Mivel sokszor járok a Budafoki úton, látom a bringásokat, akik az út szélén vagy a járdán kerekeznek. Ha déli irányból nézzük, a Hunyadi János útnál a Kondorosi úti kereszteződésben ér véget az addig a Duna mellett futó bicikliút. Ezután vagy a járdán haladnak tovább, vagy az út szélén. Vagyis közvetlenül az autók mellett. Néha még gyerekeket is cipelnek magukkal, akár a csomagtartóra szerelt ülésben, akár utánfutóban.
Benzingőzben is egészségesebb biciklizni az autózásnál
Az egy dolog, hogy vajon balesetveszélyes-e gyerekeket biciklivel szállítani, de az mindenképpen elgondolkodtató, hogy mennyi szutykot szívhatnak be útjuk során. Én legalább felhúzott ablakkal elsuhanok mellettük, így valamennyire védve érezhetem magam. Az autókból távozó méreganyagok nehezebbek a levegőnél, a gyerekek feje pedig lejjebb van, mint a kerékpárt tekerő felnőtteké, így jobban ki vannak téve a káros hatásoknak. De persze az egyedül biciklizőknek sem kéne az autók közelében haladniuk. De amikor a Levegő Munkacsoport munkatársát, Lenkei Pétert erről megkérdeztem, nem azt a választ kaptam, amire számítottam.
"Ha közvetlenül a legforgalmasabb út mellett kerékpározunk, az még mindig kevésbé egészségtelen, mint amikor vezetőként vagy utasként az autóban ülünk – mondta meglepetésemre –, ugyanis az autóban az előttünk haladó járművek azonmód ránk engedik a füstjüket. Egy városi buszon utazni is egészségesebb, mert ott magasabban helyezkedünk el, mint egy személygépkocsiban, így kevesebb szennyezett levegő ér minket."
Mintha egy füstalagútban járnánk
Kutatások is bizonyították, hogy az autósok egy úgynevezett szennyezési alagútban haladnak. Ez azt jelenti, hogy míg az út közepén a legmagasabb szén-monoxid, a nitrogén-dioxid és a nitrogén-oxid koncentrációja, a járdák felé meredeken csökkennek az értékek. Nagyjából felére, harmadára. Ez nem azt jelenti, hogy ettől még a járdán mért adatok nem lennének sokszor szintén egészségtelenül magasak.
Lenkei Péter azt is hozzátette, hogy habár az autókat úgy gyártják, hogy a zárt utastérbe szűrt levegő kerüljön, a leginkább káros anyagokat mégsem tudják kívül tartani. De az autósokat érő szennyezett levegő nem csak a koncentrációja miatt romboló hatású.
A stressz még rá is tesz egy lapáttal
Ezt mérik
Az automata mérőállomások az olyan legfontosabbnak tartott légszennyező anyagok sűrűségét mérik, mint a kén-dioxid, a nátrium-dioxid, az ózon, a szén-monoxid, a szálló por, az ólom és a benzol.
Érdemes azt is tudni, hogy szakértők véleménye szerint a légszennyezettségi adatok csalókák, mert a mérőberendezések - elhelyezésük miatt - sokszor jóval kisebb értékeket mutatnak annál, mint amit a közlekedők elviselni kénytelenek.
"Mivel az autósok általában kevesebbet mozognak, jobban érik őket a szennyező anyagok káros hatásai" – mondta Lenkei Péter. "Ráadásul a forgalmi dugók és általában az autós közlekedés olyan stresszhelyzetek elé állítja őket, amit nem tudnak levezetni, hiszen ennek természetes módja éppen a mozgás lenne. Ez pedig még inkább védtelenné teszi őket a szennyező anyagokkal szemben."
Ezek a felmérések már több mint tíz éves állapotot mutatnak. Azóta az autók egy része jobb műszaki állapotú, illetve a katalizátoros gépkocsik is nagyobb számban vannak jelen, de a fő megállapítások továbbra is igazak.
Így mostantól kezdve, amikor elsuhanok a Budafoki úti biciklisek mellett, az fog eszembe jutni, hogy habár az ő orruk alá is csúnyán odapöfögök, de leginkább saját magammal szúrok ki, ha nem váltok buszozásra, gyaloglásra vagy biciklizésre.