#ÉLETEM

Visszatérő rémálmok gyötörnek? És tudod-e, miért?

2017. június 26., hétfő 17:42 |

A tudomány szerint sokkal empatikusabbak és kreatívabbak is azok, akiket sűrűn gyötörnek rémálmok. Eláruljuk, miért.

Mindig is foglalkoztatta az emberiséget, hogy mit jelentenek az álmok, az álomkutatók pedig a mai napig buzgón keresik a választ arra, hogy egyáltalán van-e valami hasznuk. Talán a kreatív gondolatok és ötletek alapjaként szolgálnak, talán az információk konszolidálása a céljuk, de akár a problémák megoldása vagy a nap során felgyülemlett érzelmek okozta túlterheltség enyhítése is lehet az álmodás funkciója. De mi van akkor, ha valaki rosszat álmodik? Nem hébe-hóba - hiszen egy-egy lidérces álom időnként bárkinek becsúszhat -, hanem olyan rendszerességgel, ami állandó stresszt és feszültséget okoz a mindennapokban. 

A visszatérő rémálmokról...

...legalább már tudjuk, hogy általában egy komoly lelki trauma, szorongás, félelem, gyász vagy harag váltja ki azokat. Nem véletlen, hogy a rémálmok rejtelmeiről szóló kutatások nagy része a negatívumokra fókuszál. De gondoltad volna, hogy van jó oldala is annak, hogy valakit sűrűn gyötörnek rémálmok?

Két fő teória létezik a visszatérő rémálmok hátteréről. Az egyik lehetséges magyarázat az, hogy a rémálmok a sorozatos kedvezőtlen helyzetekre és megpróbáltatásokra adott válaszreakcióként működnek. Legalábbis ezt támasztják alá egyes klinikai vizsgálatok, melyek szerint a visszatérő rémálmok sokkal nagyobb arányban fordulnak elő azok körében, akiket fizikailag vagy lelkileg bántalmaztak, vagy elhanyagoltak. Tore Nielsen, a Dream and Nightmare Laboratory igazgatója szerint a rémálmok megzavarják az álmodás azon alapvető funkcióját, hogy segít megküzdeni a negatív élményekkel; az intenzív félelem és más érzések ugyanis felébresztenek, mielőtt az álombeli “rémtörténet” befejeződne. Ez pedig hasonló ahhoz, amit a poszttraumás stressz szindrómában szenvedők tapasztalnak: amikor egy traumatikus emlék túlságosan erős érzelmeket vált ki valakiből, ismételten megjelenik az álmaiban, ezért sokáig képtelen vagy csak nagyon nehezen tud megküzdeni ezekkel a múltbeli élményekkel.

shutterstock 416975215

A másik hipotézis szerint a rémálmoknak evolúciós funkciója van: azáltal, hogy arra késztetik az agyat, hogy alvás közben újra lejátssza az átélt negatív eseményeket, felkészítik az embert arra, hogy legközelebb hatékonyan meg tudjon küzdeni a hasonló élményekkel. Ez az úgynevezett threat simulation theory (kb. fenyegető szimulációs teória).

Ahhoz, hogy kiderítsék, melyik elképzelés állja meg inkább a helyét, a kutatók alváslaboratóriumban vizsgáltak 14 önkéntest, akiknek mindennapjait gyakran visszatérő rémálmok keserítik meg. “Arra kerestük a választ, hogy ezeknek az embereknek nappal is hasonlóan intenzív rémálmaik és negatív gondolataik vannak-e, és ha igen, ez az állandó negativitás összefügg-e más ébrenléti funkciókkal” - írja Michelle Carr, a Swansea Metropolitan Egyetem alváslaboratóriumának kutatója a New Scientist egy tavalyi számában.

Kiderült, hogy a megfigyelt önkénteseknek hetente átlagosan két rémálmuk volt, ám emellett 6-7 semleges/jó álomról is be tudtak számolni. Összehasonlításképpen: egy harminc év körüli személy heti 2-3 álmára emlékszik vissza és havonta legfeljebb egy rémálma van.

Együttérzést szülnek?

“Arra számítottunk, hogy a gyakori rémálmok negatív módon befolyásolják az ébrenléti állapotot (pl. feszültséget keltenek), úgy tűnik azonban, hogy a sok jó álom, amikben például összefogást, közösségbe tartozást élnek meg az emberek, legalább olyan nagy hatással van a viselkedésükre, mint a rémálmok. Úgy tűnik, a pozitív álmok segítenek nekik abban, hogy jobban kötődjenek másokhoz" - magyarázza Carr. 

Ezt erősíti meg az a 2013-ban készült tanulmány is, mely szerint sokkal empatikusabbak azok, akiket gyakran gyötörnek rémálmok. Az azonban nem teljesen világos, hogy ez az érzelmi finomhangolás okozója vagy következménye a rémálmoknak. Ernest Hartmann, a Tufts Egyetem alváskutatója szerint az emberek érzékenysége egyfajta hajtóereje lehet a rémálmoknak: azok, akik fogékonyabbak a fenyegetésre és a félelemre, hajlamosak rosszat álmodni, míg a szenvedély vagy az izgatottság pozitív tartalmú álmokat vált ki az emberből. De az sem kizárt, hogy a különböző hangvételű álmok visszahatnak az ébrenlét alatti viselkedésünkre; vagyis a pozitív álmok után sokkal közvetlenebbek, a negatív álmok után pedig feszültebbek vagyunk. De van itt még valami.

Dobozon kívül gondolkodnak

Hartmann rámutatott arra is, hogy ez a fajta érzékenység az észlelésre és a gondolkodásra is hatással van. Azoknak ugyanis, akik gyakran élnek át rémálmokat, ébredéskori gondolataik legtöbbször álomszerűek. Ez pedig a kreativitás jele. Valószínűleg nem véletlen, hogy Carr 14 önkéntese között volt festő, fotográfus és zenész is. Hogy tovább fejtegesse a kreativitás és a rémálmok kapcsolatát, a szakember az alanyok szókincsét is megvizsgálta. Kíváncsi volt, hogy például a "pánik" szóról mi mindenre asszociálnak a sorozatos rémálmok rabjai egy kontrollcsoport tagjaihoz képest. A három leggyakoribb asszociáció a "támadás", az "ijedtség" és a "félelem" volt, a rémálom csoportba tartozók azonban ezeknél sokkal szokatlanabb, elvontabb fogalmakkal reagáltak, ami az úgynevezett dobozon kívüli gondolkodásra, azaz kreatív elmére utal. A gazdag képzelőerő tehát aligha korlátozódik az alvás során megélt álmokra, a kreatív emberek éberen is szeretnek álmodozni, elkalandozni, hiszen így születnek meg új belátásaik, asszociációik és ötleteik.

shutterstock 215059042

Tudjuk irányítani a rémálmokat is?

A bökkenő ebben az esetben az, hogy a rémálmok felébresztik az embert, mielőtt a "sztori" befejeződne. De szerencsére vannak vizualizációs technikák, melyek a rémálmoktól szenvedők gazdag képzelőerejét kihasználva segítenek visszaszorítani a rossz álmokat és az azokkal járó szorongás mértékét is csökkentik. És létezik a tudatos álmodás is, aminek a képessége ugyan nem sokakat érint, de akit rémálmok gyötörnek, annak legalább eleve van egy jól működő eszköz a tarsolyában ahhoz, hogy befolyásolja, mi történik az álmaiban. 

Persze a tudatos álmodást más vizualizásciós technikákhoz hasonlóan el is lehet sajátítani, a nehézség benne az, hogy itt az alternatív befejezések gyakorlása nem lefekvés előtt, ébrenléti állapotban, hanem a tudatos álom fázisában történik. A tudatos álmoodást gyakorlók tapasztalatai szerint a módszer csökkenti a rémálmok gyakoriságát, segít még több pozitív álmot felidézni és javítja a gyakorlók általános közérzetét, mivel enyhül az alvás és álmodás miatti félelemérzetük. Jó hír, hogy még...

...a videójátékokat is be lehet vetni a rémálmok ellen

Újabb vizsgálatok azt mutatják, hogy azok a katonák, akik rendszeresen játszanak háborús és verekedős PC játékokkal, kevesebb erőszakos álomról és tehetetlenségérzésről számolnak be - szemben azokkal a katonákkal, akiknek nem szokásuk videojátékozás. A kutatók magyarázata az, hogy amikor szórakozásként élsz meg egy harcot, a fenyegetettség és a küzdelem a visszatérő álmokban is pozitívabb élményként jelenik meg.

Ezek a megközelítések persze nem mindenkire ugyanúgy érvényesek, hiszen vannak különbségek egy-egy trauma okozta rémálmok, és egyéb "tematikus" rémálmok között is. De még ezen eltérések megértése is sokat segíthet azoknak, akik igyekeznek kihasználni a rémálmok előnyeit és szeretnének jobban függetlenedni azok negatív hatásaitól. 

Neked vannak visszatérő rémálmaid?

  • 56
    Igen, heti rendszerességgel.
  • 63
    Igen, havi rendszerességgel.
  • 56
    Igen, évente vagy ritkábban.
  • 46
    Visszatérőek nincsenek, de sokszor álmodom rosszat.
  • 68
    Nem, ritkán álmodom rosszat.
  • 26
    Nem emlékszem az álmaimra.

Ne maradj le semmiről!

Blogok, amiket olvasunk

SZUBKULT 3 világhírű márka, amit migránsok virágoztattak fel

Három olyan világhírű márka pálfordulását mutatom be, amelyeket a közelmúltban bevándorló tervezők keltettek újra életre.

PSZICHOLIGHT Így állj neki a befejezetlen dolgaidnak

Sok befejezetlen és abbamaradt dolgunk van az életben. Nekem is van vagy féltucat. Egy személyes példán keresztül mutatom be, hogyan gyűrhetjük le ezeket, ha ismerjük az útközben felmerülő buktatókat.

LINGOHOLIC Két szuper trükk német (vagy más) névelőkhöz

Ha sosem értetted, hogyan lehetséges megtanulni minden egyes főnévről, hogy milyen nemű, most mutatok két olyan módszert, ami sokszorosára növeli az esélyeidet!
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta