Dobjuk ki a tévét?
2007. október 17., szerda 10:28
A tévé és a gyerek. Nagy dilemma. Élből azt mondaná az ember, mint az egyszeri kossuthtéri arc, hogy nem, nem soha, meg monnyon le. Aztán jönnek a dolgos hétköznapok, és a tévé persze bekapcsolódik, meg úgy marad, a gyerek meg leül elé, neadjisten kinő a járókából, és akkor leültetjük elé. Mi is megnézünk ezt-azt, ő miért is ne nézhetne? Akkor egy megoldás maradt, a fundamentalistáké: ki kell dobni a tévét.

A tévézést rengeteg tévhit és hiedelem lengi körül, melyeknek csak töredék része bizonyul igaznak. Soroljunk fel párat!
1. A tévében sok az erőszak, aki nézi erőszakos lesz, ld. iskolai sorozatgyilkosok.
2. A tévézés megszünteti a belső képalkotást, nem lesz a gyerek kreatív.
3. Megszünteti a koncentráló képességet, és ezáltal tanulási zavarokat okoz.
4. Sztereotípiákat sulykol.
5. Mozgásszegény életmódra szoktat, elhízást, korai ízületi panaszokat okoz.
6. Hiperaktívvá tesz a pár tized másodperces vágásokkal.
7. Az elhanyagolás szimbóluma, a szem cumija.
8. A gyerekek még nem tudják megvédeni magukat a reklámok befolyásától.
9. Az oviban kicsúfolják, rosszul érzi magát, hogy nem ismeri Pikacsút.
1. Először is: nem sikerült mindeddig kimutatni, hogy a gyerekek ténylegesen nem tudják elválasztani a valóságot a tévé fiktív világától (három éves kor felett). Ebből kifolyólag nem fogják azt hinni, hogy nem fáj a lángszóró, mikor a forró levesbe kóstolni meg fáj. Viszont valóban példaképpé válhat az erőszakos magatartás. Igazából a valós környezeten múlik, hogy ezt megerősíti-e. Érdekes módon a kislányoknál nem szokott problémát okozni: mert a környezet nem erősíti meg, hogy akkor vagy jó csaj, ha olyan vagy, mint Bruce Willis a Die hardban. Ezzel szemben a kisfiúknál sokkal több agresszió belefér. Továbbá azt sem sikerült kideríteni, hogy az erőszakos alkat vezet a sok erőszakos inger keresésére, vagy fordítva. Tehát hogy mi az ok és mi az okozat.
2.-3. A tévézés valóban kikapcsolja a belső képalkotást. Ugyanakkor ha nem egész nap nézi a gyerek, csak egy kicsit, akkor ugyanúgy információforrásként tudja kezelni, mint az egyéb médiumokat (könyv, internet), és felhasználja a kreatív gondolatok előállításához. Ugyanez vonatkozik a tanulási zavarokra: az információforrásoktól elzárt gyerek és a sokat tévéző a legveszélyeztetettebb. Itt sem sikerült kikutatni, hogy mi az ok és az okozat: azok a gyerekek keresik a tartalmatlanabb, igénytelenebb műsorokat, akik nem értik a többit, akár értelmi képességeik, akár szociális hátterük miatt, vagy a műsorok teszik őket "butábbá". Egy biztos: ha napi négy órát tévézik a gyerkőc, akkor nem lesz ideje szabad játékra, mozgásra és leckeírásra. De sose feledjük! A leckeírás nem feltétlenül hasznosabb, mint a tévézés. És mi se vagyunk napi 24 órában hasznosak, szükségünk van bambuló időszakokra.
4. Sajna, igen. Igyekezzünk ne a leggagyibb elé leültetni a gyerkőcöt, hátha lesz ízlése később. Azért az nyugtasson meg, hogyha minket többet lát és jobban szeret, mint a tévéjét, akkor mi leszünk a példa. Hopp, jut eszembe: az ebédlő és a gyerekszoba berendezéséből ha lehet, hagyjuk ki.
5. Hát, nem szokás tévézés közben futni. De futás közben tévézni lehet-e? Félre a tréfát, a gyerekben az az alapprogram, hogy fusson, mozogjon, örüljön a mozgásnak. Ha egy másfél éves a kismotoron teperés helyett a tévét választja, akkor vagy beteg, vagy tényleg túl sokat ültettük a tévé elé kényelemből. Vagy nagyon kényelmes alkattal született. Lehetőleg a mozgásos kikapcsolódást segítsük, de ez nem jelenti azt, hogy ha a kicsi időnként kirándulás helyett csak a szobában bambulna, akkor baj van. A fontos az, hogy mire teremtünk neki alkalmat, mire tereljük a figyelmét.
6. Bizony az a tréfás eredmény jött ki, hogy épp ellenkezőleg. A hiperaktivitás nagyrészt genetikus, és a hiperaktív gyerekeket a leterhelt szülők sokkal inkább leültetik a tévé elé, mert addig legalább egy kicsit ül. Az vesse rájuk az első követ... Viszont iskoláskorban ebből tényleg még több tanulási-viselkedési gond lesz. Itt tehát a hiperaktivitás az ok és a tévénézés csak okozat.
7. Napi négy-öt órában biztos. A közös filmnézés viszont tagadhatatlanul király. És az se baj, ha időnként egy-egy kicsiknek is érthető, könnyen követhető, szépen megrajzolt mesefilmet megnéznek egyedül, de azért nem árt utána kérdezni (persze nem kikérdezni), hogy mit látott, mert nekünk evidens tér-idő kezelési eszközök lehetnek értelmezhetetlenek egy négy évesnek mondjuk. A háttértévézés viszont nem a leghasznosabb dolog a világon. Bár ha mi se nézünk oda, valószínűleg ő is hamar megunja. De általában a háttértévézésből háttérmindentmáscsinálás és előtértévézés lesz, még hozzá egész napos. Hanyagoljuk a gyerek mellett, jobb, ha még a megszületése előtt elkezdünk leszokni róla. Különben közösen, a tévé előtt fogjuk egymást elhanyagolni. És olyan műsorokat nézni, amiket neki nem kéne. (A rajzfilmek közt is bőven van ilyen.)
8. Muhaha! A felnőttek nagyképűsége. Pontosan ugyanannyira nem tudjuk magunkat megvédeni mi se. Hiába vagyunk okosak, a reklámok küszöb alatt settenkednek be, és aztán mégis azt a mosóport és kekszet és pelenkát választjuk. A kisgyerek viszont nem tudja elkülöníteni a többi műsortól, és valóban nem érti, hogy most x azt akarja, hogy megvegyem, és ezért olyan boldog ott a kisfiú a képen vele, és igaziból nem is olyan jó játék az. Szóval nem tud ilyen áttételesen szándékot tulajdonítani. Arról nem is beszélve, hogy a legocsmányabb nemi sztereotípiák a reklámokban vannak. De nem kell gyereknek lenni ahhoz, hogy ez elborítsa az agyunkat.
9. Már hallom, ahogy Eszter leírja a Waldorf-ovi szókapcsolatot. Szerintem is király a Waldorf, de egy stabil családi hátterű és önértékelésű gyerek, akinek pár hülyesége ki van elégítve (kisherceges ruha, távirányítós traktor), nem fog nagyon kétségbeesni emiatt, talál más témát egy állami oviban is.
Kíváncsian várjuk, hogy olvasóink hogy oldják meg a modern családok legnagyobb nevelési dilemmáját? Milyen szabályok, szokások, jutalmazási és büntetési rendszerek tartják kordában a sötét doboz és gyermekük kapcsolatát?
Ajánlott irodalom: Ranschburg Jenő: Áldás vagy átok? Gyerekek a képernyő előtt. Saxum, 2006. 980 Ft.

KOMMENTEK
2007.10.17 10:51:40Alvomacko
Nálunk a TV a felnőtt hálószobában volt, az meg nem gyerek felségterület volt. :-)
Meg érdekes volt a lakás beosztása is, mert a nappali méretű szobában laktak a lányok, így nem is volt olyan klasszik TV nézős helység.
Szóval nem volt vele nagy gond. Háttértévézésről szó sem lehetett, mert látni sem lehetett máshonnan a TV-t és ahhoz hogy más helységekben halljuk, ahhoz meg üvöltenie kellett volna. A jó kis reggeli TV-zések sem igazán jöhettek szóba, mer nehogymá még reggel is TV mellett aludjon az ember. Amikor ovisak voltak, akkor meg nem volt rá idő. Ovi után általában még sétáltunk, meg játszótereztünk. Hétvégeken meg kirándultunk.
Videónk nem is volt a lányok 5 éves koráig. Akkor meg már lehetett ésszel videózni velük. Mind a mai napig az a szokás, hogy ha vasárnap otthon vagyunk, akkor ebéd után megnézünk valami filmet (DVD). Amúgy a videót vagy DVD-t sokkal hasznosabbnak tartom, mert ott te választod meg a filmet és nem azt a sz@rt nézed, ami éppen aktuálisan megy a TV-ben.
Most éppen a Vészhelyzet első 7 évadján rágjuk keresztül magunkat hétvégeken. De egyik este Hamletet néztünk. Meg Csodálatos Júliát.
Én azt gondolom, hogy nálunk teljesen mértékkel és a helyén van kezelve a TV. :-)
Nnnnah, most én vagyok a bezzeg anya... :-)))
2007.10.17 10:55:27andie
Húúú, nagyon vegyes érzelmekkel teli viszonyt ápolok ezzel a készülékkel.
1. 2 éves korom óta szemüveges vagyok (tudom, ez durva, de a legrosszabb 2,5 dioptria volt, és változó), de nem tudni, hogy a tévé miatt, merthogy sokat és közelről néztem, vagy csak akkor vették észre, hogy furcsán, féloldalasan nézek, mert az egyik szemem gyengébb, mint a másik.
2. Ennek ellenére 18 éves koromig rengeteget tv-ztem. Nálunk a konyhában folyton ment, anyu miatt, aki inkább rádiónak használta.
