ÉLETMÓD

10 egyszerű szokás, ami segíti a fogyásban

2016. január 17., vasárnap 10:59 |

Bizonyára ön is rengetegféle fogyókúrás módszerről hallott, esetleg tanácsokat is kapott már a tapasztalt ismerősöktől, amik közül vagy bejött valamelyik, vagy nem. A siker szempontjából ugyanis az sem mindegy ám, hogy hogyan állunk hozzá általában a dolgokhoz, azaz milyen a személyiségünk. De természetesen léteznek olyan egyszerű trükkök, amikkel megkönnyítheti a dolgát és eredményesebbé teheti a fogyókúrát. A Lifehack segítségével össze is gyűjtöttünk ezek közül néhányat. Ha kíváncsi rájuk, görgessen tovább!

1. Kerülje a sztereotípiákat!

Pontosabban azt, hogy a brokkolit vagy a csirkehúst (hízás szempontjából) jónak, a csokit vagy a pizzát pedig ártalmas ételnek bélyegzi meg. Ezzel ugyanis nem fog közelebb kerülni a céljához, sőt! Egy általunk jónak ítélt tettünk után ugyanis úgy érezhetjük, megengedhetjük magunknak, hogy egy általunk rossznak ítélt tettet is elkövessünk. Valószínűleg így beszéljük rá magunkat a jutalomfalatokra. Ahelyett tehát, hogy folyton a jó és a rossz jelzőkkel dobálózna, amikor étkezésre kerül a sor, inkább mérlegeljen, hogy az adott étel elfogyasztása közelebb vinné-e a céljához, vagy csak hátráltatja annak elérésében. Ez segít, hogy reálisabban lássa a lehetséges következményeket, illetve, hogy megelőzzön olyan tetteket, amiket később megbánhat.

shutterstock 115037254

2. Egyen kényelmesen!

Ön emlékszik arra, mikor evett utoljára igazán élvezettel és ráérősen, úgy, hogy figyelt az ízekre, az állagra és arra, hogy tényleg jóllakottnak érzi-e magát? Ha ez nem sűrűn fordul elő, akkor ideje lassítania. Ha ugyanis jobban összpontosítunk arra, mit és mennyit eszünk, háttérbe kerül az elme irracionális, érzelmekért (és a mértéktelen evésért) felelős oldala. Fontos szabály, hogy az evés legalább 15 percig tartson, de ez nem azt jelenti, hogy negyed óra alatt faljon fel mindent, ami csak a látóterébe kerül, hanem azt, hogy szenteljen időt az étel megrágására és ízlelgetésére. Ha kell, étkezéskor állítson be egy időzítőt a telefonján, és alkalmazkodjon ahhoz!

3. Ne tartson a hidegtől!

Furán hangzik, de nem minden zsírsejt ártalmas. A zsírszövet nagy része fehér zsír, ami csak tárolja az energiát. Ezenkívül azonban szervezetünkben található némi barna zsírszövet is, ami hőt termel, hogy melegen tartson minket, és minél több van belőle, annál kisebb a valószínűsége a fehér zsír lerakódásának. Éppen ezért a súlyvesztést azzal is felturbózhatjuk, ha a megszokottnál alacsonyabb hőmérsékletnek tesszük ki a szervezetünket. Azért lehetőleg ne flangáljon egy szál pólóban a fagyban, elég, ha néhány fokkal lejjebb veszi otthon a hőmérsékletet, könnyebb ruházatot visel vagy minden reggel és este megiszik egy pohár jeges vizet. De közvetlenül is megcélozhatja a nyakon, illetve a mellkas és a hát felső részén található barna zsírszövetet jeges borogatással vagy hideg zuhannyal.

4. Fotózzon le mindent, amit megeszik!

Tudta, hogy még akkor is simán hízhat, ha egészséges ételeken él? Bizony, sokszor nem az a baj, hogy mit eszünk vagy nem eszünk, hanem az, hogy mennyire tudatosan tesszük azt. Egyszerű, mégis eredményes trükk például, ha fotót készít minden egyes fogásról, amit a nap folyamán elfogyaszt. (Állítólag még az evésnapló vezetésénél is hatékonyabb módszer, hiszen a képek nagyobb nyomot hagynak emlékeink között, mint a leírt szavak.) Ahhoz tehát, hogy kiszámíthatóbbak és tudatosabbak legyenek étkezési szokásai és egy kicsit nyomás alatt érezze magát, mutassa meg magának (és esetleg barátainak az online közösségeken), hogy milyen finomságokat és adagokat szokott enni.

shutterstock 300953951

5. Ne a jutalomfalatokért küzdjön! 

Hiszen a jutalom maga a sikeres fogyás. Ha az a terve, hogy néhány hónap alatt megszabaduljon 5-6 kiló súlyfeleslegtől, akkor lassú és egyenletes ütemben, mondhatni kényelmesen haladhat a célja felé. Aki viszont ugyanezt az eredményt néhány hét alatt szeretné elérni, annak a siker érdekében jóval nagyobb áldozatokat kell hoznia. Ebbe a stratégiába pedig nem fér bele, hogy egy kemény munkával járó hetet egy nagy adag jól megérdemelt édességgel vagy dupla sajtburgerrel és kólával ünnepeljünk, hiszen ez olyan, mintha két lépést haladnánk előre, egyet pedig hátra, azaz hiába akarunk gyorsan jó eredményt elérni, ezzel csak lelassítjuk a fogyás folyamatát. Gondoljon arra, hogy mennyivel elégedettebb lesz a végén, ha egy kicsit szigorúbb önmagával szemben, vagyis jutalomként lebegjen a szeme előtt áhított tükörképe.

