GASZTRO

Piacmustra 2. - Újpest és a XI. kerület összecsap

2010. május 20., csütörtök 12:26

2010_05_20_3ujpesti_piacPiactesztünk második részében a Fehérvári úti Vásárcsarnokot és az Újpesti Piacot látogattuk meg. Nézelődtünk, kérdeztünk, vásároltunk. Ha kellett, visszamentünk.

A piacmustra első részében a Fény utcai piacot és a Lehel csarnokot kerestük fel.

Újpesti vásárcsarnok

Gyerekkoromban jártam utoljára az újpesti vásárcsarnokban, akkor, amikor még minden piac meglehetősen hasonlított egymásra: mindenhol a budapesti polgároknak árultak, igaz a Fővám téren (akkor még Dimitrov tér) több volt a paprikafüzér és a téliszalámi.

2010_05_20ujpesti_piac

Az újpesti piac a hármas metró újpesti végállomásától száz méterre, az önkormányzat mögött található. Éppen felújítják a környező parkot, lesz hova leülni egy lángossal. Kint az utcán is jópár virágüzlet, hentes, és falatozó várja a vásárlókat, de a lényeg bent a csarnokban található: igazi zöldségpiac!

2010_05_20_5ujpesti_piac

Bevallom, nem számítottam ekkora választékra, ennyi zöldséges standra, ilyen kedves kiszolgálásra. Volt minden, hatalmas, de nagyon szerethető összevisszaságban: fóliás eper, zöldborsó, házi újhagyma igazi őstermelő nénitől, és rozénak titulált grapefruit.

Az őstermelők nem csak külön részén találhatóak a piacnak, hanem bent a többi zöldséges között is. Az áraik meglehetősen visszafogottnak tűntek. Ármércéink ezen a héten: karalábé (100-130 forint között), zöldborsó (560-680 forint között). Még nincs igazán zöldborsó szezon, de hat helyen is árulták. Karalábét több, mint tizenöt helyen számoltam, de sajnos mindenhol ugyanazt a fajtát kínálták. Az árkülönbség csupán a frissességétől függött.

Különleges, csak az újpesti csarnokra jellemző üzletet nem találtam, itt is van savanyúságos, tejbolt és pékség is. De ez a rengeteg zöldség, amit felhalmoznak az asztalokra, magában is különleges.

2010_05_20_3ujpesti_piac

Sajnos a húsválaszték csak átlagos, de mindent meg lehet vásárolni, ami egy átlagos családnak a hétvégére szükséges: baromfi, sertés, és marha is, szépen kiállítva a pultban. Két helyen láttam birkát is, és határozottan gusztusos tepertőt. Sőt vettem egy darab vékony, erősen füstös zsírszalonnát, valamiért ritkaság mostanában.

Ha megéheznénk, több „lacikonyha” közül is választhatunk. Miután végignéztük a választékot: sültkolbász, hurka, lángos, marhapörkölt, oldalas, stb., vissza kellett mennünk, és enni egy tányér babgulyást lángossal. Mit mondjak, nem maradtunk éhen!

Nyitva tartás: H-P: 6-17, SZ: 6-14.

Fehérvári úti Vásárcsarnok

Nem vagyok (eddig nem voltam?) rendszeres látogatója a Fehárvári úti csarnoknak, ezért vizsgálódás céljából másodszor is visszamentem, mindkét alkalommal vittem magammal egy, a piacot jól ismerő és rendszeresen itt vásárló kalauzt. Segítőim nagy rajongói ennek a piacnak, lelekesdésüket igyekeztem csak annyira átvenni, amennyire ezt a hely megérdemli.

fhvar_piac0

A három szintes piacot 7 éve felújították, de az új külső mögött nagyrészt megmaradt a régi szerkezet, és ezt a rég óta ide járók örömmel nyugtázzák. Az alsó szinten a kereskedők kaptak helyet, itt ugyanazt találjuk, mint minden piac kereskedősorán – hasonló kínálat, szép nagyra nőtt zöldségek és gyümölcsök azonos áron. Termelői tojásért mégis le kell menni a lépcsőn. Kiemelndő még a virágos sor, ahol a holland egyenvirágokat és csokrokat árusító kereskedőktől a kertjükben szedett virágokat szorongató idős nénikikg mindenféle virágárust találunk. Anyák napján friss orgonát lehet kapni, most pedig tele vannak a pultok virág- és zöldségpalantákkal, fűszernövényekkel. A virágosok tovább tartanak nyitva, mint a piac.

Nyitva tartás: H: 06.30 - 17.00, K – P: 06.30 - 18.00, Sz: 06.30 - 14.00
Virágsor: H-P: 06.30 - 18.00, Sz: 06.30 - 14.00, V: 07.00 - 14.00

A legérdekesebb a középső szint, ahol a kis- és őstermelők árulják portékájukat. Itt aztán igazi piaci hangulat van! – az árusok egymásra licitálva próbálják rámtukmálni a spenótot és a borsót (végül sikerrel is járnak), dugdossák a babakocsiban mosolygó gyerek kezébe a cseresznyét, és győzködnek arról, hogy a kicsinek azonnal sóskára van szüksége (ez a kísérlet sikertelen).

fhvar_piac5

A piac óriási előnye, hogy nagyon sok a kistermelő, valóban nagy százalékuk árul saját termesztésűnek látszó zöldséget-gyümölcsöt. Persze itt is van olyan néni, akinek a pultján suvickolt padlizsán mosolyog ilyenkor tavasszal, de egy gyakorlott piacra járó ilyesminek nem dől be, és szerencsére nem ez az igazán jellemző. A hetesüzletek között nem találok kiemelkedőt. Egy helyen láttam házi csirkét, egy másik pultnál pedig bizalomgerjesztő mangalica árut, a szalámiból vettem is, és nagyon finom.

Árak: karalábé (150-200 forint) zöldborsó (600-900 forint) – a 900 forintos borsót sikerült 700-ra lealkudni, pedig nem árultam el, hogy cikket írok.

fhvar_piac3

Érdekességként ezen a szinten találunk még egy édesvízi és tengeri halakból kellemes választékot kínáló halárust, egy szerény felhozatallal operáló bioboltot, házitej- és sajtárust, és állítólag a piac erdei gomba kínálata is kiemelkedő tavasztól őszig. Szerintem a különlegességek terén a piac két csúcspontja az arab fűszeres és a magokat árusító üzlet. A magosnál mindenféle különlegességet megtalálunk, a natúr pisztácia (sózatlan, pörköletlen), ami egyébként igencsak nehezen beszerezhető a városban, itt 2800 Ft/kg-ért kapható. Meg kell ugyan pucolni, de hántoltat 8000 Ft/kg-ért kapnánk ugyanitt (ismerek olyan helyet Budapesten, ahol a zöld, szicíliai fajtát 20 000 Ft/kg áron mérik), így azt hiszem, megéri a fáradtságot. Az arab fűszeresnél nem tudtam olyan fűszert kérni, ami ne lett volna, mindemelett az bolt fő vonzereje a kimért áru – nagyon jó áron kapunk bulgurt vagy vöröslencsét, de érdemes benézni fűszeres, töltött vagy natúr olajbogyóért is. Arab kenyeret is tartanak (ez ugyan előre csomagolt, de legalább lehet kapni).

A legfelső emelet szinte teljes mértékben a kifőzdéké és a büféké. Óriási az élet, reggel 8-kor a Gyöngy büfé előtt söröspoharukat emelgetve köszöntenek a törzsvendég bácsik – az összes asztal tele van. Délben lépni nem lehet a lacikonyha előtt kigyózó sortól. Egyik kísérőm kedvence itt a tökfőzelék marhapörkölttel, húst nem evő barátnőm pedig a hekkre esküszik a sor végén található büfében.

A Fehérvári úti Vásárcsarnok kellemes piac, ahol viszonylag sok kistermelő áruja között válogathatunk, és különlegesebb dolgokat is beszerezhetünk, ha igényeink nem túl elrugaszkodottak. Egy thai vacsorához itt nem találjuk meg a hozzávalókat, de remek vasárnapi ebédet főzhetünk a szombati piacozás után. Érdemes a felső emeleten több büfé kínálatából is kóstolni! Jól megközelíthető, parkolni a mellé épült bevásárlóközpont parkolójában, vagy a környező utcákban lehet.

cikk-tipus-linkek Piacmustra: 1. rész:  A pék verseng értünk, a kofák nem

Ne maradj le semmiről!

KOMMENTEK

• 2010.05.21 10:17:42phcalvin

Melyik piacokat látogatjátok még meg?
    Én kivácsi lennék, hogy a kicsit kevésbé nívós helyeket hova sorolnátok, pl. Teleki téri piac.
    Más szempontból viszont érdekelne, hogy mit ér fővárosi vonatkozásban a Rákoskeresztúr városközpontban megújult és még a régi csarnokkal együtt működő piac, mert az különösen kedves a számomra, vagy a MOM park melletti szombat de. működő őstermelői őiac, vagy mi a neve.
    üdv

• 2010.06.05 12:14:35jedlac

A Fehérvári úti nem kellemes, még csak nem is hangulatos, és nincs benne semmi extra. Kartell-gyanús az egész kóceráj, ráadásul a tegnap délelőtt 398 ft-os és 498 ft-os eperből délutánra egy csapásra lett 798 és 898 ft-os eper. Szabad árak, szabad kereskedelem, szabad rablás. A fűszeres tényleg jó, vannak jófej hentesek is, de lepattant az egész, aránytalanul drága, választék nincs, lelkesedés még annyi se...

Blogok, amiket olvasunk

FOODY A világ 10 leggazdasabb séfje

A világ leghíresebb séfjei sokkal többek, mint szakácsok, ôk már márkák. Na de ki vezeti azt a listát, ahol Nigella csak az utolsó helyet tudta megcsípni?

ZEM 8 tanács kezdő futóknak, hogy ne hagyd abba a harmadik héten

Bárki elkezdheti, majdnem bárhol végezhető, és egy jó cipőn kívül semmi sem kell hozzá. Adunk néhány tippet, hogyan találhatod meg benne az örömödet, azaz hogyan nem fogod abbahagyni a futást pár hét után.

GADGETSHOP Így válassz okoskarkötőt

Az értékesítési adatok alapján az okoskarkötők az idei év slágercikkei lehetnek. Én is az okoskarkötők szerelmese vagyok, így elárulok néhány titkot, hogy tudj választani a több száz elérhető fajtából.