3. Szinte válogatás nélkül mindent megnéztem, de tegyük hozzá, hogy 17 éves koromig erre az MTV 1 és 2, a helyi tv és a néha-néha helyette bekúszó MusicTV adott lehetőséget.
Tudom magamról, hogy rengeteget tanultam a TV-ből. És szűrtem, mert valahogy kialakult bennem egy egészséges értékrend. Imádtam a Barbie reklámokat, de nem okozott lelki törést, ha nekem nem volt ezer féle, 200 kiegészítővel (volt 1, oszt' jónapot!)
4. A koliban, 200 km-re az otthonomtól nem tudtam tv-zni, így szépen leszoktam róla.
A mai napig nincs TV-nk, ami miatt UFO-nak néznek minket (párom tv-s múltja is hasonló), és anyám is azzal "terrorizál", hogy beígéri, köv. karácsonyra tv-t kapunk. :-)
5. Viszont min. 6-7 éve a net elválaszthatatlan része az életünknek, ahol akkor és célirányosan, reklámok nélkül azt nézek meg, amire időm és amihez kedvem van. (TV2, RTL Klub, MTV).
Ezek után majdani gyermekünk is inkább mese dvd-t, és egyéb válogatott dolgokat fog nézni, akár fejlesztési, szórakoztatási vagy csak szem cumiztatási céllal. :-)
2007.10.17 10:57:03napos oldal
Fél évig laktam egy angol családnál, ahol nem volt tv, gondoltam, nahát, mik vannak. Idővel pedig azt gondoltam, öcsém, mekkora király ötlet!
Otthon végülis szinte soha nem néztem tv-t ezután sem, így adódott, de amikor férjhezmentem, akkor ugye meg annál inkább, a férjem magával rántott ebbe a fertőbe.
Aztán 2003. április 14-én leesett az antenna és elromlott. Így menekültünk meg a teljes szellemi-családi-szociális pusztulástól.
Az internet mikor romlik el? :)))
2007.10.17 10:59:59andie
Még valami eszembe jutott:
vajon hány éves kortól célszerű egyáltalán nézetni valamit a gyerekkel? Mert ismerősöknél szinte ijesztő volt látni, hogy a gyerkőc, aki egyébként szerintem kicsit hiperaktív, egészen mini korától képes kimerevedett szemmel nézni egy-egy mesét, vagy a shrek-et napjában többször végignézni.
Létezik, hogy mondjuk 3 éves koráig ne is nézzen semmit? Kivitelezhető?
2007.10.17 11:02:05Guruljka
Csak egy dolog. Ha mesét olvastok, akkor is kérdezzetek vissza!!! Nem csak a tér-idő kezelés miatt, hanem mert úgy bővül a szókincse, ha érti is amit hall. Pl. jó a régi nyelvezetű mese is, ha nem neki kell kitalálnia mit jelentenek benne a régies-népies szavak. Vissza lehet kérdezni, hogy hogyan is volt a mesében? Mit csinált a kisegér? Tudod mi az a "pipe"?
Másrészt TV. Én mint TV-NET függő ezt nagyon nem csinálom jól, de próbálkozom megjavulni...
Elméletben meg úgy gondolom, hogy a gyerekek tévézésénél is a mérték és a nézett programok ellenőrzése a legjobb megoldás.
2007.10.17 11:02:29andie
Na, még valami, aztán lelövöm magam, és megyek vissza dolgozni.
Szóval az előbbit folytatva. Tegyük fel, hogy ok, leülsz a gyerkőccel megnézni egy mesét, mert hú, milyen szép és érdekes.
De mi van, ha rákattan és üvöltve követeli nap mint nap, újra és újra, és semmi más nem érdekli?
2007.10.17 11:05:30Alvomacko
Ja, és az oviban az én lányom is ismerte a Pikachu-t, holott egyetlen egy részt nem látott. Még könyve is volt ezekről a kis lényekről, szülinapjára kapta, mert nagyon érdekelték a kis szörnyek.
Meg volt még valami fiús sorozat is, annak a részeiről rendszerint beszámoltak a lányok nekem, mert az oviban az is téma volt. De mondom, egyetlen részt nem láttak ezekből. Mert én nem voltam hajlandó ( :-) ) 5 órára hazarohanni a gyerekekkel, csak hogy valami sorozat elé odaragadjunk.
De valahogy nem is sírtak a TV miatt. Mentünk helyette moziba, szinte minden gyerkefilmet a bemutató után egy-két héttel láttak.
És kirándultunk sokat. Meg nyaraltunk. És nyaralás alatt soha nem néztünk TV-t. Kicsit sem. Mi felnőttek sem. Mert nem azért mentünk nyaralni, hogy ott az egyszemű szörnyet bámuljuk. :-)
Grillezünk, nyársalunk, bográcsolunk, teraszon sörözünk (idén már a gyerekek is bekapcsolódtak :-) ) és rengeteget beszélgetünk.
Most meg az új konyhában szinte minden este kint nyomorog az egész család. :-)
2007.10.17 11:11:39mije
Van egy barátnőm, négy éves a lánya, a mai napig nem néz tévét, nem engedik neki. Maximum az apájával nézik a forma 1-et.
Nem nagyon tudok én állást foglalni ebben a kérdésben, hogy nézzen-e tévét a gyerek, vagy ne nézzen.
Nálunk néz, kettő csatornát, az egyik a minimax, a másik az animal planet (azóta tudja a négyévesem, mi a narvál :-) ).
Sokszor elkerülhetetlen a tévé bekapcsolása, mert vannak olyan helyzetek, amikor nem lehet máshogy lefoglalni, míg én teregetek, főzök, neadj isten wc-n vagyok.
És vannak dvd-k is, amiket közösen nézünk meg, Mazsola és Tádé, Pom-Pom és hasonlók.
Nem biztos, hogy ártok vele a gyereknek, és persze idézőjelben, nem megy hülyén az oviba és kapkodja a fejét, amikor a többiek Noddyról beszélgetnek.
Persze vannak, akik ellenzik a tévét, az sem baj. Attól még, hogy az én gyerekem nézi, tudja azért, mi az a könyv (egyik másik kedvencével aludni is szokott), nem folyik a nyála, okos-ügyes :)
2007.10.17 11:12:41Alvomacko
andie: én pont ezért sosem ültem le velük a TV elé. Mert gyáva voltam. meg sajnáltam a gyereket, ha netán bekattan. Mert elhúzom a mézesmadzagot az orra előtt, aztán meg üvöltözök vele, hogy nem lehet. Én csak azt csináltam velük, akár egyetlen-egyszer, amiből tudtam, hogy ha rendszer lesz, akkor nem fog zavarni. Ez az elején kicsit nehezen ment, mert előre kellett gondolkodnom, de jól belejöttem és egész jól működött. Ide tartozott nálam a TV-zés is, meg a közértben-nem-hagyom-a-gyereket-vásárolni dolog is. Mindig jól megfigyeltem, hogy mit szeretne és legközelebb, amikor egyedül mentem, akkor beszereztem a vágy tárgyát.
Nálunk 5 éves korban kezdődött el a videózás.
2007.10.17 11:13:54begyszli
Én nem ellenzem a TV-zést. Külön szabály sincs.
A nagy fiam 11 éves. Ő általában már nem meséket néz, hanem a tudományos csatornákat (Spektrum pl.), vagy a történelmi filmeket. Érdekli pl. a Barátok Közt is, amit én megmondom őszintén nem is bánok. Sok olyan élethelyzetet mutat be a sorozat, amit mi itthon nem generálunk (pl. Tóni drogozása) és nem is biztos, hogy beszédtéma lenne. Így viszont a film hatására átbeszéltük a témát elejétől-végéig, alaposan.
Nem néz (szerintem) túl sokat TV-t, lévén, hogy de. iskolában van, du. tanul, meg edz.
A középső fiam 6 éves. Ő nagyon ritkán ül le TV-t nézni, elsősorban az állatos filmek, mesék érdeklik, de hosszú ideig nem kötik le, inkább rajzolni szeret.
A kicsi 2,5 éves. DVD-t néz. Általában egy mesét 100*. Ilyen pl. a Thomas, a Vuk, vagy most épp a Szaffi.
Nem tiltottuk őket a TV-től, de ha jó idő van, akkor azért kinti programot javaslunk nekik.
Ez is az a kategória, hogy módjával lehet...:)
2007.10.17 11:13:54sultzoldparadicsom
Akinek nem kellene nézni, mert már magától is hülye az úgyis nézi, aki meg már régen nem nézni azt meg már amúgy sem kell meggyűzni. A tv nélküli élet nyugaton trend, reméljük ide is elér egyszer
2007.10.17 11:18:41lii
emlékszem itt a porontyon a második hozzászólásom egy hasonló témához alkottam, de azóta már eldöntöttem, kb mi lesz az álláspontunk, ha a lányok nagyobbak lesznek.
valszeg ki fogom venni a gagyi adókat a csatornalistából. (kapcsolgathatnak majd szegények a nat.geo. meg a discovery közt. :) de rajzfilmcsatornát, tematikus gyerekcsatornát tutira nem hagyok bent a kínálatban. az ilyesmit majd dvd-n.)
úgyis csak pár adót nézünk a kismillió+1 választékból. tévét fogunk nézni akkor is, ha nagyobbak lesznek, megtiltani nem fogjuk nekik, mert az elég képmutató dolog lenne. szerintem ha azt látják, hogy mi, a szüleik nem vagyunk függők, akkor csak beáll vmi egyensúly.
2007.10.17 11:20:08Alvomacko
A mai fejemmel azt gondolom, hogy a TV-zés lehetne esetleg egy meghatározott része a napi programnak. Pl. minden nap ebéd előtt egy mese. Ez nem hinném, hogy káros lenne és a gyermek megtanulja helyén kezelni a TV-zés fogalmát. Hogy az egy meghatározott része a napnak, nem unalom űző vagy netán pótcselekvés.
Én, mint felnőtt szintén nap, mint nap leülök a TV elé fél 7-kor és megnézem a hiradót. De utána felállok és megyek a dolgomra. Akkor a gyerekkel miért ne lehetne ugyanezt csinálni?
2007.10.17 11:28:16Alvomacko
Amúgy szerintem a személyes példaadás a legjelentősebb.
Mi ezt a nettel rontottuk el. Mert a lányok azt látták, hogy egy csomót ülünk a gép előtt és túrjuk a net végtelen hálóját, rég nem látott barátokkal csevegünk, vicces viedókhoz hívjuk össze a családot.
Mára már mindenkinek külön gépe van és nagy net partik mennek a nappaliban. A múltok az asztalos nézett egy nagyot, mert a nappaliban hárman, három laptoppal dolgoztunk szorgalmasan. Én dolgoztam, a csajok meg a leckéjükhöz kerestek anyagot a neten.
A Nagy e-mailben kapja pl. az angol leckéjét minden hétvégén. Van, hogy vasárnap du. jön meg csak a házi.
Szóval azért valamit mi is elrontottunk. :-)
2007.10.17 11:29:09begyszli
Auguszta néni, én egy trendetlen hülye vagyok, de szeretek TV-ni. Nincs időm és lehetőségem moziba, színházba járni (főleg nem együtt a párommal, mert akkor ki vigyázna a skacokra?), nekem ez a kikapcsolódás. Este mikor minden kész, lehuppani a TV elé, kiválasztani egy jó filmet és nézni. Utána ugyan úgy meg lehet beszéni, mint ha moziban láttam volna. Kicsit kemény volt ez a " magától is hülye" aki nézi szöveg. Szerintem:)
2007.10.17 11:29:57Guruljka
Én akkora TV fan vagyok, hogy gyerekkoromban, amikor még hétfőnként nem volt adás, amikor egyszer november 7-e hétfőre esett, képes voltam végignézni a Vörös téri katonai díszbemutatót... És iszonyat boldog voltam, hogy hétfőn is van TV adás:) És még fekete-fehér volt és azt se tudtuk, hogy van távirányító is a világon...
2007.10.17 11:34:52Mamszi
Ne dobjuk ki, de mértékkel engedjük a gyereket abba a helyíségbe, ahol megy a tévé.
Nálunk ezért általában nem megy vagy fél napot, inkább rádió, aztán a másik felében is ki van időnként kapcsolva és persze.
A minőség fontos, hogy nem mindegy, mit néz.
Ezen kívül lehet találni elfoglaltságokat és akkor nem fogja a tévét nézni, lakáson belül és kívül is.
2007.10.17 11:36:58begyszli
Guruljka! Ezt én elképzeltem! :D:D:D
2007.10.17 11:44:28Hicudzsi
Guruljka! :)
Én is ilyen nagy TV-rajongó voltam :) meg lennék is ha engedném magamnak, helyette inkább fontosabb és okosabb dolgokat csinálok, háttérzajnak meg sok lenne. :)
Saját személyes észrevételem.
Idehaza DVD-ket néznaek, ismerik, ezerszer végignéztük együtt, elmagyaráztuk a nehezen érthető szituációkat (ilyen majdnem minden mesében van), mostmár néha ott lehet hagyni őket előtte, bár eléggé utáljuk ezt, inkább századszorra is megnézem a Kisvakondot.
Mikor hazamegyünk Magyarországra sajna néhány családtag úgy próbál kedvezni a gyerekeimnek ha náluk vannak, hogy megy a Minimax, a sok hülye reklámmal és fura mesékkel együtt.
Sajnos hiába tépem a szám, hogy ezt nem szeretnénk, egyik fülükön be a másikon ki, már mi vagyunk a családi mumusok a férjemmel.
A legdurvább az volt, mikor az én édes, bújos cicalányom érdekes dolgokat kezdett mondani és csapkodni, hisztizni, az öccse dettó. Na utána vlt ey hónapnyi tévéelvonás - volt érte nagy harag a családban - és csodák csodája megint tök nyugisak lettek.
Szeretik a filmeket is, a Titkok kertjét vagy a Mary Poppinsot szoktuk nézni közösen és van, hogyha este nem tud elaludni a csajszi és hozzámbújik simán nézi velem a Meg Ryan filmjeimet :) együtt nevetünk, de nincs zaklatottság, nincs orrba-szájba reklám és ott vagyunk mi tehát nem a Tévé a bébiszitter.
2007.10.17 11:45:41Sorsha
Legtöbb ponton nálam is az a helyzet, mint andie-nál. 9 éve nincs tévénk. Valószínűleg a gyerek nálunk is a netre fog előbb rákattanni, bár DVD gyűjteményünkben elég szép számmal vannak már meg a klasszikus rajzfilmek.
2007.10.17 11:49:17babó
jelentem függő vagyok (bár keveset nézek a gyerek miatt, de ha lenne rá alkalom, ottfelejteném magam) ezért a hamarosan esedékes költözés alkalmából valahogy elveszítjük a tévénket. ami ráadásul iszonyú pici és régi, de csak nem akar bedögleni.
bár az igenes miniszter úr! című sorozatot sajnálni fogom.
de szerintem a tévézés majdnem összes előnyét össze lehet hozni DVDvel is. az lesz. meg internet. csak a véletlenül találtam egy jó programot szituáció veszik el, de ez elég ritka amúgy is.
ja igen, megoldásnak tartanám, hogy csak azokat a csatornákat kössék be, amit én kérek. akkor választanánk a néhány értelmesből és kész.
2007.10.17 11:52:01Medellin
Elveim ellenére nálunk a fél éves gyermekem átmenetileg nézhet bebe tv-t, míg pl. főzök, és nem tudok addig foglalkozni vele (azaz lekötni a figyelmét)és nem akarom addig betenni az ágyába sem (mert annak meg nem örülne). De 2 hét múlva kész a gyerekszoba, és akkor már csak a játékok után kúszás lesz a programja, míg nem vagyok vele egy szobában. Valószínűleg fél órával többet fog hisztizni naponta. De ha nagyobb lesz, akkor én is - igény esetén - a napi 1 mese mellett tennék voksot, azért eltiltani nem fogom.
2007.10.17 11:52:33Sólyomszem
Alvomacko, egyetértek abban, hogy mértékkel és mgfelelő időben megfelelő műsort nézni nem káros, sőt jó lehet. Nálunk tv-műsort csak előre megfontolt szándékkal, velünk egyeztetve szabad a fiúknak nézni (ti. konkrétan egy bizonyos filmet adnak, ami őket érdekli, nem csak lehuppannak, hogy "nézzünk valamit". Más tészta a videózás-dvd-nézés, az ő filmjeikből megnézhetnek bármit (már több filmjük van, mint nekünk...). Én majdnem mindig a gyerekekkel együtt nézem a filmet, ami egyrészt azért jó, mert kontrollálom és kéznél vagyok kérdés esetére (sokszor kérdeznek ám!), másrészt van alibim gyerekfilmeket nézni :)).
Amióta egyre több filmet adnak olcsón, azóta jórészt beszereztük a régi klasszikus gyerek- és kalandfimeket (meg az újakból az igazán jókat) és kiderült, hogy felnőtt fejjel is tényleg jók.
Legutóbb pl. Kántort néztünk meg Feketeszakáll szellemét, na igazi nosztalgiázás volt (akkoriban mentek a tévében meg moziban, mikor mi voltunk tíz év körüliek).
Jelenlegi (kicsit jövőbeli) problémám, hogy a kislányt, aki pénteken lesz három hónapos, hogy fogom az ő korának megfelelő tévézési szokásokhoz igazítani, hiszen itt van még a két fiú (majdnem 9 és a 11 évesek), akiket nem állíthatok majd vissza a Mazsola és Tádéra a Sárkányszívről. Van vkinek ötlete?
Amúgy a gyerekek nagyon kreatívak tudnak lenni. A fiúknak szigorúan hétvégén szabad nálunk számítógépezni, fejenként két órát. Tévézni hétköznap pedig egy-másfél órát. A nagyobbik a minap kitalálta, hogy a napi tévéidejét beváltja negyedóra számítógépezésre hétközben. Belementem, mert úgy gondolom, hogy negyedóra monitor előtt görnyedés jobb, mint másfél óra tévézés. Mindketten eldöntik, hogy aznap tévézni, vagy számítógépezni akarnak. Úgyhogy azóta mindenki boldog :).
Ja: gyerekkoromban volt tévénk, de elég keveset néztük. Egyfajta sznobériát fejlesztettem ki magamban: arra voltam büszke, hogy fogalmam sincs, ki kicsoda az Onedin családban meg Ewingéknál (-nél?). És a fiaimat nem csúfolták az oviban, mert nem ismerte a Teletubbie-kat (vagy miket).
Utsó gondolat: már a Nat.Geo-t is elég gagyinak tartom, elnézést minden rajongójától. Olyan filmeket adnak, amiknek a képi anyaga nagyon jó lenne, de idióta szöveget mondanak alá, ami adott esetben káros is lehet. Pl. van vmi sorozat egy oroszláncsaládról, ahol közlik, hogy a hím "kegyetlenül" elüldözi a vetélytársát, meg "vérszomjasan" les a bozótban a szegény gazellára. Ezt az álhumánus gügyögést nagyon ostobának és károsnak tartom. Inkább nézzük a magyar egyen az Attenborough- meg egyéb BBC-filmeket vasárnap du., mint a Nat. Geo-t. És van egy csomó értelmes, értékes természetfilmünk videón meg dvd-n. És Cousteau-t is lehet kapni a tecsóba'.
Na, jó nagy regényt írtam, de mostanában nem sok időm van itt lófrálni, bárhogy is szeretném.
