Zanza!

Sokak számára a szilveszter egyet jelent a bulizással, ami közben kisebb-nagyobb sikerrel megpróbálják kiereszteni az felgyülemlett gőzt és elengedni magukat. Ekkor persze előkerül az alkohol is, és gyakran még azok is a pohár fenekére néznek, akiknek konyhájában csakis gyümölcslevek és ásványvizek sorakoznak. Azonban ha valaki túlságosan felönt a garatra, akkor másnap kénytelen szembenéznie a féktelen piálás következményével, a másnapossággal. Több cikkben is hasznos tanácsokat kaphat arról, vajon mit kéne tennie, hogy csillapítsa – vagy elkerülje – a macskajajt, ám arról már kevesebbet hallani, melyek a tiltólistás dolgok egy fogadalmakban és alkoholban gazdag szilveszter után.

1. Kerülje a koffeintartalmú italokat!

A másnaposság egy komoly dehidratációval járó állapot, így értelemszerűen a fő hangsúly a nagy mennyiségű folyadékpótláson van. Viszont jól válassza meg, mit is kortyol ilyenkor, hiszen azok az italok, amelyek vízelvonó hatással bírnak, csak rontanak az amúgy sem rózsás állapoton. Éppen ezért bármennyire is kívánja ilyenkor az ember a reggeleknek értelmet adó kávét, a frissítő energiaitalokat vagy a forró, koffeintartalmú teákat, másnaposság esetén inkább hanyagolja őket!

„Másnaposság esetén a fellépő dehidratáció miatt a szervezet folyadékszükséglete megnő, ezért fontos odafigyelni arra, hogy a 2-3 liter folyadékbevitel meglegyen. A célra tökéletesen megfelel a hagyományos víz és ásványvíz, de jótékony hatású lehet a kókuszvíz, az izotóniás sportital fogyasztása is, ha kiemelt figyelmet szeretne fordítani a folyadékpótlás mellett az elektrolitok pótlásra is. Mindezeken kívül a 100 %-os gyümölcslevek beiktatása is hasznos, mivel ezzel a kálium bevitelt is jelentősen tudja növelni” - tanácsolja Varga Dóra, az Életmód Orvosi Központ dietetikusa.

shutterstock 183129029

2. Kezelje úgy a másnaposságot, mint a gyomorrontást!

A dietetikus szerint az a legjobb, ha olyan táplálékokat veszünk magunkhoz, mint amilyeneket gyomorrontás esetén ennénk. Ebből kiindulva a túl főszeres és zsíros ételek helyett olyanokat válasszon, melyek könnyen emészthetőek – ilyen pl. a főtt krumpli, főtt répa, a pirítós (csupán vékony réteg vajjal megkenve) és a kekszek.

„Sokak újévi fogadalmai közé tartozik, hogy egészségesen fognak élni és diétázni kezdenek, így ennek szellemében telepakolják a konyhát teljes kiőrlésű kenyerekkel, olajos magvakkal és rengeteg zöldséggel. Ezek valóban hozzájárulnak a fogyáshoz, és az inzulin-és vércukorszint szabályozásához, ám az életmódváltást lehetőleg ne másnaposan kezdje! Ugyanis egy mámoros éjszaka után érdemes inkább azt szem előtt tartani, hogy minél könnyebben emészthető ételeket egyen az illető. Persze ha nem okoz emésztési problémát az egészséges alapanyagok fogyasztása, akkor nem kell róluk lemondani” - mondja Varga Dóra.

3. Gyümölcs jöhet, de a zöldségekkel csak óvatosan!

Az ember azt hinné, hogy ami egészséges, az másnaposság során is jó, így semmi baj nem származhat abból, ha sok zöldséget fogyasztunk, pláne nyersen. Az igazság azonban az, hogy a rostokban gazdag zöldségeket a szervezet igen lassan dolgozza fel, főleg akkor, ha azokat nyers formájukban fogyasztjuk. A dietetikus azt tanácsolja, hogy gyümölcsöket bátran falatozhat, ám a zöldségekkel bánjon óvatosan! Ha megkívánja, fogyassza főzve (pl. húslevesben), vagy pürésítve, főzelékként, hiszen ekkor könnyebben emészthetővé válnak. Emellett figyeljen arra, hogy a puffasztó hüvelyesek helyett inkább válasszon főtt sárgarépát, főző- és sütőtököt!

shutterstock 529960159

4. Ne csússzon végletekbe!

Másnaposan kétféle ember létezik: az, aki egy falatot se bír letuszkolni, meg akire szinte falási rohamok törnek. Természetesen egyik véglet sem jó, hiszen mindkettő erősen megterheli a szervezetet. Ezért törekedjen rá, hogy 2-4 óránként egyen kisebb adagokat, így nem marad éhes, de nem is lesz rosszul.

Ugrál a vércukorszintje? Válassza az arany középutat

Azok, akik inzulinrezisztenciában, esetleg cukorbetegségben szenvednek, megeshet, hogy hipoglikémiás (alacsony vércukorszint) tüneteket észlelnek magukon. Ekkor felléphet szédülés, verejtékezés, homályos látás, remegés, ingerlékenység.

Varga Dóra a hipoglikémiára hajlamosak számára azt tanácsolja, hogy ekkor is figyeljenek a rendszeres étkezésre, és ha nem tudják megenni a magas rost tartalmú kenyeret, köreteket, akkor kicsit lazítsanak a diétán: teljes kiőrlésű pékáru helyett válasszanak félbarna kenyeret, tésztafélék közül a durum tésztát, barna rizs helyett pl. basmati rizst, hiszen ezek a vércukorszintet bár megemelik, ám nem túl hirtelen és nem túlzott mértékben.

Blogmustra