Kerékpártúrára indulna? Segítünk!

Lassan talán az időjárás is megkönyörül rajtunk, és elkezdhetjük megtervezni illetve véghezvinni az első idei kerékpártúránkat. A velo.hu segítségével sorra vesszük, hogy mik azok a lépések, amelyek kihagyása kudarcba fullaszthatja a terveket, legyen szó akár egy egyszerű kirándulásról vagy egy bonyolult szervezési feladatokat jelentő több napos túráról.

1. A kerékpárok felkészítése a feladatra

A kerékpár felkészítése esetén lényeges, hogy minden megfelelően működjön rajta a fékektől a váltórendszerig. Ennek az átvizsgálását és szükséges beállításait a gyakorlottabb kerékpározók is el tudják végezni. Amennyiben nem szereltük még sosem a kerékpárunkat, úgy ne egy fontos túra előtt kezdjük el, és főleg nem egy esetleg több napos előtt. Vigyük el idejében a legközelebbi szakszervizbe, ahol gyorsan és pontosan meg tudják oldani a felkészítést.

Akár ön nézi át, akár szakember, ezen a listán kell végigmenni:

- fékek állapota: ha kopott a betét, akkor még a túra előtt ki kell cserélni. Több mint 1 hetes túra esetében mindig teljesen új fékbetétekkel induljon el és vigyen tartalékot is. Bowdenes fék esetén a kábelezés akadás- és sérülésmentesen fusson

HONNAN LÁTJA HOGY KOPOTT A BETÉT? A fékgumik kopottságát a vízelvezető borda mélysége mutatja meg, tárcsafék esetén pedig általában van egy kis fém bütyök, amit ha elér, akkor „sikít” a fék, és cserélni kell.

- váltórendszer állapota: akkor jó, ha minden fokozatot tökéletesen kapcsol felfelé és lefelé, és ezt nemcsak szerelőállványon, hanem valós körülmények között, emelkedőn is tesztelni kell

MIT TAPASZTALHAT HA GOND VAN? Amennyiben egy kattintásra nem egyet vált, gond van. A hiba oka sok minden lehet, ha nem ért hozzá, vigye szervizbe.

shutterstock 34315453
Shutterstock

- csomagtartó, sárvédő: minden csavart ellenőrizzen, hogy jól meg vannak-e húzva, nehogy megpakolva hagyja el a táskát két település között

- gumik: ellenőrizze nincsenek-e kirepedezve, megsérülve, a mintázatuk magassága elegendő-e a biztonságos használathoz

MI KELL A BIZTONSÁGOS HASZNÁLATHOZ? A megfelelő mintamélység meghatározása nem egyszerű, mert a gyártók nem használnak kopásjelző csíkot mint az autók esetében. 2-3 évesnél öregebb gumival ne induljon több napos túrára. Figyelembe kell venni, hogy esetleg 10-20 kilóval megpakolva plusz terhelésnek tesszük ki a kerekeket, ami a gumikra is kihat.

- általános állapot: a kerékpár összes csavarját nézze át,  nincsenek-e kilazulva. Érdemes letakarítani, letörölgetni az egész biciklit, mert ilyenkor könnyű észrevenni egy repedést vagy deformációt akár a vázon, akár az alkatrészeken. Vizsgálja meg a kormányberendezés állapotát, hogy könnyen, akadálymentesen fordul-e

2. A kerékpárosok felkészítése a feladatra

Sokan gondolják úgy, hogy egy 50 km-es túrát gond nélkül teljesíteni tudnak, pedig ez még csomagok nélkül is kemény kihívás, ha legalább heti szinten nem kerékpározik valaki. További problémát okozhatnak a szintkülönbségek: nem ugyanannyi energiát igényel egy Szentendre-Visegrád vagy egy Szentendre-Dobogókő szakasz, hiszen míg az előbbi a Duna vonalát követve síkon halad, addig az utóbbi Pomáztól 20 km-en keresztül szinte végig emelkedik. Ezért mindig nézze meg a domborzati viszonyokat is, mielőtt megválasztja a táv hosszát. Egy 100 km-es túrához, még ha az Alföldön is vezet az útvonal, már legalább egy hónapos felkészülés szükséges, rendszeres kerékpározásokkal, ami heti 2-3 alkalmat és minimum 1-2 órás edzéseket jelent.

shutterstock 59199673

Segítség a szakemberektől

Aki nulláról kezdi a dolgot, az legjobban teszi, ha szakember segítségét kéri, mivel nagyon könnyen lehet sérüléseket szerezni a túlerőltetéssel, de már csak a rosszul beállított nyeregmagassággal is. Erre két tippünk is lenne.

A Bringaland Kerékpárboltban végeznek úgynevezett Body Geometry beállítást, ami röviden azt jelenti, hogy felmérik az ügyfelek hajlékonyságát, a testi adottságait, és beállítják a biciklijét úgy, hogy a legkényelmesebb legyen. Így minimum 10%-al jobb lesz a teljesítménye hosszú távon.

A Sportlaborban felkészült edzők foglalkoznak azokkal a bringásokkal, akik többet akarnak kihozni magukból. Ha erősebb szeretne lenni, vagy fogyni pár kilót, esetleg a kettőt együtt, akkor csináltatnak egy terheléses vizsgálatot, amiből kiderülnek az élettani alapadatok, majd ennek megfelelően állítják össze az edzéstervet.

3. A túra megtervezése

Rövid családi túra gyerekkel (max. 50 km)

Ez a táv az, ami kis felkészüléssel is teljesíthető. Persze a tervezéskor figyelembe kell venni a terep adottságait, a túl nagy szintkülönbség ugyanis nagyban növeli a nehézségeket. Az sem mindegy hogy a „gyerekkel” szó mit takar. Egy gyereket a gyerekülésben, esetleg kettőt egy utánfutóban, vagy nagyobb gyereket, aki már önállóan is tud kerekezni? Amennyiben gyereküléses túráról van szó, mindenképpen olyan terepet válasszon ahol jó az útminőség, és semmiképpen se tévedjen le az aszfaltozott utakról. Gyereküléssel a kerékpár súlypontja nagy mértékben megváltozik, ami sokkal komolyabb kerékpár kezelési tudást igényel, mint például utánfutót vontatva. Ez utóbbinál az út szélessége lehet itthon a szűk keresztmetszet, mert egyes kerékpárutak nem úgy épültek, hogy a méter széles vontatmány mellett még más is elférjen. A gyerekek szempontjából tervezéskor figyelni kell a vízvételi és étkezési lehetőségekre. Ekkora távot gyerekkel nem lehet egész naposra húzni, mert nem lesz annyi látnivaló, ami lekötné őket hosszú távon.

Hosszú túra (max. 100 km)

Ez a táv már megfelelő erőnlétet követel. Ilyen hosszúságú túra például a kedvelt Dunakanyar kör, azaz a Budapest-Visegrád-Esztergom-Pilisvörösvár-Budapest táv vagy a fővárostól a Velencei-tó megkerülése. Átlagos erőnléttel ez minimum fél napos túra, a kiváló fittségű, versenyeken is induló amatőr bringások pedig 3 óra alatt szokták teljesíteni. Nagyon fontos, hogy ilyen távra már csak összeszokott csapattal induljon el, mert előfordulhat, hogy valaki 25km/h-s átlagsebességgel is tud haladni, de a partnere csak 15km/h-val, ami majd egy órás különbséget jelent az út végére, a sok várakozás pedig nagyon el tudja a rontani a túrát.

duna shutterstock 76630393

Az útvonal tervezésébe mindenképpen bele kell venni azt, hogy több tápanyag-utánpótlásra van szükség és egy kulacs víz sem elég. Egyen valamit minden órában, akkor is, ha nem érzi magát éhesnek és fogyasszon el egy teljes kulacs vizet is. Tavaszi, őszi időszakban a pótruházatra és az öltözködésre is figyelni kell, mert reggel még hűvös lehet, de a déli napsütésben nem kell annyi réteg. A kerékpáros mezek hátsó zsebeibe rejtheti a feleslegessé vált ruhadarabokat, de nagyon jól jön ilyenkor egy nyereg vagy váztáska is. Esetleg egy-két zápor is előfordulhat, ezért esőkabátot is érdemes pakolni.

Több napos túra:

Régebben csak az igazán elszánt és elkötelezett emberek mentek el többnapos túrákra, azonban az egyre több bringásbarát szállásnak köszönhetően például egy Balaton kört akár 2-3 db egynapos túraként is lehet teljesíteni. Aki a hátamon a házam elvet vallja, annak rendesen fel kell málháznia a bringát, és nem árt fittnek sem lenni. Főleg, ha a túra nemcsak hazánkban vezet, hanem esetlegesen az Alpok hegyláncai között.

A szállások távolsága és a közöttük lévő szintkülönbség nagyon fontos paraméter, sőt, még azok minősége is, mert nem mindegy hogy 4 esős nap alatt nedves sátorban alszik vagy panzióban. Ha többen tekernek együtt, akkor célszerű a csomagokat elosztani, tehát valaki viszi a sátorponyvát, más a rudazatot, és valaki a cövekeket. Így mindenki egyenlően kiveszi a részét a teherhordásból és az átlagos csomagsúly is könnyebb lesz. Aki több hetes túrákat akar teljesíteni vagy szervezni, annak melegen ajánljuk a Magyar Turista Szövetség égisze alatt minden évben megrendezésre kerülő Kerékpáros Túravezetői Tanfolyamot.

Ha szeretné megnézni, mások merre túráznak, vagy ön is feltöltene túrát ITT megteheti!

+1 Felszerelési tippek túrázóknak:

-  Rövidebb utakra célszerű nyeregtáskát vinni, mert elférnek benne a szükséges szerszámok, a pótbelső, pénz, stb. Ez akár szettként megvásárolható. 

- Az egynapos túrákon nagyon jól jön a leszedhető, de csomagtartóra pattintható, bővíthető táska.

- Akik egész évben túráznának, esetleg a kerékpárjukat használják napi közlekedésre, azoknak csakis 100%-ig vízálló táskákat mernénk ajánlani. 

shutterstock 99950819

- A térkép alapján tájékozódóknak legjobb, ha mindig szem előtt van az útvonal. A kormányra szerelhető térképtartós táskákba fényképezőt, telefont, pénztárcát is lehet rakni, és városnézés közben válltáskaként is funkcionál.

- Egyre több kütyümániás a bringások között is. Szerencsére nekik is van megoldás, hogy szeretett táblagépüket mindig maguknál tudhassák, és egy gyors esőben se ázzon meg.

- Terepen túrázóknak a hátizsák a legjobb megoldás, és abból is az a fajta, amiben még víz tárolására alkalmas zsák is megtalálható.

- A komfortos túrázáshoz elengedhetetlen a lezser, de kényelmes, és kerékpározáshoz tervezett ruházat is. A választás nem könnyű, de a szaklapok segítséget nyújtanak ebben.

Oszd meg másokkal is!
Mustra