6. Hozza ki a legtöbbet a mozgásból, de ne terhelje túl magát!

Az egy dolog, hogy a siker érdekében a mozgást nem szabad elhanyagolni, de érdemes minél több erőnléti, illetve súlyzós edzést beiktatnia a heti rutinjába. Nem is kell feltétlenül konditerembe járnia, hiszen otthon is végezhet saját testsúlyos gyakorlatokat. A lényeg az, hogy az izomerő fejlesztésével a zsírégetés is sokkal hatékonyabb lesz. Nem árt tudnia azonban, hogy az ismétlődő körökből álló súlyzós gyakorlatok nem formálják az izomzatot, hiszen az izmok egyszerűen vagy nőnek vagy összemennek. Az tehát, hogy mennyire láthatóak izmaink, azaz mennyire vagyunk szálkásak, az izomzatot fedő lerakódott zsír mennyiségén múlik. Arra is figyeljen, hogy ne vigye túlzásba az edzést, hiszen a szervezetnek regenerálódnia kell és ha nincs tartalék, nem fejlődnek az izmok sem. A cél tehát az izomtömeg megőrzése, az anyagcsere felturbózása, így heti két-három teljes testet átmozgató kemény edzés bőven elég. 

7. Pakolja tele a hűtőt félig előkészített (nem feldolgozott) ételekkel!

Sokan azért tartják nyűgnek az egészséges étkezést, mert időigényes feladat beszerezni a friss alapanyagokat és megfőzni azokat, és egyszerűbb és gyorsabb megoldásnak tűnik készen venni az ételt. Pedig csak egy kis előrelátás és szervezés kérdése, hogy pillanatok alatt összeüssünk valami finom és tápláló ebédet vagy vacsorát. Ha tehát szeretne jó döntéseket hozni és elkerülni a gyorséttermi opciót, amikor megéhezik, lehetőleg álljon mindig készenlétben, azaz tartson otthon vagy a munkahelyén olyan félkész hozzávalókat (például zöldségmixet, párolt csirkemellet, gyümölcsöt, joghurtot, zabpelyhet), amikből egy egészséges instant harapnivalót készíthet. Már néhány falat tápanyagokban gazdag nassolni való is elég ahhoz, hogy elűzze a sóvárgást.

8. Hanyagolja a folyékony kalóriákat!

Gondolta volna, hogy egyesek napi energiabevitelének majdnem egynegyede azokból a cukros üdítőkből származik, amik sokszor pusztán megszokásból landolnak a bevásárlókosarakban? A nassolás mellett bizony, az üres kalóriákat tartalmazó italok is a fogyás nagy szabotőrei, hiszen olyan könnyű azokból túl sokat fogyasztani, és még csak nem is csillapítják az éhségünket. Hacsak nem egy kiadós edzésen van túl, a sportital is teljesen felesleges, ezért szomjoltóként lehetőleg fogyasszon inkább minél több vizet, citromos vizet vagy teát (cukor hozzáadása nélkül). Meglátja, mennyivel könnyebb lesz így a fogyás.

shutterstock 272962934

9. Legyen egy kész terve "vészhelyzetekre" is! 

Ne higgye, hogy ha belevág egy fogyókúrába, akkor folyton mártírt kell játszania, hogy sikeres legyen. Nem kell kihagynia családi ebédeket, közös baráti vacsorákat, semmilyen evés köré szerveződő összejövetelt, de mindig legyen egy terve, ha nem akarja, hogy zabálásba fulladjanak ezek az események. Mindaddig, amíg következetesen csinálja, megengedhet magának lazítós napokat – ami persze nem egyenlő a mértéktelen önjutalmazással.

Ilyenkor nem kell feltétlenül ragaszkodnia a diétájához és ne utasítson vissza mindent, amivel kínálják, hiszen kóstolni szabad, viszont figyeljen arra, hogy lassan egyen, és lehetőleg ne akkor hagyja abba, amikor már degeszre ette magát! A következetesség azt jelenti, hogy előre felkészül, tudja jól, hogy mi az, ami belefér a „szabadnapba”, és mi az, ami nem, így nem érhetik váratlan meglepetések, azaz elkerülheti a falásrohamokat. Ne ijedjen meg, ha a mérleg pár napig nem akar kevesebbet mutatni, egyszerűen térjen vissza a megszokott étrendjéhez és a súlyvesztés is folytatódni fog.

10. Ne majrézzon lényegtelen dolgok miatt!

Sokan szeretik túlbonyolítani a fogyókúrát azzal, hogy túl nagy feneket kerítenek jelentéktelen tényezőknek, és amikor nem tapasztalnak változást, hajlamosak inkább feladni az egészet, mert a gének, a stressz meg egyebek úgysem hagyják, hogy összejöjjön, amit elterveztek. Az aggodalmaskodás és önszidalmazás helyett inkább arra törekedjen, hogy újragondolja az ételekről alkotott képet, reális megoldásokon agyaljon, használja elterelésre a fantáziáját, illetve élvezze az ételt. Mert az fontos. 

Aki pedig nem feltétlenül egészségügyi okokból fogyna, hanem a külseje miatt dönt valamilyen drasztikus módszer mellett, annak érdemes arról is tájékozódnia, hogy az okos emberek miért nem fogyókúráznak

Indul a Szobafitnesz Bánkuti Gabival!

A jövő héten új sorozatot indítunk Szobafitnesz Bánkuti Gabival címmel. Már megvannak az olvasók, akik részt vesznek az életmódváltó programunkban, de nem feledkeztünk meg a többiekről sem, és önnek is érdemes lesz követnie a sorozatot, ugyanis minden cikkben lesznek olyan pár perces edzések, amelyeket otthon bárki kipróbálhat, elvégezhet. Íme egy kis ízelítő:

Travelo utazási ajánlatok

Hirdetés