2007.10.17 12:00:39boribon
Gyerekkoromban elég sokat néztem TV-t, nem rengeteget, de azért igen sok hülyeséget is. Aztán úgy 16 évesen teljesen leszoktam róla, mert nem értem rá. A gimi utolsó 3 évében annyi különórám volt, és annyit kellett tanulnom, hogy abszolút nem maradt időm ilyen úri huncutságokra. És egyáltalán nem hiányzott.
Én a férjemre fogom, hogy aztán megint visszaszoktam rá. Sajnos az ő szülei minden este ott ülnek a TV előtt, és a legviccesebb, hogy csomót szidják, hogy milyen pocsék a műsor. Akkor meg miért nézik???
Szóval a férjem sajnos erre szocializálódott, és hiába, hogy elvben ő is ellenzi a gyerek tévézését, már előre látom, hogy ez nem lesz egy könnyű téma, mert bármit mondunk, ha Bori azt látja, hogy mi nézzük, akkor nyilván ő is akarja majd.
Mikor a férjem külföldön van - ez kb. kéthavonta egy hét - én egy hétig be se kapcsolom a TV-t.
Persze én se vagyok szent, mert én meg netfüggő vagyok, de azért úgy gondolom, itt könnyebb szelektálni az értékes és értéktelen tartalmak közt.
2007.10.17 12:01:44liána
Rnschburg Jenő: Áldás vagy átok? - gyerekek a képernyő előtt
Nagyon jó, ajánlom mindenkinek! (980 Ft)
2007.10.17 12:02:35liána
bocsi: Ranschburg
2007.10.17 12:05:52Hicudzsi
Liána :) Ott van post végén is :)
2007.10.17 12:10:16Nilüfer
Na ebédidő van, megint beleszólok:) Otthoni gép rossz, itt summantok:))Szóval: ugyanaz, mint min- denben.Manapság az élet természetes része a tv.Nem hinném, hogy helyes a teljes eltíltás, hiszen a gyerek tudja, hallja, hogy van tv, más nézheti, tiltott gyümölcs lesz, és az kinek jó? Saját rokonságunkban volt ez, azóta a zsülők belátták, hiba volt.Ha a gyerekek a haverokhoz nemtek, mem fociztak, hanem mindent megnéztek ültek a tv előtt, mert sose láthatták otthon.Továbbá csúfolták őket oviban, iskolában, továbbá sejtelmük sem volt, mi a nyavalyáról beszélnek a többiek.Szóval, nézzék.Módjával. Annyi csatorna van, tudományos, állatos, utazós, szerintem rengeteget tanulhatnak, én pl a Travellel utazok egyéb lehetőség hiányában, és elképesztő, hogy többet láttam pl.Marokkóból. mint aki ott keccsölt két hetet:))))Szóval:arany középút.Szerintem.
2007.10.17 12:12:29druantia
Én nem nézek tévét, ha a gyerek is ott van. Egyelőre. Most csak a Született feleségek egy-egy részét nézem meg, és nagyon örülök, hogy később kezdődik, mert olyankor már biztos alszik a Peti :). Ennyi az egész heti tv-adagom. A tv számomra információforrás. De sajnos nem tud annyit, mint a net, úgyhogy inkább a neten lógok, ha olyanom van. Ráadásul van egy kis színészkedés-fóbiám, egyszerűen nem szeretem sem a színházat, sem a filmeket. Ha nagyon ritkán nézek valamit, akkor az általában beszélgetős műsor. Vagy van benne egy nagyon jó pasi :))).
A Petinek még korai szerintem tévézni, még nem nagyon értené meg, hogy a nézett műsor miről szól, úgyhogy biztos nem profitálna belőle semmit. Viszont én féltem a szemét, a képzeletét, meg a kis lelkét is. Ő dvd-t néz (max. naponta kétszer tíz percet kábé). Angolul. A Thomast meg a Wheels on the Bust. A két dvd-nézési alkalomból az egyik az, amikor zuhanyzom, a másik meg az, amikor fürdés után sziesztázik egyet. Aztán néha nézünk együtt egy kis Egyszervoltot vagy Sillybooksot is. Most még ez a gúvadás van meseolvasás helyett, de most már úgyis egyre jobban megérti és élvezi a történeteket.
Szaladgálás helyett soha nincs dvd vagy net. A napirendjébe bele van építve délelőtt egy kábé egy-másfél órás kinti szaladgálás meg egy esti két-három órás ökörködés a szabadban.
2007.10.17 12:13:38eszter
Híres lettem? király! Nnnnnnaszóval, az úgy van.....
Nem untatok senkit a nézeteimmel, csak még annyit, hogy az arany középutat azért is érdemes fenntartani, mert nyilván a 100%os tiltás egy sokszorozódott vágyat fog felébreszteni, ami aztán nehezen kezelhető. Úgyhogy maminál, dédinél jártunkban belenéznek mesékbe, állatosokba, de itthon akkor sem lesz. Nem tudnánk már az életünkbe belepaszírozni. Így, hogy enélkül telik meg, már nagyon zsúfolt lenne, és ilyesformán örülök is neki. DVD van, azokat ha kérik, akkor mérlegelés (idő, mit lehetne helyette csinálni,stb) után együtt meg szoktuk nézni.
Azt gondolom, hogy alapvetően sokkal több feszültséget szül bennük, mint gondolnánk. Tehát a "hagy higgadjon le a gyerek, üljön a TV elé" gondolat pont az ellenkezőjét válja ki.
És igazad van Hanna, csak előjön: reprezentatív példa áll előttem az osztályt, oviscsoportot nézve. Döbbenetes a különbség a TVzők, és nem TVzők között (kb fele-fele arányban vannak). Nagyonnagyon elgondolkodtató, és meglepő.
2007.10.17 12:20:22yuyu79
eszter, és miben látszik a különbség a két csoport között??
2007.10.17 12:31:57begyszli
Na igen, Eszeter! Ezt én sem értem. Lécci kicsit konkrétabban.
2007.10.17 12:36:48Hicudzsi
Eszter! Engem nagyon nem untatsz, főleg mert mi szerintem hasonlóképp gondolkodunk :)
Nem tudom olvastad-e amit írtam, de én saját bőrömön tapasztaltam a tv keltette feszültséget a gyerekeim által (sajnos) szerencsére elmúlt.
Sokan hivatkoznak arra az én korosztályomból, hogy dehát nálam sem okozott traumát a tévé, pedig néztem, nadekéremszépen akkor még nem volt kereskedelmi adó - legalábbis az én gyerekkoromban - nem szakították meg minden húszpercben az adást rövid klippekkel.
Rendszeresített napi egyszeri TV-maci volt, vasárnap pedig Disney mesedélután (már a kilencvenes évek elején), szombat reggel gyerekfilm és matiné. Ennyi.
Mi nem néztük mindet, sőt egy héttel előtte a Tv újságban be kellett jelölnünk, hogy milyen programokat szeretnénk látni, apuék meg felülbírálták.
16 évesen én is jobban szerettem már a szobarészem magányában ütni az Olympia írógépemet :)
Szeritenm ez ahelyes középút. Mi ezt a mese és mesefilm dvd-kkel helyettesítjük. Szavazás van ki mit szeretne nézni.
2007.10.17 12:38:33lii
Sólyomszem: abban igazad van, h. a nat.geo. sem tökéletes, de néha ki lehet fogni rajta jókat.
ami engem nagyon kiakasztott, a spektrumon délutánonként az idióta betelefonálós műsor. muszáj? (tudom, pénz.)
más:
nálunk a kereskedelmi tévék az ördögtől valók, ebben eléggé sznobok vagyunk. híradó van a királyin meg a cnn-en is, filmet néznénk dvd-n (negyed órás reklámblokkok nélkül), ha nagyon akarnánk (de nem szoktunk, mert nekem játékfilm-fóbiám van: nem szeretem órákig lekötni magam, ha meg nem figyelek pár percre, nem értem a cselekményt, egyszerűen nincs rá beállva az agyam, moziba se jártam túl sűrűn). ha ezt kivonjuk, mi marad? jajj, le se írom. :)) múltkor poénból megnéztem egy beszélgetőshow-t, megdőlt az emberiség fejlődésébe vetett hitem. a legjobb vmi celebes-kisszínes műsor volt, végig röhögtük, mert tényleg nem tudtuk, ki kicsoda, elég szürreális volt (valszeg sorozatszereplőkről szólt..).
2007.10.17 12:40:05boribon
Egyébként az igényes tévézésre nekem a nagymamám a példa. Minden vasárnap este leül a következő heti tévéműsorral, és bejelöli ami érdekli, amit igényesnek tart, aztán egyeztet és rangsorol, végül összeírja egy papírra a saját műsorát, és kiteszi a vitrinajtóba, aztán az alapján kapcsolják be a tévét. Nekik is rengeteg csatornájuk van, nagymamát rengeteg dolog érdekli, van hogy tőle tudom meg a friss híreket, meg a devizaárfolyamot. :-)
Csak erre rá kellene szánni egy órát minden vasárnap...
2007.10.17 12:46:17lii
boribon: én is így szoktam mostanában. :) (és a férjem mondta is nekem, h. nagyi.)
2007.10.17 12:46:54eszter
yuyu, vannak olyan gyerekek, akiknél a szülői háttér maximálisan jó. BAromira válogatott műsorok, ha már tv-zik, együttnézés, stb. És még ezeknél a gyerekeknél is megfigyelhető egy belső feszültség, amit agresszióval (nem feltétlen arra kell gondolni, hogy üt ver, de ott van), daccal ad ki magából.
Megtörtént már az is, hogy kipróbálta egy-két család, hogy rendben, TV félretesz, és lassan, de biztosan látszottak az eredmények.
Ilyen evidens dolgokat már le sem írok, hogy egyszer miközben egy anyuka beszélgetett egy másik anyukával, a fia előadott önálló játszása során (mellettünk álldogállt, "játszogatott") egy komplett akciófilmet. A végére annyira belejött, hogy a földön fetrengve rázkódott, mert szétlőtték. Ami számomra még meglepőbb, hogy anyuka (aki egyébként teljesen ok) mosolygott egyet: "fiú". Háááááááááát.......
És ez nem csak olyan összehasonlítás, hogy ha most elegen írnak ellenpéldát, akkor megdől. Nagyon nem azért vagyok TV ellenes, mert általában foggal-körömmel védem a véleményem, és különben is fanatikus vagyok, hanem látom, hogy mitől védem meg a gyerekemet, mert eddig produkáltunk egy ilyen 7évest, 6évest, és lassan 2évest (a 4 hónaposam most nem számít). Garantálom, nem szenvednek hiányt.
Arról az áldásos hatásáról nem is értekezem (hosszan), ami mindet ért, amikor az összeköltözésünkkel egyszerűen nem vettünk TV-t. Ez lassan kilenc éve.
Nem érzem magam alulinformáltnak. Az információt is meg kell tanulni annak értékelni, ami. Például egy négy gyerekes anyának SEMMI szüksége arra, hogy az arcába tolják minden este, hogy hány kisgyerek halt meg, esett le, lőttek le, halt éhen, a politikai megmozdulások, amelyek idiotizmusba csapnak át, és sorolhatnám. Bőven elég, ha objektív rálátást kap a világ dolgairól, és az érzelmeit pozitívan megőrizve áll a gyerekei elé nap mint nap. Hamar gyakorlott lesz olyan ügyben, hogy mit, honnan tud meg, és az mennyire válik a hasznára.
2007.10.17 12:50:37druantia
Boribon, valahogy így képzelem én is :). Csak nálam annyiban más a helyzet, hogy bejelölök én néha három-négy műsort is egy héten, mégsem tudom őket megnézni, mert vagy egyszerűen elfelejtem bekapcsolni a tévét, vagy kint szaladgálok éppen a gyerek után. Egyszerűen nem fontos. Szerintem nem szabad, hogy a tévé legyen a főnök.
2007.10.17 12:52:38eszter
Ja, és még valami gyorsan. (Közben látom, hgoy jött még hsz, nemsokára visszajövök és elolvasom, bocsi).
Én kipróbáltam mind a kettőt. Így formáltam véleményt. Aki nem hiszi, járjon utána maga is ;)
2007.10.17 12:57:20Guruljka
Nekem csak az a furcsa, hogy az enyim gyerök soha nem néz lövöldözőset sem, semmi felnőtt műsort. Mégis lő, és persze kollektíve kérik a szülőket az oviban, hogy ne hagyjuk őket annyit tévézni mert egész nap lövöldöznek. Ebből és a szülői értekezleten látott döbbent arcokból azt vontam le, hogy elég 1-2 "lövöldözőset" néző gyerek egy csoportba és mindenki lő...
Másrészt. Szerintem a szelektált TV és a DVD nézés között nincs különbség.
Én inkább azért választom a Minimaxot, mert ha Ő választ mesét, akkor elég csekély a változatosság:) A Tv műsor meg adott, nem választható. De persze van rengeteg DVD-nk is...
A gyakorlatban, amikor egészséges a gyerek, akkor hétköznap oviban van délután 4-ig. Ha mindenki egészséges (tehát sajnos nem mostanában:() és az időjárás engedi, akkor ovi után az udvaron maradunk kb 6-ig. Utána, amikor feljövünk TV/játék mikor hogy, de Ő ilyenkor már ülve inkább nézi a mesét, amíg az Apja haza nem ér félhét körül. Utána Apa, apa, apa:) 7-kor vacsi, fürdés (közben anyának híradó, amit így nem látnak a kádból) és lefekvés+meseolvasás. 8-kor villanyoltás. Ilyenkor egyszerűen szerintem nem lehet besokalni a TV-vel. Vagy legalábbis nem tudom hogyan lehetne. Ha beteg és lázas, akkor meg azt szereti, ha összebújunk a kanapén és mesét nézünk, bóbiskolunk, amennyit csak lehet. Az meg szerintem nem baj, hogy a TV segítségével ilyenkor kikapcsolja a betgségtudatát. Amikor beteg akkor amúgy is sokmindent lehet amit máskor nem, meg méginkább Ő a világ közepe.
Én nagyon nem vagyok híve a teljes tiltásnak. A TV a Net és a rádió nem az ördögtől való dolgok. Amíg nem az tölti ki a napjainkat, amíg van mesemondás, meseolvasás, közös játék IS.
És vannak olyan helyzetek is, amikor segítség, hogy mesét néznek, mert pl. nekünk amerikai konyhánk van és ha nagyon nem akarnak kint mradni, akkor végszükség esetén főzéskor lehet mesét nézni hétvégén is.
A lényeg az, hogy ne valami helyett legyen szerintem.
Én szeretek pár műsort, amiknek a többsége egyébként az M1-en megy és szeretek pár sorozatot az AXN-ről vagy a klasszikus ámerikai vicceseket-drámásakat a kereskedelmi nagyokon. Este. Gyerek nélkül. Apával közösen. De a hálóba soha nem tennék TV-ét, mert akkor az előtt aludnánk el:)és vele is szoktunk ám beszélgetni esténként:) Úgyhogy nem is éérünk rá olyan sokat TV-t nézni.
De háttérzaj mostanában muszáj, amikor alszik a Kicsi mert zúg a fülem és az csendben vááá. Régebben többet ment háttérzajként, de gyerek mellett az lehetetlen.
2007.10.17 13:12:53druantia
Fú, ez a háttérzaj :). Én a tévétől, mint háttérzajtól teljesen idegbajos leszek és muszáj kikapcsolnom, vagy ha nem megy, akkor menekülök, szó szerint. Nekem ez olyan, mint amikor a suliban csikorgott a kréta a táblán :))). De apám pl. igényli, hogy reggel, amíg melóba készülődik, menjen a tévé.
2007.10.17 13:40:27Különálló
Nekünk sincs tévénk már több mint tíz éve, és nem úgy néz ki, hogy mostanában venni fogunk. Éppen ezért biztos vagyok abban, hogy a gyerek "nem tévézése" nem "tiltás" lesz, csak egyszerűen az életmódunkból eredő következmény.
Abban is megegyeztünk a férjemmel, hogy mivel mindketten munkára használjuk elsősorban a számítógépet, így azok helye a dolgozószobában lesz, amely "munkaidőben" gyerekmentes övezet lesz, "munkaidő után" meg nem megyünk be.
Osztán majd meglátjuk, sikerül-é ezt megvalósítanunk.
Jelenleg kb. havi egy filmet nézünk meg számítógépen, nem tudom, hogy ez fog-e emelkedni. Nem látom, miért tenné.
Ja, és mire a gyerek annyi idős lenne, a faluban nem lesz ovi, ahová beadhatnánk. Hogy milyen alternatívát választunk majd akkor, nem tudom. Majd meglátjuk.
2007.10.17 13:44:46Alvomacko
Enahma: nyittok egy ovit. :-)
2007.10.17 14:10:57wish73
olyan ez, mint az alkohol. ha nyakló nélkül vedeled a tablettás bort, az azért nem ugyanaz, mintha hébe-hóba megiszol egy pohárka minőségi vörösbort. nálunk van tv-zés, időnként olyan fáradtak, h erejük sincs játszani, de, ha kipihentek, akkor nem engedem. mostanra már elég kritikusak, és ők is kipontozzák, ha túl durva, ha túl bárgyú, szóval válogatunk. néha az egymás öldöklésének is ezzel tudok véget vetni, arról nem beszélve, h némelyik természetfilmből olyanokat lehet megtudni, megismerni, amikre önerőből aligha lennék képes. és ne mondja senki, h ott vannak a könyvek, mert az nagyon nem ugyanaz. rengeteg van itthon, könyvtárba is járunk, de nem egyik a másik helyett, hanem mellett.
2007.10.17 14:12:28di
Nálunk van tv. de nem mondanám magunkat függőnek. Reggel és este van bekapcsolva és a felvett filmeket nézzük. Gyerek addig játszik, nem érdekli (egyenlőre). Én nem dobnám ki a tv., szerintem lehet mértéket tartani. És ki is lehet kapcsolni a tv-t. a számítógép nagy dilema lesz, mert ott már többet ücsörgünk, írunk stb. Elméletileg nem szeretném, ha értene hozzá, de állítólag nem tudom kivédeni az érdeklődését. De azért igyekezni fogok, hogy suliig inkább mesét nézzen a tv-ben dvd/videon :D keresztül.
Aztán majd kiderül mit tudunk elérni..
2007.10.17 14:15:15Ditke
Guruljka, bezony! Azt mi is néztük. :)))) Mekkora szám volt a fekete-fehér orionon. Meg a Szandokán! :))))))) No az volt még nagy kedvencünk.
Gyerekkorunkban ugye nem volt egész nap adás azon az egy darab csatornán, ha jól emlékszem csak este 5-kor kezdődött. Meg még akkor se mindig, mert ha az átjátszónál vihar volt, nálunk csak a fehér és fekete pöttyöket lehetett látni. Ha jól emlékszem, vasárnap volt egész nap adás (akkoriban szombaton még melóztak az emberek), de akkor meg nagyanyám ragaszkodott a templomhoz tv helyett.
Talán ezért néztem meg én is a díszszemlét?????
Gyerek (fél éves meg egy kicsi) nézi. Tetszik neki. Pontosabban csak a zenés dolgok tetszenek, azokhoz odafordul. Zenemániás ugyanis, nem bánom ha zenész lesz és ezért nem is tiltom. Meg a Thomas a gőzmozdony és az Elmo a nagy kedvenc. (Mostanában nincs Elmo, így lecsökkent a napi tévézés a felére, kb. 10 percre).
A terv az, hogy nagyobb korában csak felügyelettel fog tévézni. Ha ott vagyunk és el tudjuk kapcsolni azt, amit nem kéne lásson. De kizártnak tartom, hogy sokat fog előtte ülni, mert amikor csak lehet, inkább a játszótérre viszem meg a parkba. Meg sétálni, meg a mamához, meg mittudomén.
