PORONTY

Mivel ártunk a magzatnak?

2007. október 16., kedd 11:10

Mindannyiunknak vannak káros szokásaink, szenvedélyeink, melyekről nem tudunk lemondani. Mégis, amikor babát tervezünk, vagy nem, de úgy alakul az életünk, hogy áldott állapotba kerülünk, sok mindenről képesek vagyunk lemondani azért, hogy gyermekünk egészségesen szülessen meg.

De mi történik, ha mégsincs elég erőnk letenni a cigarettát?

Míg régen csak a férfiak dohányoztak, a statisztikák szerint az elmúlt 20-30 évben egyre több nő hódol ennek a szenvedélynek, sőt az erős dohányos nők száma is növekedett. Meglepő módon, bár mindenki tisztában van azzal, hogy a nikotin káros a fejlődő magzatra, mégis csak a terhesek 20 %-a hagy fel a dohányzással.


Azt hihetnénk, hogy a dohányzás csökkenti a stresszt, de nem! A dohányzás növeli a szorongást, mindemellett hozzájárul az erek elmeszesedéséhez, így szívinfarktust is előidézhet. Emellett kiválóan elősegíti a gyomorrák és a nyelőcsődaganatok kialakulását.

A dohányzás csökkenti a magzat súlygyarapodását. Azok a terhes anyák, akik a terhesség idejére leszoktak, vagy sokkal kevesebb cigarettát szívtak el, kisebb valószínűséggel adtak életet alacsony születési súlyú csecsemőnek. A 2500 gramm alatti csecsemők sokkal inkább hajlamosak a különféle egészségügyi szövődményekre, mint súlyosabb társaik.

A terhesség alatti dohányzás (10 szál/nap fölött kimutathatóan) növeli a korai gyermekhalál veszélyét. Ugyanez vezethet ahhoz, hogy a méhben a légutak csökevényesen fejlődnek. A passzív dohányzás az oka a légzőrendszer gyakori fertőzésének és felelős az asztma kialakulásáért is.

Számos vizsgálat bizonyította, hogy a dohányzó édesanyák újszülötteinek testi-szellemi és személyiségfejlődése elmarad a normálistól. Ezekért a hatásokért részben a krónikus oxigénhiányt okozó szénmonoxid és a nikotin a felelős.

Kávé

Több vizsgálat utal arra, hogy a napi 7-8 csészénél több kávé növeli a halvaszületés, koraszülés kockázatát, illetve az alacsony súlyú újszülöttek és a korai vetélés arányát is. Újabb vizsgálatok szerint a kis mennyiségű koffeinnek nincs magzatkárosító hatása.

Az alkohol

A magzati alkohol szindrómát 1970-es években írták le először. Ennek egyértelmű oka az anya terhesség alatti alkoholfogyasztása. Az alkohol a méhben fejlődő magzatra rendkívül erős teratogén (fejlődési rendellenességet okozó) hatással van, melynek mértéke függ a bevitt alkohol mennyiségétől, minőségétől, de leginkább attól, hogy a terhesség mely szakaszában került az anya a szervezetbe. Legsúlyosabb következménye a szellemi visszamaradottság a megzavart agyfejlődés következtében. Az érintett gyermekek általában kis növésűek, a fejméretük is kicsi. Multiplex fejlődési rendellenességek alakulhatnak k náluk. Szívhibák, a külső nemi szervek elváltozásai, ízületi és bőrproblémák, jellegzetes arcfelépítés, hiperaktivitás.

Gyógyszerek

A legtöbb terhesség idején szedett gyógyszer a méhlepény közvetítésével átjuthat a magzat vérkeringésébe, és ott átmeneti vagy maradandó károsodást okozhat.

Úgy gondolom – szóljatok, ha nem így van – a thalidomid bébikről mindenki hallott. Ők voltak azok a gyermekek, akik csökevényes karokkal, lábakkal születtek egy egyébként más megbetegedésben kiváló, de akkoriban, a hatvanas években magzatvédőnek, enyhe nyugtatónak kikiáltott gyógyszer mellékhatásának következtében.

Nagyon fontos, hogy ha betegek vagyunk, és orvoshoz fordulunk segítségért, tájékoztassuk őt terhességünkről, hogy olyan gyógyszert válasszon, amit terhesség alatt is lehet szedni, bár a legtöbb gyógyszer tájékoztatóján az áll, hogy terhesség alatt nem szedhető. Mivel a magzat az első trimeszterben fejlődik a legerőteljesebben, a gyógyszerfogyasztás ekkor jelentheti a legnagyobb veszélyt. Azonban minden gyógyszer bevétele előtt mérlegelni kell, mivel léteznek olyan betegségek, melyek kezelés hiányában nagyobb veszélyt jelentenek mind a magzatra, mind az anyára. A leghelyesebb, ha ilyenkor konzultálunk nőgyógyászunkkal.

Kábítószerfüggőség

Fogyaszt itt valaki kábítószert? Leírjam részletesen? Inkább nem.

Röviden annyit, hogy a kokainfogyasztás gyakoribb vetélést, idő előtti méhlepényleválást okoz. A magzatban a központi idegrendszer és húgyutak fejlődési rendellenességét idézheti elő. Népszerűbb a marihuána fogyasztás. Nem bizonyított, hogy magzatkárosító hatása lenne, de nagy mennyiségben idegrendszeri és viselkedészavarokat okoz a magzatban.

KOMMENTEK

  • 2007.10.16 13:31:11babzsák

    Ja,és napi 1,max. másfél kávé...

  • 2007.10.16 13:31:56B-

    Én meg pont azt hallottam, hogy a sörözés hasfájós babáknál balul üthet ki. És hogy a vízen kívül nincsen benne semmi, ami jó lenne, viszont az alkohol nagyon necces.



    Ezzel együtt én szeretem a barna sört, a múlt este lelkifurdalások közepette elszopogattam 2 decit (nem röhög), a harmadik decit a párommal itattam meg, mert nem mertem meginni. Erre Nilufer írja, hogy az ő lánya minden este nyomja :-))) Most légy okos, domokos :-)

  • 2007.10.16 13:32:20tyúkanyó

    Hajjaj. A kávéról annyit, hogy mind a három terhességem alatt kávéztam.Erősen kávéfüggő vagyok, ami azt jelenti, hogy minimum 4 méregerős kávét megiszok naponta.A terhesség alatt ez lement 2 gyengére, cigiről leszoktam, de ami durva, hogy látok szoptató anyákat cigizni. Pedig ekkor már nincs méhlepény, ami legalább valamennyit kiszűr (lehet, hogy hülyeséget írtam), és volt olyan is, hogy az ismerősöm a kezében a meggyújtatlan cigivel, ránézett a síró gyerekére,aki mellesleg szopizni szeretett volna, és ezt már elszívom felkiáltással rágyújtott!Persze megsértődött, mikor kiosztottam,azóta sem tartjuk a kapcsolatot.

  • 2007.10.16 13:32:38marcangoló

    Kisbalas, igen, erre próbáltam célozni, hogy bizonyos társadalmi rétegekben, körökben egyáltalán nem ciki terhesen rágyújtani, sörözni, meg ilyenek. Csak hát ez nem pont az én ismeretségi köröm, és szerintem a tiétek sem.

  • 2007.10.16 13:33:15Guruljka

    Engem nem lep meg a 20%-os statisztika. Mert a születésszám nem éppen a mondjuk úgy középosztályban magas, ahol valóban ciki már a cigi. Bár ez is nagyon közösségfüggő. Pl a még mindig pécsi barátaimnak jelentős része szívja (én is szívtam anno), de akik elhagyták a várost, mert vagy külföldre vagy Pestre mentek, nagyon-nagy arányban letették már.

    Viszont a volt szomszédom, diplomás (pszichológus)nő szívta terhesen is. Az elsőnél még nem. Az a gyerek is koraszülött lett és pic-en volt a klinikán... De a másodiknál már simán szívta. Én egyszer kérdeztem meg miért, Ő azt mondta nem bírja idegekkel. Más nem oldhattja meg ilyenkor a problémáit a kismamának. A megvetés vagy az elhatárolódás vagy lekezelés meg biztos nem segít. Így többet vigyáztam a gyerekére, hadd lazuljon, aztán én is újra terhes lettem és nem vállaltam tovább a tehermentesítést. Hogy csökkentette-e a cigi adagot nem tudom, de én próbáltam segíteni. Másrészt a második is koraszülött lett, de ő vele nem volt gond. Viszont mindkettő szoptatása alatt szintén szívta. A nagyobbiknak már nincs mandulája és jellemző rájuk a felső légúti nyavaja is, de hogy ettől van-e nem tudom.

    Én egyébként azzal a lendülettel raktam le a cigit, hogy megtudtam terhes vagyok. Mivel nem volt tervezett a bébi, ezért nem jóval előtte. És nem túlhordtam az ebadtát:)?

