Tíz tipp azoknak, akik utálnak repülni

Milyen táskát vigyünk, hova üljünk, mennyit mozogjunk, hogyan előzzük meg a jetlaget? Még a hosszú repülőút sem lesz rémálom, ha megteszünk pár óvintézkedést. Íme a tíz legfontosabb.

Melyik bőrönd a legjobb repülőre?  

Mivel a legtöbb légitársaság szigorúan megszabja, mekkora kézipoggyászt vihet fel magával a fedélzetre (kattints ide az aktuális méretekért!), ezért olyan táskát vagy bőröndöt érdemes felvinni, ami a méretkorlátozásnak megfelel. Fontos az is, hogy egész biztosan beférjen a fej fölötti tárolórekeszbe vagy a lábunk előtt lévő ülés alá. Amúgy a gurulósbőrönd mindennél sokkal jobb, mivel nem kell cipelni, ha pedig nem akarunk kétévente újat venni, érdemes az olcsó kínai gagyi helyett beruházni egy könnyű és puha, jó minőségű négyszögletes táskába.

452380104
Bloomberg / Europress / Getty

 

Hova foglaljunk ülést?

Először is, derítsük ki a kinézett járat géptípusát, és nézzük meg az ülőhelykiosztást a Seatguru.com-on. Így egyből láthatjuk, hogy melyek azok az ülőhelyek, amiket kerülnünk kell, vagy azért, mert veszélyesen közel vannak a folyamatos zajforrást biztosító mosdóhoz vagy mert egy széksor közepén helyezkednek el, így mindkét irányból utasok fognak közre. Legjobbak a szélső ülések, mert így csak egy irányból zavarnak, ha pedig fel akarunk állni nyújtózkodni vagy kimennénk a mosdóba, nem kell senkin átverekedni magunkat.

És ha ketten utazunk?

Ha ketten utazunk, jó stratégia olyan helyet választani – különösen szabad helyválasztós gépeken vagy előzetes netes foglalásnál -, ahol a középső széket közrefogjuk. Ha nem muszáj, ide biztosan nem akar majd senki ülni. Persze, ha durván tele van a gép, akkor nem ússzuk meg, hogy közénk telepedjen valaki, de még akkor is szinte biztos, hogy elcseréli velünk akár az ablak melletti, vagy a folyosó melletti széket, így ha extra pakoló területünk nem is marad, legalább egymás mellett ülhetünk.

Ne bukjuk el a piperecuccainkat!

Amióta az EU csak 100 ml-es flakonokban engedi a piperéket kézipoggyászban szállítani, a neszesszerek jelentősen leapadtak. A legtöbb drogéria árul mini samponokat, tusfürdőket és krémeket, ám a normál kiszereléshez hasonlítva ezek arányaikban jóval drágábbak. Sokkal jobban járunk, ha kedvenc samponunkból, tusfürdőnkből kisebb üvegbe töltjük át a szükséges mennyiséget. Több helyen kaphatunk átlátszó neszesszereket, apró tégelyeket és flakonokat, amelyek megfelelnek a biztonsági előírásoknak, és amelyekbe könnyedén kiporciózhatjuk a pár napra elegendő mennyiséget kedvenc termékeinkből.Még több trükk itt

71631308
Chip Somodevilla / Europress / Getty

Még ha adnak is ételt, legyen mindig vésztartalékunk!  

Ha hosszú, átszállásokkal tarkított repülőút áll előttünk, mindig készítsünk össze magunknak egy kistáskát, amibe a legfontosabb dolgaink kerülnek. Érdemes egy kabinbőröndbe helyezhető kisebb hátizsákban vagy retikülben gondolkodni, amit akár az előttünk ülő széke alá is bepréselhetünk, így nem kell minduntalan felállni, ha eszünkbe jut valami, amit elő akarunk venni. Ebbe a táskába érdemes egyébként egy-két napi váltóruhát is csomagolni, hogy ha esetleg elkeveredik a feladott poggyászunk, ne ruhavadászattal kelljen indítani a nyaralást.

Igyunk rengeteget!

A repülőgép rettenetesen száraz levegőjével nemcsak kívülről – ajakbalzsam és hidratálókrém formájában -, de belülről is fel kell venni a versenyt, ha nem akarunk megérkezéskor egy kiszáradt tengeri szivacsra hasonlítani. Igyunk annyi vizet, amennyit csak tudunk, és ne szégyelljünk a stewardessektől annyiszor inni kérni, ahányszor csak szükségét érezzük. De tényleg csak vizet: az alkoholtól ugyan esetleg könnyebb elaludni, viszont dehidratálja a szervezetet, így pont ellentétes hatást érünk el vele. (Itt pedig még több remek javaslat hosszú repülőutakra!)

