8 tipp, amivel megőrizheti szíve egészségét

Zanza!

Szeptember 28. a Szív Világnapja. A Magyar Kardiológusok Társasága és a Magyar Nemzeti Szívalapítvány minden évben felhívja a figyelmet a szív- és érrendszeri megbetegedésekre, hiszen ezek évről évre egyre több áldozatot szednek. Azt azonban már tudjuk, hogy mindössze egy kis odafigyeléssel a legtöbb probléma elkerülhető lenne: adunk 8 tippet, hogyan.

Igyon eleget

A szervezet megfelelő működéséhez a legfőbb katalizátor a kellő hidratáltság, így bármennyire is nehéz, próbáljon magába tölteni minimum napi 2 liter vizet, ennyi kell ugyanis a szervezet só-víz háztartásának egyensúlyához. Ha egészséges szeretne lenni, rögtön felkelés után, illetve minden étkezés előtt is igyon meg egy jó nagy pohárral!

Adja le a súlyfeleslegét

A megfelelő testsúly nem csak a vonzó külső, hanem az egészség megőrzése miatt is fontos. Hiszen tanulmányokban megállapították, hogy 5-10 százalékos testsúlycsökkenés közel 50 százalékkal csökkenti a szív-és érrendszeri problémák kialakulását! Ráadásul a WHO adatai szerint a dohányzás után a második legnagyobb rizikófaktora a betegségek, így a megfelelő – só- és zsírszegény – táplálkozás mellett fordítson időt a rendszeres mozgásra is!

Használjon zöldfűszereket só helyett

Ismert a túlzott sófogyasztás szerepe a magas vérnyomás kialakulásában. Ezért, ha lehet, csökkentse a bevitt mennyiségét. Ennek legegyszerűbb módja, hogy semmiképp se sózza kóstolás nélkül az ételt vagy a fogyasztott zöldségeket (paprika, paradicsom). A zöldfűszerek (például petrezselyem, lestyán, zeller, babérlevél, rozmaring, menta, zsálya, citromfű, bazsalikom, kakukkfű, oregano) használatával csökkenteni tudja az ételek sóigényét. Az ételízesítőket is kerülje, mivel ezek is eleve sósak, ha mégis ilyet használ, kevesebb sót tegyen az ételbe, mint amit megszokott- tanácsolja dr. Kapocsi Judit, a Trombózisközpont magasvérnyomás specialistája.

Aszpirin mint megelőzés?

Az aszpririn leginkább láz-és fájdalomcsillapítóként ismert, ám acetilszalicilsav-tartalmánál fogva az artériákban létrejövő vérrögök kialakulásának kockázatát is csökkenti. Ezáltal igen hatásosan véd a vérrögök miatt kialakult szívinfarktustól és a stroke-tól, így kezelőorvosa tanácsára egy bizonyos kor után érdemes lehet elkezdeni a szedését.

"Fontos azonban tudni, hogy itt igen kis adagokról beszélünk (75-100mg), de még így is fontos, hogy orvosi tanács, javallat nélkül senki ne kezdjen bele a szedésébe,nhiszen számtalan mellékhatása is lehet, például vérzés" – figyelmeztet a szakember.

Mérje otthon a vérnyomását

A magasvérnyomás leggyakoribb szövődményei közé a szív- és érrendszeri megbetegedések tartoznak, de mivel legtöbbször nincsenek figyelmeztető tünetei, így csak azzal tudja ellenőrizni, ha rendszeresen megméri a vérnyomását. A 140/90-es értéknél magasabbak már aggodalomra adnak okot, de fontos tudnia, az sem mindegy, hogyan méri, ha helyes értékeket akar kapni. 

„A vérnyomást szakszerűen mindkét karon, fekve, ülve, állva, illetve a lábon is meg kell mérni. Fontos, hogy az azt megelőző fél órában ne igyon teát, kólát, koffeinos italt és ne dohányozzon, egyébként hamisan magas értéket kap! Ügyeljen továbbá arra, hogy vérnyomást kiürített hólyaggal mérjen, ne beszéljen közben, a karjai legyenek jól megtámasztva, valamint ne tegye keresztbe a lábait!” - tanácsolja a szakértő.

Sétáljon sokat

A természetjárás nagyszerű kikapcsolódás, ami egyfajta „mellékhatásként” a szívére is pozitív hatással van. Egy kiadós sétával – főleg, ha hegyvidéken túrázik – egyrészt letudható a napi mozgásadagja, ráadásul a friss levegőn van, miközben megszabadulhat a felgyülemlett stressztől és feszültségtől. Számos kutatás bebizonyította már, hogy a stressz megemeli a vérnyomást. Ilyenkor ugyanis a szív automatikusan gyorsabban és erősebben pumpál, az erek összehúzódnak, a légzés szaporábbá válik, az izmok megfeszülnek. A tartósan magas vérnyomás pedig az ér belső felszínén apró sérüléseket eredményez, ezek miatt kis vérrögök képződhetnek, illetve az érfalban meszesedés következik be.

Szexeljen

A New England Research Institute tanulmánya szerint nagyban csökkentheti a szívroham kockázatát, ha egy héten minimum kétszer összebújik a párjával, hiszen ennek mind a fizikai, mind a lelki állapotára jó hatása van. Nem is csoda, hiszen a szex fizikai része felér egy kisebb edzéssel, miközben javítja a szervezet oxigénellátását, megemeli a pulzusszámot, és ezáltal erősíti a szívet is. Ráadásul boldogsághormonokat szabadít fel, így elűzi a stresszt, ami a szívbetegségek egyik komoly rizikótényezője.

Egyen hagymát

A hagyma – legyen szó bármilyenről – egyik legértékesebb táplálékunk, hiszen nagy mennyiségben tartalmaz értékes vitaminokat és ásványi anyagokat, ráadásul baktériumölő hatása is jelentős. Sokan mégis inkább csak a megfázásos időszakban nyúlnak hozzá, pedig több tanulmány szerint is gyakrabban kéne, mert rendszeres fogyasztásával hozzájárulhat szíve egészségének megőrzéséhez. Ennek oka elsősorban a benne található szulfidok koleszterincsökkentő hatásában rejlik, így elkerülhető az érszűkületet.

Blogmustra