hogy még jobban összekössön bennünket.

A családjaink persze tökéletesen megrettentek, ha ügyesen is leplezték. Óvatosan kérdezgették, meggondoltuk-e, nem korai-e, biztos jó döntés-e... Óriási adag rémülettel a szemükben. Bár ellentmondani nem mertek. Nekünk nem voltak kétségeink. Hatalmas lendülettel szerveztük a lakodalmat, én a hatodik hónap elején az állandó rohangálástól már alig álltam a cipónyira dagadt, ödémás lábaimon, de összehoztuk, megszerveztük és emlékezetessé tettük nem csak a magunk számára: a barátaink is a mai napig emlegetik. Mert egy végtelenül boldog nap volt.

A régi barátnőim, mint utólag kiderült, kissé szorongva néztek a majd kétméteres katolikus papra, hogy vajon mit mond erről a pocakos menyasszonyról. De a pap, egyrészt tudta, kiket esket, másrészt a legmegértőbb szereplő volt az egész színes forgatagban. Így lassan azok is megnyugodtak, akiknek morális alapon voltak kétségeik.

Azoknak, akik egyszerűen elhamarkodottnak tartották a döntésünket, kellett még egy kis idő, hogy eloszoljanak a kétségeik. De a mögöttünk álló 8 év, ha komótosan is, de ezt is meghozta.  A legjobban aggódó nagyszülők ma csak legyintgetnek a hasonló történetekre és ahogy ismerem őket, a leghangosabban ők kelnek majd valamelyik unokájuk védelmére, aki egy napon elénk áll, hogy elveszi a pár hónapja megismert kislányt, aki amúgy várandós.

KOMMENTEK

  • 2011.02.20 10:59:29-JzK-

    [link]

  • 2011.02.20 10:59:54bibibibib

    Rengeteg ismerősöm, rokonom ment már férjhez terhesen, és soha, soha nem szólta meg őket senki az egyház köreiből, főleg nem az oktatáson. Ha jól értem a hozzászólót sem szólta meg ott senki, csak nem kapott "cinkos kacsintást", nyilván azért, mert életében nem járt templomban, és nem ismert senkit. Nem értem, hogy a kommentelők miért a papot támadják, mikor a szerző is leírta, milyen kedves és támogató volt. Egy névtelen levéllel nem kell törődni. Az egyházi esküvő és a jegyesoktatás pedig egyáltalán nem a szüzességről szól, hanem az életen át tartó, felelős elköteleződésről, a feltétlen szeretetről. Az önmegtartóztatás is arról szól, hogy ne ugorjanak bele a házasságba felelőtlenül a szerelmesek, hanem gondolkodjanak el azon, hogy tényleg szeretik-e egymást eléggé szex nélkül is ahhoz, hogy egymásnak adják az életüket. Az írónak pedig gratulálok, hogy valóban szép élete lett, és hogy boldog!

  • 2011.02.20 11:00:24pancel

    Nem Te nyerted Mónika, én fogom. :)

    Egész egyszerűen rosszmájúak az emberek, a kedves posztólónak meg felnőtt korára tssék annyira megjönnie az eszének, hogy magasról l*szarja, hogy ki mit mond (Tömörítve ez az elv így néz ki nálam: "Ha nem akarsz segíteni, akkor húzz a f*szomba innen és ne árts!").
    Ergo: Ne a környezetednek akarj megfelelni és nem lesz ilyen lelkiismereti probléma!

    Én nyertem? :)

  • 2011.02.20 11:06:35Nűnű

    muszlim világban ezért nem kaptál volna névtelen, gyalázkodó levelet.
    Ott súlyos kövek garmadáját kaptad volna, és már nem tudtad volna megírni ezt a cikket.
    Adj hálát, hogy nem oda születtél.
    Azt mondjuk a poszt átfutása során nem igazán láttam, hogy mennyire lennél vallásos, és ha nem igazán, akkor mi keresnivalód lenne egy templomban. Csak azért, "Mert az olyan szép!"?

  • 2011.02.20 11:13:57kyskalacs .

    na ja. nagyon sokat házsodnak templomban, csak azért meg az olyan romantikus.... ultra gáz. aki nem vallásos az ne álszenteskedjen.

    a fehér ruhával nincs problámám. mindenki azt vesz fel amit akar.

  • 2011.02.20 11:16:02kyskalacs .

    +a, -g, +rt

  • 2011.02.20 11:24:00Szájhar Mónika

    Ogyanmár, bár ez lenne a legnagyobb ultragáz, ami a templomokban, vallási körökben történik (aminek egyébként csak a töredéke szivárog ki). Ilyen alapon ultragáz Velencében bármilyen épületbe látogatni (+ugye oda belépőt szedni :) ).

  • 2011.02.20 11:28:08Mrs. Jackman

    Nem értem, ha elmész egy keresztény, házasságot megelőző "összetartásra", akkor minek csodálkozol, ha ott konzervatív dolgokat hallasz?

  • 2011.02.20 11:28:54Figyel Castro

    Lotyó Brigida,

    mindent leírtál. Plusz, ha én hajlandó lettem volna templomi esküvőre, biztos nem katolikusba mentem volna, pedig az vagyok. Máshol ugyanis a párról szól az esküvő, nem a papról.

  • 2011.02.20 11:30:33Figyel Castro

    Katy 27, te írtad a második felét:) MInek ott bohóckodni, ha amúgy nem így élek?

  • 2011.02.20 11:32:57Figyel Castro

    Na még egy: a pap meg inkább a kollégáira nézzen ferde szemmel, akik gyerekeket molesztálnak.

  • 2011.02.20 11:37:31kyskalacs .

    Szájhar Mónika
    Ogyanmár, bár ez lenne a legnagyobb ultragáz, ami a templomokban, vallási körökben történik

    nemrég bukott le egy pap, aki csecsemöpornót! gyüjtögetett. na ez az ultragáz. vagy szerinted nem??

  • 2011.02.20 11:53:55Józan :):(

    Volt olyan évem (munka), ahol tízből hét menyasszony kismama volt . Persze a testbeszéd mindig elárulta őket. De hogy ebben kivetnivaló lenne azt nem hiszem. A ministránsfiúk répázása, na az már izgalmasabb téma.

  • 2011.02.20 12:10:06Coyote82

    A névtelen küldözgetőt remélem a sok gyalázat miatti stresszelés viszi a sírba, minél előbb. Az ilyenek nem életképesek 2011-ben, legalábbis itt a "nyugati kúltúrában" nem.

    Amúgy az egyik előttem szólóval egyetértek: a névtelen levélnek a kukában a helye, felbontás nélkül: akármennyire is megölne a kíváncsiság.

  • 2011.02.20 12:30:12Józan :):(

    Más: A katolikus egyház nehezen találja a közvetlen szót, sok régi panellel operál, miközben a hívők egyre elveszettebbek az új világban. Direkt politika a templomban, csak egy példa a kapálózós útkeresésre...De találkozni üdítő kivétellel fiatal papok képében...

  • 2011.02.20 12:30:32fotós p.

    Nűnű nem az arab világban élünk!

  • 2011.02.20 12:40:11beszólhatok?

    Templomi esküvőm nem volt, de én is fehér ruhában mentem férjhez, terhesen. Én jót nevettem a "jóindulatú" kérdéseken, hogy "akkor ti most a gyerek miatt házasodtok?"
    Azt hiszem, az elmúlt több, mint 20 év engem igazol.

  • 2011.02.20 12:44:22beszólhatok?

    Ja, majdnem kihagytam: egy nem terhes nő férjhez mehet fehérben, függetlenül attól, hány férfival feküdt le előtte, csak mert az nem látszik???
    Marhaság.

  • 2011.02.20 12:47:54twollah / bRoKEn hOPe, sUppLeX

    Szerintem a nevtelen iro eloszor a sajat portaja elott soprojon es csak utana koszorulje mason a nyelvet.

  • 2011.02.20 12:50:57Mainframe

    @ Berkut
    Javíts ki, ha nem így lenne, de úgy tudom, a magyar hagyományok szerint a fehér a gyász színe. Csak ha már visszatérünk, gondoltam szólok, nehogy kínos pillanatokkal kezdődjön az a visszatérés...

  • 2011.02.20 12:54:51oncogito

    Sajnos, a képmutatás, a látszatra adás ma a trendi.
    Az esküvő csak külsőség, csak a szép ruha és a csinnadratta.
    Pedig nem erről kellene szólnia.
    A fehér szín a szűziesség jelképe. A templomi esküvő Istennek tett ígéret, ami vissza nem vonható, mert Isten sem szegi meg szavát.

    Inkább legyen valaki őszinte, mint hazug.
    Aki nem hisz, az világi szertartást tartson és ne használjon olyan jelképet, ami nem illik rá.
    Miért lenne szégyen mondjuk kék ruhában esküdni, ha nagy hassal nem az?
    Jó lenne, ha az őszinteség diktálna és a jelképek azt jelentenék, amit jelentenek.
    Álságos dolognak tartom, hogy valaki a szüzességet nem tartja fontosnak, de a fehér esküvői ruhát igen.
    Ha a jelképből divatot csinálunk, akkor nem lesz többé jelkép és minden egy kicsit piszkosabb lesz.

  • 2011.02.20 13:06:27oncogito

    Azért megkérdezném a cikkírót, ha egy hozzátartozója temetésére valaki történetesen rikító piros színben lenne, vajon hogy reagálna...?

  • 2011.02.20 13:06:50beszólhatok?

    oncogito
    Egy szűzen férjhez menő nőnek is lehet tucatnyi szeretője később, az sem baj?
    Csak az esküvő pillanatában legyen szűz, az fontos?

    EZ az igazi képmutatás.

  • 2011.02.20 13:10:32zzzzzzzzzzzz

    Teljes mértékben igazad van oncogito.
    A fehér a szűziesség jelképe.
    Csak és kizárólag a szűz nők használhatják Magyarországon a világban és az univerzumban.
    Ha ezt mindenki betartja, így tűnik majd el egy jelkép... :)

  • 2011.02.20 13:11:22oncogito

    beszólhatok?
    A jelképek már csak ilyenek. A jelen pillanatra szólnak.
    Egyébként sosem értettem, miért tartja kötelezőnek ilyenkor a fehér színt az,aki nem tartja kötelezőnek magára nézve a többi elvárást?

  • 2011.02.20 13:12:07oncogito

    zzzzzzzzzzzz -- nem a jelkép, hanem a hazugság tűnne el.
    Nem gondolod...?

  • 2011.02.20 13:13:03oliva

    hát ezen sírni kell...ma, amikor gyakorlatilag nincs erkölcs, valaki ezen akad le...asszem inkább savanyú volt a szőlő a kedves levélírónak, talán a férjed után ácsingózott! És nyilván ő sem tartozik a szűz lányok táborába...Ilyenen csak annak lenne oka kiakadni, aki tényleg szűzen várta meg az esküvő napját, de ilyen már a világban nam sok van, bizonyos felekezetekben, ahol komolyan veszik a Bibliát még igen, de ők meg nem fognak kiakadni, ha látnak egy terhes menyasszonyt, fehérben, mert hát ez a világban tök normális! Ti legalább összeházasodtatok, és remélhetőleg szerető családban nőnek fel a gyerekeitek. SOK BOLDOGSÁGOT!

  • 2011.02.20 13:15:52beszólhatok?

    oncogito
    A piros az élet színe(is). Nem biztos, hogy aki ilyet vesz fel, tiszteletlenségből teszi.
    A színekbe bármilyen jelentést belemagyarázhatunk, ezért marhaság.

  • 2011.02.20 13:17:25oliva

    még valami: én már régen megtértem, és azóta "jó" vagyok, de előtte, amikor azért sok közöm nem volt semmiféle erkölcshöz, mégis templomban akartam férjhez menni, mert a romantikus álomhoz hozzátartozik. Úgy öszintén, a templomba járó csajok szűzen mennek férjhez? Na ugye, hogy nem. Először ténylegesen meg kell térni, utána meg már tudja az ember a miheztartást, de addig minden erkölcsösködés csak képmutatás...

  • 2011.02.20 13:17:48beszólhatok?

