GASZTRO

Gyógyító gasztro - Egyél brokkolit, nem leszel influenzás

2011. február 12., szombat 18:35

Immunerősítő ételek, amelyek akár a félelmetes influenza ellen is megvédik a szervezetet, csak azt kell tudnunk, hogy melyek ezek. Alma, brokkoli, hagyma és persze a zöld tea is segít, ha gasztronómián keresztül akarjuk magunkat felvértezni.

Amikor tavaly ilyenkor kitört az influenzaőrület, elhatároztam, hogy inkább bezárkózóm az akkor másfél éves gyerekemmel a lakásba, mint hogy részt vegyek a tömeghisztáriában. Szeretek minden problémára elsőként a gasztronómián keresztül megoldást találni, ezért utánaolvastam, hogy milyen ételekkel védhetnénk meg legjobban a szervezetünket. Hangsúlyozom, itt most a megelőzésről és az immunerősítésről lesz szó.

Influenzaszezonban  - januárban, februárban, amikor vitaminkészletünk már amúgy is igencsak megcsappant, és természetes forrásból nehezen pótolható - nemcsak gyakori kézmosással, komplex vitaminokkal, immunerősítőkkel és oltással védekezhetünk a betegség ellen, az is segít, ha immunerősítő ételeket fogyasztunk. Nem kell nagyon bonyolult dolgokra gondolni, elég csak azzal tisztában lenni, hogy mely zöldségek, gyümölcsök, alapanyagok hasznosak ilyenkor a szervezet számára. A közismert immunerősítők, mint a fokhagyma vagy a magas cinktartalmú ételek (pl. földimogyoró) az influenza ellen nem védenek.

C-vitamin minden forrásból

Télen a csípős ételek jobban esnek, nem mellesleg C-vitaminhoz is juttatjuk szervezetünket - ha ilyesmit fogyasztunk, a lényeg az, hogy friss legyen. Jöhet az erős paprika és a különböző csilik. Aki nem bírja a csípőset, válassza a kaliforniai paprikát vagy más édes változatokat. Amellett, hogy akár a bedugult orrot is kitisztítja, a csípős paprika (vagyis a benne található vitamin) segíti az anititestek képződését, és ezzel a betegség leküzdését. Télen kiváló C-vitaminforrás még a kivi, a narancs, a kelbimbó és a zöld kaliforniai paprika.

Növényi flavonoidok az almában, a brokkoliban és a hagymában, és persze zöld tea

A flavonoidok az élelmiszerek nem tápanyag komponensei, vagyis nem jelentenek tápértéket az emberi szervezet számára, de számos kutatás támasztja alá antioxidáns, antikarcinogén és gyulladáscsökkentő, összességében egészségvédő és betegségmegelőző tulajdonságaikat.

A quercetin egy növény pigment flavonoid, amely antioxidánsként kisöpri szervezetünkből a káros szabadgyököket, és megakadályozhatja a hisztamin, valamint az egyéb allergiát, illetve gyulladást okozó anyagok termelődését. Elsődleges forrásai az alma, a hagyma, a brokkoli, a paradicsom, és a petrezselyem, de megtalálható az teában és a vörösborban is. Érdemes ezekből minél többet beiktatni a téli étrendünkbe.

A zöld teáról tudjuk, hogy szinte minden komoly betegség megelőzésében csodákra képes, kutatások szerint az érrendszeri és rákos megbetegedések elkerülésében fontos szerepet játszik. Így nem meglepő, hogy az influenza ellen is javasolt fogyasztani. A fehér és zöld teák katechin (flavonoid) tartalma magasabb mint a fekete teáé, így ezek nagyobb védelmet nyújtanak a vírusos megbetegedések ellen.

Kell a D-vitamin is

Télen a Napból nem jutunk D-vitaminhoz, és hazánkban a halfogyasztás is igen alacsony, így a tonhalat és a lazacot - ami egyébként a legjobb D-vitamin forrás - kihúzhatjuk a listáról. Marad a tej, tejtermékek, a máj és a tojás, és nem árt, ha néha egy kis olajos szardíniát vagy olajban konzervált tonhalat is teszünk a salátánkba vagy szendvicsünkbe.

Probiotikumok

Talán a legfrissebb ügyeletes csodatevők a probiotikumok, vagyis a barátságos baktériumok. Azt sokan tudják, hogy egy kiadós antibiotikum kúra után jót teszünk az emésztőrendszerünkkel, ha megkínáljuk egy kis probiotikummal, ezzel helyreállítva a letarolt bélflóránkat. A probiotikumok sokfélék, és számos közülük képes a megfázásos és influenzás tünetek enyhítésére, ezek leginkább a savanyított tejtermékekben, pl.  joghurt, kefir, találhatók. Joghurt vásárlásakor arra ügyeljünk, hogy élő joghurtkultúrát tartalmazzon, mert csak ez nyújt megfelelő védelmet szervezetünk számára.

Ne maradj le semmiről!

KOMMENTEK

  • 2011.02.12 19:28:23ju offa

    oltasd be magad egyél brokkolit és akkor max nem leszel influenzás

  • 2011.02.12 20:23:37Figyel Castro

    Az oltástól még elkaphatod, max nem halsz bele.

  • 2011.02.12 20:25:24FD&C Red No. 40

    Miért nem fogta még fel az emberiség, hogy nem azért esszük a szarízű zöldségeket mert finomak/egészségesek, hanem mert nincs más?

  • 2011.02.12 21:08:16ponyva máté

    Hatodjára olvasom az előttem hozzászólót, de valahogy nem tudom összerakni. Mindenesetre én sem eszem brokkolit. Férfi vagyok.

  • 2011.02.12 22:20:06tris

    én inkább az oltást választottam :-)

    aki meg nem hisz az oltásban az egyen bokrot.

  • 2011.02.12 23:21:31rushman

    Valaki elmagyarázná nekem, hogy az antioxidáns hogyan véd meg az influenzától?

    Attól, hogy lefestek egy vaslemezt a rozsdásodás ellen, a körfűrész még minden gond nélkül szétkapja azt.

    Én eddig azt hittem, hogy az antioxidás a szervezetben (pl a mitokondriumban) keletkező erősen oxidáló, sejtroncsoló hatású vegyületeket ártalmatlanítja, míg az influenza egy vírus. Egy élőlény a külvilágból, ami a maga kis - nem oxidáló hatású - rns-ét pumpálja bele egészséges sejtekbe, ezzel rákényszeríve azt rendellenes működésre. Bocs a konyhalnyelv miatt, nem vagyok szakértő. Ezért is érdekel, hogy a cikk írója hol látja a párhuzamot a két dolog között.

    Persze az alap mondanivaló jó, változatos tápanyagok, vitamin... de szerintem ez influenza szezontól függetlenül kell, hogy meglegyen.
    Mert az egyszeri ember még a végén félreérti, és azt szűri le, hogy neki bőven elég, ha most eszik kis paprikát néhány almával, és akkor egy évig le van tudva az egészség.
    A cikk kicsit keveri a fogalmakat, úgy érzem. Vajon az átlag olvasó tudja, mi a különbség az antitest, az antioxidáns, esetleg az antigén között? Hát a cikk tuti nem könnyíti meg a dolgát. :)

    Amúgy bezárkózás is addig jó, amíg ezt az állapotot fenn tudja tartani az ember. Annak ellenére nem jó ötlet, hogy én is a remete taktikát szoktam alkalmazni.
    Néha kell egy kis fertőzés, hogy "trendy" maradjon az immunrendszer, és a legújabb "kollekciókat" is megismerje időben. Mert ha egyszerre húszféle törzs fog nekem esni, az fájdalmas lesz. Most az oltást népszerűsítő kirohanásomat olvashatták. :)

  • 2011.02.12 23:24:43miszisz

    A mi receptünk egész évre. Napi két liter nyers zöldleveles zöldség, és nyers édes gyümölcs összeturmixolva. Lehet benne káposzta féle, spenot, sárgarépa, brokkoli, kicsi zeller, stb... de csak olyan aminek nem tul markáns az ize, ezt kell 50-50% 0sszeturmixolni banán, alma, (fagyott) eper, amikor van barack, áfonya, mikor mi keverékével. Ha jól csinálod édes marad, és csak a szine lesz zöld, vagy lila :-), de egy idő után már a gyerek is kéri magától.
    Finom és nyers, tele mindennel ami kell a szervezetnek. 3-an iszunk kb 2 litert, néha még többet is.

  • 2011.02.13 00:28:43Attilajukkaja

    Rushman
    Szerintem csak arrol van szo, hogy a rozsdas vaslemezt konnyebben szetviszi a korfuresz, mint azt, amit meg nem evett szet a rozsda. A gyokfogok (antioxidansok) segitenek kivedeni az oxidativ stresszt, ami amugy megneheziti a szervezet regeneralodasat.

  • 2011.02.13 03:30:56Mandi

    Miert nem lehet ilyen temaban megszolaltatni egy olyan valakit, aki esetleg ert is hozza mert az a szakmaja? Egy ilyen cikket leirni, aztan fole irni, hogy Lila Fuge, es akkor higgye el a gyanutlan olvaso ami benne van? Vicces (:-)

  • 2011.02.13 09:15:27Pendely-tengely

    Ennyi félreérthető mondatot, féligazságot, béna fogalmazást és tárgyi tévedést már rég olvastam...
    Lila Füge szerző előbb elvégezhetné (újra?) a középiskolát - a biológia órákat különösen tudnám ajánlani!
    A kedvencem ez: "Télen a Napból nem jutunk D-vitaminhoz" Nagy igazság ez, merthogy tényleg nem. Sajnos nyáron sem, mert a Napból nem áramlik a D-vitamin, legfeljebb ennek hatására képződik. De a különbséget nem mindenki fogja itt érteni...

Blogok, amiket olvasunk

FOODY A világ 10 leggazdasabb séfje

A világ leghíresebb séfjei sokkal többek, mint szakácsok, ôk már márkák. Na de ki vezeti azt a listát, ahol Nigella csak az utolsó helyet tudta megcsípni?

ZEM 8 tanács kezdő futóknak, hogy ne hagyd abba a harmadik héten

Bárki elkezdheti, majdnem bárhol végezhető, és egy jó cipőn kívül semmi sem kell hozzá. Adunk néhány tippet, hogyan találhatod meg benne az örömödet, azaz hogyan nem fogod abbahagyni a futást pár hét után.

GADGETSHOP Így válassz okoskarkötőt

Az értékesítési adatok alapján az okoskarkötők az idei év slágercikkei lehetnek. Én is az okoskarkötők szerelmese vagyok, így elárulok néhány titkot, hogy tudj választani a több száz elérhető fajtából.
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta