Itt a legújabb orvosi ajánlás, hogy mennyi D-vitamint kell szedni

GettyImages-1302773557 (1)

Lehet, hogy te sem tudtad jól, mennyi D-vitamint is kellene szedned: frissült a nemzetközi ajánlás, és az is kiderült, télen kivétel nélkül mindenki rászorul a vitamin pótlására!

Októbertől márciusig egészen biztosan muszáj ezt a vitamint bevinned a szervezetedbe: semmi sem mutatja ezt jobban, mint a tény, miszerint tél végére szinte minden magyart érinti a D-vitamin-hiány. Sokaknak azonban nyáron sem kellene felfüggesztenie a D-vitamin szedését, mivel minden második magyar még a napos évszakban sem rendelkezik megfelelő D-vitamin-szinttel. Idén már negyedik alkalommal frissült a konszenzusajánlás, amely életkori lebontásban, pontosan határozza meg, mennyit kell bevinned a szervezetedbe ebből a kulcsfontosságú vitaminból.

Mindenkinek szüksége van rá

Kilenc hazai orvostársaság dolgozta ki a legfrissebb konszenzusajánlást: a szakemberek azt is meghatározták, nyáron mennyit érdemes a napon tartózkodnod annak érdekében, hogy kialakuljon szervezetedben a megfelelő vitaminszint.

E szerint márciustól októberig elég az, ha végtagjaidat, vállad és arcod 15-30 percen át éri közvetlen napsugárzás, az aktuális UV-szinttől függően.

Az ajánlás két társszerzője, dr. Lakatos Péter, a Semmelweis Egyetem Belgyógyászati és Onkológiai Klinikájának igazgatóhelyettese, és dr. Valkusz Zsuzsanna habilitált egyetemi docens, a Szegedi Tudományegyetem Általános Orvostudományi Kar Szent-Györgyi Albert Klinikai Központ Belgyógyászati Klinika klinikai főorvosa szerint azért nem mindegy, mennyi ideig ér a nap sugara, mert a fényvédő készítmények akadályozzák az UV-B sugaraknak a bőrbe jutását – ezzel pedig a D-vitamin termelődését is.

Nyáron könnyű megfelelő mennyiségű D-vitaminhoz jutni, de télen kell a pótlás is
Nyáron könnyű megfelelő mennyiségű D-vitaminhoz jutni, de télen kell a pótlás isOlga Rolenko / Getty Images Hungary

A D-vitamint télen pótolni kell

Ami nyáron biztosítható, az ugyanakkor télen nem valósul meg, hisz nem süt eleget a nap ahhoz, hogy szervezetünk feltankolhasson – étkezés útján pedig elenyésző mennyiséget, mindössze 80 nemzetközi egységnyi D-vitamint tudunk bevinni szervezetünkbe.

Nincs mese, gyerekektől nagymamákig mindenkinek pótolnia kell a D-vitamint ebben az időszakban!

Ezt ma már szerencsére nem kell csukamájolajjal megoldani, mint a régi szép időkben: léteznek különböző D-vitamin-készítmények, melyek cseppek, lágyzselatin-kapszulák, tabletták vagy épp a nyelvre helyezhető, vékony filmként elolvadó készítmények is, amelyekkel bárki könnyűszerrel beveheti a fontos vitamint.

Mennyi kell belőle?

Lássuk tehát, pontosan mennyit is szükséges pótolni D-vitaminból!

  • Gyermekek 6 éves korig 400–500 NE vitamint kapjanak, a maximális egyszeri adag 1000 NE.
  • Gyermekek 6 éves kor felett 1000 NE vitamint kapjanak, a maximális egyszeri adag 2000 NE.
  • A felnőttek 2000 NE vitamint szedjenek naponta, a biztonságos maximum 4000 NE.
  • A kismamáknak 4000 NE D-vitamint javasolnak a szakemberek a friss ajánlásban.

Ezek az általános szabályok, melyek a D-vitamin-hiány kialakulásának megelőzését szolgálják, bizonyos egészségi állapotok ugyanakkor indokolhatnak eltérő mennyiségű vitaminbevitelt is, amiről az érintettek kezelőorvosai tudnak dönteni. Az ajánlás készítői arra is felhívják a figyelmet, hogy megbízható készítményeket válasszunk vitaminpótlásra, mert ezek tartalmaznak valóban olyan mennyiségben vitamint, mint ami a dobozon szerepel.

Amíg ilyesmit látsz az ablakon kinézve, vedd csak be a vitamint!
Amíg ilyesmit látsz az ablakon kinézve, vedd csak be a vitamint!Photo by Francesca Russell / Getty Images Hungary

Hiánya sok bajt okozhat

Hogy miért baj az, ha nem gondoskodunk szervezetünk megfelelő D-vitamin-ellátásáról? A csontritkulás, a rák bizonyos fajtái, a cukorbetegség, a demencia, a depresszió és a szklerózis multiplex, a szív- és érrendszeri problémák, a reumás ízületi panaszok, valamint a felső légúti betegségek is kapcsolatba hozhatók az D-vitamin-hiánnyal. 

A fogantatás sikere is múlhat a D-vitaminon

– amiből a kismamáknak vagy babatervezőknek ajánlott készítmények sem tartalmaznak megfelelő mennyiséget.

Dr. Valkusz Zsuzsanna szerint az anyagcserében és a hormonháztartásban a D-vitamin szerepet játszik a glükóz feldolgozásában, az inzulinkiválasztásban, hiánya összefügg az immuneredetű pajzsmirigybetegségekkel. Immunrendszerünk sem tud megfelelően működni e vitamin nélkül.

Érdekesség, hogy a D-vitamin a valóságban egyébként inkább hormon, hiszen szervezetünkben keletkezik, bőrünk napsugárzás segítségével tudja előállítani.

Tömbösített szedés

Vannak, akik úgy gondolják, mivel egyébként úgyis elfelejtenék bevenni a vitamint, jobb, ha heti vagy akár nagyobb adagokban, egyszerre töltik fel szervezetüket D-vitaminnal. Dr. Skurdenka Beatrix, az Affidea Magyarország endokrinológus szakorvosa szerint azonban nem helyes így cselekedni.

„Más, ha valaki egy-egy alkalommal nagyobb dózisban beveszi a kihagyott adagot és más, amikor hosszú hatású szereket használ valaki. 

Van olyan, hogy csontritkulásban havi vagy még hosszabb időre egy nagyobb dózisú szert, többnyire injekciót, depókészítményt kap a beteg D-vitaminból, de ezt csak ellenőrzött viszonyok között, szakember felügyelete mellett szabad szedni vagy emelni.

Mivel a D-vitamin mint zsírban oldódó vitamin, azaz hormon, túlszedhető, aminek vannak rossz hatásai, ezért nem tanácsos, hogy bárki szakember nélkül változtasson a szedési előírásokon. Ha szükséges, akkor a napi bevitellel azonnal be lehet avatkozni, emelni, vagy csökkenteni, elhagyni a szedést” – árulta el a szakember a Dívány kérdésére.

A multivitaminok csapdáját is igyekezz elkerülni emellett: azt gondolhatod, ezekkel beviszel mindent, amit kell, de a valóságban ez közel sincsen így. 

Szakácskönyv egy kis extrával!

 

Mentes Anyu legújabb könyvét azoknak ajánljuk, akik egészségük érdekében vagy meggyőződésből különleges étrendet követnek, de azoknak is, akik csak inspirációt, új ízeket keresnek.

Most AJÁNDÉK üvegpalack és vászontáska is jár a könyv mellé!

Tekintsd meg ajánlatunkat,  kattints ide!

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Mustra