    "Piros
    Éppúgy lehet az élet, mint a halál jele; mindkét esetben a vérrel asszociálható.
    A nemiség szimbóluma, a libidó színe.
    A történelem előtti időkben a halottak mellé vörös színű port szórtak a temetkezési szertartás során. Ókori babona, hogy apotropaikus erejű, megóv a démonoktól és a veszélyektől.
    Az egyiptomiak befestették fáikat, barmaikat, vagyontárgyaikat pirosra, hogy megvédjék a tűztől és más károktól, s hogy termékenyek legyenek.
    A zsidók ajtófélfáikat az áldozati bárányok vérével festették meg, hogy megóvják házaikat a tíz csapás öldöklő angyalától.
    Görögországban vörös leplet borítottak a holtakra, ezzel jelképesen áldozattá avatták, hogy kibékülve az alvilágiakkal, lejuthasson birodalmukba.
    Az antikvitásban a szeretet, a szerelem, a szenvedély kifejezője; Rómában a menyasszony tűzpiros fátylat visel, ez a flammeum.
    Erő-, tűz- és hatalom-jelképként is szerepel.
    A zsidó és keresztény hagyományban a komolyság, a fenség színe.
    Az Újszövetségben a bűn, az engesztelés, a vezeklés és az áldozat színe.
    Negatív jelentése a testi szenvedélyek megbélyegzéséhez kapcsolódik, a skarlátvörös a „nagy babiloni parázna” színe.
    A piros lámpás házak színeként a paráznaságra utal.
    Az alkimisták kemencéjét jelképezi, valamint a „Nagy Mű” harmadik fokozatát.
    Az európai népszokásokban a húsvéti piros tojás a termékenység jelképe."

  • 2011.02.20 13:21:00WAdam

    Boszorkány, megégetni!!!!!

  • 2011.02.20 13:23:48beszólhatok?

    mármint: kit kell megégetni? :DD

  • 2011.02.20 13:24:34pHérték

    A hófehér ruha a katolikus esküvőkön (is) tudtommal a szűzességet jelzi, szimbolizálja. Ha valaki katolikus esküvőt akar, tartsa tiszteletben az egyházi fölfogást! (Bár az egyházi fölfogás a katolikusoknál elég rugalmasan alakul...) Amúgy nem kötelező egyházilag házasodni. A polgári esküvőn összefér a szűzies viselet a terhességgel. :P

  • 2011.02.20 13:25:03Buzzword

    A templomi esküvő bizonyos nem hívő, értelmiséginek (értelmesnek?) fenenagy jóindulattal sem mondható körökben olyan divat, mint a paulókoéló. Tudod, olyan cuki, pap is van meg minden...
    Nekem agnosztikusként eszembe se jutna betolni a pofámat mondjuk a mekkai szentélybe és cinkosan összekacsintani a muzulmánokkal hogy néddmá, milyen benga nagy meteorit!

  • 2011.02.20 13:31:43beszólhatok?

    Kíváncsi lennék, ki ellenőrzi, hogy a magát szűznek valló menyasszony valóban az-e? :D

  • 2011.02.20 13:32:40Kis ember

    pHérték
    Majd ha a papok nem kúrják seggbe a kisfiúkat, azaz ők is betartják az egyházi fölfogást, majd akkor mások is, ok?

  • 2011.02.20 13:35:49zzzzzzzzzzzz

    Egyik nő ismerősöm betartotta a fehér szín elvet. Szűzen ment férjhez. Hithű katolikus volt Ő is a férje is. Egy év múlva felakasztotta magát a férj. Nem próbálták ki egymást, nem próbáltak ki mást. Én örülök annak, hogy van összehasonlítási alapom és tudhatom azt, hogy minden szempontból a legtökéletesebb párt találtam meg. Igen mondhatnád azt, hogy de ez nem erről szól. Mondhatnád. Én Istenfélő emberként azt mondom: nem érdekel. :) Boldog vagyok és ezt kívánom Neked is oncognito! Légy boldog a pároddal és legyél büszke arra, hogy nektek sikerült tisztán összeházasodni.
    Mi boldogan neveljük majd mind a négy gyerekünket tisztaságban és ha kérdezik elmeséljük nekik...

  • 2011.02.20 13:36:04Buci-Bigyo

    Most hogy így visszagondolok az utóbbi évekre,csak egy olyan esküvőn voltam,ahol a menyasszony nem volt terhes,de neki konkrétan meddőségi problémái voltak.Az a nagy helyzet,hogy ma ha egy nő férjhez akar menni,teherbe esik.Bár lehet hogy mindig is így volt,ma már legfeljebb nem biztos,hogy bejön ez a taktika.
    Nagy pocakkal, mirtuszkoszorúval, fehér ruhában oltár elé állni ízléstelen dolog.Ha viszont már eldöntöttem valamit,akkor nem édekelnének a névtelen levelek,vagy hogy kinek mi a véleménye róla.
    Én elmennék temetésre is nem tiszta fekete ruhában, ha nem is pirosban vagy farmerban vagy rágózva.Viszont nem is kapaszkodnék 10 körömmel a (nagy pocakos,) fehér ruhás, oltáros,ötezer fős templomi csinnadrattához.Sőt egyre inkább tetszik a két személyes esküvő gondolata,igazából a nagy felhajtás,rongyrázás,álszentség nem az én asztalom.
    Ha már valaki úgysem nem ragaszkodik a hagyományokhoz,akkor miért nem lehet egy bolondos, jófej,pocakos esküvőt csinálni?!

  • 2011.02.20 13:36:33beszólhatok?

    Kis ember
    Sehol nem írja a Biblia, hogy az bűn lenne :D

  • 2011.02.20 13:45:43nehogymáneszójjakbe

    Szerintem,ha valaki hisz benne és templomi esküvőt akar.igen is tartsa be az írott és íratlan szabályokat.
    Amúgy valóban mindenkinek joga van úgy esküdni ahogy akar.

    Én mindig fehéret akartam. A sorrend 1.apa 2.esküvő 3.baba. Volt.
    Lett 1 babám, nem volt esküvőm...Ha lenne nem mennék templomba(megfogadni amit nem tartok be) és nem vennék fehéret sem. De csak mert már nem tetszik.

  • 2011.02.20 13:49:02oncogito

    beszólhatok? - nem válaszoltál a kérdésemre!
    Te mit szólnál, ha a te hozzátartozód temetésén valaki rikító pirosban lenne?

  • 2011.02.20 13:51:16oncogito

    zzzzzzzzzzzz, nem érted a lényeget.
    Én semmit nem véleményeztem magáról a szüzességről.
    Én arról beszélek, hogy ma a fehér az esküvőn a szüzesség jelképe.
    Hazudik, a nem szűz és fehéret vesz magára.

    De a jelképek változnak.
    Aki szereti az igazságot és annak ellenére, hogy nem szűz, mondja azt, hogy számára ez a szín azt jelenti, hogy tiszta lappal indul a házasságba.

    De ma még nem ez az elfogadott.

  • 2011.02.20 13:52:46zzzzzzzzzzzz

    nehogymáneszójjakbe
    Igen, a fehér szín a szüzességet jelképezi. Ha betartjuk a szabályt, elégethetjük az összes fehér ruhát. :)
    És igazad van joga van. :)

    Nálunk a sorrend helyes volt. :)
    A szüzesség nem. :( :)

  • 2011.02.20 13:54:52oncogito

    beszólhatok? - senki nem ellenőriz semmit, de az illető maga tudja, hogy mások felé hazugsággal indul-e a házasságba, vagy sem.
    Tudod, nem csak az a hazugság, amit lelepleznek...

  • 2011.02.20 13:54:57zzzzzzzzzzzz

    onkognito
    Örülök, hogy meggyőzted magad.

  • 2011.02.20 13:56:06oncogito

    zzzzzzzzzzzz - ne hidd, hogy az összes fehér ruhát ki lehetne dobni, nem vagyunk egyformák.
    Viszont a hazugságot lehetne kidobni, ha mindenki a jelképeknek megfelelően öltözne...

  • 2011.02.20 13:56:14magyar bucó

    beszólhatok?:

    Láttál már Bibliát?
    A szodómia a paráználkodás minősített esete és természetesen tilos.

  • 2011.02.20 13:58:57beszólhatok?

    oncogito
    Lehet, furcsán hangzik, de édesapámmal beszélgettem pont erről a halála előtt. Én pirosban mentem volna, csak pont a "közvélemény" miatt végül a fekete maradt...
    Apuval ugyanis úgy gondoltuk, hogy az egymás iránti érzéseinket NEM a fekete ruha fejezi ki.
    Sőt, számomra a piros ruha pont azt jelentette volna, hogy ő a szívemben él. Örökre.

  • 2011.02.20 13:59:03zzzzzzzzzzzz

    oncogito
    Tehát ha valaki egy temetésre úgy megy, hogy igazából nem érzi a gyászt, akkor hazudik a fekete ruhájával?

  • 2011.02.20 14:00:26beszólhatok?

    bucó, én a kisfiúkra gondoltam...

  • 2011.02.20 14:03:14margaritt

    Alba: A névtelen levélnek kukában a helye, a szerzője meg egy jellemtelen féreg.

    Nálunk a jegyesoktatáson nem egy pocakos menyasszony volt, sőt elvált emberek is (polgári válásuk volt).
    Ettől miért ne lehetne katolikus templomi esküvő és katolikus házasság, ha hisznek benne?

  • 2011.02.20 14:03:20nehogymáneszójjakbe

    zzzzzzzzzzzzzzzz

    Én csak azt mondom,h v betartjuk rendesen v sehogy.
    A templomi esküvő azoknak való akik nem csak nézelődni járnak oda. Jegyesoktatást is teljesen értelmetlennek tartom.
    (tudom,h minek a jelképe éppen ezért mondom,h vagy betartjuk v tojunk rá,de akkor minek a templom)
    Ettől függetlenül a házasság még lehet teljes értékű,h "csak" az anyakönyvvezető előtt köttetik.

    De ha vki "civilként" fehéret szeretne ám legyen. Mások semmit sem vesznek fel, v épp csak fürdőruhát.

  • 2011.02.20 14:13:11beszólhatok?

    ja, még valami: sem előtte, sem utána egyetlen napig sem hordtam feketét, mert a gyász magánügy.

    Ahogy a szüzesség is.

  • 2011.02.20 14:21:18zzzzzzzzzzzz

    nehogymáneszojjakbe

    Jogos. És mi van akkor ha én nem csak nézelődni járok oda, de a szexet is fontosnak tartottam az esküvő előtt is. Képmutató vagyok? Hazug vagyok? Különösen akkor, ha ezt előtte a pappal meg is beszéltem, és ő áldását adta ránk? A pap is a pokolba fog kerülni? A gyülekezettel is meg kellett volna beszélnem? Tartozik ez rájuk? :)
    Nemtudom.
    Én őszinte embernek érzem magam, mindig igazat mondok, sosem hazudok. Hazugság az ha nem mondom el a gyülekezetnek is, amit tud a családom és a párom? Ha elmondom akkor mehetek fehérben? Ha aztmondom, hogy én most megtisztulva állok itt az oltár előtt akkor tiszta vagyok? Hogyan értelmezzük a szabályt? Mi a szabály egyáltalán? Hmm... Érdekes lehet sokat ismételtem itt és már az elejét sem tudom annak amit leírtam... :)
    Mindenesetre közben elképzeltem azt, hogy állok hithű emberként a gyülekezet előtt és arról mesélek, hogy a párommal és másokkal hányszor szeretkeztem s így megtisztulok....és nem hazudok... és áááhh mindegy...

    Hülye szabály fanatikusoknak.
    A vallásnak ehhez semmi köze.
    Aki pedig farizeus akar lenni hajrá! :)
    Én maradok Isten szolgája.

    Igen igazatok van.

  • 2011.02.20 14:56:30oncogito

    beszólhatok? - lám, a fehér ruha ugyanilyen.
    Nem önmagát adja az ember, hanem az elvárásnak, a külsőségnek felel meg.
    A temetésen a piros ruha elhagyása éppenhogy megerősíti az esküvői fehér ruha hazugságát.

  • 2011.02.20 14:58:12oncogito

    zzzzzzzzzzzz - a kérdésedre igennel válaszolok.
    Tudod, az őszinteség pont abban rejlik, hogy kívül-belül őszinte az ember.
    Viszont akit nem gyászolok szívből, annak a temetésére sem mennék el...

  • 2011.02.20 14:58:57oncogito

    zzzzzzzzzzzz - még mindig nem érted.
    Ha a szüzességnek nincs jelentősége a házasságnál, akkor a fehér ruhának miért van?
    Tényleg várom a válaszod!

  • 2011.02.20 15:22:13Art Mooney

    poasting in a troll theard

  • 2011.02.20 17:12:41beszólhatok?

    próbáld így nézni a dolgot:
    a fehér ruha az esküvőn menyasszony "kiváltsága", senki másnak nem illik fehérben menni. Ez alól szerintem csak a vőlegény lehet kivétel, ha úgy akarják. Mert ez az ő ünnepük.
    Ennyi. Nem kell túlmisztifikálni.

  • 2011.02.20 17:35:00ella1988

    1977,júniusában esküdtünk,csak plogári szertartással,mivel párom evangélikus.De érdekes módon,pedig falun élünk,a menyasszonyok nyugodtan vonulhattak fehér ruhában,5 méteres fátyollal,nagy pocakkal,senki nem szólta meg őket.Novemberben megszületett kisfiunk,szerettük volna megkereszteltetni. Elmentem a paphoz,hogy kérek igazolést,hogy fizetem itt az egyházi adót,mert a közeli városban kérték.Akkor kérdezi az atya,miért akarunk mi máshol kereszteltetni,egy püspöki engedéllyel már a különböző vallásuak is esküdhetnek templomban,csak a másik házastárs beleegyzése kell,hogy a születendő-:)) gyermekek katolikusak lesznek,mint én.Fizettünk 30 Ft-t az engedélyért,és el kellett menni oktatásra az esküvő előtt.Az atya első kérdése.meddig érnek rá?Mire én,hatig,mert menni kell haza szoptatni.Nagyon kellemesen,jó hangulatban telt az idő,Karácsony szenteste pedig Apukám és Anyukám tanúsága mellett,másodszor is hozzámentem az uramhoz.És 35 éve együtt vagyunk,fehér ruha nélkül,hogy megszóltak-e?Kit érdekel,Édesapám szokta mondani,akinek lánya van,ne szóljon meg senkit,mert nem tudhatja,neki mit ad a sors.

  • 2011.02.20 19:32:41penelope garcia

    Jegyesoktatás?
    Mégis, mit tudhat egy pap a házasságról?
    Ez annyira szánalmas.

  • 2011.02.20 19:49:52Kis ember

    Garcia, ezt írtam én is. Semmi köz hozzá, legfeljebb a házvezetőnőjét izélgeti, jó esetben.

  • 2011.02.20 20:12:51Kis ember

    Na tessék, a katkók:
    [link]

  • 2011.02.20 20:34:33myazs

    :) Nekem van egy egy éves fiam. Ma kérdezte a saját nagymamám, hogy mostmár esküvő vagy keresztelő lesz e. Mondtam neki, lehet lesz egy "titkos" esküvőnk a tengerparton áprilisban. Mondtam neki, hogy szaggatott farmerben, fehér topban és fehér lilommal a hajamban mezitláb fogok férjhez menni. Mire a nagyi kiakadt, hogy de rám már nem igaz a fehér liliom, maximum a nevem jelenti ezt. Na mondom szép...

  • 2011.02.20 20:38:42Puszpanya

    Templom pocakkal, nekem álszentség. Persze, ha az egyház szemet huny, ha pocakos a menyasszony...

    " és én úgy éreztem, kizártak maguk közül, "
    - Szerintem te zártad ki magad közülük. Asszem, a vallásos emberek cinkosság helyett ilyenkor magukba mélyednek, vagy mi?
    Érdekes lenne tudni, h egy vallását gyakorló anya ezt hogy éli meg 2011ben?
    Nem értem ezt a kényszer templomi vonulatot.



    Kérdés továbbá, h miért házasodunk? (elvonatkoztatva a hivatalos maszlagtól) Ha a kettőjük kapcsolatát emelik egy magasabb szintre, akkor én tuti várnék, míg a gyerek megszületik, felnő kicsit, és együtt csapnánk egy hatalmas bulit. Más meg másképp csinálja.
    Ha azért házasodnak, mert megesett a lány, s a gyereket családba KELL szülni, lelkük rajta.

    Fehér ruha: magánügy, de a hagyományos, fátylas habos ruha, lesütött szemekkel nagy hassal nekem sok. Ellenben egy szolid fehér ruha meg lehet nagyon szép is.

    Féléves kapcsolatra alapozva házasodni és szülni nagy bátorság. Olyan 50-50%. Vagy bejön, vagy nem.

    "ezt a babát azért kapjuk, hogy még jobban összekössön bennünket."

    - összeköt, de nem tartja egyben sem a házasságot, sem a kapcsolatot.

    Én anno fekete, nagyon rövid ruhában mentem férjhez. Mivel az volt a kedvenc színem, s még elég bátor (botor?) voltam különcnek lenni :D

    Gyerekem apjával pedig nem vagyunk házasok.

  • 2011.02.20 20:40:18Puszpanya

    Egyet tudok, h a tesóm senkinek nem árulta el a keresztelőig a gyerek nevét, nehogy elvigye az ördög. (tavaly szült) S ettől én majdnem lementem hídba.

  • 2011.02.20 20:41:47Puszpanya

    myazs

    Ez klassz! Tök hippis... :D

  • 2011.02.20 20:52:54Puszpanya

    Egyébként nem is annyira a fehér ruha vs terhesség a kérdés szerintem. Nekem az lenne fura, ha a csaj már a negyedik -néségre készülődne még mindig szűzies fehérben.
    Vagy pl. az egyik ismerős csajszi esete adhat okot némi fejcsóvára, aki az esküvő előtt vagy fél évig csalta a leendő urát (benne van a pakliban, h az is őt), de a Nagy napon minden tökéletesen volt összerakva egy esküvőszervező által, s a hófehér ruhája hosszú fátyollal is gyönyörű volt. Csak éppen...

  • 2011.02.20 21:20:08kabbeafaszomat

    ezek mind betegek

  • 2011.02.20 21:33:50Advanced Flight

    Miféle jegyesoktatás az, ahol a jegyespáron meg a papon kívül mások is vannak? Ül egy halom párocska egy nagy teremben? Nagyon meghitt lehet....
    Posztoló meg beül egyedül, terhesen, aztán csodálkozik, hogy nem néznek rá. Nyilván azt hitték, provokátor vagy elmebeteg.

  • 2011.02.20 22:46:29Shinecic

    Csak halkan jegyzem meg, hogy a fehér ruha valóban csupán divat, semmi köze a szüzességhez. A szüzességet (az ókor óta) a mirtuszkoszorú hivatott jelképezni, amit ma már senki sem visel. Ha a ruhaszínek szimbolikájánál tartunk, a katolikusoknál a szüzesség színe a világoskék - tessék csak a sok-sok Szűz Mária festményre gondolni.

  • 2011.02.20 23:43:22Hircsák Micike

    2011.02.20 10:59:54bibibibib
    Jaj, de jó, hogy ezt a mondatot leírtad: "Az egyházi esküvő és a jegyesoktatás pedig egyáltalán nem a szüzességről szól, hanem az életen át tartó, felelős elköteleződésről, a feltétlen szeretetről."

    A mi lelkészünk (igaz, református) pontosan erről beszélt az oktatáson. Szóba se került a szexmentesség, abszolút nem erre volt kihegyezve a téma!
    Igaz, ő házasember, négy gyerek apja. :)

    Ja, és ami oktatásunk is hatszemközt zajlott. Azt én sem értem, hogy tömegrendezvénnyé bővítik ezt az igazán magánjellegű témát.

  • 2011.02.21 07:55:24Jetta13

    Jajj, olyan gyönyörű ez a téma :) Nos mi a párommal épp esküvő előtt állunk és se én se ő nem vagyunk hit hű katolikusok. De ő például meg van róla győződve,hogy az egyházi esküvő egy szép hagyomány, amellyel jelen korunkban tiszteleghetünk idősebb rokonainknak, egy több ezer éves egyházi múltnak. Nekem nem vágyam ez a templomi mizéria, a sok álszent szöveggel(pl. idézek: tűrjétek,szenvedjétek el egymást, na ennél a résznél már a múltkor is majdnem felnyihogtam). Egy ara jelölt.

  • 2011.02.21 08:29:59koroncsapári ottokár

    Lehet itt pro-kontra vitatkozni, de amit a Biblia leginkább tilt az a vérevés és a paráznaság. Mert az egyéb bűnök testen kívüliek, de aki paráználkodik a saját teste ellen vét.

  • 2011.02.21 08:49:09Büszke_troll

    Bekaptad a legyet, de a pasi elvett feleségül és 8 éve együtt vagytok.
    Gratulálok.

    Ateistaként leszarom milyen hassal és milyen színű ruhában házasodsz, de el tudom képzelni, hogy egy igazi, templomba járó keresztényt zavarhat a dolog.
    De ha már ennyire nem érdekel mit jelképez a fehér ruha, mit foglalkozol a levéllel?

  • 2011.02.21 09:17:26VaTi

    Adott egy klub (egyház) meghatározott szabályokkal. Nem kötelező ezeket elfogadni és a klub tagjának lenni. Te nem fogadod el a szabályokat, de elmégy a klubba és tiszteletet követelsz magadnak. Megkapod (magad írtad, hogy a pap normális, kedves volt). Ugyanakkor te megengeded magadnak a tiszteletlenséget (ugyanis a cinkos összepillantás az az, hogy kiröhögöd a beszélőt).
    Csak képzeld el, egy, a korábbi kommentekben már felhozott példánál maradva, hogy egy kedves hozzátartozód temetésén a pap arról beszél, hogy az elhunyt jó ember volt, mire az emberek elkezdenek cinikusan összepillantani: "hát persze, persze"
    Jah: lelkiismeret: abban is lehet valami, amit írtak, hogy tudatod alatt mégis bánt: lám, 8 év alatt sem bírtad megemészteni...
    Szóval: mindenki tiszteljen téged a meggyőződésedért, döntésedért, de te megengeded magadnak, hogy kiröhögj másokat.
    Összefoglalom: siralmasan bunkó vagy.

  • 2011.02.21 09:52:55Kísérletinyúl

    mindig örülök,ha jól végződő történetet hallok,sok boldogságot még továbbra is a posztírónak
    viszont fehér ruhában oltár elé állni nagy hassal tényleg undorító
    a fehér a szüzesség,tisztaság színe és azoknak találták ki akik úgy érkeznek az oltár elé!
    tudom,hogy ez már 200 éve kiment a divatból /mármint a szüzesség az oltárnál/,de akkor is így van
    szóval maradhattál volna a lilánál
    tényleg igaz lehet,hogy mikor közeledik az esküvő,valami agyi zavar áll be a nőknél,ugyanúgy,mint a terhesség során...

    nekem fent van a nevem is :P

  • 2011.02.21 10:20:18honeyB

    @oliva

    Én templomba járó lány vagyok (majd' mindennap megyek templomba, ministrálok, komolyan veszem a hitem, stb...) És én szűzen fogok férjhez menni. Vagy ha így senkinek nem kellek, akkor sehogy :D

  • 2011.02.21 10:41:08seholsevan

    VaTi, hogy tudod ennyire kiforgatni?

  • 2011.02.21 10:47:39seholsevan

    Egyébként aranyos is, mókás is, hogy milyen emberek beszélgetnek egyházról, vallásról, papról. Ja, hitről persze egyáltalán nem esett szó, mert lehet, nem is tudjátok, mi az. Képmutatóak vagytok mind. Meg ítélkezőek, pedig az csak a bíró meg az Isten dolga.
    Na és, ha gyermeket a nő, akit oltárhoz vezetnek? mi van akkor? Minden döntésnek megvan a maga ideje. Na és, ha fehér ruha? Rózsaszínben másképp festene? Ennyi "vétketek" legyen nektek is a hétköznapokban. Fröcsögő szájjal beszéltek vallásról, igaz útról, helyes viselkedésről? Ugyan már, ugyan már, ne kacagtassatok.

  • 2011.02.21 11:25:20SzZ

    Kissé keveredik a posztban az egyházjog és szokásjog, a kommentekben meg pláne.

    Tegyük rendbe egy kicsit:
    Az egyház szerint a házasságot meg kell előzze a jegyesoktatás. Egyszerűen azért, mert egy visszavonhatatlan ígéret megtétele előtt illik elmagyarázni, hogy az miről is szól.
    Az egyháznak az is az álláspontja hogy szex=házasélet. Nyilván a jegyesoktatáson nem mondja ennek az ellenkezőjét.
    Aztán az egyház azt is gondolja, hogy az ember esendő, ezért vétkezik. Ezügyben bűnbánatot és megbocsátást hirdet.
    A házasság egy szentség. Azt csak lelkileg tisztán szabad felvenni, azaz gyónásnak kell megelőznie - no meg elégtételnek (penitencia).
    De a gyónás után az ott álló személy lelkileg tiszta - még ha korábbi vétkének következménye miatt gömbölyödik is a hasa. Ezért a pap (és az egyház) egyáltalán nem ítélkezik - örül a megtérésnek.
    Mellesleg, bár nem szokás a bűnöket "rangsorolni", azért a szex (=paráznaság) messze nem olyan horderejű, mint a gyilkosság (itt értsd: abortusz). A házasság a gyerek vállalásával kiállás egy értékrend mellett, és higgyétek el, az egyház ennek csak örül.
    És az egyház rohadtul nem foglalkozika ruha színével!