  • 2007.10.16 13:33:55Borcsika

    Nekem az lső gyereknél szabályosan kiesett a cigi a kezemből. Nem kívántam. Igaz, vele enni sem kívántam, így az első trimeszter végére 8 kilót fogytam. Ki tudja miért, de az a baba nem maradt meg. Jött a fiam, egy mámoros éjszaka eredményeként, teljesen váratlanul. Nem tudtam letenni a cigit, de napi 5-6 szálnál nem szívtam többet. Kifejezetten kívántam. Az orvostól kértem tanácsot, és ő azt mondta, hogy próbáljam meg a minimálisra csökkenteni, igyak sok folyadékot, és egyek sok gyümölcsöt (főleg almát, szőlőt), amik antioxidánst termelnek. Felkészített a koraszülésre (42. hetet kezdtem), illetve a kis súlyra (375o). Ezzel nem azt akarom mondani, hogy ne tegye le senki a cigit, de ha nincshozzá ereje, vagy nagyon kívánja,akkor csökkentse minimálisra, és egyen rengeteg gyümölcsöt. Legalább ennyit tegyen meg.

  • 2007.10.16 13:35:19B-

    Ja, és még egy para: a laptop. Én a terhesség alatt végig használtam, és ahogy a neve is mutatja, ölben. Egyszer átvillant az agyamon, hogy jézusom, mit csinálok, és rákerestem az interneten a témára (akkor kivettem a gépet az ölemből :-) ), de csak a férfiak ölében felmerülő problémákról találtam adatot :-) A gyerek egyelőre épnek tűnik :-), de van valaki, aki tud erről pontosabbat? Felelőtlen voltam, vagy nem csináltam semmi különöset? Bocs, hogy új témát hoztam be, de szerintem ez is izgi.

  • 2007.10.16 13:43:19Alvomacko

    Mintha úgy emlékeznék, hogy itt Vierre_ dohányzott, de most az istennek sem találom a topikot, ahol mindenki nekiesett.

  • 2007.10.16 13:43:28tyúkanyó

    Mikrosütő, adalékanyagok, hajfesték, soroljam a paráim?:-D Emlékszem anno az elsővel a hasamat kenegetve villant be, hogy mi van, ha ez is árt?:-D

    Tényleg, le van valahol írva,hogy a hajfestés árt?

  • 2007.10.16 13:46:10Guruljka

    Az alkoholmentes sört a kismamáknak találták ki, pont a tejelválasztás serkentő hatás miatt:) És ez komoly!!!



    Jöhetnek a kövek de én terhesen békésen megittam esténként a párommal egy pohár vörösbort, ad absurdum nyáron 1 pikoló világost. Az orvos szerint egy pohár vörösbor mellett elbeszélgetni este a apával, a babának is jó. Ez a gondolat nekem tetszett és magamévá tettem:)



    Kávé, asszem az a legnagyobb kérdés milyen kávé. Másmint koffeintartalmúlag. Mert van aki bögre hosszúkávét iszik, van aki eszpresszót, van aki azt általam vizes löttynek nevezetettet (bocsi mindenkinek aki ezt szereti) ami a filteres főzőböl jön és így tovább. Így lett ez a napi 7-8 szerintem.

    Mivel mindig alacsony volt a vérnyomásom reggel muszáj volt kávéval kezdenem.Terhesen is. De most már nem alacsony, hanem normál így én le is szoktam róla. (valszeg addig, amíg le nem fogyok annyira, hogy újra alacsony lesz)

    Az íze kedvéért már lehet nagyon jó koffeinmentes kávét venni. Abból csinálok néhanap tiramisut is.



    A kábítószer: oh jajj, velem anno előfordult, hogy füveztem, de akkor még a gyerek gondolatától is levert volna a víz. És mondjuk sosem voltam rendszeres fogysztója, csak kis kiváncsi... De jelentem a kiváncsiságot kinőttem, a gyerekvállaláshoz meg felnőttem. (remélem)

  • 2007.10.16 13:47:21Pumatex

    tyúkanyó 2007.10.16 13:43:28



    Hajfestésben nem a hajadra kent cucc lehet ártalmas, hanem a gőze, amit belélegzel. Azaz ha nagy szellős helyen történik, ahol nem lélegzed be, szerintem semmi gond nem lehet. Én is festettem összesen 3x vagy 4x a terhesség alatt, oszt semmi baja a bébinek :D.

  • 2007.10.16 13:49:03Borcsika

    B- ? max 4 évesen már programoz. Sztem nincs semmi mellékhatása.A pasiknak is csak azért árthat, mert hőt termel odaa, ahová pont nem kéne, és a fiúkat lelassítja. Ez is olyan, mint a mobiltelefonos riogatás. Hányszor hallottam, hogy agydaganatot fogok kapni...



    Gyógyszer? Én antibiotikum, és minden gyógyszerellenes vagyok. Terhesen, ha fájt a fejem, inkább lepihentem. A 8. hónapban volt egy hirtlen felszökő lázam, a doki Panadol bébi szirupot ajánlott. Le is ment tőle. Ha a kisbabáknak adható (bizonyos kortól, s súlytól), akkor talán egy felnőttnek nem lesz semmi baja az epersziruptól.

  • 2007.10.16 13:53:14Alvomacko

    OFF: mi van Memme-vel? ON

  • 2007.10.16 14:00:33timbuk

    Nem szoktam nagyon kommentelni, de ez a téma érint engem is, mert Anyukám anno, míg engem várt állítólag végig cigizett (plusz szoptatás). Persze dugiban, mert Apu irtóra utálta. Nos, szerintem, ha nagy egészségügyi bajom nem is lett, azért az átlagnál érzékenyebb vagyok, fejfájós (kicsi kortól) stb. Erről olvastam is egyszer, mármint hogy milyen hosszútávú hatásai vannak a terhesség alatti dohányzásnak a gyerekre nézve.



    Szerintem írtó nagy önzés például erre nem gondolva vígan tovább pöfékelni. Valahogy nagyon nem értem ezt a hozzáállást. Arra hivatkozni, hogy mennyi gyerek születik kvázi egészségesen amellett, hogy 9 hónapig passzívan dohányzott, szerintem felelőtlenség.

  • 2007.10.16 14:00:54manci

    Én ezt nem tudom elhinni! Biztosan nem elírás? Nem úgy van inkább, hogy a terhesek 20 %-a nem hagy fel a dohányzással?

  • 2007.10.16 14:06:44papirbirka

    Guruljka, lányomnak fülfájást a vöröshagymalé mulasztotta el. A gyógyszertári cseppekre tojt a betegsége, már váltogatta a doki. Két este négy csepp reszelt hagymalé és ugyan két hétig bűzlött a drágám, de villámgyorsan egészséges lett.

  • 2007.10.16 14:11:19starbuck

    Naszóval, én orvos valék, de eszembe sem jutna paráztatni senkit.

    Valaki már kimondta a varázsszót: mértékletesség. Anno az egyetemen szülészet gyakorlaton is azt tanították, hogy 1-2 szál cigi naponta, alkalmanként 1 deci bor, 1-2 kávé nem valószínű, hogy ártana (persze tudjuk, hogy a biológiában semmi sem száz százalék).

    Gyógyszerek: vannak esetek, amikor többet ártunk azzal, hogy nem gyógyszerelünk. Egyébként valóban nagyon kevés az a gyógyszer, amit nem lehet beszedni, ill. vannak, amelyek szedése nem ajánlott, mert elősegíthetik bizonyos fejlődési rendellenességek kialakulását, növekedési zavarhoz, süketséghez, vérzésekhez, közp. idegrendszeri zavarokhoz vezethetnek.

    A dohányzásról annyit, hogy én is minden alkalommal, amikor betértem a kórházba, nagy csapat füstölő pocakos kismamával szembesültem. Nem akarok általánosítani, de bizonyos népcsoport bőven felülreprezentált volt. Hát igen, itt tényleg nem ciki rágyújtani.

    marcangoló,

    igaz, amit írtál, tényleg stresszcsökkentő lehet a nikotin, viszont annyiban tévedsz, hogy hat az ACh

    termelődésére. Az ACh előanyaga, a kolin a májban termelődik, aztán kerül a központi idegrendszerbe, erre nem hat a nikotin.

    Amivel keverted, az az, hogy a nikotin két áttevődési helyen (vegetatív ganglion, neuromuscularis junctio) uolyan izgató hatást vált ki, mint fiziológiásan az ACh. Dióhéjban ennyi, mert a nikotin farmakológiai hatásai igencsak sokrétűek, nem akarok fárasztani senkit. A dohányos a krónikus mérgezés állapotában leledzik, viszont kialakult a tolerancia, a receptorok deszenzibilizálódtak, s kifejlődött egy bizonyos mértékű ellenállás a toxikus hatásokkal szemben (nem egészen megvonásról van szó, inkább a nikotin egy centrális hatásáról).

    Élettan, gyógyszertan off.

  • 2007.10.16 14:14:05abominog

    manci: az nagyon sok lenne, nem? Bár tényleg így szól a cikk, de remélem, csak rosszul fogalmaztak.



    Visszatérve a szoptatás alatti fájdalomcsillapításra: nekem is az algopyrint ajánlotta a doki, méghozzá azért, mert ugyanaz a hatóanyaga, mint ami a babónak felírt lázcsillapítónak! (metamizol-nátrium) Én ezt nagyon meggyőző és megnyugtató érvnek találom. Na nem mintha tömném magamba, de ha kell, legalább nincs nagy lelkiismeret-furdalásom.



    És mi a helyzet a mobil-telefonnal?

    Amúgy én úgy tudom, hogy minden elektromos kütyü sugároz valamennyire, szóval képzelem, milyen elektromos terek között üldögélünk itthon. De ezen parázni végképp nem érdemes. (bocs ha hülyeséget írtam, csak jogász volnék....) :c)

  • 2007.10.16 14:25:05marcangoló

    Starbuck, igazad van, valóban hasonlóképpen hat a nikotin, ezért át is veheti a receptorokban az Ach helyét. Csak hülyén próbáltam lerövidíteni és érthetőbbé tenni a tényeket.

  • 2007.10.16 14:31:04Guruljka

    starbuck, ismét megerősítettél benne, hogy képtelen lennék elvégezni az orvosi egyetemet:)))

  • 2007.10.16 14:35:30marcangoló

    Á, nem olyan nagy cucc. :-)))) Na jó, csak bunkózok, de az!

  • 2007.10.16 14:38:22Moira

    tyúkanyó: én úgy tudom a hajfesték nem árt, mert csak minimális mennyiség kerül a bőrödre, ahonnan felszívódhat.Itt is, és a műkörömnél is a gőzök lehetnek ártalmasak, de ez elkerülhető(de ezt Pumatex már megírta előttem).

    Mi nem terveztük a babát( ráadásul az első hnapban még menstruáltam is), így elég későn vettük észre a kisasszonyt. Addig sajnos cigiztem és piáltun is néha, így sokáig aggódtam, hogy pont a legkritikusabb időszakban árthattam a babónak :-(

    Aztán végül egy hetet túlhordtam, és szép nagy, egészséges lányka lett. Amint megmondta a doki, hogy terhes vagyok, letettem a cigit és még most sem dohányzom, bár a szoptatás befejezése után lehet, hogy rágyújtok majd.

    Sört viszont iszom (meg Laktoherbet is), és elég tejem is van.

  • 2007.10.16 14:38:32bobesbobek

    sziasztok! sokat olvaslak titeket, de még nem gondoltam úgy hogy érdemben hozzá tudnék szólni a témákhoz, mivel még csak most gondolkodunk a babavállaláson... regisztráltam mert ebben a témában lenne kérdésem és észrevételem is, remélem valaki tud segíteni, hiszen itt annyi okos (leendő)anyuka van! ;) szóval, azzal nem értek egyet, ha valaki CSAK akkor teszi le a cigit meg a piát mikor észreveszi hogy terhes!? (persze ha csak becsúszott a baba, akkor nem tud előre gondolkodni) hiszen akkor már benne fejlődik a magzat, ez tényleg nem árt neki?? és még az érdekelne, hogy a marihuánával kapcsolatban van-e valakinek tapasztalata, mármint hogy mennyire árt a babának ha valaki gyermekvállalás előtt fogyasztott... (pl. meddig kell várni hogy kitisztuljon a szervezete, vagy egyáltalán árthat-e hogy valaki élt ilyen "szerrel" régebben) annyit találtam csak erről a neten, hogy "terhesség alatti marihuánafogyasztás" - (jézusom, kinek jut ilyen eszébe) állítólag amerikában használják az állapotos nők hányinger ellen. pf. atyaúristen. köszi a segítséget és remélem nem ítéltek el emiatt a téma miatt de nem tudom kitől kérhetnék infót ilyen ügyben, nem hiszem hogy a nőgyógyász annyira tájékozott lenne. szóval hátha van valakinek ismerőse akinek az ismerősének az ismerőse, értitek...

  • 2007.10.16 14:41:18starbuck

    Guruljka,

    off,

    rólam is azt hitte néhány jóakaróm, hogy 6 félév bölcsészkar után nemhogy elvégezni nem tudom majd, de eleve fel sem vesznek (szerintük a bölcsészek eleve hülyék). Aztán felvettek elsőre, valahogy csak sikerült elvégezni is, egy ideig párhuzamosan a kettőt, szóval, nem nagy cucc tényleg:-))

  • 2007.10.16 14:45:52Moira

    bobesbobek: az ismereősöm ismerőse (tehát én) kamaszokában fogyasztott marihuánát( összesen négyszer, vagy ötször), és nem látom, hogy a kislányomnak bármi baja lenne. Igaz, ez már kb 6 éve volt.

    Egyébként, ha jól tudom(mondjátok meg, ha nem), egy évig lehet max kimutatni, de akor sem vérből, hanem hajból.

  • 2007.10.16 14:49:05bobesbobek

    moira: köszi :) egyébként ez így "átmehet" a babába ha egy éven belül van az ember lánya? (jajj de hülyén hangzik)

  • 2007.10.16 14:50:01marcangoló

    Bobesbobek, én csak a cigi témájához tudok hozzászólni. :-) A marihuána hetekig (hónapokig?) kimutatható a szervezetben, azt tudom.

    Nyilván az az ideális, ha már a fogantatás előtt leteszi az ember a cigit. Mondjuk a nikotin gyorsan kiürül, csak az általa okozott elváltozások regenerálódása tart el egy jó darabig (gyakorlatilag évekig). De ha belegondolsz, az utolsó menstruációtól számoljuk a terhességet, de a fogantatás csak két héttel később történik. Fogantatás után kb. 10 napig a megtermékenyített petesejt vándorol a méh felé, a 10. nap körül ágyazódik be. Ilyenkor még a minden vagy semmi elv érvényesül, tehát, ha valami miatt károsodik a zigóta, vagy a méh nem fogadóképes, nincs megtermékenyülés. Ha beágyazódik, elvileg rendben van minden- tehát a leendő baba egészséges )kivéve, ha genetikailag hordoz valamit, de kívülről még nem nagyon tud károsodni). A következő 4 napban még nem történik olyan fejlődés a leendő magzatban, aminek nagyon ártani tudnál, ha mégis, akkor nem marad meg. Tehát, ha abban a pillanatban (vagy egy kicsit később) teszed le a cigit, piát, mikor észrevetted, hogy késik, vagy kiderül, hogy terhes vagy, még épp időben vagy. A dohányzás ráadásul nem feltétlenül okoz fejlődési rendellenességet (esetleg a légzőszervekben), inkább hosszútávú káros hatásai vannak.

    De kérem, aki másként tudja, szóljon. :-)

  • 2007.10.16 14:51:41Guruljka

    starbuck és marcangoló én kalapomat megemeltem, mert ezt pl. "a nikotin két áttevődési helyen (vegetatív ganglion, neuromuscularis junctio) uolyan izgató hatást vált ki, mint fiziológiásan az ACh."

    biztosan képtelen lennék megjegyezni:) Inkább kb 30 mese séróból. Na jó azthiszem azt sokan vállalnák, úgyhogy legyen inkább pedagógia szigorlat:))

  • 2007.10.16 15:00:31kisbalas

    mmm... a terhesek 20%-a, vagy a dohányzó terhesek 20%-a? nem egyértelmű...

    Bobesbobek, a fűről úgy tudom, hogy nem károsítja a genetikai állományt (mint mondjuk az amfetamin, ami károsíthatja), így elméletileg az, hogy teherbeesés előtt valaki szívott, nem okoz bajt. Elméletileg. De elég ellentmondásosak amúgy a vélemények ebben a témában. Terhesség alatt meg, hallottam már olyan véleményt is, hogy "többet árt a nikotin, amit elszívsz mellé", hát nem tudom, akár árt, akár nem, szerintem egyrészt nem kell azt a csepp szervezetet ilyen anyagokhoz (sem) szoktatni, másrészt meg lehet, hogy egy csomó dolog csak később derül ki, pl tanulási zavarok, stb. formájában...

  • 2007.10.16 15:03:57moon

    bobesbobek, ne aggodj, meg az elso trimeszter alatti marihuana hasznalatnal sem egyertelmu, hogy artana a babanak. (ezzel nem azt mondom, hogy gyujtsanak ra a terhesek, csak h ne parazzon, aki esetleg meg nem tudta, h terhes)



    az, hogy valaki fogyasztott thc-t, valoban sokaig kimutathato, a hatasa viszont az anya szervezeteben is csak a fogyasztas kornyeken ervenyesul, utana nem szignifikans.



    a fuszivasnal egyebkent nem (csak) a thc karos (ha karos, ugye ezt is vitatjak, ebbe most en nem megyek bele), hanem a fust karcinogen ugyebar, es a fuves cigit nem szoktak fustszurovel szivni :) szal ha valami, akkor a fust arthat a gyereknek, eppugy, mint a rendes ciginel

  • 2007.10.16 15:05:12Chang Yai

    a múlt héten Bangkokban kérdeztem egy ismerőst, hogy abban a szmogban minek cigizik is még, azt mondta, akkor jut csak viszonylag tiszta levegőhöz.

    nem tudom, Pesten milyen állapotok vannak mostanság, de gondolom a belvárosi levegő belélegzése huzamosabb ideig még mindig nem túl egészséges.

    és persze ki tudja, tán jobb ha nem is tudjuk, mi minden van abban, amit megeszünk, megiszunk, milyen kósza, még alig ismert káros hatások vesznek körül minket.

    hol van vége az óvatosságnak és hol kezdődik a paranoia?

  • 2007.10.16 15:06:53kisbalas

    Köszi a sörös tippeket mindenkinek, én pont a sört sajna nem szeretem (mér' nem inkább a körtepálinka fakaszt tejet..???), de a jó ügy érdekében szerintem ki fogom próbálni, ha itt lesz az ideje ;-)

  • 2007.10.16 15:08:52tyúkanyó

    Így jár aki pongyolán fogalmaz!:-D A hajamat mindhárom gyereknél festettem, jelentem egészségesek. A kérdés azért lett feltéve, mert emiatt a csúnyacsúnya szokásom miatt páran rámdörrentek, hogy ártok vele a magzatnak. Gondoltam hátha látta ezt valaki írott formában is. :-)

  • 2007.10.16 15:12:40bobesbobek

    kisbalas, jaja én is valami olyasmit olvastam hogy tanulási zavarok, hiperaktivitás stb. - de ez mind a terhesség alatti marih. fogyasztás velejárója lehet, terhesség előttiről sehol sem írnak. pl. találtam olyan weboldalt ahol egy 'kétségbeesett' csaj kérdezte meg valami weborvostól hogy rendszeres marihuána fogyasztás alatt fogant magzat sérülhet-e a későbbi fejlődése során, vagy hát hogy okoz-e problémát nála, de csak annyit tudott válaszolni hogy kérdezzen meg egy toxikológust. hmmm.

  • 2007.10.16 15:24:02boribon

    Én úgy tudom, hogy kb. fél év alatt tisztul ki a marihuána a szervezetből. Tanulási zavara, meg hiperaktivitása meglehetősen sokmindentől lehet egy gyereknek, kiváncsi lennék, hogy mutatták ki, hogy pont a fűtől volt azoknak a gyerekeknek...

  • 2007.10.16 15:34:27kisbalas

    A terhesség elején úgy tudom(valaki már írta itt is), még eléggé a "mindent vagy semmit" elv érvényesül, vagyis ha károsodik a magzat, akkor nem is nagyon marad meg. Előtte - ha az örökítőanyagban nem tesz kárt, a szervezetből meg kiürül - akkor nem tudom, hogyan árthat. De ha ilyen irányú parád van, akkor még mindig lehet menni genetikai tanácsadásra, a lényeg, hogy ha ilyen van, akkor szépen oda kell állni a doktorbácsi/néni elé, aki a terhességedet végigkíséri és elmesélni neki mikor miket fogyasztottál, hogy ki tudjanak vizsgálni mindent, amit lehet. Orvosi titoktartás ugye van, és amúgy is olyan orvost érdemes választani, akinek el tudod mondani az ilyen irányú aggodalmaidat is, mivel ő az aki látja a konkrét leleteidet, stb, sokkal biztosabb, mint csak a neten puhatolózni.

  • 2007.10.16 15:48:12kisbalas

    Ja, egyébként ha már alkohol-, kábítószer-, vegyszer- és nikotin-para: a teherbeesés előtti károsító hatások egy része ugyebár apukára is vonatkozik :( erre is érdemes rákérdezni, ha már olyan a helyzet.

    Amúgy meg fő az optimizmus, a sok parázás is ártalmas ám ;-)

  • 2007.10.16 15:51:28mazsola84

    Múltkor egy dokibácsi mondta a tv-ben, hogy kismamák tessék megnyugodni, és teljesen nyugodtan hajat festeni.

  • 2007.10.16 17:05:37Yuki

    Mi a férjemmel és a barátokkal nagy borrajongók vagyunk. Mióta babát várok, nem ittam soha egy pohárral sem, bár sokan mondják, hogy nem árt, vagy nem bizonyított, hogy árt, sőt néhányan egyenesen azt állítják, hogy kifejezetten jót tesz. Az én álláspontom az, hogy amíg ennyire kétes a megítélése a terhesség alatti alkoholfogyasztásnak, addig én nem akarok kísérletezgetni. Mert lehet, hogy nem lesz semmi baja a babának. Aztán lehet, hogy lesz, de nem a bortól - viszont ezt senki nem fogja majd tudni bebizonyítani, és én életem végéig azzal a kétellyel éljek, hogy miattam lett baja a gyerekemnek? Ezzel nem tudnék együtt élni. Szóval, ha nagyon hiányzik a bor, akkor egy negyed kortyot elszopogatok a férjem poharából. Az ízét érzem, és ennyi biztosan nem árt.



    A kávé kérdést meg a kisbaba oldotta meg. Utálja. Még a szagától is émelygés fog el. Pedig néha nagyon kéne, de inkább lefekszem este nyolckor, és átalszom a hétvégéket. Ez tuti nem árt. Aktív életet élni meg ráérek később is.



    De ami nagyon hiányzik, az a camambert és a márványsajt... meg a szusi...

  • 2007.10.16 17:14:52DrSzöszi

    Hú basszus, ez a 20% tényleg hihetetlen.

    Magam részéről elég kemény, ráadásul "öntudatos" dohányos vagyok (értsd kb teszek rá, hogy már nem "trendi" és néhol csúnyán néznek rám miatta - én figyelek arra, hogy ne bagózzak arcon másokat, ők meg legyenek szívesek nem megjegyzéseket tenni nekem, ha magamban cigizgetek - szerintem ez fair deal), de a terhességem alatt eszem ágába nem jutott volna...



    Anno amúgy nekem azt mondta a dokim, hogy ha nagyon kívánom, akkor napi 1-2 száltól semmi baja nem lesz a babának. Ennek megörültem, hazamentem, rágyújtottam egyre, amit két slukk után nyomtam el, mert annyira rossz érzés volt, hogy "Te jó ég, ezzel árthatok".



    Aztán a szoptatást is szépen végigcsináltam cigi nélkül, bár akkor már majd megkepedtem - úgy szoktam vissza, hogy mikor abbahagytam a szoptatást (elfogyott a tejem 7 hónapos korára), még aznap elszívtam egy dobozzal este a terazson! :) Csudajól esett.



    Szóval eszem ágában sem volt soha leszokni, tudom, hosszú öngyilkosság, blabla, dehát ez az én testem.



    Viszont akkor, addig nem csak az enyém volt...



    Szóval nem értem. Tényleg nem értem, és nagyon ijesztő. És remekül kapcsolódik a másik cikkhez az örökbefogadásról.

  • 2007.10.16 17:17:03DrSzöszi

    Yuki, igen, a cigi hiánya mellett a kecskesajt hiánya volt gyakorlatilag elviselhetetlen számomra is. :)

  • 2007.10.16 19:08:52manci

    Hát Yuki, a 2. baba mellett már nemigen fekhetsz le este 8-kor, ha a férjeddel is szeretnél még egy kis lelki (esetleg testi) életet élni. A hétvégéket meg biztos nem aludhatod át! Legalábbis nekem ez a tapasztalatom.



    Nálam az életbenmaradás feltétele a reggeli tejeskávé. Néha a délutáni is :)

  • 2007.10.16 19:29:11kisbalas

    Hű Yuki a camembert - szusi vonal említése nekem is a szívembe markolt... ;-) Nem szólva a remek kolbászról... De a legfájóbb pont az volt, hogy el kellett ajándékoznunk az imádott cicánkat :( azóta meg úgy vagyok vele, hogy ha a szép, aranyos, kedves, tiszta macskámtól megváltam, akkor nehogy már holmi gyenge pillanatok miatt kockáztassak. Meg amúgy se. Nyilván kicsi az esély, hogy bármi baj lesz bármelyiktől is, de ha mégis, hát azt nem tudnám sose megemészteni...

  • 2007.10.16 19:32:26kaposztalepke

    Engem is múltkor megerősített Czeizel doktor a gyógyszerekkel kapcsolatban...előtte is azt gondoltam, hogy hobbiból úgysem szedem be, de ha kell, hát kell. Én első gyereknél az ekcémámmal szívtam meg kegyetlenül...tél is volt, meg mindenféle, és nagyon kijött. GYakorlatilag születésemtől kezdve probléma ez időről időre, ésszel használt higított, stb szteroidos krémeket kapok helyileg amikor ahol kritikus, és sok mást tünetmentes/nem vészes helyekre. Na, terhesen elkezdtek ijesztegetni, védőnő meg mindenki, hogy jajj, szteroidos krémet aztán véletlenül se...a vége az lett, hogy szó szerint a fejem búbjátől a bokámig egy merő viszkető sebes izé lettem, heteken át nem aludtam a vakarózástól, tiszta seb és idegbaj voltam, amire végre találtam egy normális bőrgyógyit, aki helyből azzal kezdte, hogy ezt akkor is meg kell oldani, ezerszer többet árt a nemalvás meg az általános rossz állapot a gyereknek, és jól kiválasztott/kevert/higított cucc bőrön keresztül véletlenül sem fog úgy felszívódni, hogy gondot okozhasson. Azóta is vagy 4 éve szoptatok-terhes voltam-szoptatok, és hozzá járok, és szerintem sokkal jobb minden betegséget/problémát még nem súlyos állapotban kevesebb gyógyszerrel/krémmel bármivel karbantartani, mint túlzott és indokolatlan parák miatt hagyni, és sokkal rosszabb állapotból sokkal több "vegyszerrel" helyrehozni.

    A gyógyszerek nagy részén meg ténxyleg azért van a tiltó felirat, mert valszín semmi gondot nem okoz, de nincsenek rá klinikai vizsgálatok, mert terheseken nem tesztelnek gyógyszert. Nekem azért az elmúlt több mint négy év alatt/óta, hogy vagy terhes vagyok, vagy szoptatok, vagy a kettő együtt kellett 1-2szer antibiotikum-kúra is, ráadásul penicillin-érékeny vagyok, így sok midnent nem lehet, ami pont használható lenne, de azért ha akarnak, találnak megfelelőt. És nekem is mindig az Algopyrint mondták, hogy szabad...néha már arra gondoltam, hogy egyszerűen az orvosoknak arról van tapasztalatuk, sok-sok éve sokan szedték, és nem okozott gondot, így azt már nyugodtan merik mondani.

    Érdekelne, hogy van-e vkinek tapasztalata a Seduxen-ről? A nagy migrénes rosszulléteim némelyikénél (amikor nagyon durva, és elég gázos általános rosszuléttel jár), normál esetben egys fél Seduxen nagyon sokat szokott használni, de szopi mellett nem merem (azt az évente 2-3szor felet, kábé annyi kéne)...Anyukám ugyan azt mesélte, hogy velem terhesen hónapokig ezt kellett szednie, hogy megmaradjak, és hogy akkor is azt mondták, hogy nem okoz gondot (látszólag nem okozott:)) legalábbis nagyobbat, mint az alaphülyeségem:))) )...szóval elvileg az a párhavonta fél tabletta a világon semmit nem számítana az anyatejbe...(?) (az én állapotomon nagyon sokat segítene)..



    A Camambert sajt ennyire cikis???? Én biza szoktam enni..nem világos, hogy a pasztörözetlen tejjel van a gond? De a boltban normálisan kapható csomagolt, stb (tehát nem termelőtől, stb vett) sajtok azért pasztörizálva vannak, nem? VAgy tényleg okozhat gondot a Tihany Camambert is??? Sushit soha nem ettem még, azt nem most kezdem el, a nyers tojást is kerülöm..;)

    A cigi, alkohol nem érint, arról az egyszem híg kávéról amit reggelente a melóban ittam reggeli mellé, leálltam még az első terhességemmel,azóta sem hiányzik...a spinálfejfájásra mondjuk itatták velem második császár után hegyekben:))) De én könnyen pofázok, inkább magasabb a vérnyomásom (ami azért nem feltétlen öröm, de egyelőre nem problémás, kopp-kopp), így nem akkora cucc nem kávézni, megértem, ha vki 80/60akkal meg annyi sem ledönti, hogy életben maradjon/kikeljen az ágyból.

    Teából a rooibos és a honeybush még a legaggodalmasabbaknak is szabad, nem? :)))

  • 2007.10.16 20:12:01kisbalas

    A camembert állítólag a penész miatt gáz. De ezt nem értem én sem kristálytisztán... Vajon szoptatás alatt se ajánlott? Valójában ha gondosan belemerül az ember, szinte bármire rá lehet parázni (ételek, mozgás, akármi), de azért kicsit túl van lihegve mostanában ez a mit nem szabad a terheseknek téma. Vagy csak én akarok mindig olyat, amit nem kéne??? ;-)))

  • 2007.10.16 20:31:28boribon

    Rajtam is kijött az ekcéma a terhesség alatt, az első bőrgyógyász, akihez elmentem, megvonta a vállát, hogy ha terhes vagyok, akkor nem tud segíteni. 3 hét múlva már tetőtől talpig mállottam, mint a vakolat, és viszkettem, mint a kénköves nyavalya. (Ismerjük el, ma irodalmi hangulatomban vagyok. :-))

    Na, akkor visszamentem a bőrgyógyászatra, és szerencsére egy másik dokihoz kerültem, aki sűrgősen felírt egy ultra nagy hígitású, icipicit szteroidos krémet, ami 4 nap alatt megoldotta a problémámat.

    Kislányom pedig a jelek szerint nem látta ennek kárát. Most szoptatás alatt is ezt a krémet "használom", vagyis kétszer már bekentem vele a kezemet, mert most is kitört rajtam a nyavalya.(Orvosi engedéllyel.)

  • 2007.10.16 20:32:23boribon

    :-D Mármint nem a nyavalyának van orvosi engedélye, hanem nekem, a krém használatára. :-)))

  • 2007.10.16 21:13:04lii

    camembert téma: szerintem a tihany meg effélék nem okoznak problémát (ez kb az a kategória, mint amikor beszólt nekem a non-stopos egyszer, h. ne mondjam azt, h. trappista sajt, mert az "nem sajt!" :) én terhesség alatt csak a jó érettnek tűnő, folyósabb állagú camembert sajtokat hanyagoltam, meg mondjuk az olyan gorgonzolát, ami épp csak vissza nem beszél, mikor vágod.

  • 2007.10.17 01:34:09whale rider

    az öntudatos dohányzásról annyit azért megjegyeznék, hogy picúrt önáltatás szerintem azt gondolni, hogy ha az ember szoptatás végéig nem dohányzik, akkor mindent megtett a gyerekéért, utána már bűntetlenül visszaszokhat. hacsak nem minden esetben valóban erkélyen, teraszon, gyerektől a füstöt hermetikusan elzárva cigizik tovább, de ez szerintem hosszú távon nem életszerű/megvalósítható képlet egy addikt számára. én korrektül asztmás gyerekként nőttem fel, hónapokat töltöttem a szabadsághegyen meg a kékesen szanatóriumokban, és utólag nyilvánvalóan a passzív dohányzás miatt alakult így. DrSzöszi-t olvasva mintha csak az anyukámat hallanám, ő is pont ilyen rettentő öntudatos dohányos, és mindig büszkén emlegeti, hogy akármennyire sose is akart ő leszokni, attól a pillanattól kezdve, hogy terhes lett, odáig, hogy szoptatott egy szálat nem szívott el. hát ja. tényleg. na mindegy, ez persze nem von le semmit abból, hogy csodálatos anyu ő, mint ahogy biztos Szöszi is az, csak ez azért kikívánkozott.

  • 2007.10.17 09:10:41Anyatünde

    Majd megpróbálok írni terhesség+gyógyszer témában, a gyógyszertörzskönyvezés / engedélyezés oldalról nézve (hsz-t, persze), de most nem megy.



    Méregzsáknak írtam gyorsan pár sort, közben a mellemet borogattam, mert épp be készül gyulladni (náthás Kicsi felturbózta az utóbbi napokban, elmúlt éjjel meg már nem kelt fel, reggelre már fájt), mindeközben a két srácom (7 éves és 20 hós) közös erővel felgyújtották a terepasztalt. Nem nagyon, csak egy kicsit, valami apró kis alkatrész füstölni kezdett, de fújkálásra elaludt.