Próbáljunk aludni, amúgy pedig tornázzunk!

Hogy elkerüljük a mélyvénás trombózis kialakulását, rendszeres időközönként álljunk fel, sétáljunk kicsit fel-alá és tornáztassuk meg lábainkat. Ne érezzük magunkat kellemetlenül, hogy tornagyakorlatokat végzünk, gondoljunk arra, hogy sokkal fittebbek leszünk a hosszú repülőút végén, mint tespedő utastársaink. Egyébként, aki még a tornázással együtt sem érzi magát teljes biztonságban, vegyen fel kifejezetten utazóknak készült kompressziós zoknit is.

94501430
Eyeswideopen / Europress / Getty

 Repülő állat

A fapados légitársaságok többsége nem szállít élő állatot, általában csak a vakvezető/segítő kutyákkal tesznek kivételt. A PetTravel.com oldal viszont összegyűjtött 160 légitársaságot, és mindhez néhány soros információt írt, hogy melyik milyen feltételeket ír elő az állat szállításához. Az oltás nagyon lényeges kérdés: egy kisállat életének legelső veszettség elleni oltása a beadás napjától számított 21. napon válik érvényessé. Vagyis amíg a három hét nem telt el, addig a család először oltott állata hivatalosan nem utazhat. Ha azonban már van érvényes oltása, nem kell az érvényességi időn belül újraoltatni indulás előtt.

Szoktassuk kedvencünket már utazás előtt a szállítódobozához. Az indulás előtti napokban akár ez is lehet a stabil alvóhelye, az idegen szagoktól hemzsegő hotelszobában pedig ez jelenti majd számára a biztonságot. Még több tipp állatal való utazáshoz.

És a legfőbb mumus: a jetlag

Elege van abból, hogy tengerentúli nyaralásán az első pár napot alvajáróként tölti, az időeltolódástól szenvedve? Ráadásul mire végre megszokja az új hely ritmusát, már indulhat is haza, ahol megismétlődik ugyanez visszafelé? Van rá megoldás, bár elég drasztikus: többfázisú alvás a neve. Lényege, hogy az ember hozzászoktatja a szervezetét, hogy ne csak naponta egyszer aludjon, hanem többször is, Legextrémebb fajtája az Überman ritmus, melyben négyóránként kell aludni húsz percet, akár éjjel van, akár nappal. Így nem számít, milyen időzónában vagyunk, és a hat-nyolc órás alvás felszámolásával rengeteg szabadidőre teszünk szert, már ha képesek vagyunk ebben a rendszerben létezni. Még mindig retteg a jetlagtől? Ide kattintson!

170480355
Godong / Europress / Getty

Amennyiben nem akarunk áttérni a többfázisú alvásra, néhány egyszerű fogással csökkenthetjük az időeltolódás okozta gondjainkat. Térjünk át minél előbb az új időzónára: már a repülőn álljunk át fejben. Ha keletre utazunk, feküdjünk le időben az új idő szerint, még akkor is, ha nem vagyunk álmosak. Az új ébredési időpont előtt 10-12 órával már ne együnk semmit, a szervezetünk ezt úgy értékeli, hogy alszunk. Ha nyugatra utazunk, próbáljunk legalább este 10-11-ig ébren maradni az új idő szerint. Ha esetleg éjszaka felébrednénk, próbáljunk visszaaludni, és semmiképpen ne kezdjünk el az éjszaka közepén falatozni.

És ami szinte kizárt, de ha mégis megtörténik

Jó tudni, hogy bár néhány repülőgép-balesetet lehetetlenség túlélni, a többség azonban nem ilyen. A legjobb esélyeink egy sor kutatás szerint akkor lesz, ha be vagyunk kötve, felvesszük az összegörnyedt, behajlított lábú testhelyzetet, a szárny mögötti részen lévő hátsó sorok valamelyikében ülünk (statisztikai adatok mutatják!!), ha tűz üt ki a gépen, arcunk elé vizes zsebkendőt vagy textíliát teszünk és legfőképpen: nem pánikolunk be (és előre elolvasunk még néhány túlélési tippet!)

 

Hozzászólna? Facebook-oldalunkon megteheti!

Kövessen minket a Facebookon is!

 
Oszd meg másokkal is!
Mustra