    A "szokásjog" a fehér szűzies ruhával más tészta. Egyrészt, sokkal ma már a fehér ruha a hagyomány, nem a szüzesség. Aki másképp gondolja, bő ötven évvel eltévedt az időben.
    Aki az esküvő után utólag ezen kiakad, és névtelen levéllel fejezi ki, az egy alattomos szarkeverő. Megkockáztatom azt is, hogy a hozzáállása a farizeus definíciója - tudjátok, azoké az összes előírást mindig betartóké, akiket Jézus Krisztus mindennél jobban elítélt.
    kedves Posztoló!
    Ilyen ember véleményével nem szabad foglalkozni - legfeljebb a kinevetés erejéig.

  • 2011.02.21 11:29:37Brannagh

    A katolikus esküvő előtt a jegyesoktatás nem opcionális. Ennélfogva, ha valaki katolikus templomit akar, akkor elmegy a jegyesoktatásra is. Namármost, ha katolikus templomit akar, akkor minimum elsőáldozó kellett, hogy legyen, de a legtöbb helyen még mindig elvárják a bérmálkozást is, mert attól lesz az ember az egyház szemében nagykorú. Persze vannak liberálisabb papok, akik úgy gondolják, hogy a hívek megtartásával nem egészen fekszik össze a túlzott konzervativizmus. Itt jegyezném meg, hogy a Bibliában illetve az egyház által évszázadokkal ezelőtt megállapított erkölcsi tételek az akkori és ottani társadalomra voltak kitalálva, nem véletlen, hogy nagyon sok egyházi személy is erősen forszírozza az egyházi szabályok megújítását. Namármost, szóval a menyasszonynak nyilván van köze a valláshoz, még akkor is, ha nem hívő, szimplán csak egyetért olyan erkölcsi alapelvekkel, mint a béke, egymás szeretete, stb. Kevésbé is mondható képmutatónak így, mint azok, akik tényleg ájtatos arccal bámulnak a papra, holott nem érzik azt, amit eljátszanak ezzel.
    Ja, a fent valaki által említett gyónás azért nem játszik, mert ha meggyónja a házasság előtt "paráználkodást", csak akkor nyerhet bűnbocsánatot, ha őszintén meg is bánta azt. Ezt pedig nyilván nem teszi, hisz akkor elutasítaná a saját gyermekét.
    A színekről pedig: aki azt gondolja, hogy a fehér a szüzesség színe, az nagyon ámerikapárti divathullámot követ. Nem is szólva arról, hogy ha az ő értékrendjében él egyfajta konvenció a fehér színről, miért gondolja, hogy a menyasszonyban is épp ugyanaz a konvenció él? Csak mert a ruhakölcsönző szalonokban ezt hallotta?

  • 2011.02.21 11:37:13SzZ

    II. rész

    A jegyesoktatáson összekacsintásról: képzeld magadat az ő helyükbe. Ott ülnek, hallgatják a kispapot - aki éppen a szüzességről, mint a házasság intézményének egyik tiszteletéről beszél (megengedem: kell hogy beszéljen) - miközben ott ül egy ismeretlen lány nagy pocakkal. Rá sem mernek nézni, nehogy szegény azt higgye, hogy őt most kinézik, vagy megvetik. Így aztán nyilván összekacsintás sem lesz.
    Azért adjuk meg: igazi vallásos közösségben a gyermek mindig áldás, és aszerint is kezelik.

    Még néhány észrevétel

    @Kis ember
    @penelope garcia
    Tudjátok, mivel a pap az, akinek a hívek a mindenki más előtt is titkolt bűneiket elmondják, sokkal többet tudhat egy pap a házasságról, mint egy gyémántlakodalmas, vagy mint egy pszichológus. Mellesleg őket is képezik - holtig.

    @zzzzzzzzzzzz
    Valahogy ellentmondást érzek a hithű katolikusság és az öngyilkosság között. Valami nem kerek a történetedben :-)

    És végül, újra a posztlónak: a házasság igazi tisztelete a hűség, és a tárunk melletti kiállás. Ha ezt sikerült megvalósítanotok, akkor igazán nincs miért aggódj!
    Sok boldogságot!

  • 2011.02.21 11:40:42beszólhatok?

    Jézus anyja is terhes volt, mikor férjhez ment, úgyhogy hagyjuk ezt a marhaságot abba!!!

  • 2011.02.21 12:15:18VaTi

    seholsevan: kiforgattam? Mondom másképpen, egyszerűbben. A terhesség tényével semmi baj, akár esküvő előtt, vagy után, vagy anélkül jön a baba. A baj azzal van, hogy a poszt írója talán sosem látott belülről templomot, de az esküvőre cukinak tartja, ugyanakkor fenntartja a jogot a gúnyolódásra egy őt nem elutasító egyház és pap irányába. Ismétlem: nem kötelező templomba járni! Azért meg pláne nem kell, hogy gúnyosan vigyorogjunk...
    Engem az a lelkész esketett, ai annak idején keresztelt, akinél konfirmáltam, akinek a prédikációit hallgatom. Voltunk jegyesoktatáson, megbeszéltük melyik ige egyen az esküvőnkön, stb. Na most ha valaki odatolta volna magát cinikusan vigyorogni...
    Ezek után annyira elhiszem a névtelen levelet is... Hatásvadász, szimpátiavadász

  • 2011.02.21 14:59:49Erika Viking

    Nem olvastam el a kommenteket, de már a posztot sem hiszem el. Elég sok katolikus barátom és rokonom van, még soha, senkit nem zavart, hogy két felnőtt, szabad akaratukból mikor és hogyan fekszik le, nem okozott nekik soha gondot a pocakos menyasszony, és tisztában vannak vele, hogy a többség nem szűz az esküvőn. Úgyhogy a névtelen levelet egyszerűen nem veszem be. Lehet, hogy valami őrült, de az honnan tudott egyáltalán az esküvőről? Meghívták?

  • 2011.02.21 15:01:02Erika Viking

    @VaTi:

    nem forgattad ki, szerintem igazad van!

  • 2011.02.21 16:01:25seholsevan

    Na hová tűnt a hozzászólásom? ...

  • 2011.02.21 16:01:59leontina77

    Ma a fehér ruha a divat, ahogyan 200 éve a vörös volt az a templomban, előtte meg a zöld, vagy éppen más szín. A nők évszázadokon át a legjobb, legszebb, legújabb ruhájukban mentek férjhez. A fehér a XX. században terjedt el, és nem a szüzesség jelképe, hanem az örömé-legalábbis az ókori görögöknél az volt. A szüzességet a mirtuszkoszorú szimbolizálta.

  • 2011.02.21 16:05:36seholsevan

    Bezzeg most megjelenik. Akkor írom még egyszer:

    VaTi: a dolgok nem mindig úgy és abban a sorrendben történnek az ember életében, ahogy az ember azt akarja, szeretné... és nem lehet valakit csupán a tettei alapján megítélni, van más is, van sokkal több, ami a tettek mögött húzódik. És miért baj - tegyük fel, bár nem tudhatjuk - hogy a posztíró sosem látott még belülről templomot? hát most lát! Lehet, nem is önmagáért megy el, hanem a vőlegény kedvéért vagy csak éppen úgy érzi, hogy ennek ez a módja és így kerek a szívében az egész történet.
    Én egy mosolyban sosem cinikusságot látok. Te miért látsz? Én valami olyat, hogy "fogadjatok el engem is így, ahogy vagyok". Amikor segítséget kérek hangtalanul, én is elmosolyodom magam és ránézek valakire, keresem a pillantásokat... mi a baj van vele? nem értem-

  • 2011.02.21 16:30:54VaTi

    seholsevan: csak túl sokszor láttam már, hogy Istent úgy kezelik, mint az esküvőre felfogadott zenész cigányt. Hozzátartozik az esküvőhöz, jár, mert olyan meghatóóóó. Ne erről szóljon! Számomra ez annyira komoly volt, én nem is tudtam volna az egyházi áldás nélkül komolyan venni az egészet. El sem hittem volna, hogy házasok vagyunk. Több tiszteletet.
    "kuncogtam fel magamban" "cinkosan rámsomolyog"
    áááá

  • 2011.02.21 17:03:10seholsevan

    A kuncogás az önmegtartóztatás miatt volt, ne vedd már ennyire szigorúan. Lazuljál, ember!

    "esküvőre felfogadott zenész cigányt" - ez jó, mókás, erre még sosem gondoltam.
    Ezvan. Senkinek nem lehet hitet adni. De minden ember életében eljön egyszer az a bizonyos pillanat. Én teológiát végeztem és hitoktató (is) volnék, láttam már sok dolgot, s aki valamennyire is keresi az Istent, és nem csak pózol, hanem egy-két szó a szívében is kicsirázik, az már valami. A mai generációtól meg ne várt, hogy minden vasárnap a templomba menjen.

  • 2011.02.21 17:37:52oncogito

    magyar bucó, érthetetlen vagy. Nem a szűzességet követelik, hanem azt, hogy csak az viselje magán a szüzesség jelképét, aki szűz.
    Aki nem, az viseljen más színt. Mi a gond ebben?
    Miért akar valaki annak látszani, ami nem?
    Ha nem gond a szüzesség elvesztése, miért gond, más színt ölteni?
    Miért ez a hatalmas képmutatás?

  • 2011.02.21 17:41:47oncogito

    SzZ, ha valaki templomban esküszik Istennek, az bizony elsősorban vallási szertartásnak tesz eleget és nem világi hagyománynak. Tehát a fehér ruha a szüzességet jelenti.
    Nem kötelező szűznek lenni és nem kötelező fehér ruhában esküdni és nem kötelező templomban Isten előtt esküt tenni, aki nem hisz.
    De aki megteszi, az tegye őszintén és külsőségeiben se hazudjon.

  • 2011.02.21 22:08:45Almandin

    A történetben az az érdekes, hogy a jegyesoktatáson mennyire birka módra nyilvánultak meg az emberek. Valószínűleg a többiek nagy része se volt szűz, mert egy bigott kisebbségen kívül ma már szinte senki sem házasodik szűzen. Csupán épp nem voltak terhesek, vagy még nem látszott rajtuk, így a pap előtt nem kellett "szégyenkezniük". Egyébként úgy tudom, hogy a katolikus egyház ma az egyházi esküvőt a jegyesoktatáson való részvételhez köti. (Ezzel kompenzálnak, hogy ma már nem irányíthatják az emberek magánéletét). Döbbenetes, hogy felnőtt emberek hogy megalázkodnak egy csuhás előtt, mennyire nem merik a valódi véleményüket hangoztatni előtte, pedig ma már nincs inkvizíció.

  • 2011.02.22 13:57:47nehogymáneszójjakbe

    oncogito

    Pontosan!

  • 2011.02.22 23:13:48antiszociális exlúzer

    oncognito

    Abba nem folynék bele, hogy a fehér ruha mikor vált a szüzesség jelképévé - nem tudom. Viszont: mára a fehér menyasszonyi ruha egyike az átlényegült - bár te nyilván úgy mondanád: kiüresedett - jelképeknek. A jelképek ugyanis változhatnak az idők során.
    A Karácsonyt is megünnepli a legtöbb nemhívő - számukra a szeretet ünnepét jelenti, nem Krisztus születését.

  • 2011.02.23 13:15:18oncogito

    antiszociális exlúzer - akkor neked másként fogalmazom meg a kérdésem.
    A szabad gondolkozású ember, aki fittyet hány sok szempontból a környezet elvárásának, vajon miért akar megfelelni egy sokszázéves szertartásnak az esküvőjén?

    Az, hogy a karácsony üres ünnep sokak számára szintén ehhez a kérdéscsoporthoz tartozik, de nem ennek a cikknek a témája.
    Viszont megerősíti a kérdésem.

SZÓLJON HOZZÁ!

Kórházfigyelő

  • Budapesti kórházak
  • Vidéki kórházak

Kérdezz szakértőnktől

Dr. Gyarmati Andrea gyermekgyógyász válaszol.

Kérdezni szeretnék »

Blogok, amiket olvasunk

CsP Lefeküdtünk, mégsem szexeltünk

Levélírónk annyira tiszteletben tartja a lány kérését, miszerint lassítsanak, hogy megpróbál lopakodó üzemmódba helyezkedni az ágyban.

Makronauta Aszalt gyümölcs kompót

Hogyan varázsolhatunk a télbe nyarat? Igen, aszalt gyümölcsökkel! És ha még egy kis praktikával, néhány adalékkal megbolondítjuk, máris ott vagyunk!

Juhari Zsuzsanna Hátborzongató ölelés

Akadt olyan sír, amelyben nemi aktus pózát utánozva temették el a párt.

Asperger 2.0 Érzelmi vakság

A férjem az alexitímia tipikus tüneteit mutatja – ő sokáig képtelen volt beszélni minden olyan témáról, ami erős érzelmeket váltott ki belőle, és most is csak nagyon nehezen nyílik meg.
Ajánlok blogbejegyzést

Travelo utazási ajánlatok

Hirdetés

Hirdetés