    No csőváz! ;-))

  • 2007.10.17 10:42:48DrSzöszi

    "ha az ember szoptatás végéig nem dohányzik, akkor mindent megtett a gyerekéért, utána már bűntetlenül visszaszokhat. hacsak nem minden esetben valóban erkélyen, teraszon, gyerektől a füstöt hermetikusan elzárva cigizik tovább, de ez szerintem hosszú távon nem életszerű/megvalósítható képlet egy addikt számára."



    Gyermek lassan 4 éves. Tökéletesen életszerű. SOHA, egyetlen egy szál cigit nem szívtam el a lakásban. Cigizem a munkahelyemen, cigizem, ha elmegyek este otthonról, és cigizek teraszon. NEM cigizek otthon, illetve semmilyen más zárt helyiségben, ahol gyermekek tartózkodnak rendszeresen vagy hosszabb ideig. (Néha azért vendéglőben előfordult, de az is ritkán.)



    Hamár a kérdéskörnél tartunk, épp ellenkezőleg látom, mint anyukád - aki ettől még persze tényleg szuper anya lehet - és azt gondolom, egy már megszületett gyermekre bizonyára még ártalmasabb a füst, mint a méhben lévőre.



  • 2007.10.17 11:52:01manci

    Kérdezek egy provokatívat a dohányzó szülőktől: Azon nem szoktatok néha elgondolkodni, hogy esetleg egy dohányzás miatti betegség miatt nem láthatjátok majd az unokáitokat, vagy -ne adj' Isten- nem tudjátok felnevelni a gyereketeket?



    Tudom, hogy ezer betegségbe, balesetbe bele lehet halni, de ez ellen speciel tehetünk valamit. Ne utáljatok ezért a kérdésért, nem akarok vele rosszat. A férjem pl. ezt végiggondolva jutott el oda, hogy leteszi a cigit.

  • 2007.10.17 12:04:23Alvomacko

    manci: ezen már én is gondolkodtam, csak nem mertem megkérdezni. :-)

    Asszem DrSzöszi írta, hogy mindent megtett a gyermekéért a terhessége alatt és nem cigizett.

    Ez tök jó, de utána is meg kellene tenni mindent, mert ezzel még nem ért véget a felelősségünk.

    Mert abban is van felelősségünk, hogy idős korunkban valamely betegség miatt (dohányosoknál pl. COPD, ne adj isten tüdőrák) ápolásra szorulunk-e majd. Mert így is vannak kivédhetetlen betegségek (Parkinson, Alzheimer, reuma stb.), balesetek (medence törés), nem kellene még egy lapáttal ezekre rátenni.

    Persze tényleg vannak, akik aktív dohányosként nem rákban halnak meg...

  • 2007.10.17 12:16:43druantia

    Manci, de, én pl. gondolkodtam rajta, méghozzá elég sokat. Csak sajnos a teljes leszokással is úgy vagyok, mint a fogyókúrával: miután belakmároztam egy tányér spagettit, akkor jut eszembe, hogy ezt nem kellett volna, és majd legközelebb nem. Aztán igen, ugyanúgy. Lehet, hogy valami memória-gyógyszert kellene szednem :).

  • 2007.10.17 12:29:19mazsola84

    manci, Alvomacko ezen analógián elindulva soha többet rá se nézzen senki körömpörköltre, csülökre, kávéra, dobostortára, alkoholra. Meg szüljünk 20 évesen és akkor még több időt lehetünk velük.

  • 2007.10.17 12:42:32Alvomacko

    mazsola84: sarkítva, de igazad van. Megint eljutunk ahhoz, hogy mindent szabad, de mértékkel. Viszont a cigarettánál hol a mérték? Valaki meg tudja azt biztosra mondani, hogy mi az a mennyiség, ami még nem káros, de tutira? Én nem vagyok dohányos, így nem mélyedtem még el ebben a témában. Viszont túlsúlyom az van és bennem is mostanában tudatosult, hogy bizony ez egy csomó betegség forrása lehet és ha beteg leszek, akkor kizárólag magamat okolhatom érte. És ha nagyon beteg leszek, akkor hogyan fog majd bárki is odébb tenni vagy netán megfürdetni? Na, jó azért ennyire nem vagyok súlyos, de akkor is. Most ezerrel próbálok egészséges életmódot folytatni, hátha még nem késő... Még ma is felelős vagyok a jövőért!

  • 2007.10.17 12:45:31mazsola84

    Ja a múltkor egy újságban volt egy cikk amiben leírták, hogy egy cigi hány perccel rövidíti meg az életet. Végeztem egy kis fejszámolást, és arra jutottam, hogyha a naygapám nem cigizett volna, akkor 138 évig élt volna. Olyan jót mosolyogtam, pedig roppant jól megírt cikk volt természetesen brit kutatók vizsgálatai alapján.

  • 2007.10.17 12:58:46mazsola84

    Alvomacko azt hiszem ennél jobb példát nem is hozhattál volna. Én is túlsúlyos vagyok és időnként még cigizek is szóval halmozottan szar alak vagyok. A túlsúly ugyanaz, mint a cigi. A "azt a szelet tortát már nem kérem" mondat pont olyan lemondással jár, mint a "nem dohányzom". Mindkettőnél az akarat és az önmegtartóztatás játssza a főszerepet. Én is csökkentettem az adagomat napi 3-5 szálra. Nem tudatosan csak így alakult. És már 3 hete keményen fogyózom. Mondjuk nálam még gyerek nélküli állapotban nem ugyanazok a motiváló erők, de mindegy is.



    A nagyapám iszonyúan ugrik a dohányosokra, szerinte a pokol követei vagyunk. Azt persze nem képes belátni, hogy van rajta 30 kiló plussz és tetemes mennyiségű alkoholt iszik az sem tesz jót.

    Mert ő nem tud lemondani semmiről, de a dohányzó családtagjaitól elvárná ezt.

  • 2007.10.17 13:11:10B-

    Nekem anyukám napi 2-3 szálat szívott mindig is, de a terhesség alatt nem (a szoptatást nem tudom). Ez kb azt jelentette, hogy napi 1, max 2 szál cigit szívott el otthon a konyhában, amíg nem voltunk ott, és aztán kiszellőztetett. Nem tudom, hogy ezért van-e, de a testvéremmel együtt mindketten asztmások vagyunk.

    Nagyon jó barátnőmnél is hasonló a szitu: anyuka dohámnyzik, nem tudom mondjuk, hogy mennyiore előttük (én még nem láttam dohányozni, szóval azért nem fújja állandóan), mindkét gyerek asztmás, a kisebbiknek már előre köszöntek a sváb-hegyi szanatóriumban...

  • 2007.10.17 13:14:18B-

    mazsola: ha eszel még egy plusz tortát, nem lesz beteg a melletted ülő gyereked.

  • 2007.10.17 13:18:03manci

    mazsola84: próbálok nem az lenni, aki bort iszik és vizet prédikál :)



    Igyekszem, ha nem is fanatikusan, de egészségesen táplálkozni, úgy vélem, hogy annyi bor, amennyit én megiszom, inkább használ, mint árt. A testsúlyom hellyel-közzel rendben van, de elismerem, hogy jóval többet kellene sportolnom.



    És itt a vallomásom is: közel 10 évig cigiztem, napi egy dobozzal. Akkor mondtam le róla, amikor reális lett az életemben a gyerekvállalás és családalapítás. Egy évvel később el kezdtünk próbálkozni, és 5 hónappal később megfogant a lányom.



    Ja, és nem húszévesen szültem.



    Nem azt mondom, hogy bánkódom a múlton, de minden egyes szál cigit hülyeségnek tartok, amit valaha is elszívtam. Mert ezt hatalmamban lett volna másképp csinálni.



    Azt a férfit viszont, akinek szívesen szültem, csak később találtam meg, hiába kerestem szorgosan :)

  • 2007.10.17 13:24:48manci

    És megint könyvügynökösködöm: aki tényleg le akar szokni, olvassa el Alan Carr: rövidúton leszokni a dohányzásról c. könyvét.



    Kissé gagyi amerikai stílusa ellenére van benne valami, amitől működik.



    Én kőkemény akaraterővel szoktam le a cigiről, és még fél év múlva is úgy éreztem, mintha elvették volna a kedvenc játékomat. Akkor akadt a kezembe a fenti könyv, 2 óra alatt elolvastam, és soha többet nem kívántam rágyújtani.



    A férjemnek és még három barátomnak sikerült hasonlóan fájdalommentesen leszokni, és egy korábbi akciómnak hála, már itt a porpntyon is volt egy lány, aki abbahagyta. Szóval csak ezért tépem a számat, esküszöm, nem kapok jutalékot.

  • 2007.10.17 13:28:27Alvomacko

    mazsola84: nem akartam a lelkedbe mászni! Bocsi!

  • 2007.10.17 13:36:13Alvomacko

    Okoska: én ugyanezeket gondoltam végig...

