KARÁCSONY

Ezt tegye, ha átverték a rohanásban

2013. november 25., hétfő 13:11

Akár tetszik, akár nem, a karácsony a vásárlásról szól, és a nagy számok törvénye alapján ilyenkor talán több kellemetlen helyzettel találkozhatunk, mint általában. Az alábbiakban dr. Sárosi Veronika, az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület jogászának segítségével összeszedtünk néhány tippet arra, hogy sikerrel kerülje el a problémákat . A tanácsainkat a hajtás után olvashatja.

 1. Ne felejtse el, hogy hiába próbálják meggyőzni az ellenkezőjéről, a leértékelt árukra is ugyanazok a jogok vonatkoznak, mint a többire.

2. Csak és kizárólag a hibás termékek és szolgáltatásokkal kapcsolatban érvényesíthetünk szavatossági igényeket: ezekbe a "szorít" vagy "rossz a színe" tipikus helyzete sajnos nem tartozik bele.

3. A levásárlás, mint jogi kategória nem létező dolog. Amennyiben hibás termék esetén ajánlják fel, nem köteles elfogadni, ha viszont egy nem elég tetszetős termék ("szorít!" "nem jó a színe!") esetén ajánlják fel önnek ezt a gesztust, úgy örüljön, hiszen ez sem lenne kötelességük.

4. A hatályos jogszabályok szerint a fogyasztó szintén nem kötelezhető arra, hogy szervizbe vigye a hibás terméket. Természetesen a szavatossági igényeket egyébként mindig ott kell kezelni, ahol a pénzét hagyta!

5. A 3 munkanapos téveszme alapja az, hogy bizonyos – egy rendeletben felsorolt – tartós fogyasztási cikkek 3 munkanapon belüli meghibásodása esetén nem ajánlhatnak fel javítást, csak cserét. Más jellegű funkciója nincsen, így nem kötelesek a még bontatlan termékeket sem visszavenni.

6. Számos olyan esetben, amikor nem üzletben vásárol (pl. internetes vásárlás, termékbemutató, stb.), 8 munkanapon belül indoklás nélkül elállhat a szerződéstől.

Az online vásárlás talán még rizikósabb.  "A tavalyi évben az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesülethez kiemelkedően magas számú panasz érkezett, melyek központjában az alábbiak álltak: gyakran a rendelés után nem találták meg az adott online felületet, és utólag kiderült, hogy esetlegesen nem is egy bejegyzett cégről volt szó. Ennek elkerülése érdekében keressünk rá a webshopra a cégjegyzékben, valamint olvasgassunk vásárlói véleményeket. Érdemes egy kicsit több pénzt rászánni bizonyos termékekre annak érdekében, hogy biztosan megfelelő boltból rendeljünk"  - figyelmeztet dr. Sárosi Veronika.

A másik ok, amiért érdemes megbízható bolttól vásárolni, a kiszállítás. "Sajnos sok esetben nincsenek felkészülve a nagy karácsonyi rohamra, így az ajándékok kiszállítása késhet. Senki nem örül annak, ha a gyermek ajándéka január közepén érkezik meg. Amennyiben többször is elhalasztották már a kiszállítást, vagy nem tudjuk az adott boltot elérni, érdemesebb elállni a szerződéstől. Szintén javaslom, hogyha lehetséges, az utólagos, átvételkori kifizetést válasszák a fogyasztók, hiszen ekkor már biztosan a kezükben van az áhított termék" - tette hozzá. És még mire érdemes figyelni? "Nagyon népszerűek mostanában az olyan oldalak, amelyeken magánszemélyek árulnak. Ne felejtsük el azonban, hogy magánszemély-magánszemély közötti vásárlásra más szabályok vonatkoznak, ami megnehezítheti a jogérvényesítést." 

Kicsit más tészta a kuponos vásárlás, de ezzel talán még jobban lukra lehet futni. „Az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesülethez a kuponos vásárlásokkal kapcsolatban beérkező panaszok több téma köré csoportosulnak. Az egyik tipikus eset, hogy ajándékba veszik a kupont, de a megajándékozott nem akarja felhasználni. Ne felejtsük el, hogy ez is szolgáltatásnak minősül, és csak hibás teljesítés esetén élnek a fogyasztók szavatossági jogai. Fontos, hogy az adott kuponos oldal Általános Szerződési Feltételeit olvassuk el, mielőtt belemerülnénk a végeláthatatlan ajánlatok megvásárlásába” - nyilatkozta a Díványnak dr. Sárosi Veronika, az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület jogásza.

Nem árt azt sem figyelembe venni, hogy a másik fél az adott időn belül fel tudja-e használni a kupont. „Ha ugyanis a felhasználásra idő hiányában nem került sor, sajnos a lehetőség valóban elvész. Végezetül fontos kiemelni, hogy a gomba módra szaporodó eladók közül nem mindegyik megbízható, ezért érdemes utánajárni, hogy egyáltalán létező cégről van-e szó (ezt bárki akár online is ellenőrizheti), illetve az esetleges megszűnés esetén azt, hogy jogutóddal vagy jogutód nélkül történt-e meg mindez. Utóbbi esetben sajnos nem tudnak hová fordulni. Egyedi panaszokkal először írásban a céghez, ha ez nem vezet megoldásra békéltető testülethez lehet fordulni. Bejelentéssel lehet élni a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság felé, amely – ha a vizsgálat során szabálytalanságokra derül fény – szankcionálhatja a céget” - tette hozzá szakértőnk.

Ne maradj le semmiről!

Blogok, amiket olvasunk

MAI MANÓ 6 híres első kép a természettudomány világából

A tornádóról egészen odáig a legtöbben azt hitték, csak valami babonás mendemonda, ami nem is létezik. Híres első képek.

SCHRÖDINGER Közeli vagy távoli jövő a fejátültetés?

A sajtóban néha elő-előbukkan egy hangzatos főcím, néha olyan is, amely 2017 végére már komplett fejátültetést is sugall. Mennyi igazság lehet ezekben? Hol tart a tudomány jelenleg?

HEALTH A legjobb módszer, ha leszoknál a dohányzásra

A leszokás sikerrátája "natúrban" csak 5-7 százalék. Ha viszont felkészülten állsz neki, ezt 50-70 százalékra növelheted. Leszokás lépésről, lépésre.
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta