Katalin hercegné miatt csődölt be az Issa divatház

Érdekes sztorit hozott le a Daily Mail a napokban arról, hogy mennyi köze lehet egy A-listás hírességnek ahhoz, hogyan alakul egy-egy divatmárka sorsa. Ez esetben az Issa tervezője, a brazil származású Daniella Helayal beszélt arról, hogy miután Katalin hercegné 2010 novemberében az ő kék ruhájában jelentette be eljegyzését Vilmos herceggel, megsokszorozódtak a megrendelései, amiknek nagy részét már nem is tudta leszállítani.

Helay például annyira beleroppant a celebnők öltöztetésébe, hogy két évet ki kellett hagynia, nemrég tért vissza új kollekciójával, ami már Dhela néven fut tovább.

“Azért vágtam bele a tervezésbe, hogy a nők gyönyörűnek érezhessék magukat. Ez volt a filozófiám, amikor elindítottam az Issát és ez a filozófiám most is. Sok nőhöz hasonlóan nekem is van mellem és idomaim, de azok a ruhák, amiket a butikokban találtam, általában nem illettek rám igazán. Így olyan ruhákat kezdtem el tervezni, amikben szexinek és magabiztosnak érzik magukat a nők” – mondja Helay, aki 2011-ben egy közeli barátjának, Camilla Al Fayednek, az egyiptomi mágnás, Mohamed Al-Fayed lányának adta el a cége 51 százalékát, mert a hatalmas keresletete nem volt képes tőke nélkül kielégíteni, hitelt viszont nem kapott. Camille Al-Fayed annak a Dodi Al Fayednek a féltestvére, akit Diana párjaként emlegettek.

“Tisztában vagyok vele, hogy milyen szerencsés voltam az Issával, és próbálok csak a szépre emlékezni. Nagyon sikeres évek voltak ezek és én nagyon keményen dolgoztam ennek a felépítésében. Szépek voltak a ruhák, és a befolyásos vásárlók miatt is nagyon szerencsésnek mondhatom magam“ – mondja a tervező, aki azt is elmesélte, hogy Madonna gardróbja egy időben tele volt az ő ruháival, mert az énekesnő akkora rajongója volt a márkának, hogy mindenkinek az Issáról beszélt.

De volt idő, mikor tényleg mindenki Issát viselt: a márka ruháját választotta például Scarlett Johansson, Jennifer Lopez, Keira Knightley, Katy Perry, Naomi Campbell, Pippa Middleton és Jennifer Hudson is elmúlt években, Katalinnak pedig állítólag minden színben megvan a "híres kék ruha". A siker titka nagyrészt abban rejlett, hogy az Issa elég sok nő számára megfizethető volt, így sokaknak lógott legalább egy, de inkább kettő Issa ruha a szekrényben. Az ikonikus átlapolós selyemruhának akkora sikere volt, hogy 43 országban árulták, a márka fénykorában pedig körülbelül 27 millió fontos bevételük volt – csak ebből.

“Mindig is tervező szerettem volna lenni“ – mondta Helayal, aki a New York-i Fashion Institute of Technologyn tanult, majd tíz évig buyerként dolgozott az Egyesült Államokban. Helay végül a harmincas évei végén döntött úgy, hogy belevág a ruhatervezésbe és 2000 júniusában Londonba költözött.

Három évvel később bemutatta az első kollekcióját a londoni Sketch étteremben. Egyik modellje Jasmine Guinness volt, akinek annyira megtetszett a bemutatott ruha, hogy ezt viselte az Alexander McQueen bemutatót követő bulin is. Ez minden bizonnyal egy meghatározó pillanat volt a márka történetében, annyira, hogy még a ruha is a ‘The Jasmine' nevet kapta.

Az Issa debütálásán olyan nevek vonultak a kifutón, mint Liberty Ross és Jodie Kidd, de Helay volt az első tervező, aki munkát adott Suki Waterhousenak és Lady Mary Charterisnek is. “Szerettem volna, hogy a következő generációhoz tartozó fiatalok viseljék a ruháimat. Ezek voltak az Issa legjobb évei – keményen dolgoztunk és keményen buliztunk“ – nosztalgiázott a tervező. A márka körül legyeskedő celeblányok az eladásokon is meglátszottak, 2004-ben már 5.6 millió fontot kerestek a ruhákkal.

“A ruhák színesek voltak és könnyű volt őket viselni. Az eladások 95 százalékát a mintás jersey ruhák tették ki” – mondta Helay, aki átlagosan 385 fontot (kb.140.600 forint) kért egy Issa selyemruháért. A dizájner szerint a válság körüli években, 2008-ban és 2009-ben komoly pénzügyi nehézségekkel küzdöttek, de mikor Kate Middleton végül azt a bizonyos Issa ruhát viselte az eljegyzés bejelentésekor, minden megváltozott.

"A ruhának nem volt fantázianeve, DJ157 néven futott. Fogalmam sem volt, hogy Kate mit fog viselni. Néha bejött a stúdióba, de általában a Fenwickben vásárolt, és szerintem ezt a kék ruhát is ott vette” - mondta Helay, aki azt állítja, hogy öt percen belül túladtak az összes ilyen ruhán és még számtalanszor újrarendelték. “Mindig is ez volt az én bestseller ruhám. Egy rendelésnél 1110 darabot adtam el belőle a New York-i Neiman Marcusnak. Ez az igazi Issa ruha, amit a nagymamám tervei alapján készítettem el“ – jegyzi meg Helay.

Katalin hercegnének egyébként nem ez volt az egyetlen Issa ruhája, többször is lencsevégre kapták a márka ruháiban az elmúlt években. A sors iróniája, de Middletonnak köszönhető, hogy kis túlzással, de végül becsődölt az Issa, mivel az eljegyzés napjától kezdve megduplázódtak az eladások, a termelést pedig képtelenek voltak tovább finanszírozni. Mivel a bankok nem voltak hajlandóak hitelt adni, így befektető után kellett nézni.

”Camilla nagy lehetőségnek tűnt. Al-Fayedék éppen akkor adták el a Harrodst, és Camilla egyébként is sokat tudott a divatról és a kiskereskedelemről. Tökéletes házasságnak tűnt. Kezdetben jól is működött, Camilla nagyon összeszedett volt. 2012-ben azonban egy új vezérigazgatót vettek fel és a dolgok egy olyan irányba fordultak, ami már nem feküdt nekem“ – magyarázza Helay, aki végül 2013-ban mondott le a kreatív igazgatói posztról Blue Farrier javára, és az üzlet két évvel később bezárt. Várhatóan az új márka, a Dhela darabjaiban is feltűnik majd egy-két híresség a közeljövőben. Addig is kattintson a galériára és nézze meg, milyen hírességek pózoltak a márka ruháiban az Issa fénykorában!

Olvasna még az Issáról és Katalinról?

Az eljegyzés!

A Tesco irtó gyorsan piacra dobta a saját "Issa" ruháját.

Az Issa újratervezte a híres ruhát.

Még terhesruhát is csináltak belőle.

Már 2013-ban megírtuk, hogy az Issa majdnem becsődölt.

Caitly Jenner Katalint másolja, például Issa ruhában!

Oszd meg másokkal is!
Érdekességek