#ÉLETEM

5 kérdés, amivel eldöntheti, hogy segít-e a futás a fogyásban

2017. február 24., péntek 07:13

Arról már írtunk, milyen kérdésekkel dönthetjük el, hogy melyik a megfelelő étrend számunkra, illetve hogy az adott edzés mennyire segít a fogyásban. A Women's Health most pedig annak járt utána egy szakértő segítségével, hogyan deríthetjük ki, hogy a futás segít-e a célunk elérésében. "A legtöbben, akik fogyni akarnak a futást választják kardiózáshoz, de sokaknak mégsem megy a fogyás, mert nem a megfelelő módon edzenek" - nyilatkozta Phil Giackette futóedző, a New York-i Professional Athletic Performance Center aligazgatója.

1. Minden alkalommal fogyaszt sportitalt vagy energiazselét?

Ha valaki maratont vagy félmaratont fut, akkor indokolt az ilyen termékek fogyasztása, de egy kis kocogáshoz vagy mondjuk egy ötkilométeres távnál nincs ezekre szükség, sőt, gátolhatják a fogyásban - állítja Albert Matheny, a SoHo Strength Lab egyik alapítója. Persze vizet azért ihat, sőt, kell is. Korompay-Túróczi Réka hosszútávfutó szerint már az edzés előtt is érdemes inni, egészen pontosan a futás előtti fél órában körülbelül fél liter vizet, kisebb adagokban elosztva kell elfogyasztani. Edzés közben pedig izzadékonyságtól, testsúlytól és a mozgás intenzitásától függően negyedóránként kb. 1-2 dl fogyasztása javasolt, az azt követő 30 percben pedig 2,5 dl vizet érdemes fokozatosan meginni.

shutterstock 525308707

2. Mindig ugyanazon a pályán/útvonalon fut?

A szervezetünk remekül tud alkalmazkodni, és ha mindig ugyannyit fut, mindig ugyanolyan tempóban vagy ugyanúgy váltogatja a különböző intenzitású szakaszokat, akkor ehhez a teste hozzászokik, és megtorpan a fejlődés. Persze annak sincs értelme, ha folyamatosan túlhajszolja magát, hiszen ekkor megnő a kortizol nevű stresszhormon szintje, miközben a tesztoszteroné csökken, és így az anyagcseréje is lelassul. Matheny ezért azt javasolja, hogy váltogassa a távokat, az időket és a tempót, és persze hagyjon időt a szervezetének a pihenésre, regenerálódásra is.

3. Hetente kétszer fut vagy kevesebbszer? 

"Sokan nem elég következetesek, ha futásról van szó, és hetente mondjuk csak egyszer mennek el edzeni, ami viszont kevés a fogyáshoz" - figyelmeztet Phil Giackette. "Tervezze meg előre a hetet, és a programjába iktasson be 3-5 futás. Ha tudja magát tartani az edzéstervhez, akkor könnyebben megszabadul majd a felesleges kilóktól "- tette hozzá.

4. Igaz-e önre, hogy nem ügyel arra, mit eszik edzés után?

Edzés után sokan minden felfalnak, ami a kezük ügyébe kerül, mások pedig inkább éheznek. Mondanunk sem kell, hogy egyik sem jó választás. "Ha több mint 6 kilométert fut, akkor utána amilyen hamar csak lehet, fogyasszon el 20-25 gramm fehérjét. Így könnyebben regenerálódnak majd az izmai, az anyagcserére is jó hatással van, és később nem lesz majd annyira éhes" - tanácsolja Matheny. Ami még fontos, számolja a kalóriákat, vagyis ha futás közben mondjuk 250 kilokalóriát égetett el, akkor válasszon olyan ételt, aminek ennél kevesebb az energiatartalma. És ha fél attól, hogy túl sokat eszik, akkor igyekezzen két étkezés közé időzíteni az edzést. 

5. Csak futni szokott, vagy más mozgásformát is űz?

A futás akkor támogatja a leghatásosabban a súlyvesztést, ha más edzést is végez mellette, mondjuk úszik vagy biciklizik. A szakértő szerint ez azért fontos, mert így biztosan nem ununk majd rá a mozgásra és folyamatos lesz a fejlődés. Persze nem szabad megfeledkezni az erősítő edzésről sem, hiszen fenn kell tartani, illetve fejleszteni kell az izomtömeget, ez is segít abban, hogy több kalóriát tudjunk égetni, meg persze abban is, hogy tényleg jó formában legyünk. Saját súlyos és súlyzós gyakorlatokat egyaránt végezhet, mindkettő segít abban, hogy elérje a kitűzött célt.

shutterstock 381676999

Hogyan tovább?

Ha többségében igennel válaszolt: Akkor fogyunk, ha több kalóriát égetünk el, mint amit beviszünk, ezzel ugye mindenki tisztában van. Ha elsőre nem tudja, hogy mégis miért nem megy a fogyás, akkor próbálja meg naplózni egy hétig az edzéseit és hogy mennyit eszik. Bár nyilván vannak egyéni különbségek, az egészséges súlycsökkenéshez 500-1000 kilokalóriával kell kevesebbet fogyasztania annál mint amennyire adott napon szüksége van. Persze utóbbit csak megközelítőelg lehet kiszámolni, de ez is jobb a semminél.  

Ha többségében nemmel válaszolt: Akkor jó úton halad, de azért arra készüljön fel, hogy idővel azért önnek is változtatnia kell bizonyos paramétereken. Mondjuk fusson gyakrabban, növelje a távot, és ettől újra beindul a fogyás, ha esetleg megakadt volna. Ha mindezekre nincs ideje, akkor nem marad más, növelje a tempót. A szakértő szerint hetente 10%-kal érdemes fokozni a gyorsaságot, ha egy adott tempóba már belekényelmesedtünk. 

Ne maradj le semmiről!

Blogok, amiket olvasunk

SZUBKULT 3 világhírű márka, amit migránsok virágoztattak fel

Három olyan világhírű márka pálfordulását mutatom be, amelyeket a közelmúltban bevándorló tervezők keltettek újra életre.

PSZICHOLIGHT Így állj neki a befejezetlen dolgaidnak

Sok befejezetlen és abbamaradt dolgunk van az életben. Nekem is van vagy féltucat. Egy személyes példán keresztül mutatom be, hogyan gyűrhetjük le ezeket, ha ismerjük az útközben felmerülő buktatókat.

LINGOHOLIC Két szuper trükk német (vagy más) névelőkhöz

Ha sosem értetted, hogyan lehetséges megtanulni minden egyes főnévről, hogy milyen nemű, most mutatok két olyan módszert, ami sokszorosára növeli az esélyeidet!
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta