A legjobb, amit tehetsz: fagyassz le jó sok szedret télre. Hidd el, megéri!

GettyImages-94468220

A szeder a nyári idény egyik legfinomabb és az egészségünk szempontjából legértékesebb szupergyümölcse. Ebben a cikkünkben megmutatjuk, mit érdemes tudni erről az apró csodáról.

  • A szeder dugig van rendkívül értékes és jó minőségű antioxidánsokkal. A legtöbb kék, bogyós gyümölcs antociánokat tartalmaz, melyek azért olyan értékesek, mert elfogyasztásuk után is megőrzik hatásukat, ezzel segítve szervezetünket a szabad gyökök és az oxidatív stressz elleni védekezésben.
  • A szeder vitaminokban gazdag. Nagy mennyiségben található benne vas, kalcium, A-, C-, E- és K-vitamin, valamint folsav, tiamin, piridoxin, niacin.
  • Alacsony kalória- (43 g/100 g) és szénhidráttartalma (4,9 g/100 g) miatt különösen hasznos segítőtársunk fogyókúrában, hiszen számtalan ízletesebbnél ízletesebb édesség és desszert készíthető belőle, így csillapítva az édesség utáni vágyunkat. 
  • A szeder, K-vitamin-tartalmának köszönhetően serkenti a vérkeringést és csökkenti a szervezetünkben lévő gyulladásokat, de vigyázat: K-vitamin-tartalma miatt véralvadásgátlót szedőknek nem ajánlott. Az érrendszerünkre ható jótékony befolyásának köszönhetően csökkenti a vérnyomást is, valamint segít elkerülni olyan komolyabb betegségeket, mint az agyvérzés vagy a trombózis. Emellett a szeder a testünkben keringő vér frissítésével hozzájárul ahhoz, hogy energikusnak és élettelinek érezzük magunkat, ezért ősszel és télen még inkább javasolt a fogyasztása. A nyáron szedett gyümölcsöket egészen nyugodtan fagyasszuk le kis porciókban, értékes anyagaikból nem fognak veszíteni, ugyanakkor ezeket a maroknyi adagokat szuperül fel tudjuk használni süteményekhez, joghurtba/zabkásába keverve, esetleg készíthetünk belőlük vitalizáló turmixot, smoothie-t a borús-esős évvégi napokon, visszaidézve a nyári napsütést és ízeket.
  • Nagyon jó rostforrás. A megfelelő rostbevitel elengedhetetlen és rendkívüli fontosságú az egészséges testi működéshez.
  • Amellett, hogy kiváló C-vitamin-forrás, a szeder az egyik legjobb kollagénépítő nyersanyagunk, mivel elagénsavat is tartalmaz. Ez egyfajta antioxidáns, amely hozzájárul a megfelelő kollagészint fenntartásához. A kollagén az egyik legfontosabb strukturális, azaz „felépítő” fehérje. Alkotóeleme a bőrnek, a hajnak, a körmöknek, a csontoknak, az izmoknak, az inaknak, de még a porcoknak és fogaknak is. Emiatt – a kor előrehaladtával különösen – érdemes fokozottan odafigyelni a kollagénbevitelünkre is.
Igazi szupergyümölcs
Igazi szupergyümölcsValentynVolkov / Getty Images Hungary
  • Magas C-vitamin-tartalmának köszönhetően a szeder nagyon jó immunrendszer-erősítő. Ezt a tulajdonságát nemcsak frissen, hanem lefagyasztva, a téli hónapokban is érvényesíthetjük (sőt, akkor talán még hasznosabb is), ezért érdemes előre gondolkozni, és már most teletömni a fagyasztót ezekkel a csodás és hasznos gyümölcsökkel.
  • A szeder glikémiás indexe 25, amely a gyümölcsök esetén az egyik legalacsonyabb. Ennek köszönhetően jól beilleszthető szénhidrátanyagcsere-zavarokkal (inzulinrezisztencia, cukorbetegség, PCOS) küzdők és fogyókúrázók étrendjébe is.
  • A népi gyógyászatban nem csak a gyümölcsöt használják. A szeder leveléből gyógytea főzhető, mely rendkívül hatékonyan mérsékli például a köszvény miatti magas húgysavszinteket, továbbá antibakteriális és gyulladáscsökkentő hatásának köszönhetően csökkenti a fogínyvérzést, a lázat, a menstruációs rendellenességeket, a húgyúti megbetegedéseket és akár a hasmenést is.
  • A szeder az egyik legősibb bogyós gyümölcs. Már az ősidőkben is fogyasztották, hiszen a napos, száraz mezők szélén vadon termő szederbokrok sorakoztak, amelyekről elődeink egyszerűen hozzájuthattak a gyümölcshöz, ezzel hozzájárulva a vitamin- és tápanyagellátásukhoz.

 (A cikk információi általános jellegűek, nem helyettesítik az egyéni dietetikai tanácsadást.)

Oszd meg másokkal is!
Mustra