Ételek, amiktől tényleg korábban halsz meg – egy 44 ezer fős kutatás eredményei

Olvasási idő kb. 2 perc
Google Állítsd be Google keresőjét, hogy a találatok között biztos ott legyen a Dívány!

Korábban halnak azok, akik gyakran fogyasztanak mesterséges adalékanyagokban gazdag ételeket és italokat – állítják francia tudósok.

A nagyipari módon előállított ún. feldolgozott élelmiszerek – melyeket a gyártók teleraknak különböző mesterséges ízfokozókkal és adalékanyagokkal – egészségkárosító hatásai régóta ismertek. Egy nemrég publikált francia kutatás, melyről a ScienceAlert számol be, megerősíti ezt a tényt, azt állítva, hogy minél több különböző mesterségesen előállított snacket, üdítőitalt és készételt fogyasztunk, annál korábban halunk meg.

Olcsó és „finom” – csak éppen rendkívül káros

A Sorbonne Egyetem munkatársai 44 ezer felnőtt francia polgár körében végzett kutatása az első, mely konkrét összefüggésbe hozza a korábbi halandóságot a feldolgozott élelmiszerekkel. Mint a kutatás vezetője, Laure Schnabel epidemiológus meséli, ezek a termékek, melyek előállítása ipari folyamatokkal történik, olcsók, gyorsan felmelegíthetők és könnyen fogyaszthatók, éppen ezért rendkívüli népszerűségnek örvendenek. Mindennek azonban ára van.

A feldolgozott élelmiszerek egészségünkre gyakorolt számos negatív hatása között szerepel többek közt az elhízás, a magasvérnyomás-betegség vagy a rák egyes fajtáinak megnövekedett kockázata. Schnabel és kollégái úgy találták, hogy azon személyeknél, akik esetében a szóban forgó ételek fogyasztása egy hétéves periódus alatt 10 százalékkal nőtt, a korai elhalálozás esélye is mintegy 14 százalékkal emelkedett. Ezek az eredmények természetesen csupán megfigyeléseken alapulnak, nem pedig egy konkrét okozati összefüggés bizonyítékai, a kutatók szerint mégis fokozott riadalomra adnak okot.

Nem biztos, hogy megéri a kényelmet
Fotó: gilaxia / Getty Images Hungary

Amit biztosan tudunk, hogy a feldolgozott élelmiszerek energiatartalma jóval magasabb, mint hagyományos társaiké, emellett rengeteg olyan adalékanyagot tartalmaznak, melyet azok nem. Ezek közé tartoznak a különböző ízfokozók, mesterséges édesítők és aromák, illetve tartósítószerek. A statisztikák szerint – elsősorban olcsóbb áruk miatt – főként az alacsonyabb vagyoni státusszal rendelkezők vagy a diákok fogyasztják előszeretettel az ilyen ételeket, melyek másik vonzereje – pénztárcánk kímélése mellett – azok felfokozott ízvilága, melyhez sajnos az átlagnál magasabb cukor-, só- és zsírtartalom járul.

Számos további kutatás szükséges még ahhoz, hogy pontosan megállapíthassuk, milyen konkrét egészségkárosító hatásai vannak a feldolgozott élelmiszereknek. Ez már csak azért sem könnyű feladat, mert ebbe a gyűjtőfogalomba rengeteg különböző típusú étel és ital tartozik, nem is beszélve a számtalan különféle adalékanyagról, melyeket ezekbe a gyártás során beletesznek. Egyes tényezők kevésbé, mások nagyobb mértékben árthatnak szervezetünknek – magyarázza a New Jersey állambeli Rutgers Egyetem táplálkozástudományi szakértője, Nurgul Fitzgerald, aki szerint ez egy rendkívül komplex kérdés, melyben még sok az ismeretlen tényező.

Mindenesetre a tudósok egyetértenek abban, hogy ha legközelebb a szupermarket felé veszed az irányt, jobb, ha inkább hagyományos élelmiszerekkel pakolod tele a kosarad. Érdemes minden esetben átolvasni a különböző termékek csomagolásán az összetevők jegyzékét, és egészségünk érdekében kerülni azokat az ételeket, italokat, melyek dúskálnak a különböző mesterséges adalékanyagokban. Mint jelen kutatásból kiderül, akár még eljövendő éveink számát is bőven növelhetjük ezáltal.

