Zsibbad a kezed, de nem tudod, mitől? Lehet, hogy műteni kell

GettyImages-1352600362

Ki tudod nyitni az ásványvizes palackot? Édesdeden alszol éjjelente? Le tudod nyomni a kilincset? Akkor nagyon szerencsés ember vagy!

Az ember teste folyamatos átalakuláson megy át, ahogy alkalmazkodik a változó körülményekhez. Vándorló, később földet művelő őseink még többet használták a lábaikat, mint a kezeiket: mindennap futottak, gyalogoltak, ugrottak, kúsztak-másztak. Idővel aztán megjelentek azok a munkák, ahol már a kéz aprólékos munkájára volt szükség: fodrászok, zenészek, masszőrök, írnokok, gépírónők, majd a számítógépes dolgozók. Az állandó túlerőltetés viszont nem tesz jót a testnek: a számítógépes munka esetében egész nap ülünk, egy fényes képernyőre meredünk, és leginkább azokat az izmainkat használjuk, amelyek az ujjaink felemeléséért, mozgatásáért felelősek.

A gépelés okozta fájdalom legyen gyanús

Idővel aztán ez megbosszulja magát. Az izmaink, inaink érthető módon túlterhelődnek. Miközben az egész testnek szüksége lenne a sportra, mozgásra ahhoz, hogy egészséges legyen, a kéz pihenés helyett állandóan csak dolgozik. Aztán egy nap azon kapjuk magunkat, hogy fáj vagy bedagadt a kezünk, merevek az ujjaink, nem működnek úgy, mint korábban. Ha még zsibbadni is kezdenek, vagy a fájdalom nem múlik el, mindenképpen forduljunk orvoshoz.

Ha a gépelés fájdalommal, duzzadással, zsibbadással jár, fordulj orvoshoz. A képen látható ortézis sokat segíthet
Ha a gépelés fájdalommal, duzzadással, zsibbadással jár, fordulj orvoshoz. A képen látható ortézis sokat segíthetArtur Debat / Getty Images Hungary

A kéztőalagút-szindróma

Ez a leggyakoribb foglalkozási ártalom. Az ujjakat hajlító izmok és inak végül nem bírják tovább, és begyulladnak. Ez dagadással is jár, ami végül nyomni kezdi a csuklónk alján futó ideget. Ha ezen a ponton nem lépünk közbe, akár maradandó izom- vagy idegsérülést szenvedhetünk. A tünetek egyre fokozódnak: az ujjak zsibbadnak, fájnak, az egész kéz a bizsergés áldozatává válik. Éjjel arra ébredünk, mintha egy rinocérosz ült volna a kezünkre, és semmilyen trükkel nem lehet róla lecsalogatni. Az alvás és végül a mindennapos munkavégzés is lehetetlenné válhat. 

Mi segít?

A betegségen kezdetben segíthet a krém, a gyulladáscsökkentő injekció, a fizioterápia és a túlterhelés megszüntetése. Azaz ha a gépeléstől alakult ki a probléma, dolgozzunk kevesebbet vagy más módszerrel. Nézzünk ergonomikus egeret, zselés támasszal ellátott egérpadot, megfelelő magasságban elhelyezhető billentyűzetet. Éjszaka érdemes fémsínnel ellátott ortézisben aludni, és felkeresni egy gyógytornászt is. Egy ponton túl – az idegeket ehhez ENG-vizsgálattal tesztelik – csak a műtét hoz javulást, az viszont egy életre. Ambulánsan, helyi érzéstelenítésben átvágják a csukló alsó felén található alagútban szorító hatásért felelős szalagot, így a megterhelt ideg felszabadul, és elmúlik a fájdalomérzet is.

A másik gyakori kézártalomnak semmi köze a sporthoz

Az alagútszindrómán kívül gyakran alakul ki teniszkönyök is. Ez nem jelent mást, mint az ujjak emeléséért felelős izmok eredési helyének begyulladását a könyök tájékán. Igaz, kialakulhat sportolóknál, zenészeknél is, de egyetlen ütés sem kell hozzá. Nem jár látványos elváltozással, ám annál fájdalmasabb, hiszen az izmok túlfeszülnek, a csonthártya begyullad, és végül már képtelenek vagyunk behajlítani az ujjainkat is. A betegség – az alagútszindrómához hasonlóan – leggyakrabban nőket érint, akik túl sokat gépelnek és használják az egeret. Ergonomikus irodai eszközök segíthetnek megelőzni vagy kezelni a túlterhelést, kaphatunk ortézist is az érintett területre, ezenkívül gyulladáscsökkentő injekciókkal érhetünk el javulást. A pihentetés elkerülhetetlen, ahogy az életmódváltás is: meg kell tanulnunk helyesen fogni a különböző tárgyakat, gyógytornára vagy masszázsra kell járnunk, és nem gépezhetünk fél napokat.

Mi kell a megelőzéshez?

Évtizedek óta úgy használjuk a számítógépet, mintha nem lenne holnap, mintha testünket erre találták volna ki. Pedig pont az ellenkezője igaz: az emberi szervezet akkor működik optimálisan, ha mozgásban van, gyalogol, fut, mászik, szeme a zöld erdőket és mezőket pásztázza, karjai, nyaka nincsenek kényszertartásban, porckorongjai nem lapultak ki az állandó üldögéléstől, és még sorolhatnánk. Meg kell tanulnunk, hogy a kényelmetlen szék, a rosszul beállított képernyő, egér és billentyűzet nem játék, mert előbb-utóbb valamilyen panaszokat fognak okozni. Az ergonomikus, a terhelést csökkentő eszközök, a gyógytorna a legtöbb esetben szükségesek ahhoz, hogy minél kevesebb fájdalommal csináljuk végig az ülőmunkával töltött napokat

Mentes Anyu szakácskönyvek

 

„A kevesebb több. A mentes jobb."

 

Nemes Dóra újságíró, a Mentes Anyu márka és közösség megálmodója, de mindenekelőtt kétgyerekes anyuka. Szakácskönyveiben kipróbált recepteket válogatott össze, amelyek az inzulinrezisztensek, cukorbetegek, vagy életmódváltók étrendjébe passzolnak.

A könyvekbe most betekintést nyerhetsz. 
Amit az online lapozgatóban megtalálsz:

  • Tartalomjegyzék
  • Előszó
  • Részlet Étrendem - Szarka Dorottya dietetikus kisokosából
  • + 1 recept is!

Mentes Anyu szakácskönyve 1+2 kedvező áron online rendelhető!

 

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Mustra