2007.10.17 14:25:47manci
eszter: ezt én sem értem. Ha szigorú kontroll alatt tv-zik csak a gyerek, az miben különbözik a dvd-zéstől?
Orsi egyenlőre nem néz semmit, se tv-ben se dvd-n, csak az Egyszervoltos animációkat a neten, de úgy gondoltam, később -persze szűrve, együttnézve- nem árt majd neki egy kis tévézés. Most viszont megijesztettél.
Szerinted mi lehet az oka annak, hogy még a keveset tévéző gyerekek is agresszívabbak, mint a mondjuk csak keveset dvd-ző társaik?
2007.10.17 14:31:14mizzimama
Én teljesen el vagyok keseredve. SZívem szerint "csendben" lennénk itthon egész nap, mármint tv- és rádiómentesen, időnként zene cd-vel. A gond csak az, hogy nálunk nagyon vékonyak a falak, a nappali egybenyitott a konyhával, és a konyhánkon túl a szomszád konyha-nappali terepe van. A szomszédok tahó parasztok, azon kívül, hogy csapkodják a konyhaszekrényüket, hatan vannak a lakásban, a családanya délután 4-re hazaér és a konyhából üvölt a szobába, onnan veszekszik a férjével, az anyjával meg a gyerekeivel. A nappaliban világosan értjük, mit beszélnek, ezen kívül a fiuk hangosan bömbölteti a zenét ("nekünk jogunk van" alapon), mindezt meg csak a hangosra kapcsolt tévével, rádióval tudom elnyomni. (arról nem is beszélve, hogy én is mindennap idegi alapon vagyok, ami nyilván a gyereknek sem tesz jót...) A lányom 1 éves, és mikor zajt hall, felfigyel, kérdően néz és mutat a zajforrás irányába. Amikor tehetem, kiviszem a lakásból, de azért vannak olyan időszakok, mikor otthon kell lenni... Van valakinek ötlete esetleg, hogy mi más, ha nem a tv vagy a rádió/cd?? :((( Elköltözni semmi kilátásunk :((
2007.10.17 14:38:49begyszli
Azért ez sem mindenkire igaz! Az én gyerekeim, mint már írtam nézik a TV-t. És nem agresszívak. Van képzeletük, szókincsük, humoruk. Iskolában és oviban is kifejezetten jó magaviseletű gyerekek. Mennyit kell TV-t néznie egy gyereknek ahhoz, hogy ez látványos "elváltozást" okozzon?
2007.10.17 14:43:30Guruljka
Manci szerintem nincs semmmi különbség, hogy a Thomas DVD-ről megy vagy TV-én. Legalábbis nem tudom elképzelni.
2007.10.17 14:45:26Guruljka
Csak engem lep meg, hogy ennyien élnek TV mentesen? Nekem nincs TV mentes személyes ismerősöm, vagy nem tudok róla, mert nem szoktunk a TV-ről beszélgetni, de meglepett az arány.
2007.10.17 14:54:41cantaloupe
En Hicudzsival es eszterrel ertek egyet.
Szitterkent azert (is) kaptam allast, mert senki nem akart bevallalni egy 4 es egy 2 evest egy TV nelkuli haztartasban. A szulok meggyozodesbol nem tartottak tevet, es miutan a gyerekeket lefektettek, a verandan beszelgettek vagy olvastak konyvet. Tetszett nagyon, hogy az aktualis sorozat helyett meg 7 ev hazassag utan is orakig tudtak vitatkozni (a pozitiv ertelemben) es beszelgetni egymassal mindenrol.
Es igen, en is lattam a gyerekeken, hogy pl. jatek kozben sokkal kreativabbak, jobban feltalaltak magukat mint a rendszeres tevezok. Ugy veszem eszre, hogy aki napi szinten videojatekozik, tevezik, az ezek nelkul hajlamosabb unatkozni.
De Wish is nagyon jot mondott a boros hasonlattal, valoban igy kell kezelni az informacioforrasokat.
Ditke, a feleves szerintem nagyon kicsi a tevehez. Akkor is, ha pl. a teljesen eroszak nelkuli Futrinka utcat nezi. Meg nem alakult ki sem a latasa, sem az agyi receptorok annyira, hogy felvegye, feldolgozza a kepi-hangi ingereket-legalabbis a modern gyerekpszichologia szerint. Ez kesobb hiperaktivitast, alvaszavart is kivalthat.
2007.10.17 15:02:44esem37
Begyszli: szerintem a gyerektől, a családtól, meg sok mindentől függ. Én konkrétan tv-újság-net függő vagyok és voltam, egyszerre is szoktam a hármat :))), és a gyerekeim ebből egy dolgot vesznek le: kíváncsi vagyok, érdeklődő, nyitott, szeretek olvasni, és ha kérdeznek, általában tudok válaszolni. Ha nem, akkor tudom, hol nézzünk utána. Velük sincs semmi baj a suliban, nagyon kedves, jó gyerekek. Pedig gyakorlatilag non-stop megy a tv. (van hogy kettő is)
Ha valamiért nem tudjuk nézni (nyaralás) akkor sincs semmi. (bár én már szenvedek úgy 4 nap után, de a helyi újságokból leveszem, ha történik valami)
2007.10.17 15:13:10cseresznye
TV? Ugyan már! Én azt nem tudom, hogy fogom elhitetni a gyerekkel, hogy nem is jó egész nap a számítógép előtt ülni.
Pedig tényleg nem jó. Nem vagyok régi netezős, de máris rontott az olvasási készségeimen, meg a koncentrációmon. Teljesen egyértrelmű nálam az összefüggés.
Meg ha úgy érzi, hogy csinálnia kéne valamit, akkor ne elégedjen meg a számítógép nyújtotta alibi tevékenységgel. Velem ez gyakran megtörténik.
(Ó, csak cikkeket keresek a szakdogámhoz, csak szétnézek a játékpiacon, hogy ne az első drága hülyeséget vegyem meg stb.közben lehet kalapálni a billentyűt, képeket nézni, mappát rendezni, de végül mégsem csináltam semmit)
2007.10.17 15:17:08eszter
sztem valamit félrefogalmaztam. A szelektált mese semmiben nem különbözik a dvd-től. nem tudom hol írhattam. Én annyit mondtam, hgoy van egy-két dvd-nk,mert tv-nk nincs, és a fent említettek miatt nem is lesz.
De ha már így belegondoltam: a dvd-ket nem úgy veszem, hogy megvesszük, aztán majd meglátjuk, hanem olyat, amiről tudom, hogy jó (hozzáteszem, az eddigi igényeket 7, azaz hét db dvd-nek sikerült kielégíteni). Tehát egy gyerek, aki ahhoz van szokva, hogy leköti magát játékkal itthon, az nem fog minden nap kéztördelve tv-ért esdekelni. Azt is gondolom, hogy ha leülteti az ember egy mesecsatorna elé, akkor azért nehéz megállapítani, hogy ez most jó-e, vagy sem. VAgy mindig tudjátok, hogy mi után mi következik? A reklámokat meg közben kinyomjátok? Nem tudom...kérdezem?
Guruljka, abban pedig szerintem nincs igazad, hogy azért jó a tv, mert változatos. Főleg a kisgyerekek szempontjából igenis jó, ha mindig ugyanazt hallja. Megnyugtatja. Az iszonyatos információ dömping, még a mesecsatornák esetében is, ha egy gyerek elé van ültetve, és 2 óra alatt lefut előtte egy halom film.
Amit szerintem nem értetek összefüggés - és amit meséltem, hogy láttam - hogy nem attól lesz felpörgetve a gyerek, hogy akciófilmet néz (ez gondolom evidens, hogy ez nem jó), hanem maga a Tv pszihológiai hatása olyan, minta egy gitáron feszítenék a húrt folyamatosan. Ez a gyerek valamiben le kell majd vezesse, amit látott. Mindig. Az álmaiban, vagy bárhol.
Még egyszer: nem fanatikus vélemény. Semmi bajom a válogatottan TV-zőkkel (a többiekkel sem), de ezeket a dolgokat tapasztaltam.
2007.10.17 15:19:50hamsa
Nálunk tévénézés szinte nincs, videók és mesefilmek kívánság szerint. Azt vettem észre, hogy ha szabad, akkor nem kéri annyiszor, hogy ne lehessen teljesíteni. Kb 1,5 éves kora óta nézhet, akkoriban a Micimackóval kezdődött. Az volt a fontos a választásban, hogy ne legyen agresszív, és ne legyenek benne gyors vágások. Ez azért kell, mert állítólag azért nem tanulnak meg élvezni az olvasást, mert a sok gyors vágás miatt a gyorsabb információáramláshoz szoknak hozzá. Micit akkoriban szinte naponta megnézte, mást nem, egészen addig, amíg gyakorlatilag kívülről tudta az egészet. Akkor jött egy másik, és így tovább. Szinte mindig meg kell venni könyvben is, és azokat lapozgatvan saját magának is elmeséli a történeteket. Most kicsoportos, iskolásokat megszégyenítő szókincse van, és szerintem nem utolsó sorban azért, mert rengeteget szedett össze a filmekből. Persze mindig megbeszéljük a látottakat, konfliktusmegoldásokban mindig lehet hivatkozni egy-egy rajzfilm-szituációra - és ez általában nem gond, Bambi és Némó és a többiek is saját kárukon lesznek 'felnőttek'. És erre lehet hivatkozni, mert a gyerekeknek ezek hiteles figurák.
Más kérdés, hogy a tévét nem is igazán mertem eddig, mert mi van, ha másnap újra szeretné látni a tegnap esti híradórészletet? (Nálunk egy ilyen volt, a híradóban elcsípett egy útépítőgépet még akkor, amikor az volt a sztár, és ez kellett volna minden nap, nem is úsztuk meg sírás nélkül, hogy azt nem lehet megnézni, mert a tv az nem video. Persze erre hamarosan lesz technikai megoldás, de akkor is.)
2007.10.17 15:23:46Hicudzsi
Guruljka! Tapasztalatom szerint azért jobb ha dvdről egy, mert akkor ott a vége ahol vége van. Szóval vagy egy részt játszol le nekik és kakor kilép a második lejátszása előtt vagy többet. A tévében pedig mennek közben reklámok, anya még észre sem veszi, hogy vége de mármegy a transzformerszesösszezúzós reklám.
Na ezért is lövöldöznek a gyerekek az oviban, nem értika szülők mert csak Minimaxot néz a gyerek, De olyan az agyuk mint a szivacs, minden információt bevesz a 15 másodperces dzsiájdzsós bevágás is ütés és talál...
2007.10.17 15:26:39napos oldal
Ez nagyon tetszett:
"Nem érzem magam alulinformáltnak. Az információt is meg kell tanulni annak értékelni, ami. Például egy négy gyerekes anyának SEMMI szüksége arra, hogy az arcába tolják minden este, hogy hány kisgyerek halt meg, esett le, lőttek le, halt éhen, a politikai megmozdulások, amelyek idiotizmusba csapnak át, és sorolhatnám. Bőven elég, ha objektív rálátást kap a világ dolgairól, és az érzelmeit pozitívan megőrizve áll a gyerekei elé nap mint nap. Hamar gyakorlott lesz olyan ügyben, hogy mit, honnan tud meg, és az mennyire válik a hasznára."
2007.10.17 15:26:52Csöre
És ne feledkezzünk el a diafilmekről sem! Szerintem az állóképes mesenézés sokkal inkább való a legkisebbeknek, és emellett igazi családi program (össze kell készíteni, besötétíteni, leülni elé).
Kérdés: lehet már kapni a Thomas-t magyarul is dvd-n? Merthogy tv nálunk sincs, viszont kedves mesének tűnik. (A nagyszülők is kikapcsolják a tv-t, ha náluk vagyunk, max. az időjárásjelentést nézik meg. A fiam kedvenc sztárja jelenleg Vissy Károly!) :)
2007.10.17 15:28:20begyszli
esem37! Megnyugodtam, hogy nem vagyunk kivételek:)
2007.10.17 15:28:59Hicudzsi
Amikor anyuéknál ment a Minimax és azt nézték mindig, az aktuális mese végén ha megjelentem, hogy most elég, üvöltés volt, hiszti meg minden egyéb... Érdekes módon ha dvd-ről nézünk mesét, azon versengenek a végén, hogy ki kapcsolhatja ki a TV-t és ki a lejátszót.
Az én gyerekeimet felzaklatja a tv, ez van.
2007.10.17 15:31:33begyszli
Csöre! Lehet kapni Thomast magyarul. Én minden nagyobb bevásárlóközpontban láttam.
2007.10.17 15:56:56Guruljka
Hicudzsi nálunk pont fordítva van. Ha TV-ben véget ér a Thomas, akkor vége. De a DVD-n még van 20 epizód és megy egyből tovább, nincs spot közben.. És akkor jön a csak még egyet és miért nem és így tovább. De senkit nem akarok győzködni a TV-ről:) Csak szerintem nem a TV a mumus, hanem legfeljebb a saját szülői hülyeségünk, mert biza van azon a vackon kapcsoló:)))
eszter, szerintem az a fajta monotonitás amiről Te beszélsz, nem a vizuláis műfajban kell, hogy meglegyen. Pont a mesemondásban, játékokban, ringatásban szükséges. Amiről Te beszélsz az az, amikor azok helyett használjuk a TV-t. Én meg arról, amikor azok mellett. A TV-zés olyan, mint ponyvát olvasni. Nem azért csináljuk mert hasznos, hanem mert kikapcsol. A vízuális műfaj szerintem jó, de persze ízlés kérdése a dolog, viszont van köztük jó és rossz produktum is. Ezért hiszek én a szűrésben, a teljes megvonás vagy a csak a nagyinál verzió helyett. Azt tényleg nem hiszem, hogy van valós különbség aközött, hogy TV-n vagy videón, vagy DVD-n vagy számítógépen nézzük a mesét. Azt tudom elhinni, hogy szülőként másként áll valaki a két dologhoz és azt ösztönösen leveszi a gyerek.
Ha rám hallgat, mindenki tényleg azt csinál amit akar:). De én semmit nem szívesen tiltok le. Én inkább vagyok annak híve, hogy megengedjek mindent, ami megengedhető, koruknak megfelelő mértékben. Így van ez az édességtől a TV-ig terjedő "élvezeti cikkekkel" is.
Egyébként két TV-nk volt és az egyik elromlott, de nem estünk kétségbe és nem rohantunk újat venni. No meg ma sem volt még bekapcsolva, mert a Nagy bár beteg, ma már jó kedélyű és nagyokat játszik a tesójával:)))) Szóval a lényeg azon van, hogy ésszel. Később a nagyobbaknak meg tényleg segítség lehet a TV. Az M1-en , M2-őn olyan jók voltak az érettségire felkészítő, meg oktató műsorok, hogy én is néha híradó helyett „történelmet” néztem egy időben. Meg a már említett természetfilmes csatornák is jól jöhetnek majd. De persze azoknak is csak akkor van értelmük, ha megtanítjuk őket a csibére, kutyára, cicára IS és állatkertbe IS megyünk… Nem helyettesíti azokat.
2007.10.17 16:16:45eszter
értem én , hogy mit mondassz, Guruljka, nem, amúgy nem kevertem semmivel. Nálunk itt is bejött az ismétlődés nyugtató ereje. "Megint megmenekült"
A TV-t (értsd TV, dvd, számítógépen nézett akármi) attól függetlenül gondolom mumusnak, hgoy egyétértve Veled, miszerint a tiltást igyekszünk kerülni, mint nevelési elvnek, nálunk is van. Pont azt gondolom, hogymiközben azt hisszük, hogy kikapcsol, pedig nem. Ezt olvastam is, és tapasztaltam is.
2007.10.17 16:45:00Guruljka
eszter, nem tudom. Lehet, hogy ez is alkati dolog, vagy ahogy már írtam egyszerűen a mi "elvárásaink" szerint élik meg a dolgot. Én nem látom ezt a plusz feszültséget csak akkor, ha valmilyen okból (bármilyen tevékenységet egyébként) túlzásba visszük. Vagy ha olyan helyzetbe kerülünk ahol mindig "nem szabad" van. Azért mondom ezeket a szitukat mert szerintem tudom mit értesz ezen a folyamatos feszültségen, ezen a pszichés húzáson. Ezek is olyasmi reakciót váltanak ki. De szerintem ennek kilakulásának vannak egyéb feltételei. Ha valamiért zavaró a mese, vagy befejezetlennek érzi vagy nem feldogozható számára egy-egy szituáció vagy túl félelmetes vagy csak egyszerűen nem felel meg a korának. Szóval szvsz nem a TV vagy a mese egészében a rossz, hanem akkor és az, ott annak a gyereknek. Egyébként szerintem ennek a folyamatnak a kibontakozását hamar ki lehet szúrni a gyerek reakcióiból és lehet váltani valami másra. Úgyhogy nyílván figyelni kell és két-több gyereknél egyre nehezebb olyat találni, ami mindenkinek jó.
De most már kezdem magam TV jogvédő harcosnak érezni:)))) Pedig tényleg nem célom a Tv térítés:) Én bízom benne, hogy sikerül majd a helyén kezelniük a dolgot, de ezt majd csak a jövő mondja meg. És félre ne érts nem hiszem, hogy bármelyik gyereknek ártana, ha nem néz TV-t. Csak én nem tartom mumusnak sem.
2007.10.17 16:46:25vasszűz
Az 1. pontban leírtakat már rég túlhaladták a kutatások.
Érdekes módon azok a gyerekek is agresszívebbá váltak, akiknek rendezettek voltak a családi körülményeik stb.
2007.10.17 17:49:40szanna
Nekünk egy hónapja nincs TV-nk. Nem elvi okokból, hanem mert kellett a hely a bébi játékainak. Körülnéztünk és a TV-t ítéltük feleslegesnek.
A gyerekeknek egyáltalán nem hiányzik, a párom mindig is utálta, egyedül nekem "fáj" érte a szívem, mert úgy szórakoztatóbb volt vasalni. :)
2007.10.17 19:37:45marywolf
Én egyszerűen felesleges tárgynak tartom a tv-t, nincs is, nem is lesz.
Mese és film gyűjteményünk természetesen van, madj a babacs nézheti, meghatározott időben és mennyiségben, mi sem nézzük állandóan. Van amikor napokig semmit sem nézünk, mert más szórakozás is van a világon.
Családnál le lesz tiltva és én hisztis vagyok ám, vagyis inkább kemény és feltételeket szabó, vagy mi vagy a tv, lehet választani. Nem azt mondom, hogy dobják ki, de amikro mi ott vagyunk, akkor senki se merje bekapcsolni.
Én is várom, hogy beszivárogjon az a trend kicsiny hazánkba, hogy jobb tv nélkül, mert szerintem tény, hogy jobb.
A hozzászólásokból is ez jött le nekem.
Nem mondom, hogy ne nézzen a gyerek mesét meg filmet, mert az a kultúra része, vannak klasszikusok is, amiket már illik ismerni, de nem akarok benne reklámot, és ami a legfontosabb, nem akarom, hogy a tv szabja meg, hogy én mikor nézek filmet, mert egyszerűen korlátoz és én nem vagyok hajlandó a napomat a tv műsor szerint változtatni.
2007.10.17 20:40:19wish73
én szeretem a tv-t, vannak olyan filmek, amiket a hangulatukért nézek, és ugyenezt érzem a gyerekeknél is. olyan világba röpíti őket, ami könyvből nem jön át. és persze nagyon nem mindegy, h valahol nincs tv, vagy van, de tilos. a tiltott gyümölcs mindig értékesebbnek tűnik. ismerek olyan mamát, aki annyi csokit nem enged a gyerekének, amennyi a túró rudin van, leszedi róla. és ki hinné, h a kislány már ovis kora óta a kajával (ponotabban a nem-evéssel) tartja sakkban a családot. nyilván a nem tv-zés más kategória, de, ha tudják, h egy kicsit mindig kapnak belőle, akkor, ha vendégségben vannak, nem ez a lényeg, és felnőtt korukra sem értékelődik fel, tudnak majd szelektálni.
és még egy, a reklámok: nálunk majdnem minden reklámozott cuccra, játékra azt mondják, h vegyem meg (bár ezt a teszkó-prospektusnál is előadják). és ilyenkor megbeszéljük, h 1., drága, 2., buta játék, 3., ok, megnézzük, és, ha minden szempontból jó, akkor a köv. alkalomra jöhet. egy csomó jópofa játékunk van így. szóval így megtanulják, h bár csábító, ellen is lehet állni a dömpingnek.
2007.10.17 21:15:35cseresznye
A tv csak része egy nagyobb csomagnak. A világ száz formában tálcán kinálja a pótcselekvést,figyelemelterelést, agymosást,ezzel számolni kell. Mindenkinek egyéni feladata, hogy kialakítsa, mik a céljai, ebben mi segíti, mi gátolja, mi pihenteti igazán, mivel tud relaxálni, regenerálódni stb.
Ha csak megy, engem nagyon zavar, mert a saját gondolati klímámat mint idegen felülírja, de néha jó megnézni egy meccset, vagy valamit, ami különösen érdekel. Nekünk nem nagy csáberő, hetekig eszünkbe sem jut.
A számítógép már nagyobb ellenfél, mint fentebb írtam. Ha a neten ragadok fölöslegesen, utána szomorú leszek, hogy kútba dobtam a saját időmet.
Amikor olvasok, az utóbbi időben egy oldal után billentyűhiányom van. Ez az, ami igazán zavar.
Persze egy kis idő után átbillen, és majdnem úgy tudok figyelni, mint régen. De mire idáig eljutok, felébred a gyerek, vagy elalszom:(
2007.10.17 21:30:56druantia
Wish, azt írod a tv-ről, hogy "olyan világba röpíti őket, ami könyvből nem jön át". Én ezt pontosan fordítva gondolom. Amit olvasok, azt az én képzeletem szerint "látom", ráadásul annyiszor és úgy élem át újra, ahányszor és ahogy csak akarom. Sokkal valóságosabb és "énszerűbb". A filmekből nekem pont ez a szabadság hiányzik. Ott készen van minden, a szereplők arca adott, a hangulat adott. Nem lehet megállni azoknál a részeknél, amik esetleg megragadtak, nem lehet elmorfondírozni rajta, mert a történet már száguld is tovább. Meg én kicsit zsúfoltnak érzem úgy általában a filmeket, számomra hiteltelen, hogy hetek történéseit tömörítik egy-két órába.
2007.10.17 21:38:23fülemüle
Az én gyerkőcöm egy éves. A tévének egyetlen hasznát látom: amíg tátott szájjal nézi, addig 5 perc alatt le tudom vágni mind a 20 körmét. :)
Mielőtt erre rájöttem, volt, hogy a körömvágás többszöri nekifutással napokig eltartott...
2007.10.17 21:38:31fülemüle
Az én gyerkőcöm egy éves. A tévének egyetlen hasznát látom: amíg tátott szájjal nézi, addig 5 perc alatt le tudom vágni mind a 20 körmét. :)
Mielőtt erre rájöttem, volt, hogy a körömvágás többszöri nekifutással napokig eltartott...
2007.10.17 21:55:22anyaallat
engem egyálntalán nem érdekel és nem köt le a tv, mindig a szabad levegőre menést választom a tv helyett ( mondjuk vicces, hogy emellett a médiában dolgozom...) az uram viszont a legdurvább tv függő. 24 óra háttér tv-zés, amikor gyerek volt akkor hétfőn a csehszlovák adást nézte. mondjuk nem állt le a belső képalkotása, viszont filmrendező lett, és forgatás után is tv-zéssel lazít....hát így elég nehéz a gyereket eltiltani.
2007.10.17 21:56:24anyaallat
fülemüle,
igen én az orrszívás alatt engedem mindig!
2007.10.17 21:56:28anyaallat
fülemüle,
igen én az orrszívás alatt engedem mindig!
2007.10.17 22:01:18martine
nekünk van tv-nk, de nem vagyunk fanatikus tv-zők. gyerekek előtt sem voltunk, miután megszülettek, egyszerűen nem volt rá idő, mód, stb - van, hogy hetekig egyáltalán nem kapcsoljuk be, meg olyan is, hogy akár két héten át is küzdök azért, hogy megnézhessem a híradót - néha sikerül is, olyan mozaikosan :) filmmel nagyon ritkán kísérletezem, inkább évi néhány mozi. a gyerekeknek pedig azt találtuk ki, hogy kedden és szombaton van filmnézés. ez dvd, van 6-8 filmünk, unni eddig nem unják (évente egy-kettővel bővül) - viszont nem is kérik minden alkalommal, mikor lehetne. én nem vettem még észre, hogy az oviban emiatt hátrányt szenvedtek volna, sőt, nem is hallottam még tőlük semmi filmfigurát emlegetni - lehet, eleve immunisak? a net nálunk is neccesebb, mert azt bizony használjuk dolgozni is, levelezni is, szórakozni is - a gyerekek még nem, de sztem erre hamarabb rá fognak kapni, mint a tv-re. jó lenne majd okosan csinálni...
2007.10.18 09:50:01napos oldal
"A számítógép már nagyobb ellenfél, mint fentebb írtam. Ha a neten ragadok fölöslegesen, utána szomorú leszek, hogy kútba dobtam a saját időmet."
Cseresznye, amint megoldást találtál, rögtön szólj! :(
Sajnos már hónapok (évek) óta foglalkoztat a kérdés, és ahogy írod, itt nem az internetről van szó. Nyáron vidéken voltam, ott nem volt internet (nem azért, mert vidék, ééértitek...), bőven találtam más haszontalanságot.
Namost engem ez idegesít, hogy sajnos elég rossz véleménnyel vagyok magamról, hogy nem teszem a dolgom, illetve nem vagyok fegyelmezett, hogy ezt vagy azt akkor hagyom abba, amikor elhatároztam.
Kénytelen vagyok azt gondolni, hogy bénább vagyok, mint mások, jó, de akkor is, mit csináljak? Még annyira jutottam, hogy ha vonzóbb elfoglaltságaim lennének, könnyebb lenne nekikezdeni. A házimunka alig motivál.
Most ott tartok, hogy legalább nem fikázom magam emiatt, plusz igyekszem, ahogy bírok, hogy jobb legyen. Nyilván hangulatfüggő is persze. Mindenesetre azt látom világosan, hogy ezt az itthon vagyok x évig a gyerekkel cuccot nem nekem találták ki.
Most beugrott, hogy mióta van bennem ez az időelmenetési hajlam. Mióta balhéztak otthon a szüleim. Mondjuk jobb lenne, ha az ugorna be, hogy küzdjem le.
2007.10.18 11:57:07ruju
Egyetértek azokkal, akik szerint nem a TV az eredendő gonosz. A rossz az, amit teszünk vele. Nálunk alapból be sincs kapcsolva nap közben. DE. Ha a gyerekem előadja, hogy mesét szeretne nézni, akkor annak - nálunk - oka van: fáradt, és ki szeretne kapcsolni. Akkor választ magának egy mesét a gyűjteményből és kicsit nézi. Nem próbálom meggyőzni, h. ne tegye, mert nem jó neki, stb. És érdekes módon egy héten ha 1x eszébe jut az időtöltés ezen opciója. Amellett, hogy 2-kor már eljön az oviból, tehát elég hosszúak a délutánok.
2007.10.18 16:07:32Vvuk
Én nem szeretném ha lenne tv-nk, de párom szeretne, nem a csatornák végett, hanem mert a wii-hez kell. Wii-t meg én is szeretnék, de jó lenne ha lehetne tv nélkül.
2007.10.18 16:18:13Alvomacko
Mi az a Wii? Esetleg DVD-n nincs? Mert akkor elég egy számítógép....
2007.10.18 16:19:07Alvomacko
Jaj, ez lehet, hogy valami játék?
2007.10.19 09:50:31levendul
hanna, ez király!
kb minden szavával egyetértek
eszter, mi próbáltuk, nekünk volt nemtévés korszakunk is, most van tévénk, én nem látok olyan lényeges különbséget a gyerekek viselkedésében, amit a tévének tulajdonítanék, sztem ez sokkal bonyolultabb képlet
2007.10.22 15:56:32Matyko
A TV mint eszkoz remek dolog.
A csatornak musorai nagyreszt hulladekok.
Nekunk van egy regi xbox jatekkonzolunk, amiben van egy szep nagy hattertar, azon rajta az osszes simpson csalad es futurama, plusz tolotgetek ra agepemrol neha friss filmeket, stb. A konzol lejatssza a dvdinket is, es mivel nalunk a TVzes tulnyomo tobbsege ilyen reklammentes iranyitott elmenyszerzes, nem lesz ebbol baj kesobb sem... Remelem...
Ja, es remek az iras!!
2008.01.29 10:32:39kulcsi
kapcsolódó cikk: crescendo.hu - Tv a családban
Nem vetted figyelembe azt, hogy korosztályonként nagyon mást jelent a tévézés. Továbbá nyilván az sem mindegy, hogy mit néz a poronty, és mennyi ideig. Tehát, mint minden nevelési kérdésben három tényezőt kell figyelembe venni: életkor, tartalom, mennyiség. Ettől függ, hogy tévhitről, vagy tényről van szó.
2008.01.29 10:33:04kulcsi
www.crescendo.hu/2008/01/27/tv-a-csaladban
2008.01.29 14:07:22kulcsi
Egyébként nagyvonalakban egyetértek a fejtegetéseiddel! Jó cikk.