Múzsák a csók után könyv

Múzsák a csók után

Mi történt Szendrey Júliával, miután visszautasította „a nemzet özvegye” szerepét? Miért nem állt szóba egymással Babits felesége és lánya a költő halála után? A kötet nagy íróink, költőink életének legfontosabb női szereplőit helyezi a középpontba: húsz magyar múzsa élettörténetébe nyerhetünk bepillantást. Olykor felemelő, máskor tragikus női sorsok gyűjteményét tartja kezében az olvasó, amelyből kiderül: a halhatatlanságért sokszor a személyes boldogsággal kell fizetni: a kötet harmadik kiadása már a nyomdában.

Rendeld meg a kiadó oldalán kedvezményesen!

hirdetés

Dívány ‎
Dívány ‎
Oszd meg másokkal is!

Neked ajánlott

Az oldalról ajánljuk

Offline

Csak a tollát próbálgatta Rubens, mestermű született a firkából

Ritka lap került elő Rubens egyik jegyzetfüzetéből: az egyik oldalán a mester pár zseniális vonással három alakot vázolt föl, a másikon pedig levelet írt patrónusa nevében, hogy érdeklődjön: hogy áll egy festmény készítése. A lap jóval többet árul el a flamand művészről, mint elsőre gondolnánk.

Offline

Kifosztották a magyar vasutat, ez maradt belőle

A magyar vasúti közlekedésnek is megvolt a maga Trianonja, az országhatárok módosítását követően a vasútvonalak kétharmada, a szerelvények háromnegyede elveszett. Pedig a századfordulón még Európa élvonalába tartozott a közlekedés ezen formája.

Világom

Ekkora az ebolajárvány veszélye a foci vb-n: megszólalt a WHO

A labdarúgó-világbajnokság közeledtével sokakat foglalkoztat, hogy jelenthet-e veszélyt a Kongói Demokratikus Köztársaságban zajló ebolajárvány a tornára érkező szurkolók számára. Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) szerint azonban nincs ok a pánikra, hiszen sem a rendező országokban, vagyis az Egyesült Államokban, Kanadában és Mexikóban, sem Európában nem regisztráltak jelenleg ebolás megbetegedéseket.

Offline

Híres duók villámkvíze: tudod, hogy ki volt Sherlock bajtársa?

A filmtörténet legemlékezetesebb pillanatai mögött szinte mindig egy elválaszthatatlan páros áll. De vajon fejből tudod, hogy a legnagyobb hősöknek, detektíveknek és bajkeverőknek ki volt a hűséges fegyverhordozója, jobbkeze vagy éppen egyenrangú partnere a bajban?

Testem

Ez történik valójában a bélflóráddal, ha kefirt iszol

Az utóbbi években ismét az érdeklődés középpontjába került az ősi, kaukázusi fermentált ital, a kefir. Bár sokan csak egy egyszerű tejtermékként tekintenek rá, a benne zajló különleges, kettős erjedés miatt valójában a bélflóránk egyik legfőbb támogatója.

Testem

Daganatos betegséget is jelezhet a gyakori vizelési inger: ilyenkor kell orvoshoz fordulni

Gyakran jár ki a párod vagy férfi családtagod éjszaka? Akadozik, vagy nehezen indul a vizelete? A legtöbb férfi hajlamos az öregedés számlájára írni a kellemetlen vizelési panaszokat, pedig a háttérben egy sokkal sötétebb probléma, a prosztatarák is állhat. Mivel Magyarországon nincs a betegségre szervezett, automatikus szűrési program, a diagnózis szinte kizárólag az érintetteken múlik. Milyen apró jelekből ismerhető fel időben a baj, miért csalóka a vérvételes PSA-teszt, és miért kötelező 45 év felett évente egyszer rászánni azt a pár percet az urológiai vizsgálatra?