Zanza!

Akár neked van tele a hócipőd a munkahelyeddel és ezért vagy egyre kibírhatatlanabb, akár egy kollégád a nehéz eset, ezek a tanácsok segítenek elkerülni, hogy háborús övezet váljon az irodából.

Napunk, hetünk és életünk jó részét a munkahelyen töltjük, ezért nem olyan nehéz bosszantó helyzetekbe keveredni és felhúzni magunkat egy kolléga furcsa, pesszimista, idegesítő vagy kimondottan bunkó viselkedésén. Azzal viszont, hogy csak fortyogunk a dühtől, semmire nem megyünk, szóval érdemes inkább arra törekedni, hogy kihozzuk a legjobbat a kevésbé ideális helyzetekből. Hogy hogyan? A Huffington Post összegyűjtött néhány hasznos tippet.

1. A kedvesség még mindig nagy úr

Nem, nem kell a bűbájosság mintaképévé válni, ha ez nem a te műfajod, főleg azért, mert hamar kiderülhet, hogy csak vetítesz és ezzel inkább egy passzív-agresszív személy látszatát keltheted. De ha igyekszel folyamatosan együttműködni, előbb-utóbb megtörhet a jég. Apró figyelmességek és jó tettek sokat segítenek abban, hogy jobb legyen a hangulatunk, és ezt már nem csak egyéni tapasztalatok, hanem tudományos kutatások is bizonyítják.

Az egyik tanulmányból például az is kiderül, hogy minél boldogabbá tesz valakit egy múltbeli nagylelkű tettének felidézése, annál nagyobb a valószínűsége annak, hogy maga helyett/mellett valaki másra költ. Természetesen nem minden vizsgálati alanyt dob fel egy-egy ilyen emlék, de akiket igen, azok sokkal nagyobb eséllyel dupláznak rá az altruizmusra. Ajánld fel, hogy hozol neki is kávét, vagy ha teheted, hívd meg egy szendvicsre, így az ügyeletes goromba kolléga talán felenged egy kicsit és nem fogja azt gondolni, hogy titkon a vesztét kívánod, és még a te lelki világodnak is jót tesz az önzetlen viselkedés, sőt igazi jófejséglavinát indíthatsz el a munkahelyen egy-egy kedves gesztussal

shutterstock 141348466

2. Lógj vele!

Két nyomós okod is lehet arra, hogy több időt tölts azzal, akit valójában nem is bírsz; az egyik az, hogy az illető meg/kiismerésével hatástalanítsd, hogy ne álljon többé az utadba; márészt mivel nem tudhatod, éppen min megy keresztül az, akire neheztelsz, érdemes közelebbről megismerni őt is és a helyzetét is, amiben lavírozik. Ha a sérelme egy munkatárs - esetleg egy közös felettesetek - miatt van, akkor jobb, ha nem bonyolódsz bele semmilyen pletykálkodásba. “Lehet, hogy ezzel egy-két embernek imponálhatunk, de a munkatársak nagy részét biztosan elidegenítjük magunktól, ezért nem éri meg részt venni az irodai drámázásban” - nyilatkozta a Fast Companynek Jane Sunley, a Purple Cubed HR tanácsadó cég alapítója. Vagyis lehetőleg maradj semleges és vedd észre, ha kavarnak körülötted.

3. Hallgasd meg!

Lehet, hogy legszívesebben betapasztanád a száját, akárhányszor megszólal, de mindenki jobban jár, ha inkább meghallgatod a mondandóját. Chris Voss, az FBI túsztárgyalási különítményének korábbi vezetője egy R29-nek adott interjúban azt mondta, “figyelmesen hallassuk a másikat, majd ismételjük meg, amit mond. Csináljuk addig, amíg azt nem mondja, Így van. Az Így van különbözik attól, hogy Igazad van, mert míg előbbi annak jele, hogy az illető elhiszi, hogy (meg)értetted őt, utóbbi frusztrációt sejtet: azt, hogy bár igazat adunk a másiknak, magunkban közben végig azt gondoljuk, hagyd már abba ezt a süket dumát!" Ha tehát meghallgatjuk a másikat, azzal esélyt adunk arra, hogy jobban megértsük reakcióinak és viselkedésének okát. 

shutterstock 616617314

4. Mély levegő... És számolj tízig!

Caroline Webb, a Sevenshift ügyvezető igazgatója azt írja How to have a good day című könyvében, hogy ha több pozitivitást akarunk a mindennapjainkba vinni, akkor érdemes minden reggel egy szándékra irányuló kérdést feltenni magunknak: Mi a célom? Milyen a hozzáállásom ma a dolgokhoz? Ha felismerjük, hogy éppen bal lábbal keltünk ki az ágyból, hogy nem aludtunk jól és ezért nyűgösen indítjuk a napot, az sokat segít abban, hogy lássuk, hogyan befolyásolhatja aktuális hangulatunk a döntéseinket és viselkedéseinket egy-egy meleg helyzetben.

Amikor tehát úgy érzed, szükséged van egy kis szünetre, hogy lenyugodj, számolj el tízig (vagy ameddig szeretnél), és közben hosszan és mélyen vedd a levegőt. Érdemes egyébként a napi rutinba is beiktatni némi légzőgyakorlatot, hiszen a helyes légzéstechnika alkalmazása, illetve a meditáció közvetlenül befolyásolja az agy aktivitásszintjét, de a szívünkre és az immunrendszerünkre is jótékonyan hat. Kutatások százai bizonyítják, hogy a meditáció hatékony a félelem- és szorongásoldásban, segít a depresszió legyűrésében, a figyelem fókuszálásában és megosztásában, a koncentrációban, a kreativitás megélésében, meg abban is, hogy a megvalósíthatatlan, de rengeteg erőforrást már felemésztő céljainkat elengedjük.

5. Beszélj róla, beszéljétek ki!

Kutatások is bizonyítják, hogy jobb munkakörnyezetet teremt és ezáltal produktívabb munkavégzést eredményez, ha pozitív dolgokat mondunk a kollégáinkról. (Nahát!) Ha egy nehéz esettel van dolgod, aki a zsörtölődésével a munkádat is hátráltatja, akkor adj egy esélyt annak, hogy az irodán kívül meghallgatod a sérelmeit, és próbálj arra összpontosítani, hogy mennyire jól végzi a munkáját, ami már egy jó kiindulópont, hogy ne a szörnyeteget lásd benne. Ne akard mindjárt megoldani a problémáját, és lehetőleg ne osztogass tanácsokat, inkább emeld ki és értékeld az erősségeit, sokszor ugyanis már ennyi is elég ahhoz, hogy “visszatereljünk” valakit arra az útra, amin magabiztosan és jó irányban halad. 

6. Vegyél példát!

Egy mérgező vállalati kultúra tagjaként, ami tele van csípős megjegyzésekkel, beszólogatásokkal és e-mail-csatározásokkal, nehéz megállni, hogy ne vegyünk részt a háborúskodásban. Ilyenkor érdemes valamilyen tanulságos történetet felidézni, hiszen egy-egy jelentéktelennek tűnő gesztus nagyon is sokat számít.

“Egy felmérésünkben a válaszadók 80 százaléka veszített a munkaidejéből csekély indíttatású aggodalmaskodások miatt, 78 százalékuk kevésbé elkötelezett lett a munkaadója iránt, 50 százalékuk pedig bevallotta, úgy döntött, kevesebb erőfeszítéseket tesz a munkában. Egy másik tanulmányban, melybe 4500 orvost és nővért vontunk be, az alanyok 71 százaléka nyilatkozta azt, hogy összefüggés van a leereszkedő, sértő, durva magatartás és a személyzet figyelmetlensége, valamint az abból adódó orvosi hibák között; 27 százalékuk pedig tudott arról, hogy a munkahelyi nézeteltérések és a rossz magatartás emberek halálához vezet ebben a szakmában” - árulta el Christine Porath, a Georgetown Egyetem professzora a Mercury Newsnak.

Nem kell feltétlenül puszipajtásoknak lenni és baráti beszélgetéseket erőltetni, de a békés atmoszféra fenntartása érdekében már egy-egy mosoly, egy kérlek vagy köszönöm, és mások véleményének meghallgatása, tiszteletben tartása is elég. Ne felejtsd el, hogy ha totál higgadtan reagálsz egy kolléga kiborulására, azzal nemcsak megleped és “hatástalanítod”, de azt is elkerülöd, hogy beszállj az értelmetlen háborúskodásba.

shutterstock 717192862

7. Mit tenne a hősöd a helyedben?

Webb szerint az is sokat segít, ha egyszerűen kiírjuk magunkból a frusztrációnkat. Csak a puszta tényeket díszítgetés nélkül: XY ezt mondta/csinálta és ez nekem rohadtul nem esik jól. Aztán gondolkodjunk el, hogy “a legjobb énünk” hogyan kezelné a helyzetet. Merthogy a bennünk megbújó hősnek nem kell passzívan tűrnie mindent, csak úgy kell fellépnie, hogy ne olajat öntsön a tűzre. Nem mindenki számára kényelmes a munkatársakkal való kocsmázás, de bármilyen közös program, akár egy séta az ebédszünetben már lehetőséget adhat arra, hogy megtudjuk, mi zajlik a kulisszák mögött, vagyis mi minden lehet hatással a kolléga munkahelyi magatartására.

8. Ha semmi más nem használ, tegyél rá!

Fontos szabály, hogy ne tükrözzük azt a hangnemet, amiben velünk beszél a mogorva kolléga, hiszen azzal csak azt érjük el, hogy az örökös céltáblájává válunk. Jobban járunk, ha a vitatkozás helyett egy empatikus megjegyzéssel és egy kedves mosollyal továbblépünk, így sokkal kisebb az esélye, hogy lépten-nyomon megtalál minket, mert velünk/nekünk tud zsörtölődni. Emlékeztesd magad arra, hogy biztosan csak rossz passzban van - vagy egyszerűen ilyen negatív és kész -, és nem veled van a baj.

9. Vészkijárat

Egy, az Emotion című szaklapban publikált tanulmány szerint mindössze 12 perc mozgás elég ahhoz, hogy enyhítsük a negatív gondolatokat és felülkerekedjünk az unalom vagy a rettegés érzésén. Elég egy kis séta, és még csak nem is kell hozzá partner vagy jó idő, a hatás érezhető lesz: ha kimozdítjuk magunkat a kényelmetlen helyzetből, képesek leszünk reálisabban látni és észszerűen mérlegelni.

Természetesen ennél radikálisabb menekülőutat is választhatsz, ha már lehetetlen küldetésnek tartod, hogy együttműködj a kollégákkal: elkezdhetsz más álláslehetőségek után kutakodni és leléphetsz a munkahelyedről, hogy aztán újult erővel újabb kihívásokkal nézhess szembe.

De ha még menthető a helyzet, akkor érdemes ezt a cikket is elolvasnod és átgondolnod, mit tehetsz te azért, hogy jobban érezd magad a munkahelyeden. 

Éppen állást keresel?

Az allas.hu portál nem a klasszikus álláskeresési rendszerek logikájával működik; azt csoportosítja és súlyozza, hogy a piacon milyen tudást és képességeket keresnek és kínálnak fel az érintett felek. A cég az adatbázisában jelenleg több mint 100 ezer (30 napnál nem régebbi) aktív, munkahely váltásra nyitott álláskeresővel és több mint 6 ezer állást kínáló céggel dolgozik.

Blogmustra