    De velem valami baj van, mert közel 3 hét alatt még semmit sem fogytam, pedig 500 és 1000 kcal között étkezem. No kenyér, péksüti vagy liszt, tészta. Csak zöldség, gyümölcs, hús, Abonett vagy puffasztott rizs szelet, joghurt, tej, sajt. Naponta egyszer eszem, igaz az vacsora, mert nálunk az fontos esemény, mégsem ülhetek az asztalnál a nagy semmi felett. Napközben meg egy zacsi instant levest nyomok be.

    Mi az istent hagyjak még el, hogy lefogyjak?

    Más ennyi idő alatt már fogyott volna 5 kg-ot. Orvoshoz menni még egyelőre nincs időm, de lassan érik a helyzet, sajna...

  • 2007.10.17 13:45:51zolnaid

    Alvómackó: egyél reggel pár falatot. Így a szervezeted úgy tesz, mintha aludnál. Ha eszel reggel, beindítja az anyagcserét. Nem kell sok, egy alma vagy joghurt, de az fontos lenne. Akár a jelenlegi mennyiségen túl.

  • 2007.10.17 14:14:06manci

    Alvomacko: egy pajzsmirigyvizsgálat, ill. egy terheléses vércukor- és inzulinmérés mindenképpen jó lenne. Bocs, hogy így belekontárkodom laikus létemre, de közeli barátnőm hasonló problémái miatt elmélyedtem a témában.

  • 2007.10.17 14:24:25begyszli

    Alvomacko! Bocs, hogy mindenbe így belekapok, de sajnos rám is hasonlóan igaz, amit írsz a nem fogyással kapcsolatban. Próbáltam több diétát, de egy életen keresztül nem tudok diétázni és a nehezen leadott kilók 1-2 napon belül újra megjelennek. Én főleg hasra hízom. Olyan,mintha terhes lennék, pedig nem...:( Nem tudom mit kellen csinálni. Jöv.hónaptól járok tornázni, hátha az segít. Nem szeretem így magam. Jajaj! Ez a post nem is erről szól. Bocs! Kicsit elkeseredtem.

  • 2007.10.17 15:03:00mazsola84

    Alvomacko, nem gyalogoltál bele a lelkembe egyáltalán.



    A fogyásról annyit, hogy nekem pont 5 kiló ment le már az első hét óta, de azóta meg se mozdul. Kicsit ki vagyok mert ma gyümölcsnap van. Nekem csináltak pajzsmirigy vizsgálatot (mondjuk terheléses cukrot nem), de a doki azt mondta, hogy minden eredményemet megirigyelhetné egy 50 kilós nő is. Egyébként tudjál róla, hogy ha neki állsz orvosila utána menni a dolognak az úgy kb. 3-4 hónap a remek rendszer miatt. Nem akarom elvenni a kedved a kivizsgálástól, de tényleg nem egyszerű menet.



    Én amúgy a 90 napos néven elhíresült diétát csinálom, ami számomra pokoli nehéz, de egyenlőre hatásosnak tűnik, és minden egyes nap büszkeséggel tölt el, hogy ma sem kajáltam mellé.

    A családi kajálások a legszarabbak, de kitartás, én is a kis párolt zöldségem fölött ülök, miközben a páromék zabálnak. Ha meg nagyon nehezen bírom és olyan kaja van, amiből érzem, hogy ennem kellene, de persze nem lehet, akkor illik-nem illik én nem ülök oda a többiekhez.

  • 2007.10.17 15:05:54mazsola84

    Ja az instant leves szerintem a legrosszabb választás. Tápértéke egyenlő a nullával, a meleg lé viszont kitágítja a gyomrod és csak még éhesebb leszel.

  • 2007.10.17 15:16:58Alvomacko

    Köszi mindenkinek a tippeket.

    Bocsi, kicsit elvittem a posztot.

    Kitartok és hátha lesz valami.

  • 2007.10.17 15:29:01Guruljka

    Alvomacko, nekem a 90 napossal lecsusszant hamar 4 kiló. Aztán jött a betegség és gyulladással a szervezetben nem lehet fehérje napot tartani:( Azóta toporgás egyhelyben, ami jó, mert most nem diétázok és nem jött vissza 1 hónap alatt semmi.



    Másrészt ha emlékszel én nemrég bejártam a dokikat egy teljes kivizsgálással. A kardiológus mondta ki egyedül, hogy még semmi gáz, de túlsúly miatt meg a családi anamnézis miatt tutira lesz ha nem fogyok le. Módszert is ajánlott: Béres Alexandra. Így megvettem a könyvet és meg kell mondjam nagyon okos a módszer, tartható és nem olyan bonyolult, mint az ember gondolná. Én előzetes hallomásaim szerint frászt kaptam az ötlettől, de mivel a doki mondta mégis megvettem. Olvasás után csak ajánlani tudom. Tele van olyan infókkal is amik akkor is hasznosak és fontosak, ha nem az Ő módszerét választod, de sikeresen akarsz fogyni. És ne keseredj el, menni fog tutira, csak meg kell találni a jó mószert. Én mint a témában félművelt, azt mondom neked, hogy az a baj, hogy túl keveset eszel 500-1000 kalóriával, ezért vészhelyzetként éli meg a helyzetet a szervezeted és tovább tartalékol. Később ezzel is megindul a súlyod lefelé, de valószínűleg könnyebben jön vissza:(

  • 2007.10.17 15:45:06Nilüfer

    90 napossal három hó alatt 18 ment le..két év alatt visszamászott 15.Mert nyomorult gyenge jellem vagyok, és minden este főznöm kéne hogy a megfelelő kaját egyem..pedig nem éhezős diéta.Csak nem lenne szabad abbahagyni a szétválasztást,a kajafajták között hat nyolc órának minimum el kell telni.De el kell felejteni a rántott húst, meg mindent, ami pl fehérje és szénhidrát vagy keményítő együtt..rizses hús, stb.De mindig van valami ünnep, vagy ez vagy az..aki kísérthető, az tudja, hogy megy..én talán ezért vagyok toleráns az emberi gyengeségekkel szemben ( egy határig:)) mert magam is gyengeének találtattam ebben a kérdésben.Egy vígaszom van, a pajzsmirigy szakorvos azt mondta, soha nem fogok lefogyni, esetleg leadni, mert ilyen a működésem.Ami persze nem mentesít, vigyázhatnék jobban......

  • 2007.10.17 15:49:27Nilüfer

    Ja, évek óta heti két aquafitnessre járok.Nagyon jól esik, de a súlyom csak röhög rajta:)Vizitorna, na..enni meg nagyon szeretek, meg főzni is.

  • 2007.10.17 16:25:01Alvomacko

    Nilüfer: Istenem 18 kiló! Akkor már csak tartani kellene a súlyt. Úgy érzem, hogy az ma már jobban menne, mint addig eljutni.

    De el fogok jutni! ha törik, ha szakad! Muszáj!

    Szoknyába és térdnadrágba szeretnék megint járni!

  • 2007.10.17 17:09:00DrSzöszi

    Manci,



    igazad van, és igen, szoktam erre gondolni. Csak tudod, mindig arra jutok, hogy ebben a világban kb egyikőnk sem tud igazán egészségesen élni, és hogy bizony valamit valamiért. Pl. mindannyiunknak jobb lenne vidéken lakni és nyugodt életet élni, de nem fog menni, mert egszoktunk egy életmódot és -színvonalat, amit úgy tudunk fenntartani, hogy Pesten élünk és teperünk.



    Az a másik oldala a dolgoknak, hogy - bárhogy is hiszzük - az egészség nem minden. Nem állítom, hogy bárkit a dohányzás tenne boldoggá. Egyáltalán nem. De nekem pl fontosak a heti egyszeri beülős baráti esték, amiket nem tudok cigi nélkül elképzelni. Mert egyszerűen hozzájuknőtt. Ezek viszont szükségesek az én boldogságomhoz...



    És ha sok-sok ilyent összeteszünk, sok-sok ilyen dolog van, ami boldogabbá de egészségtelenebbé, ergo rövidebb életűvé tesz.



    Node. Akkor most gondolkodom azon is, hogy a gyerekemnek inkább még 30 évig van szüksége egy jófej, kiegyensúlyozott és boldog anyára, vagy 50 évig egy önmagát elfojtó, problémásra?



    Persze ez így sarkított és dramatizált. De szerintem értitek, mire gondolok - egyszerűen nem lehet mindent megvonni magunktól csak azért, hogy egészségesebbek legyünk.



    Nekem pl más egészségkárosító tényezők nem igazán okoznak problémát. Nem vagyok túlsúlyos, sosem voltam,imádom a zöldségeket és tonnaszámra eszem, hetente háromszor sportolok intenzíven, és elég sokat vagyok szabad levegőn is, inni kizárólag bort szoktam, azt sem vedelem. Nekem ez a cigi dolog van (meg persze a kávé munkában, de az nem kritikus mennyiség).



    Ezek ellenére próbálok azért kevesebbet cigizni, de leszokni nem akarok, épp a fent említett heti/kétheti egy este hangulata miatt. Minél kevesebbet szívni, azt igen.



    De nem vagyok hajlandó emiatt magamat stresszelni. És szerintem az se tegye, aki túlsúlyos, és megőrül az édességért. Persze, métékletesség, meg ilyenek. De ne ostorozzuk már halálba magunkat azon, hogy egyikőnk sem tökéletes, és mindannyian pusztítjuk magunkat valamivel...;)



  • 2007.10.17 17:21:43begyszli

    DrSzöszi! Nekem az ún. bulidohányzás vált be terhesség után. Nem is kívánom egy sima hétköznap a cigit, de ha buli van (baráti összejövetel némi piával), akkor már az első korty alkohol után rá kell gyújtanom. Másnap meg már megint egyátalán nem hiányzik. Így le sem szoktam, de nem is cigizek:)

  • 2007.10.17 17:34:55DrSzöszi

    bagyszli, ez lenne az én célom is. :)



    Azért a baba előtti állapotomhoz képest így is egész jól állok, most kb olyan 7-8 szál van egy nap, és az esti beülős/bulizós estéken van sok (mondjuk akkor simán lecsúszik egy doboz is:()

  • 2007.10.17 17:35:27DrSzöszi

    begyszli, és elnézést.:)

  • 2007.10.17 17:42:59DrSzöszi

    Egyébként szerintem általában igaz az, hogy a legfontosabb, hogy jól érezd magad a bőrödben. A dohányzás ugye állítólag pl nehezíti a teherbe estést is. Nos, egy példa nem példa, de én akkoriban (terhesség előtt) simán napi egy dobozt szívtam, szerintem inkább többet, mint kevesebbet. Kedves apuka detto. Ehhez képest kitaláltuk, hogy na most már jöhet a baba - és nekem többé nem jött meg.



    Még lelkifurdalásom is volt, hogy mások rákészülnek, meg nagyon szeretnék, és mégis lassan jön össze, mi meg, két felelőtlen hülye, rögtön összedobjuk.



    Azért is mondom, hogy ez nem jelent semmit, de az biztos, hogy a puszta statisztikai adatok azért nem sokat számítanak ilyenekben.

  • 2007.10.17 18:27:14manci

    DrSzöszi: látod, ez a legeslegszarabb a dohányzásban, hogy míg csinálod, azt hiszed, hogy mennyivel rosszabb lenne nélküle, pedig sokkal de sokkal jobb. Minden. Még az este is a barátnőiddel.



    És ezt egy régen szenvedélyesen dohányzó ember mondja neked. Csak azt is tudom, hogy amíg BENNED nem érik meg az elhatározás, addig hiába pampogok én itt. Én is így voltam vele. Úgyhogy bocs, hogy feltartottalak! :)





  • 2007.10.17 19:44:35Moira

    ocsi, de OFFolok: Ez a 90 napos ugye kicsit helyrerakja a gyomrot,beleket, az emésztést?(mármint a szétválsztós kajlás miatt-valami ilyesmit olvastam)

    Azért érdekelne, mert a Páromnak ideje lenne ledobni pár kilót, és hiába nem eszik mostanság sokat, egyszerüen puffad szegénykém. És ez a hangulatán is meglátszik :-(

  • 2007.10.17 21:49:22Moira

    Okoska: Muhaha, méghogy sport!Mondjuk a bokaszalagja úgy meg van nyúlva, hogy én sem erőltetném a dolgot. Bár vmi mozgás tényleg elkéne neki, a munkája miatt 24 órákat csak üldögél, és ez tényleg egészségtelen.

    Salátákat szívesen eszik, főzeléket is, a gyümölcs annyira már nem játszik be. Húst alig eszünk, akkor is csak csirkét-pulykát, és nem túl gyakran szoktam kirántani ezeket.

    Nem édesszájú, néha két szem csoki maximum.Sztem a szénhidrát mennyiséget kéne nagyon visszafogni(kenyérfélék, tészta, meg hát a vbk sem egy diétás kombó :-))

    Már felvetettem neki a szétválasztásos ötletet, és nem volt ellenvetése. Már csak jó kis recepteket kell találnom.

  • 2007.10.18 11:17:20mazsola84

    Én nagyon nagy gyümölcsfan vagyok, de úgy érzem, hogyha egyszer véget ér eza 90 nap, akkor utána évekig gyümölcsöt látni se akarok. Tegnap a gyümölcsnapon úgy éreztem mintha erjedne a dolog bennem. Pedig nem is ittam a sok gyümire vodkát :)

  • 2007.10.18 11:57:25Guruljka

    Moira: mindmegette.hu

  • 2007.10.18 13:43:47Nilüfer

    Alvómackó: nem lefogyni kunszt, 90 nap még belátható mennyiség..megtartani nehéz:)Én egy életre képtelen vagyok azokat betartani...

  • 2007.10.18 13:49:42Moira

    Guruljka: Köszi, már megnéztem régebben.Most nagyon guszta kajákat találtam, remélem be fog neki jönni.



    Okoska: Én is sétepárti vagyok,mert erre régebben is rá tudtam venni. Ideje lenne már változtatni az életvitelén, mert már teljesen belustult, kedvetlen, és fáradékony. És ez már a kapcsolatunknak sem tesz jót. Esküszöm, egy nyugdíjas házaspárnak intenzívebb szexuális élete van, mint nekünk :-S És ez meg az én lelkiálapotomnak nem tesz jót :-)

    Na ez már tényleg nagyon off volt, bocsi.

  • 2007.10.18 13:51:00Alvomacko

    Nilüfer: az önmegtartóztatás egy életen át valóban nagyon nehéz és majdnem lehetetlen.

    De nagyon nehéz a folyamatosan felszedett 15-20 kilótól is megszabadulni.

    Mert ha egy kis bűnözéssel 1-2 kg felugrik, akkor azt néhány hét önmegtartóztatással le lehet adni. Igaz ez sem a legjobb megoldás, de én már ennek is baromira örülnék! :-)

  • 2007.10.18 14:37:57Alvomacko

    Okoska: jajjj! Még 15 év? :-)

  • 2007.10.24 09:21:49bobesbobek

    eszembe jutott még egy para: szolárium? van valakinek erről infója/tapasztalata? nem mintha annyira fontos lenne, kb. olyan mint a hajfestés... :) én találkoztam már nagyhasú mamival a szoliban, 5 percre ment az állóba, de mindenki elhűlve nézte mint egy ufót és aggódtak hogy nehogy rosszul legyen. azt olvastam valahol, hogy arra kell csak vigyázni nehogy megégjen az ember, de én ezt előre nem szoktam sosem tudni mikor ilyen helyre jártam.

  • 2007.10.24 09:22:29bobesbobek

    eszembe jutott még egy para: szolárium? van valakinek erről infója/tapasztalata? nem mintha annyira fontos lenne, kb. olyan mint a hajfestés... :) én találkoztam már nagyhasú mamival a szoliban, 5 percre ment az állóba, de mindenki elhűlve nézte mint egy ufót és aggódtak hogy nehogy rosszul legyen. azt olvastam valahol, hogy arra kell csak vigyázni nehogy megégjen az ember, de én ezt előre nem szoktam sosem tudni mikor ilyen helyre jártam.

  • 2007.10.24 09:23:31bobesbobek

    bocs a duplázásért...

SZÓLJON HOZZÁ!

Kórházfigyelő

  • Budapesti kórházak
  • Vidéki kórházak

Kérdezz szakértőnktől

Dr. Gyarmati Andrea gyermekgyógyász válaszol.

Kérdezni szeretnék »

Blogok, amiket olvasunk

CsP Lefeküdtünk, mégsem szexeltünk

Levélírónk annyira tiszteletben tartja a lány kérését, miszerint lassítsanak, hogy megpróbál lopakodó üzemmódba helyezkedni az ágyban.

Makronauta Aszalt gyümölcs kompót

Hogyan varázsolhatunk a télbe nyarat? Igen, aszalt gyümölcsökkel! És ha még egy kis praktikával, néhány adalékkal megbolondítjuk, máris ott vagyunk!

Juhari Zsuzsanna Hátborzongató ölelés

Akadt olyan sír, amelyben nemi aktus pózát utánozva temették el a párt.

Asperger 2.0 Érzelmi vakság

A férjem az alexitímia tipikus tüneteit mutatja – ő sokáig képtelen volt beszélni minden olyan témáról, ami erős érzelmeket váltott ki belőle, és most is csak nagyon nehezen nyílik meg.
Ajánlok blogbejegyzést

Travelo utazási ajánlatok

Hirdetés

Hirdetés