#ÉLETEM

Így vegye rá magát az egészséges étkezésre

2014. március 10., hétfő 12:54 |

Ha kizárólag akkor és azt ennénk, amire épp a testünknek szüksége van, nem lenne muffin-top, begombolhatatlan gatya, nem létezne sem zsírleszívás, sem Update Norbi birodalma. Egészségesebb, szexibb és boldogabb emberek vennének körül minket, lenne sok szivárvány, rózsaszín tüll és Hello Kitty. De nincs. Az ugyanis, hogy mikor, miből és mennyit eszünk, rengeteg dologtól függ. A The Atlantic cikke szerint befolyásolja az érzelmi állapotunk is.

Az evéshez ugyanis mindig kapcsolódnak érzelmek. Jóllakottan nyugisak és tompák vagyunk, éhesen felpörgünk, az érzékeink élesednek: átkapcsolunk vadászó üzemmódba (nem véletlenül energizál annyira az átmeneti böjtölés). De nemcsak az éhségérzet és az evés, hanem a választott étel típusa is befolyásolja a hangulatunkat, ahogy az aktuális érzelmeink is meghatározzák azt, hogy épp mibe harapnánk szívesen. 

Rossz kedvünkben hájra gyúrunk

A kutatások szerint egyértelmű összefüggés van a rossz kedv és az egészségtelen ételek iránti vágy között. Azaz letörten jobban bukunk könnyen felszívódó szénhidrátokra, a finomított cukorra, a tömény zsírra, a junk foodra. Abban viszont különbözünk, hogy ilyenkor pontosan milyen ételt választunk – ezt ugyanis mind a gyerekkori emlékeink, mind a nemünk befolyásolja. A legtöbbünk életében akad olyan konkrét fogás, ami megnyugtat, ellazít, amit akkor eszünk, ha éppen kényeztetni akarjuk magunkat, amitől jobb lesz a kedvünk. Ezeket becézi az angolszász irodalom comfort foodnak, azaz vigasz kosztnak. Ide olyan ételek tartoznak, amik kellemes gyerekkori emlékeket idéznek fel, legyen az a nagyi vasárnapi rántott húsa, zserbója vagy az ínséges, de meghitt hétköznapok bundás kenyere. 

Brian Wansink, a Cornell Egyetem gasztropszichológusának kutatásaiból kiderül, hogy a férfiak rossz kedvükben hajlamosabbak tápláló, meleg ételeket választani, míg a nők ilyenkor inkább nassolni kezdenek. A pszichológus szerint azért, mert a nők számára a főzés gyakran a napi robot része, vásárlással, pakolással és mosogatással kiegészülve, és ebből sokkal könnyebb kiszakadni egy feltépett fagyis dobozzal, mint egy melós egytállal. A fagyihoz legalább csak egy kanál kell. 

Rossz kedvünkben tehát szeretünk meggondolatlanul, az élvezetért zabálni, annak ellenére, hogy az egészségtelen ételek pozitív hatása csak pillanatnyi. Ráadásul úgy tűnik, hosszabb távon kifejezetten rosszat tesznek a hangulatunknak. Nem, nem az egyre növekvő zsírpárnákról és a tükör előtti összeomlásról van szó. Ennél azért rövidebb az a táv. Egy vizsgálat szerint minél több kalóriát és telített zsírt fogyasztanak az emberek, annál rosszabb lesz a kedvük két nappal később. Ezzel szemben a sok zöldség és gyümölcs fogyasztása megdobja a következő napok hangulatát.  

Ezek szerint jó kedvünkben egészségesen étkezünk? 

Hát, nem. Legalábbis ellentmondásosak a kutatási adatok. Meryl Gardner, a Delaware Egyetem marketing professzora szerint az egészséges étkezés iránti vágy a modern kor terménye, anno a kajahiány és a rövidebb élettartam miatt fel sem merült, hogy kerülni kellene az egészségtelen ételeket. Nem véletlen, hogy az ünnepeken, mulatságokon inkább az édességeket és a nehéz ételek kerülnek az asztalra, mint saláta roston hússal. 

Ennek ellenére vannak kutatások, melyek szerint vidáman valószínűbben választjuk az egészségesebb fogásokat. Meryl Gardner és Brian Wansink is erre jutottak, de szerintük az ételválasztást valójában nem a jó vagy rossz kedv irányítja, inkább azok hatása.

A kutatók azt találták, hogy ha az emberek aktuálisan jövőorientáltak, azaz aktívan foglalkoznak a sorsukkal (ez jó hangulatban jellemzőbb ránk), akkor az egészséges, míg ha a jelenre fókuszálnak, akkor azonban inkább az egészségtelen ételeket választják. A tudósok úgy látják, hogy ez a jelenség a gyakorlatban tudatosan is alkalmazható. Tehát, ha jön a sóvárgás a junk food iránt, képzeljük el a jövőbeni énünket: hogy néz ki, hol él, hol nyaral. Mondjuk, amikor a vállalati menzán a rántott hús és a löncshúsos spagetti közül lehet választani, tök mindegy, miről álmodozunk. 

Az pedig, hogy az egészséges étrend vidámabbá tesz, csak részben köszönhető annak, hogy a testünk épp azt kapja, amire szüksége van. Ugyanis ha fontos számunkra az egészséges étkezés, ha utáljuk a mérgeket, ha fittebbek, vékonyabbak, szebbek szeretnénk lenni, és ezért teszünk is aktívan (tehát ellenállunk a kísértésnek), akkor valószínűleg erősnek, kontrolláltnak érezzük magunkat. Olyan embernek, aki képes irányítani az életét. Ez pedig már önmagában akkora jutalom, hogy simán feldobja a mindennapjainkat. 

Ne maradj le semmiről!

Blogok, amiket olvasunk

MAI MANÓ 6 híres első kép a természettudomány világából

A tornádóról egészen odáig a legtöbben azt hitték, csak valami babonás mendemonda, ami nem is létezik. Híres első képek.

SCHRÖDINGER Közeli vagy távoli jövő a fejátültetés?

A sajtóban néha elő-előbukkan egy hangzatos főcím, néha olyan is, amely 2017 végére már komplett fejátültetést is sugall. Mennyi igazság lehet ezekben? Hol tart a tudomány jelenleg?

HEALTH A legjobb módszer, ha leszoknál a dohányzásra

A leszokás sikerrátája "natúrban" csak 5-7 százalék. Ha viszont felkészülten állsz neki, ezt 50-70 százalékra növelheted. Leszokás lépésről, lépésre.
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta